- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (25 opinii)
- 2 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (121 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (75 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (336 opinii)
- 5 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (22 opinie)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
Słoweńcy wygrali konkurs na projekt kładki na Ołowiankę
Do zaprojektowania kładki przez Motławę na Ołowiankę zaproszona zostanie pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii, która wygrała międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną przeprawy. W pobitym polu zostawiła prace 67 konkurentów.
Drugie miejsce i 30 tys. zł trafiło do pracowni architektonicznej AiM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Trzecie miejsce zajął projekt pracowni ASA Architekci i ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa, który otrzymał 20 tys. zł.
Całkowita pula nagród wynosi 120 tys. zł.
Zwycięska praca to projekt, który nie narzuca się swoją wielkością i formą, a jednocześnie nawiązuje charakterem do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki nawiązuje do kabiny dźwigu portowego.
W ocenie komisji konkursowej zwycięska praca spójną i czystą formą wpisuje się w sylwetę miasta, ale jednocześnie posiada własny charakter. Kładka nie ingeruje w nabrzeża i zapewnia pełną pierwotną szerokość toru wodnego. Jej zaletą jest także oszczędne podnoszenie konstrukcji przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych.
Międzynarodowy konkurs na projekt kładki miasto Gdańsk ogłosiło w maju tego roku. Do 18 czerwca pracownie miały czas, aby pobrać dokumentację konkursową i złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie. Ostatecznie, po weryfikacji, na liście uczestników zaproszonych do składania prac znalazło się 130 architektów i pracowni, w przeważającej części z Polski (oczywiście także Trójmiasta), ale też m.in. z Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii.
Termin nadsyłania prac został wydłużony. Ze 130 uczestników zaproszonych do konkursu swoje prace nadesłało ostatecznie 68 pracowni.
Głównym celem ogłoszenia konkursu na kładkę i jej przyszłej budowy jest połączenie Głównego Miasta z Ołowianką, zapewnienie łatwiejszego dostępu do instytucji kultury, umożliwienie mieszkańcom i turystom łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w Krakowie. W Gdańsku obudziło sprzeciw środowiska żeglarskiego.
Koszt inwestycji został określony przez inwestora - miasto Gdańsk - na 13 milionów złotych - wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Swoim stylem i jakością ma odpowiadać randze miejsca.
Jeden z pomysłów na kładkę, który nie przypadł do gustu sądowi konkursowemu. Autor: Ryszard Gabriel.
Pierwsze miejsce - 50 tys. zł
Pracownia Ponting d.o.o. z Mariboru na Słowenii
Drugie miejsce - 30 tys. zł
AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku
Trzecie miejsce - 20 tys. zł
Autorskie Studio Architektury ASA Sp. z o.o. i Pracownia architektoniczna ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa
Dwa wyróżnienia - po 10 tys. zł
Magdalena Wroniszewska i Witold Doboszyński z Warszawy
Adam Drohomirecki, Mikołaj Miśkiewicz, Karolina Rochman - Drohomirecki, Marek Białkowski, Jakub Drohimirecki z Trójmiasta
Cztery wyróżnienia honorowe
DIM '84 Dom i Miasto Sp. z o.o. z Warszawy
Monika Kucharska z Poznania, Jarosław Grunwald z Jarocina, Justyna Zbierska - Klamerek z Wrześni, Zbigniew Bucior - Lorenc z Jarocina
Ostrowcy Architekci s.c. z Katowic
Zwarts&Jansa Architects z Amsterdamu i DHV Polska z Warszawy
Skład Sądu Konkursowego (od momentu ogłoszenia konkursu nastąpiły w nim zmiany):
1. mgr inż. arch. Wiesław Bielawski- Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej;
2. mgr inż. arch. Ryszard Comber- Pomorska Izba Architektów;
3. dr inż. arch. Wiesław Czabański- Wydział Architektury, Politechnika Gdańska;
4. mgr inż. arch. Andrzej Duch - Dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków, Urząd Miejski w Gdańsku;
5. dr hab. Beata Szymańska- Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku;
6. mgr inż. mech. Józef Chrostowski- ekspert od maszyn dźwigowych;
7. prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski- Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska;
8. prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt- Politechnika Gdańska, senator RP;
9. prof. dr hab. inż. Henryk Zobel- Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska;
10. Janusz Kaniewski - BA, Transportation Design, IED Torino. Opiekun MA i PhD, Royal College of Design, London, MAIED Torino;
11. kpt Jerzy Wąsowicz- żeglarz i armator.
Wystawę prac konkursowych oglądać można do 13 listopada na dziedzińcu im. Jana Heweliusza w gmachu głównym Politechniki Gdańskiej w godz.9 - 16.
Opinie (214) 8 zablokowanych
-
2012-11-09 15:33
Projekt ktory wygrał
mimo nowoczesnej formy jest dosc zachowawczy. Ale w pracach widac bardziej odważne propozycje... widziane obiektywnym okiem, czesto na tle realizacji ze swiata. Ciesze sie ze w koncu wygralo biuro nie zwiazane ze śmietanką znawców pomorskich warunków czyt. Fort, Arch-Sreko i Kwadrat(chociaz przynam projekt muzeum im sie udal:))
- 5 2
-
2012-11-09 15:35
a skąd jesteś taki pewny (1)
wejść w układ to wcale nie trudne
- 1 0
-
2012-11-09 15:46
A brzoza pokryta była helem
- 1 2
-
2012-11-09 15:37
Po co robić warunki konkursu, jęsli się ich nie respektuje (4)
Regulamin konkursu: szerokość kładki wświetle konstrukcji: ok. 4,5-5,0 m
Zwycięski projekt: 9,0m.- 20 1
-
2012-11-09 15:47
(2)
Nigdy nie słyszałeś co znaczy "około"?
- 1 7
-
2012-11-09 17:35
(1)
2x tyle?
- 2 0
-
2012-11-09 21:24
to jest fakt ze warunki przekroczone porządnie. A spora budka operatora wchodzi chyba w światło strefy "zakazanej" przez konserwatora. 21 prac odrzucono i czasem trudno dojść dlaczego więc pewnie będzie kilka odwołań. zobaczymy
- 4 0
-
2012-11-09 16:23
most, wielki most drogowy.
- 2 0
-
2012-11-09 15:47
Jak wiaterek dmuchnie to trza będzie rozpisać
nowiutki konkurs
- 7 2
-
2012-11-09 15:48
a co z mostem w sobieszewie
a co z mostem w sobieszewie , nadal w planach ???
- 7 1
-
2012-11-09 15:51
ładne
wreszcie jakiś dobry pomysł na ożywienie śródmiescia.
- 3 11
-
2012-11-09 16:08
Pieniądze na kładkę - skąd i po co ?
To magistrat nie ma co zrobić z milionami ?
A dziurawe drogi ? , a udrożnienie węzłów drogowych ? ,
a estakady , a sypiące się szare fasady sprzed epoki Gomułki ? _ Kto to ma zrobić ??
A MOST ZIELONY ? - TO kto go ma pomalować na zielono ??? Toż to jest ta najważniejsza KŁADKA póki co = a dlaczego tam wjeżdżają auta ?
Kto tam rozrzuca pieniędzmi podatników ?- 13 3
-
2012-11-09 16:23
AAaaaaaaauuuuuuu! (1)
szkodnicy knują i kopią w dalszym ciągu. Żal.
Przenoszę jacht do Gdyni. Albo do Warnemunde. Byle dalej stąd.- 5 8
-
2012-11-10 15:39
Świetnie
O jednego frustratę mniej w Gdańsku :-)
- 1 2
-
2012-11-09 16:48
Gdzie jest przycisk, nie lubię!!!!
- 5 1
-
2012-11-09 16:54
Podobno jest kryzys....
Jak jest zle, to się oszczedza, ale miasto podniesie podatki i można.....Nikogo nie interesuje, ze pensja stoją od 5 lat, podwyzka za podwyzką, podatek gruntowy także w górę.
- 8 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.