- 1 Poważny wypadek w Chyloni (99 opinii)
- 2 Parking przecieka. Są chętni do naprawy (50 opinii)
- 3 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (138 opinii)
- 4 Wraca ocenzurowany "autobus do piekła" (167 opinii)
- 5 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (157 opinii)
- 6 Przepisy niewiele zmieniły na przejściach? (186 opinii)
Św. Ducha: będzie ładna, ale niewygodna dla pieszych
Wydawać by się mogło, że ostatnie remonty chodników w Śródmieściu Gdańska wyznaczą nowy standard w ruchu pieszym: wygodne i trwałe płyty kamienne. Niestety zrezygnowano z nich na ul. Św. Ducha . Trudno uwierzyć w zapewnienia urzędników, że zastosowana kostka będzie równie wygodna.
Dalej, aż do bramy nad Motławą, dla pieszych przewidziano kostkę kamienną O tym, że spacer po niej nie jest niczym przyjemną wiedzą nie tylko panie na szpilkach oraz posiadacze butów na cienkiej podeszwie.
Dlaczego po raz kolejny postanowiono oszczędzać na komforcie pieszych?
- Dawne zdjęcia tej ulicy wskazują, że funkcjonowały tam pasy z kostki kamiennej o różnym układzie i formacie. Dlatego też, nawiązując do zabytkowego charakteru ulicy, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni określił właśnie takie materiały dla nawierzchni chodników - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.
Tylko czy nawiązanie do zabytkowego charakteru ulicy i do czasów, gdy kostka była łatwym do pozyskania i ułożenia budulcem zapobiegającym grzęźnięciu w błocie, ma jeszcze sens? Przecież nawet przed wojną stosowano wygodniejsze płyty kamienne na chodnikach. Ich fragmenty zachowały się np. w obrębie Targu Maślanego czy na Dolnym Mieście.
- Określona w zamówieniu kostka, cięta od góry i płomieniowana, posiada nawierzchnię płaską jak płyta chodnikowa. Planowana kostka jest tak samo wygodna, jak płyty kamienne i nie wpływa negatywnie na komfort pieszych - przekonuje Zakrzacka.
Urzędnicy jako przykład podobnej nawierzchni wskazują m.in. alejki wewnątrz odnowionego niedawno Skweru Świętopełka . Tam jednak szczeliny pomiędzy kamiennym budulcem są na tyle duże, że bez problemu zmieści się w nich obcas buta.
Czy zatem nie da się poprawić projektu z ul. Św. Ducha? Przykład Wrocławia pokazuje, że nawet stosując kostkę można minimalizować nierówności i odstęp między nimi. W stolicy Dolnego Śląska identyczny budulec, jak na ul. Św. Ducha, nakazał zastosować konserwator zabytków podczas budowy tzw. szpilkostrady na rynku.
- Tworząc tzw. szpilkostradę kostki były na placu budowy dodatkowo docinane i dobierane ręcznie przez brukarzy. Szczeliny między kostkami zostały zalane zaprawą i sklejone - objaśnia Ewa Mazur, rzecznik wrocławskiego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
W efekcie uzyskano nawierzchnię płaską i wygodną dla każdego użytkownika - zarówno dla pań na szpilkach, jak i osób niepełnosprawnych, z wózkami dziecięcymi czy poruszających się o kulach.
W Gdańsku w ostatnich latach realizowany jest program kompleksowego remontu chodników we wszystkich dzielnicach. Najbardziej cieszą się z niego kierowcy, którzy zyskali wygodne miejsca parkingowe na chodnikach, zmuszając pieszych do lawirowania między autami lub chodzenia... jezdnią.
W Śródmieściu nowej nawierzchni chodników z płyt kamiennych doczekały się m.in. ul. Stągiewna , Grobla II - III - IV oraz tereny wokół osiedla Brabank i Europejskiego Centrum Solidarności .
Jednocześnie z nierównej kostki brukowej wykonano m.in. nawierzchnię wokół Muzeum II Wojny Światowej , bulwar nad Nową Motławą na Wyspie Spichrzów , chodniki ul. Chmielnej w południowej części Wyspy Spichrzów, a nawet... przestrzeń dla pieszych przy nowej inwestycji na ul. Św. Ducha.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Miejsca
Opinie (165) 6 zablokowanych
-
2017-04-09 21:35
"Duszek" z pijaną załogą czynny? :D
- 1 1
-
2017-04-09 21:13
stągiewna
Tam idzie ledwo rowerem przejechać tak telepie A co dopiero wózkiem
- 4 0
-
2017-04-09 09:39
a ile kobiet chodzi na szpilkach po ulicach? (2)
pytam z ciekawości, bo szpilki jak wiadomo sa niewygodne i do chodzenia specjalnie się nie nadają
nie rozumiem wypowiedzi o wózkach - co z kółkami jest nie tak?- 1 9
-
2017-04-09 21:05
Wpisz se w google
Wózek dla osoby niepełnosprawnej i zobaczysz jakie są tam kółka z przodu małe i twarde inteligencie
- 0 0
-
2017-04-09 10:16
to pojeżdzij z małym dzieckiem po bruku
powodzenia;)
- 4 0
-
2017-04-09 21:01
Gdzie Wy macie mózgi
Gdańsk nie dla osób na wózku trzeci świat normalnie nie wspominając o braku wind na dworcu gł.
- 3 0
-
2017-04-09 18:56
Jasne, najlepiej kobiety na obcacie oskarżyć, ze stroją fochy. Ale ja całe życie na płaskim chodzę i tez mi źle. Sasiadka z chorym biodrem pewnie też na obcasach? Ludzie, szpecimy to miasto. A jesli chcecie powrotu do starych form, kto to pozwolił na taką zabudowę Stągiewnej, LOT-u, Szerokiej na wysokości Biedronki, Wartkiej z hotelem Mercato? Przecież są historyczne zdjęcia i plany, trzeba było wiernie odtwarzać zabudowe przed wojny.
- 7 0
-
2017-04-08 18:19
Życzenie (3)
Zyczę, aby projektant i decydent przejechał się po takiej kostce na wózku inwalidzkim,
to odczułby na swoich 4-ech literach "wygody" takiego rozwiązania.
Pytanie : czy osoba na wózku lub korzystająca ze sprzętu rehabilitacyjnego ma
siedzieć w domu ? Co na to Pełnomocnik d.s. osób niepełnosprawnych ( jeśli takowy jest )?KS- 21 7
-
2017-04-08 20:01
(1)
nie róbcie z niepełnosprawnych takich ofiar, znam wielu którzy nie widza problemy w równo ułożenej kostce. Zarówna na kulach czy na wózku da sie przekjechac. Jak kiedys rozmawiałem z osobą jeżdżącą na wózku na temat własnie takich spraw stwierziła ona iż największym problemem są wysokie krawęznik i nawet 2-3 schody , jesli chodnik jest w miare równy nie ma dla niej problemu z poruszaniem się. Znajomy sie nawet oburzył jak zapytałem czy np. miasto nie powinno myslec o niepełnosprawnych bardziej priorytetowo twierdząc że on nie chce aby traktowac go jakos specjalnie jako człowieka lepszego czy gorszego, on sie wcale tak nie czuje.
- 4 3
-
2017-04-09 18:47
pewnie, ze się da przejechac, ale z wygoda nie ma to nic wspólnego.
- 1 1
-
2017-04-08 22:13
Popieram.... utrudniają i inwalidom i matkom z dziećmi (wstrząs mózgu i tylka zapewniony)
- 5 0
-
2017-04-08 17:28
(2)
Jak dla mnie jedyną udaną rewitalizacją czy też przystosowaniem do użytku rekreacyjnego są tereny poforteczne wokół opływu Motławy. Tam jest dużo zieleni, ścieżki są wygodne, i każdy znajdzie tam swoje miejsce: rower, rolki, matka z dziećmi,staruszkowie, psy, zakochani i żulki z Tatrą pod kurtką. A np. Grobla IV, cała zabetonowana. Nawet istniejące tam rabaty zlikwidowano.
- 6 3
-
2017-04-08 23:54
ścieżki z kostki bauma wyglądają jak wyrzygane i tak też są wygodne (1)
- 1 0
-
2017-04-09 18:45
Mnie się po nich jeździ na pewno lepiej niz po bruku. to nie scieżka rowerowa tylko trakt spacerowy,a le i tak sie da się spokojnie przejechac.
- 0 0
-
2017-04-09 12:00
Gdansk to wies zobaczcie jak Wroclaw wyglada
- 3 0
-
2017-04-09 11:13
Zakrzacka do kopania rowów
Kto takich w ogóle zatrudnia i płaci im pensje!?
- 4 1
-
2017-04-08 12:32
Bruk jest, wystarczy przełożyć, po co wydawać kasę, (3)
głos wołającego na puszczę
- 39 19
-
2017-04-09 10:35
chyba wołającego na puszczY ignorancie
no tak, ale wy miastowe, nawet nie wiecie co to puszcza- 1 0
-
2017-04-09 00:11
głos wołającego o pomstę...
zabrukować cały urząd !
- 0 3
-
2017-04-08 13:02
No wiesz. Kasę trzeba wydać. Ktoś musi zarobić.
- 6 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.