• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Krzysztof Koprowski
15 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Trasa Słowackiego to przykład inwestycji drogowej, która rozcina tkankę miasta.
  • Pieszy przebiegający przez Trasę Słowackiego. Najbliższe legalne przejście na drugą stronę wymaga dwukrotnego odczekania na światłach oraz nadłożenia ponad 180 metrów drogi.
  • Trasa Słowackiego stworzyła barierę przestrzenną między Zaspą a Wrzeszczem.
  • Ekrany akustyczne na Trasie Słowackiego.
  • Ekrany akustyczne na Trasie Słowackiego.

Nie szerokich dróg, lecz ułatwień dla ruchu pieszego i rowerzystów domagają się gdańszczanie - takie wnioski płyną z projektu programu operacyjnego "Mobilność i transport" dla Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus.



"Mobilność i transport" to jeden z wielu programów, w ramach których powstają postulaty dotyczące rozwoju miasta na najbliższe kilka-kilkanaście lat (zgodnie z nazwą strategii do 2030 r., ale dla programów operacyjnych mówi się o horyzoncie czasowym już 2023 r.).

  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
W tym celu przeprowadzone zostały konsultacje z mieszkańcami. I to w głównej mierze na podstawie ich uwag wypracowano bogatą listę zadań do wdrożenia, którą zaprezentowano podczas ostatniego wspólnego posiedzenia kilku komisji Rady Miasta.

Zobacz pełny harmonogram przeprowadzonych prac nad Strategią Rozwoju na stronach miasta

Zadania te zostały uporządkowane według ważności. Im wyższa pozycja na liście, tym większy priorytet powinien być im nadany w realizacji.



- Mówimy przede wszystkim o poprawie ruchu pieszego i rowerowego. Mieszkańcy narzekają na warunki poruszania się po mieście m.in. w kontekście oczekiwania na światłach, wielkości skrzyżowań, trudności w dojściach do przystanków - wymienia Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej oraz koordynator programu "Mobilność i transport".

Mieszkańcy, choć zgadzają się z budową nowych dróg, to wnioskują, by były one pozbawione barier przestrzennych i nie przecinały dzielnic niczym autostrady z przejściami podziemnymi czy kładkami.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów, Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?

Przyciski nie dość, że wymagają od pieszego proszenia o światło zielone oraz długiego oczekiwania na nie, często są dewastowane. W efekcie pieszy, by pokonać ulicę, musi przejść na czerwonym świetle. Przyciski nie dość, że wymagają od pieszego proszenia o światło zielone oraz długiego oczekiwania na nie, często są dewastowane. W efekcie pieszy, by pokonać ulicę, musi przejść na czerwonym świetle.
Dodatkowo, w zakresie inwestycji, nie brakuje apeli o likwidację wciąż chętnie montowanych przycisków do uruchomienia światła zielonego dla pieszych, poprawę prowadzenia chodników (najkrótszą możliwą drogą), montaż lepszego oświetlenia, ograniczenia parkowania na chodnikach czy dalszej rozbudowy dróg rowerowych.

Pojawiają się też sugestie, by prowadzić analizy ruchu pieszego (obecnie analizy wykonuje się głównie dla ruchu aut), wykorzystać system Tristar dla nadania priorytetu pojazdom komunikacji miejskiej (Tristar w założeniach daje priorytet tylko pojazdom opóźnionym względem rozkładu jazdy), tworzyć bus- i tramobuspasy czy w końcu dokonać obiecywanej od lat integracji biletowej.

Kilku radnym nie spodobało się, że tak niewielki nacisk położono na rozwój infrastruktury dla samochodów.

- Dyrektor Marek Piskorski [dyrektor Biura Rozwoju Gdańska - dop. red.] mówi, że on się trzyma normatywów [zapisów w planach zagosp. i studium dot. miejsc parkingowych w strefach miasta - dop. red.], a potem wychodzą takie "kwiatki", jak na ul. Szymanowskiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie ceny za wynajem miejsc parkingowych są astronomiczne [chodzi m.in. o płatne miejsca parkingowe na terenie Garnizonu dla mieszkańców, jak i pracowników biurowców - dop. red.], a kierowcy "rozpychają się" po sąsiednich uliczkach. Na zapleczu Placu Piłsudskiego zobacz na mapie Gdańska jest planowany parking, ale podziemny, bez wykorzystania przestrzeni na ziemi - zwraca uwagę Mirosław Zdanowicz (Platforma Obywatelska).

- Odnoszę wrażenie, że mimo mowy o zrównoważonym rozwoju, nie jest on zrównoważony. Jest wiele miejsc takich jak wspomniana ul. Szymanowskiego. Chciałbym, by temat miejsc parkingowych, ogólnodostępnych (mogą być płatne), został podjęty szerzej w tym dokumencie - dodaje Wojciech Stybor (PO).

Parkingi na węzłach przesiadkowych mają zachęcać do przesiadki na komunikację miejską, a tym samym zmniejszyć zapotrzebowanie na miejsca postojowe w centrum miasta. Nz. pętla Łostowice Świętokrzyska. Parkingi na węzłach przesiadkowych mają zachęcać do przesiadki na komunikację miejską, a tym samym zmniejszyć zapotrzebowanie na miejsca postojowe w centrum miasta. Nz. pętla Łostowice Świętokrzyska.

Która forma przemieszczania się po mieście powinna być traktowana priorytetowo w organizacji ruchu?

Miasto jednak nie ukrywa, że łatwiej z parkowaniem w obszarach śródmiejskich, doskonale pokrytych transportem publicznym, nie będzie. Można co najwyżej liczyć się z pewnymi rekompensatami likwidowanych miejsc parkingowych w formie garaży podziemnych, ale główną ideą jest ograniczanie ruchu poprzez parkingi przesiadkowe wokół węzłów komunikacji miejskiej i zachęty do korzystania z komunikacji miejskiej przy codziennych dojazdach do pracy.

Czytaj też: Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?

- Powstają węzły przesiadkowe typu park&ride m.in. wzdłuż Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. I podobne węzły chcemy tworzyć w przyszłości. W mojej ocenie, węzeł tego typu w rejonie pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska funkcjonuje dość dobrze. Jednocześnie chcemy ograniczać parkowanie np. na terenie Głównego Miasta, ale oczywiście myślimy o zapewnieniu alternatywnych miejsc - zapowiada Piotr Grzelak , zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.

W podobnym tonie wypowiada się też Kitliński - Pragnę zwrócić uwagę, że 42 proc. gospodarstw domowych w Gdańsku w ogóle nie posiada auta, a 60 proc. na co dzień porusza się inaczej niż samochodem. Polityka parkingowa jest jedną z najbardziej skutecznych narzędzi wpływu na ruch samochodowy.

Dyskusja nad Strategią Rozwoju Gdańska jest jedną z kilku podobnych, które przewidziano w tym roku, a są one ściśle powiązane z pracami nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska.

Czytaj też: Wielkie planowanie miasta. Powstanie nowe studium przestrzenne Gdańska

Już w środę, 15 kwietnia, o godz. 17 w szkole podstawowej nr 12 (ul. Człuchowska 6 zobacz na mapie Gdańska) odbędzie się dyskusja publiczna nad aktualizacją Strategicznego Programu Transportowego Gdańska Południe na lata 2014-20 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Z treścią dokumentu i szczegółami zapoznać się można na stronach Biura Rozwoju Gdańska.

Natomiast 29 kwietnia o godz. 16 w Europejskim Centrum Solidarności zobacz na mapie Gdańska odbędzie się debata dotycząca nowego studium. W programie przewidziano m.in. wykłady naukowców dot. problemów planowania przestrzennego, dyskusje z udziałem urzędników i członków organizacji pozarządowych na temat formy partycypacji w procesach planistycznych oraz kluczowych zagadnień polityki przestrzennej Gdańska.

Niezależnie od wydarzeń organizowanych przez urzędników, trwają prace nad Strategią Przekształceń Podwala Przedmiejskiego. To dokument realizowany przy szerokim udziale mieszkańców przez stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Najbliższe spotkanie warsztatowe przewidziano na czwartek 16 kwietnia o godz. 17:30 w budynku gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5 zobacz na mapie Gdańska). Tym razem tematem przewodnim będzie "określenie ostatecznych zapisów Strategii wraz z wnioskami dotyczącymi zmian w polityce planistycznej miasta".

Czytaj też: Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim

We wszystkich spotkaniach uczestniczyć może każdy mieszkaniec. Nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

Miejsca

Opinie (297) 4 zablokowane

  • W ankiecie zabrakło furmanki

    • 7 2

  • w ramach udogodnień proponuję budowę punktów teteportacyjnych

    i problem się rozwiąże.

    • 8 2

  • (2)

    Hym na piechotę do pracy raczej z Gdańska Głównego do Osowy nie dojdę..

    • 8 5

    • (1)

      rzuć te pracę, bo i tak nie stać cię na dom w osowEJ

      • 2 2

      • Mam mieszkanie warte 2 z tyle co dom na Osowie, tam tanie domy, bo są korki rano do miasta, a wieczorem w drugą stronę.

        • 1 1

  • Nie ze wszystkim się zgadzam. (1)

    O ile podoba mi się pomysł tworzenia dodatkowych ścieżek rowerowych, o tyle jestem przeciwny likwidowaniu przejść podziemnych. Dla samochodu alternatywą nie będzie poruszanie się na piechotę ale poruszanie się rowerem. Komunikacja zbiorowa alternatywą nie jest (może będzie w odległej przyszłościi) , gdyż miasto robi wszystko aby ludzi do niej zniechęcić wprowadzając różne bilety (SKM, ZTM i prawdopodobnie PKM) i nie tworzy linii autobusowych, które by łączyły dzielnice takie jak np. Osowa, Wiszące Ogrody najkrótszą możliwą drogą - tj. poprzez obwodnicę. A wracając do biletów - są wprawdzie metropolitalne, ale ja poruszam się głównie w obrębie miasta, a to powoduje, że jazda samochodem jest minimalnie droższa niż ten bilet, ale jednocześnie szybsza i wygodniejsza.

    • 11 10

    • jestem pod wrażeniem przenikliwości: naprawdę poruszanie się pieszo nie jest alternatywą przejazdu samochodem?

      zależy na jaką odległość. Alternatyw samochodu prywatnego jest lub powinno być w mieście bardzo wiele - najnowsze trendy podpowiadają rower wspomagany elektrycznie.

      • 4 3

  • troche po czasie zaczeli myslec o ludziach (2)

    jak juz pol miasta zabetonowana, poprzecinana wielkimi ulicami i zastawiona wielkimi ekranami akustycznymi. Ale dla polowy gdanszczan, ludzi bez gustu i wrazliwosci, mozliwosc dojechania do najblizszej biedronki swoim samochodem i tak bedzie wazniejsza, niz to, zeby ich dzieci mogly rowerami czy komunikacja miejska dojechac do szkoly

    • 15 15

    • (1)

      Najlepiej nie budować dróg alfaltowych tylko zostawić te gruntowe lub z kostki brukowej, no i nie budować nowych domów tylko zostawić te stare, a poruszać się furmankami lub karocami albo na koniach.

      • 9 8

      • zieew, naprawdę nie czujesz, że jesteś nudny?

        • 1 1

  • Zamknąć Centrum Gdańska!!!

    Aby to zrobić trzeba tylko wybudować następujące drogi i szlaki tramwajowe:
    - Nowa Małomiejska-Sandomierska i Nowa Wałowa. Jednojezdniowe ulice z lewoskrętami, obok linia tramwajowa z węzła Świętokrzyska (Orunia Górna) do ul. Elbląskiej, następnie w ciągu ul. Głębokiej, przecinamy Siennicką i nowym szlakiem do Jana z Kolna przez proj. Młode Miasto i tym sposobem zamykamy wjazd do Centrum, bramki na Błędniku (przy Placu Zebrań Ludowych), Jana z Kolna (pod wiaduktem Nowej Wałowej), Podwale Przedmiejskie (przy GKSie), Brama Nizinna, Trakt św. Wojciecha (Wiadukt kolejowy przy Zaroślaku), Armii Krajowej (przy SKM Śródmieście), Hucisko i zamykamy w ten sposób centrum miasta i wtedy przywracamy historyczny kształt, musimy wyrzucić cały ruch samochodowy! Strefa tylko dla mieszkańców, zaopatrzeń, taxi i komunikacji miejskiej! Dojazd do Dworca dla wszystkich Podwalem Grodzkim od Huciska, za starą przychodnią i to wszystko, rejon przed Dworcem jako piękny skwer, tylko przystanki zbior komu. Trzeba to robić bardzo radykalnie!

    • 7 13

  • a samochody w Ggańsku to turystów chyba są i gości z Kaszub :) (2)

    W podobnym tonie wypowiada się też Kitliński - Pragnę zwrócić uwagę, że 42 proc. gospodarstw domowych w Gdańsku w ogóle nie posiada auta, a 60 proc. na co dzień porusza się inaczej niż samochodem

    • 6 1

    • masz chyba kłopoty z wyobraźnią zatrutą etyliną (1)

      • 1 5

      • nawet jak by to był kit i ściema
        to nie znaczy że brak fury odbiera prawa obywatelskie
        jak teraz

        • 2 1

  • DOMAGAJĄ SIĘ GDAŃSZCZANIE (2)

    Skąd szanowny redaktor wydumał twierdzenie że gdańszczanie "domagają się ułatwień dla ruchu pieszego i rowerzystów " - na podstawie przeprowadzonych warsztatów -gdzie było kilkadziesiąt osób - czy szanowny redaktor ma pojęcie jak przeprowadza się badania opinii publicznej ? Należy wypośrodkować potrzeby kierowców, pieszych, rowerzystów, i osób które korzystają z transportu publicznego.Nie ulega wątpliwości, że transport publiczny powinien być traktowany priorytetowo, później kierowcy , aby nie stali w korkach, rowerzyści i piesi.

    • 27 11

    • było trzeba przyjść na warsztaty. Nikt nie przeciwny postulatom. nieobecni głosu nie mają.

      • 8 10

    • kierowcy sami sobie przeszkadzają

      taka pseudozrównoważona strategia proponowana przez ciebie powoduje, że miasto jest zakorkowane: jak się nie dba o komfort i bezpieczeństwo pieszych na dojściach do transportu zbiorowego, niewielu chce z niego korzystać. Miasto powinno być miastem krótkich odległości: Trójmiasto ma szansę być policentryczną aglomeracją złożoną z dzielnic krótkich odległości połączonych SKM i PKM. Samochód w mieście powinien być nie drugą z kolei ale ostatnią opcją w tzw. "porządku dziobania".

      • 2 7

  • (6)

    Zlikwidowac zielona strzalke!!
    Nie moge pojac jak ktos kosztem bezpieczenstwa pieszych moze montowac zielone strzalki. Jakis sadyzm??

    • 15 18

    • Raczej wprowadzic ja wszedzie jesli jeszcze jej nie ma, (5)

      Przeciez i tak kierowca musi przepuscic pieszych bo maja zielone.Zielona strzalka usprawnia przepustowosc.To swietny pomysl aby zlikwidowac zatory.

      • 12 5

      • (2)

        Pomysł świetny,ale wykonanie do bani. Z doświadczenia: kierowcy jadą bez zatrzymania, patrząc w lewo,nie zwracając uwagi na ewentualnych pieszych / rowerzystów po prawej,którzy mogą mieć w tym czasie "zielone". Jeszcze potrafi taki zatrąbić, "bo ma strzałkie"! Albo polikwidować, albo postawić kamery i karać za przejazd bez zatrzymania.

        • 7 2

        • (1)

          OK, jak by jeszcze naprawdę uważali, rozglądali się
          mogli by przejeżdżać na tej cholernej strzałce
          LEGALNIE

          Ale NIE uważają! jak pierwszy raz SEWIK poda, że w danym roku nikt (czyli poniżej 10 osób) nie zginie potracona na strzałce - można by taka zmianę wprowadzać. Czyli nigdy.

          Strzałki powinno się montować tylko w komplecie z fotorejestratorem. Każda zielona strzałka powinna mieć kamerkę. Inaczej bez sensu.

          • 4 2

          • jak ktos kto skreca w prawo na zielonej

            strzałce przy prędkości 5-15km/h może kogoś zabić.

            • 1 0

      • (1)

        mam gdzies przepustowosc. Wole, zeby na pasach miec 100% gwarancji, ze piesi maja czerwone jak ja zielone. Bezpieczenstwo jest 100 razy wazniejsze od przepustowosci.

        • 4 3

        • bezpiecznie oznacza bezkolizyjnie

          • 0 1

  • Jak opinie i grupki osób można traktować jako "głoś" mieszkańców Gdańska? (8)

    Mieszkam przy Trasie Słowackiego i uważam, że inwestycja ja była potrzebna, a miasto powinno skoncentrować swoje siły na nie ruchu pieszym, a poprawie sprawności komunikacji miejskiej. Usprawnieniu nie znaczy wyrzuceniu pieniędzy w błoto na nieprzemyślane inwestycje i punkty przesiadkowe, czy nowy tabór, ale na postawieniu sobie celu, którym będzie przewiezienie mieszkańca z Puntku A do punktu B w określonym czasie.

    Niestety komunikacja w Gdańsku nie daje możliwości sprawnego poruszania się po mieście mimo olbrzymich środków jakie zostały w nią wpompowane.

    Co do ruchu pieszego większość, mieszkańców ma w nosie czy będą pokonywać drogę na przystanek tunelem czy po przejściu na poziomie jezdni. Zależy im na czasie i tutaj zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są tunele. Zwyczajnie nie trzeba czekać na czerwonym świetle odprowadzając uciekający nam autbus/tramwaj wzrokiem.

    • 28 12

    • dlaczego przewiezienie a nie przejście? (5)

      chyba za dużo jeździsz samochodem a to silnie ogranicza wyobraźnię.

      • 1 7

      • (4)

        Dawno skończyłem szkołę podstawową do której mogłem "podejść". Także, chyba nie ja mam problemy z wyobraźnią.

        Gwarancji 3 godzinnych spacerów po mieście w celu dotarcia do pracy, to nie jest to czego oczekuję od urzędników czy społeczników nie mających co robić z wolnym czasem.

        • 9 3

        • jak rozważysz opcję rower, dopiero wtedy uznam, że twoja wyobraźnia nie jest ograniczona (3)

          sprawdź też ofertę rowerów wspomaganych elektrycznie oraz warunki parkowania lub przewozu rowerem SKM. Rozumiem, że jesteś tak zapracowany, że zazdrościsz tym, którzy myślą perspektywicznie o mieście i wiedzą, że poszerzanie dróg nie likwiduje korków, tylko je przesuwa gdzie indziej.

          • 2 10

          • nie lubie bikerow (1)

            Zawsze wszystko wiedza lepiej i wciskaja te rowery wszystkim na sile...

            • 2 3

            • przeginasz jak wielu samochodowców

              to się nazywa "odwracanie kota ogonem".

              • 1 1

          • Jeżdżę rowerem do pracy jak jest pogoda, chodzę po zakupy jak mam niedaleko, jeżdżę samochodem jak pogody nie ma, a komunikacją od biedy jak jestem po paru głębszych. Generalnie Komunikacja ze względu na czasy dojazdu to ostateczność. Przykład z życia wzięty.

            Dojazd do pracy zajmuje mi samochodem 10 minut. Rowerem koło 15 (tutaj niestety doliczyć trzeba czas na prysznic, piechotą około 50 minut. Komunikacja ! około 35-50 minut, w zależności jak bardzo niezsynchronizowane są autobusy.

            Koszt biletów jest wyższy od paliwa.

            Tak wygląda niestety komunikacja w Gdańsku

            • 4 1

    • (1)

      Zawsze znajdzie się jakaś wada. A to za głośno, za zimno, za twarde siedzenia, za miękkie siedzenia, ludzie śmierdzą, na przystanku wieje i pada, nie ma klimatyzacji, ma klimatyzację, trasy złe, rozkłady złe, nie wozi pod same drzwi.

      • 7 1

      • bo szyny tesz byuy zue

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane