• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światła: przyczyna czy lekarstwo na korki?

Michał Brancewicz
15 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nawet latem na skrzyżowaniu Traktu św. Wojciecha z Okopową i Toruńską kierowcy muszą swoje odstać. Nawet latem na skrzyżowaniu Traktu św. Wojciecha z Okopową i Toruńską kierowcy muszą swoje odstać.

Ciężko jest poszerzyć wszystkie drogi w mieście, ale już racjonalne ustawienie sygnalizacji ulicznej może znacznie usprawnić ruch samochodów.



Sygnalizacja świetlna w Trójmiescie:

- Jeśli chodzi o światła, to jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie mieszkańców, posiłkujemy się informacjami od policji, sami wdrażamy swoje pomysły - zapewnia Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ-u. - Każdą sprawę rozpatrujemy, ale oczywiście nie wszystkie potem wprowadzamy w życie.

Takie podejście przekłada się na konkretne liczby. Zarządcy dróg wprowadzają około 35-45 zmian w sygnalizacji rocznie. - Polegają one na generalnej modernizacji systemu w danym obszarze, zaprojektowaniu sygnalizacji od nowa lub drobnych korektach - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu. - Co trzecia interwencja wynika z sugestii mieszkańców.

W Gdańsku zainstalowanych jest 199 systemów sygnalizacji świetlnych, z czego 122 stanowią sygnalizatory akomodacyjne. Co to takiego? Na niektórych skrzyżowaniach czujniki wykrywają np. pojazdy na pasie do lewoskrętu i automatycznie pozwalają im przejechać. Długość zielonego światła jest dostosowana do ilości aut oczekujących na przejazd.

Innym przykładem sygnalizacji akomodacyjnej są światła dla pieszych. W wielu miejscach miasta pieszy zgłasza chęć przejścia poprzez naciśnięcie guzika. Gdyby nie to zgłoszenie zielone światło w ogóle by się nie włączyło i kierowcy mieliby ciągłość ruchu.

Sygnalizacja na poszczególnych skrzyżowaniach jest również programowana na zmienną częstotliwość i długość trwania zielonego światła. Na skrzyżowaniu ul. 3 Maja i Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska działają aż cztery programy dostosowujące odpowiednią częstotliwość i długość świateł do pory dnia.

Mimo to gdańscy kierowcy nie mają wrażenia, że po mieście podróżuje się płynnie i bezproblemowo. Inżynierowie przekonują jednak, że w pewnych miejscach korków nie unikniemy, zwłaszcza na skrzyżowaniach, gdzie przepustowość jest podniesiona do granic możliwości.

Takich newralgicznych miejsce można wymieniać bez liku. Wystarczy spojrzeć na skrzyżowanie Traktu św Wojciecha i Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska. Tutaj sznur aut o poranku ciągnie się - wydawałoby się - w nieskończoność. - Wielokrotnie proszono nas o wydłużenie światła zielonego w ciągu Traktu świętego Wojciecha - mówi kierownik Wawrzonek. - To by jednak nic nie pomogło, gdyż auta w końcu zatrzymałyby się na Hucisku i spowodowały korek aż do Węzła Okopowa. My staramy się przerzucać korki, których nie da się uniknąć w mniej uciążliwe miejsca.

Z podobną sytuacją spotykają się kierowcy chcący wyjechać ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska na Warszawę. Na światłach przy rafinerii tworzą się gigantyczne korki.

- Kierowcy taki problem utożsamiają tylko z pierwszym skrzyżowaniem, jakie napotykają, jednak gdyby nie światła przy rafinerii to taki sam korek tworzyłby się przy Makro albo w Przejazdowie - przekonuje dyrektor Kotłowski. Wtóruje mu Tomasz Wawrzonek. - Przepustowość tamtego skrzyżowania wyczerpała się. W godzinę może przejechać około 1,1 tys aut, a pojawia się o dwieście, trzysta więcej.

Na wielu skrzyżowaniach drogowcy borykają się z dylematem, jak pogodzić bezpieczeństwo z przepustowością. Tak było również na krzyżówce ul. Opackej ze Spacerową zobacz na mapie Gdańska. Światło ze strzałką do skrętu w lewo w ul. Opacką zwiększało bezpieczeństwo, ale zmniejszało przepustowość, dlatego po jakimś czasie zdecydowano się na jej likwidację. Teraz światło zielone dla kierowców jadących w dół trwa dłużej niż dla jadących do góry i jest wykorzystywane przez chcących skręcić w lewo.

Tristar (nie będzie) lekiem na całe zło

Rozwiązaniem nie tylko gdańskich, ale ogólnie trójmiejskich problemów ma być Tristar, czyli system inteligentnego kierowania ruchem. Jednak nawet on, jak twierdzą inżynierowie ruchu, nie będzie w stanie przeciwdziałać blokowaniu się Trójmiasta w godzinach szczytu.

8 czerwca otwarto oferty na projekt budowlany systemu. Najtańsza oferta opiewa na nieco ponad 5 mln zł. Jeszcze w tym tygodniu powinniśmy poznać zwycięzcę, który po podpisaniu umowy będzie miał rok na stworzenie projektu.

W kolejnym etapie wyłoniony zostanie wykonawca, który stworzy całe oprogramowanie i wprowadzi system w tkankę całego Trójmiasta. - Na początku skupimy się na głównych skrzyżowaniach w poszczególnych miastach oraz arteriach potrzebnych do dobrej organizacji Euro 2012 - przekonuje Krzysztof Łutowicz odpowiedzialny za Tristar w dziale inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku.

Opinie (179) 1 zablokowana

  • (9)

    Będzie OK!

    • 19 7

    • na pewno!

      • 3 2

    • TYLKO RONDA !!! (3)

      jedyna recepta na korki...

      • 3 7

      • :D (2)

        To zrób projekt ronda chociażby na skrzyżowaniu Okopowa-Trakt-Toruńska :D

        • 4 0

        • sam se zrob, bez sensu... (1)

          • 0 0

          • Rondo!?

            Chyba nie widziales ronda w Chwaszczynie ;>

            • 0 0

    • Problematyczne światła (3)

      już wymieniam.
      - Spacerowa - światła przy Real'u
      - Światła przy 3krzyżach na jana skolna -
      - chlopksa, jadąc w strone żabianki wszystkie swiatla są zgrane za wyjakiem ostatnich przy rozwidleniu jelitkowo, oliwa
      - Grunwaldzak przy manhatanie, jadac w strone gdanska odrazu zatrzymujaemy sie na nast. skrzyzowaniu przy jantarze(miszewskiego)

      itd...

      • 1 1

      • (1)

        jak zapierniczamy, jadąc nie ślamazarnie, a poprostu spokojnie, wszystko bangla jak należy

        • 1 2

        • chodziło mi o miszewskiego/grunwaldzka

          • 0 0

      • co to jest "jana skolna"

        • 3 1

  • Tristar będzie działał jak System Informacji Pasażerskiej w Gdańsku! (2)

    Czyli niczego nie będzie :D
    Czy ktoś pamięta że miał już jesienią 2008 pojawić się SIP w Gdańsku?
    Oby nie było podobnie z Tristarem

    Podobno to ZDiZ robi utrudnienia - Panie Kotłowski proszę zapędzić swoich ludzi do pracy i mniej gadania więcej robienia :)

    • 24 11

    • minusy zapewne dają pracownicy z ZDiZ (1)

      Wszyscy wiem jak bedzie z tym Tristarem więc nie oszukujmy się ze nagle bedzie cud nad Motławą w sprawie sygnalizacji swietlnej

      • 4 1

      • ja się obawiam że będzie gorzej.Na fragmencie Morskiej już działa w wersji mini ten system i to jest jednak porażka.W godzinach szczytu korki do Grabówka permanentne natomiast wieczorem nieregularny czas pracy utrudnia kierowcy jazdę przy takim Kauflandzie jak jedziesz 50 a ruszałeś z czerwonego koło szkoły morskiej masz duże szanse na kolejny postój.W nocy pojedynczy samochód powoduje zapalenie czerwonego światła dla obu kierunków ruchu to jest paranoja i idiotyzm.Rowerzyści klną na czym świat stoi na te idiotyczne przyciski dla nich prędkość jazdy na ścieżce wzdłuż Morskiej,w zasadzie pseudo ścieżce spadła przez to jeszcze bardziej.Generalnie wiellki minus za to.

        • 2 0

  • To jak ze swiatlami na zjazdach na obwodnice "mondrze" zrobione powoduja korki (2)

    a tam naprawde czasami wystarczy niewiele np kolo Auchan zjezdzam z S6 na Kartuzy i mam w prawo swiatlo albo z Kartuskiej na S6 i w prawo SWIATLO !!! po co przeciez nikt nie wjedzie komus w maske czy bok wystarczy znak ustap pierszenstwa ITD ITD... bez swiatel czasami jest mniej korkow niz z nimi

    • 17 6

    • (1)

      Mało tego - przy zjeździe z obwodnicy z kierunku w stronę Gdyni na Kartuską w stronę Kartuz była zielona strzałka, ale ją zlikwidowali, teraz są tam korki na zjeździe z obwodnicy.

      • 5 0

      • I dobrze

        Dzięki temu nie wpieprzają mi się przed machę cwaniaki, które objeżdżają Kartuską

        • 0 1

  • a co Grunwaldzka - Słowackiego? (3)

    Tutaj też tworzą się mega korki ale spowodowane GŁUPOTĄ kierowców którzy wjeżdzają na skrzyżowanie nie mogąc z niego wyjechać. Wystarczyłoby kilka akcji policji, ukaranie mandatami i sprawa by się skończyla...

    • 57 4

    • to samo przy wyjezdzie ze stoczni gdanskiej w jana z kolna (1)

      • 0 0

      • policja zajeta

        szukaniem paragonow na gpsy ;)

        • 0 0

    • Tak jest nie tylko na tym skrzyżowaniu. Głupota niektorych kierowców nie zna granic!!!

      • 0 0

  • buhahahahahah..............

    bez obwodnicy poludniowej to niech nie zabieraja sie za swiatla...................

    • 14 1

  • ZDiZ - firma która i tak robi swoje :) (1)

    Większość zapewne już wie, że wszelkie uwagi, prośby interwencje w ZDiZ kończą się tak że dziwnym trafem o sprawie szybko się w tej firmie zapomina :)

    Dopiero interwencja mediów powoduję że nagle "coś się dzieje"

    • 6 5

    • ZDiZ nie raczy nawet odpowiedziec mailem ze przyjelismy zgloszenie

      To jest instytucja publiczna - czyli dla ludzi, a ludzi sie w niej olewa. Juz wiele razy wyslalem maila z propozycjami ale nigdy nawet nie dostalem odpowiedzi ze ktos te maile przeczytal!! Niech zrobia na stronie zdiz liste sensownych usprawnien oraz tych ktorymi sie aktualnie zajmuja!

      • 2 0

  • TYLKO RONDA!!! (8)

    Tylko ronda są dobrym rozwiązaniem tam gdzie jest na nie miejsce. A gdzie nie ma pozostają światła.
    Szkoda że Prezydent Adamowicz nie widzi problemu braku dróg w Gdańsku.

    • 19 21

    • dokladnie tak ! (7)

      Ronda to najlepsze rozwiazania !!

      • 3 3

      • Niedzielni kierowcy (6)

        Chyba sobie jaja robicie, albo kierownicę oglądacie z tylnego siedzenia...ronda to największy twórca korków, ponieważ przed rondem KAŻDY musi zwolnić do 10-20km/h, choćby jechał o 3 w nocy , to w dzień takie coś powoduje kompletny paraliż danego odcinka. Dodajcie do tego umiejętności naszych rodaków w jeździe po rondzie i zobaczycie co wam wyjdzie.

        • 11 5

        • Lepiej zwolnić do 20 (jak ktoś nie potrafi przejechać szybciej) niż stać 2 minuty na czerwonym. Szczególnie w nocy (2)

          Ale rozumiem - jak ma się zielone to można cisnąć ile fabryka dała - to jest główna zaleta świateł...

          To, że przed rondem KAŻDY musi zwolnić przyczynia się do polepszenia bezpieczeństwa (bo i wyhamować do 0 można od razu w razie potrzeby), a to, że trzeba TYLKO zwolnić (a nie zatrzymać się na światłach) przyczynia się do polepszenia przepustowości skrzyżowania. Nie rozumiesz tego?

          • 7 2

          • (1)

            Tu nie ma nic do rozumienia, wystarczy się przejechać i popatrzeć jak to wygląda w miejscach, gdzie kiedyś były światła, a teraz są ronda:)

            • 2 2

            • jeżdzę codziennie takimi skrzyzowaniami i jest o wiele lepiej!!!!

              • 3 0

        • polacy nie potrafia jezdzic po rondzie (2)

          w tym kraju nie potrafimy jezdzic po rondach...nie wlaczamy kierunkow przy zjezdzie, przez co kazdy wjezdzajacy zamiast wjechac, czeka, az ktos zjedzie przed nim...a powinno to sie odbywac plynnie, troche miejsca i wjezdzasz...

          • 13 1

          • tak tak jasne (1)

            to przejedź sobie przez rondo w chwaszczynie codziennie po godz 17-stej. miłego stania, ostatnio od serwisu peugeot do ronda stałem 35 minut.

            • 1 0

            • ale jak na skrzyżowaniu o bardzo dużym natężeniu ruchu zrobimy jednopasmowe rondo to i tak się zakorkuje. Ani światła ani rondo nie pomoże. Ale prawdą jest też to, że większość Polaków nie potrafi na rondzie jeździć. Nie wie nawet kiedy włączyć kierunkowskaz. Będąc na rondzie włączają lewy a jak zjeżdzająto już nic nie właczają. Przez takich idiotów robią się korki. Korki robiąsieteż przez gamoni, którzy blokują pasy ruchu przed zwężeniami. Tego wogle nie rozumiem!!

              • 2 1

  • Numer 1 wśród durnowatych świateł są światła (3)

    - na Stogach, przy przystanku tramwajowym - do jazdy na wprost (do Górek Zach.) i w lewo (na plażę.) Postoisz tam nawet kilka minut, szczególnie jak ze 2 tramwaje nadjadą.
    - Numer 2 to światła przy nowym Cerfurze na Przymorzu. Jakbyś nie jechał w kier. Rzeczpospolitej, to złapie i długo przytrzyma cię czerwone.
    - Numer 3 to klasycznie - wjazd do Sopotu

    • 17 1

    • zapomniałem jeszcze o najważnieszych (1)

      światła przy Lotos'ie i przy MAKRO. Za te światła należy się Nobel !!!

      • 3 0

      • a, no właśnie

        skrzyżowanie Pomorskiej z Subisława. Pan inżynier, który zaprojektował w/w światła z całą pewnością nie jeździ tamtędy. Tam człowieka szlag trafia, niezależnie z której strony wjeżdża na skrzyżowanie.

        • 3 0

    • Na Przymorzu nie ma Cerfura!

      • 0 1

  • Wszędzie gdzie się da powinny być ronda, które są najbezpieczniejszym i najbardziej optymalnym rozwiązaniem (7)

    Światła powinny być pozostawione w miejscach, gdzie z uwagi na zbyt dużą ilość pojazdów trzeba "dozować" ruch.

    Wstawianie świateł na peryferiach miasta to jakieś nieporozumienie. Ktoś ma czekać pół minuty na czerwonym świetle tylko po to, żeby móc zjechać ze skrzyżowania na zielonym? Co za marnotrawstwo czasu i energii!

    • 14 8

    • oczywiscie ze tak

      ronda to najbezpieczniejsze rozwiazania.. na srodku powinny byc drzewa, krzaki, tak by nie bylo widac nic przez nie (nawet z tira nie powinien miec widocznosci), kazdy wtedy zwalnia, a pojazd na rondzie jest uprzywilejowany.. przeciez to odrazu rozladowuje ruch, no oczywiscie swiatla nie powinny byc blizej niz ok 2 km bo i tak sie predzej czy pozniej zrobi koras

      • 2 1

    • ale dla plynnosci ruchu trzeba jezdzic przepisowo - skrecajac w lewo na rondzie, przed wjazde wlaczyc (5)

      kierunkowskaz w lewo. Skrecajac w prawo - przed wjazdem migac prawym. W Polsce malo kto wie ze tak trzeba jezdzic przez rondo, nikt nic nie sygnalizuje i korki na kilometry.

      • 1 3

      • Wystarczyłoby robić większe ronda

        Bo przy tak mikroskopijnych jak na Morenie (Jaśkowa Dolina) rzeczywiście tylko kierunkowskaz może pomóc...

        • 3 2

      • Sensowne jest sygnalizowanie zjazdu z ronda (w Polsce tylko w prawo!). To, że przed rondem włączysz lewy kierunkowskaz nic nikomu nie da.

        • 6 0

      • Wytłumacz, po co migać przed wjazdem na rondo?

        Wg. przepisów migasz przed OPUSZCZENIEM ronda! Miganie przed wjazdem nie ma logicznego uzasadnienia na rondzie.

        • 4 0

      • (1)

        a jak chcesz na rondzie skręcić w lewo? o_O

        • 0 0

        • W drzewka :)

          • 0 0

  • do waniljowej (9)

    tylko ronda hahaha rozbawiłaś mnie, pojedź sobie do szczecina (budowane miasto podobno na planie Paryża ronda za rondami kierowcy sami nie wiedzą na nie których dziwadłach jak jeździć), Żukowo piękny przykład mega korków, wystarczy zlikwidować na nie których krzyżówkach światła i zrobi sie luźniej, pytam sie gdzie są zielone strzałki tak ochoczo zabierane przez tych oszołomów,, po co krzyżówki z oddzielnymi świetlnymi strzałkami w każdą stronę pewnie dla debili którzy do prawka podchodzili 100 razy (przerost formy nad treścią)

    • 6 12

    • Nie wiedzą jak jeździć na rondach? Chyba sobie żartujesz... (5)

      Rondo nie rozwiąże problemu nadmiaru aut (vide: Żukowo), ale likwiduje ZBĘDNE oczekiwanie. Do tego jest rozwiązaniem bezpiecznym, bo KAŻDY musi przed nim zwolnić, a do zapamiętania jest jedna prosta reguła: ustąpić tym z lewej, jeśli naszym wjazdem zmusilibyśmy kogoś do hamowania. Tyle

      Może warto stosować rozwiązania, które teraz stosuje się na Zachodzie, zamiast koniecznie przechodzić przez wszystkie etapy rozwoju?

      • 7 0

      • (4)

        Rondo jest bezpieczne, ale paraliżuje a nie usprawnia, gdyż jak mówisz, każdy musi przed nim zwolnić, a jak ma zielone to leci. A na drogach podporządkowanych niech sobie poczekają.

        • 1 2

        • Wolę zawsze zwolnić, ale przejechać od razu, niż raz "przelecieć" na zielonym (3)

          a innym razem stać 2 minuty

          • 4 0

          • (2)

            Tu nie chodzi o Ciebie i Twoją wygodę, tylko o ogólną przepustowość danego odcinka. A jak do ronda masz kolejeczkę na 3 minuty, to tego czasu już nie wliczasz?

            • 0 1

            • Jak komuś zależy nie na polepszeniu przepustowości, ale na jej sztucznym regulowaniu, to owszem - świateł nic nie zastąpi

              Powtórzę tylko to, co już napisałem - jeśli musimy dozować ruch z uwagi na natłok pojazdów - to bez świateł się nie obędzie, ale stawianie świateł w miejscach, gdzie z powodzeniem wystarczyłoby samoregulujące się rondo, to marnowanie pieniędzy i czasu użytkowników.

              W Anglii widziałem ciekawe rozwiązanie: rondo ze światłami, które były włączane w godzinach szczytu.. może warto byłoby wprowadzać właśnie takie rozwiązania i w Polsce?

              • 2 0

            • a ile czekałbyś na światłach ?

              • 0 0

    • po pierwsze to powinna byc obwodnica zukowa (1)

      po drugie - jezeli na rondo ktore ma 1 pas wpychaja sie autka ktore w wiekszosci jada w jedna strone i ich liczba jest kilkukrotnie wieksze od aut starajacych sie wjechac na nie z innej strony to jest oczywista oczywistosc ze sie nie da bo w polsce sie nie ustepuje innym.. sam nie zjade to tobie tez nie dam wjechac..

      od cala prawda

      • 5 2

      • nie gadaj, na rondach jeszcze jako tako panuje kultura. gdy zakorkowane, to kierowcy znajdujący się na rondzie puszczają po jednym z tych co się włączają. (pruszcz gdański np.). oczywiście nie mam na myśli 90% kobiet za kierownicą które kąt widzenia mają jakieś 45 stopni i nie widzą już tych co mają się dołączyć.

        • 4 4

    • na nie ktorych zajeciach z Polaka chyba nie uwazales ..

      ...

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane