- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (397 opinii)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (50 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Oddanie planowania przestrzennego w ręce drogowców doprowadziło do degradacji przestrzeni wielu aglomeracji - w tym Trójmiasta. Obecnie, gdy część z tych inwestycji dobiega kresu swojej technicznej eksploatacji, pojawia się szansa na naprawienie błędów z przeszłości. Oto przykłady węzłów drogowych, które powinny zostać dostosowane do współczesnych standardów - pisze w swoim felietonie Krzysztof Koprowski.
Węzeł Unii Europejskiej w Śródmieściu Gdańska
Obecnie, gdy powstał tunel pod Martwą Wisłą, a w planach jest realizacja kolejnego - pod Motławą (w ramach ul. Nowej Wałowej) - dalsze podtrzymywanie przy życiu estakady i całego węzła rodem z autostrady nie ma żadnego uzasadnienia, jeżeli chcemy myśleć o przywróceniu odpowiedniej rangi dla układu drogowego w sercu Gdańska.
Ponadto likwidacja przejścia podziemnego na rzecz nowych przejść naziemnych znacznie ułatwi dotarcie z przystanku SKM Śródmieście w obszar Głównego Miasta przez całkowicie zapomnianą ul. Bogusławskiego przy Teatrze Szekspirowskim, co obecnie wymaga aż dwukrotnego korzystania z tuneli.
Ograniczenie przestrzeni zajętej pod układ drogowy pozwoli również na obustronne nasadzenia drzew z rozłożystymi koronami, których w tej części Gdańska zdecydowanie brakuje.
[Artykuł z 2012 r.] Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?
[Artykuł z 2019 r.] Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Węzeł Kliniczna na Młyniskach
Węzeł Kliniczna to nieco młodszy brat węzła Leningradzkiego - powstał w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. W założeniu krzyżować się miało tutaj znacznie więcej dróg, m.in. Droga Czerwona, czyli wewnątrzmiejska droga tranzytowa przez Trójmiasto oraz (jako jeden z wariantów) wlot trasy Nowej Politechnicznej z Górnego Tarasu.
Ostatecznie zbudowano bezkolizyjne skrzyżowanie zaledwie dwóch ulic: Klinicznej z Marynarki Polskiej, zajmujące ogromną połać terenu i odcinające mieszkańców rejonu ul. Twardej i Okrąg od Wrzeszcza Dolnego. Nie zyskali oni nawet chodników od strony węzła, a jedynie nieustanny hałas tramwajów pod oknami na ciasnych łukach, którymi omijają serpentyny drogowe.
Zburzenie estakad i zastąpienie całego węzła jednopoziomowym skrzyżowaniem (z zachowaniem wiaduktu kolejowego) uwolni teren pod nowe inwestycje, które zespolą Młyniska oraz osiedle Zielony Trójkąt z Wrzeszczem i staną się urbanistyczną "bramą" wprowadzającą ruch pieszy od strony przystanku SKM Politechnika i Opery Bałtyckiej na tereny postoczniowe wzdłuż ul. Marynarki Polskiej - Jana z Kolna.
Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku
Nie tylko biurowce i nowy plan miejscowy przy Jana z Kolna
Węzeł Rzeczypospolitej - Jana Pawła II na Zaspie
Pozostając wciąż w realizacjach drogowych epoki Edwarda Gierka, przenosimy się w sam środek Zaspy na wyjątkowe dwupoziomowe skrzyżowanie, gdzie co najmniej dwukrotnie możemy się zderzyć z innym uczestnikiem ruchu na poziomie -1.
Jakby tego było mało, pieszych zdecydowano się skierować na najwyższy poziom +1, zmuszając ich do pokonania największych różnic wysokości terenu. Według pierwotnych założeń kładka miała prowadzić do centrum handlowego na dawnym pasie startowym, ale ono nigdy nie powstało.
Obecnie przewiduje się likwidację kładki i przeniesienie ruchu pieszych na poziom al. Rzeczypospolitej. Rozwiązanie wydaje się jak najbardziej słuszne w kontekście usunięcia bariery przestrzennej, lecz nadal konserwuje na kolejne lata obszar zajęty przez niefunkcjonalne skrzyżowanie.
Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie
Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie przekształcenie tego splotu w jednopoziomowe skrzyżowanie skanalizowane lub rondo, zyskując w ten sposób obszar pod potencjalną miejską zabudowę z usługami zwróconymi frontem do przystanków tramwajowych. Jest to także szansa na wykreowanie centrum dzielnicowego Zaspy, którego ta część miasta jest pozbawiona.
Można budować mieszkania na całym pasie startowym
Węzeł Wzgórze św. Maksymiliana w ścisłym centrum Gdyni
Kształt przebudowanego węzła Wzgórze od początku budził liczne kontrowersje. To jedyna inwestycja z naszego zestawienia, która w obecnym kształcie powstała po zmianach polityczno-gospodarczych - zaledwie nieco ponad 10 lat temu.
Już w 2011 r. zwracaliśmy uwagę na estetykę zastosowanych rozwiązań, tuż przy jednym z najważniejszych przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej (docelowo też Pomorskiej Kolei Metropolitalnej). W 2013 r. odbyły się konsultacje społeczne, podczas których oprócz kwestii estetyki zwracano uwagę na układ komunikacyjny podporządkowany wyłącznie samochodom.
Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że realizacja węzła w takiej formie jest pomyłką urbanistyczną. Wtłoczenie pieszych do długiego tunelu wprawdzie ułatwiło przemieszczenie się do parku Centralnego, lecz zmusza do aż trzykrotnego pokonywania schodów przy przesiadce z pociągów na autobusy (trolejbusy) w kierunku północnym.
Odtworzenie przejścia naziemnego pojawia się już w pracach studentów architektury, co daje nadzieję, że nowe pokolenie nie będzie godzić się na dalsze istnienie niefunkcjonalnych rozwiązań dla pieszych.
Wykończenie przejścia podziemnego (w tym kolorystyka ścian), materiały użyte na chodnikach, szpetne słupy sieci trakcyjnej to kwestie, których poprawa również powinna być priorytetem w najbliższym czasie, jeżeli chcemy myśleć o Śródmieściu Gdyni jako perle modernizmu, a nie przedmieściach aglomeracji przy węźle autostradowym.
Park Centralny: podziemny parking ma już strop
Opinie (274) ponad 20 zablokowanych
-
2022-11-02 09:30
Opinia wyróżniona
Wszystko ładnie, wszystko pięknie... (34)
...ale może warto zanim się weźmie za burzenie zaproponować coś w zamian. W Gdańsku prywatne auto nie ma alternatywy. Komunikacja miejska jest tak słaba, że nie ma o czym mówić. To, że pewne starsze dzielnice są skomunikowane lepiej, ale nie idealnie zawdzięczamy tym samym twórcom, którzy budowali kwestionowany układ drogowy. Niech ktoś mądry
...ale może warto zanim się weźmie za burzenie zaproponować coś w zamian. W Gdańsku prywatne auto nie ma alternatywy. Komunikacja miejska jest tak słaba, że nie ma o czym mówić. To, że pewne starsze dzielnice są skomunikowane lepiej, ale nie idealnie zawdzięczamy tym samym twórcom, którzy budowali kwestionowany układ drogowy. Niech ktoś mądry odpowie dlaczego przez tyle lat nie wybudowano tramwaj wzdłuż całej Armii Krajowej. Dawni projektanci tej drogi już wtedy myśleli bardziej do przodu niż obecnie, bo zapewnili rezerwę terenu wystarczającą, by taką inwestycje uczynić bezkolizyjną, szybką alternatywę dostania się do Centrów bez samochodu. Obecnie żaden środek komunikacji w ciągu tej ulicy nie jedzie, a alternatywa jest autobus na zatkanej Kartuskiej. No a taka alternatywa, to żadna alternatywa jak ktoś choć raz z niej skorzystał!
- 216 49
-
2022-11-02 12:52
To jest właśnie alternatywa
Nie rozumiesz istoty sprawy. Piszesz, że dla auta nir ma alternatywy. Otóż nikt nie chce tu "zabierać dróg" a jedynie uczynić je atrakcyjniejsze dla innych użytkowników. Realnie zaś to właśnie jest tzw. alternatywą. Przykładowo jest nią ułatwienie dojścia pieszego przez dany fragment miasta, ułatwienie dojścia dla przystanku komunikacji, czy
Nie rozumiesz istoty sprawy. Piszesz, że dla auta nir ma alternatywy. Otóż nikt nie chce tu "zabierać dróg" a jedynie uczynić je atrakcyjniejsze dla innych użytkowników. Realnie zaś to właśnie jest tzw. alternatywą. Przykładowo jest nią ułatwienie dojścia pieszego przez dany fragment miasta, ułatwienie dojścia dla przystanku komunikacji, czy uwolnienie działek pod nową zabudowę, co spowoduje "zbliżenie" nowych mieszkańców do centrum, zwiększy gęstość zaludnienia, co wymusi częstsze kursy komunikacji miejskiej (które zaczną się opłacać). To właśnie działania alternatywne do ciągłego inwestowania w indywidualny transport samochodowy. Jest wiele miejsc, gdzie łatwiej dojechać autem niż po prostu dojść. A potem się dziwisz, że są korki.
- 5 4
-
2022-11-02 10:03
ma pełno alternatyw. Może wymienie: (23)
-SKM
-PKM
-Tramwaje
-Autobusy
-Trolejbusy
-Taxi
-Ubery/freenowy
-auta na minuty
-hulajnogi
-rowery
-pieszo
TAK! Da sie isc do pracy nawet pieszo, prowadzać dziecko do przedszkola. Ja i mase ludzi tak robimy
Nie, wiekszosc nie mieszka za obwodnica, po prostu mniej krzyczy w Internecie- 16 41
-
2022-11-02 12:11
warto dodać rower wspomagany elektrycznie (1)
niedługo MEVO 2.0
- 1 4
-
2022-11-03 06:46
Spokojnie
Z Mevo 5.0 na pewno już się uda!
- 1 0
-
2022-11-02 10:41
Oo fajnie fajnie (4)
To teraz powiedz który z tych środków transportu pozwoli na przejazd na drugą stronę miasta w pół godziny? Weźmy czas poza godzinami szczytu, żeby każdy pojazd miał możliwość w pełni wykorzystać swoje osiągi niezależnie od pory dnia. Pewnie SKM i PKM są w stanie tego dokonać, ale tylko jeśli mieszkamy tuż przy stacji, a ponieważ nie mamy sieci metra to dosyć mało prawdopodobne.
- 9 3
-
2022-11-02 12:13
nie musisz mieszkać tuż przy stacji (3)
Rowerem do stacji SKM dojedziesz w ciągu 10 minut z odległości do 3 km bez problemu
- 2 12
-
2022-11-03 08:11
3 km w 10 minut w Trójmieście? Pachosmrodziarze to jednak już totalnie potracili kontakt z bazo
- 0 0
-
2022-11-02 13:49
(1)
Czyli 10 minut na rower + 10 minut czekania na SKM i zostaje 10 minut na przejazd SKM na drugą stronę miasta, a to zajmuje 20 minut, więc nie mieścimy się w pół godziny.
- 7 2
-
2022-11-02 20:17
nie musisz czekać 10 minut na SKM w godzinach szczytu SKM kursuje co 7,5 minuty
powinna kursować co 5 minut lub częściej. Rower daje możliwość precyzyjnego określenia czasu przejazdu na wybraną kolejkę.
- 1 5
-
2022-11-02 10:21
To ma być alternatywa? (1)
To ja może podam prosty przykład. Nie jeździłem długo komunikacją miejską głównie przez zawód który wykonuję, a który zmusza mnie do jeżdżenia po całym województwie. Postanowiłem jednak raz spróbować załatwić sprawę urzędową udając się tam autobusem. Jakież było moje zdziwienie zatrzymując się na węźle Świętokrzyska (i jego bezpośrednim
To ja może podam prosty przykład. Nie jeździłem długo komunikacją miejską głównie przez zawód który wykonuję, a który zmusza mnie do jeżdżenia po całym województwie. Postanowiłem jednak raz spróbować załatwić sprawę urzędową udając się tam autobusem. Jakież było moje zdziwienie zatrzymując się na węźle Świętokrzyska (i jego bezpośrednim sąsiedztwie) w czterech miejscach oddalonych od siebie może z 500 metrów. Dodam przy tym iż o ile mnie pamięć nie myli to autobusy oznaczone numerem 2 z przodu zawsze były liniami przyspieszonymi omijającymi niektóre przystanki. Taka np linia 256 z Jankowa do bramy Wyżynnej miała może z 6 przystanków. Dzisiaj ma ich 20! Ok rozumiem że tereny te się mocno rozbudowały i zaszła potrzeba dodania kilku, jednak co to za linia przyspieszona która zatrzymuje się na wszystkich przystankach?
- 18 4
-
2022-11-02 13:17
Ale w Gdańsku obecnie nie ma linii przyspieszonych, takowe ma jedynie Gdynia.
- 5 0
-
2022-11-02 10:10
(13)
czym się różni używanie auta prywatnego od przejazdu taxi/uberem/autem na minuty w kwestii korków i ekologii? Jak dla mnie tak samo korkują miasto i emitują spaliny.
- 30 8
-
2022-11-02 10:20
(10)
Taksówka czy auto na minuty jest wciąż w ruchu. Twój sztrucel stoi przez 22 godziny i zajmuje przestrzeń.
- 8 19
-
2022-11-03 06:44
Niepotrzebnie przestrzeń to twój mózg zajmuje
- 0 0
-
2022-11-02 11:04
nie wiem
czy moje auto warte więcej niż połowa mieszkań w Gdańsku to sztrucel?
- 3 3
-
2022-11-02 10:38
Skąd ta pewność, że sztrucel? (7)
- 11 4
-
2022-11-02 11:03
(6)
Bo normalny posiadacz auta nie gada ciągle o tym wielkim sukcesie, jakim był jego zakup, a wcześniej uzyskanie prawka.
- 8 18
-
2022-11-03 08:09
Jajościski strasznie fetyszyzują samochody
Podczas gdy dla 90% użytkowników to tylko narzędzie wygodnego przemieszczania się z miejsca na miejsce.
- 1 0
-
2022-11-02 11:16
(4)
Gdzie on pisze że uzyskanie prawka i zakup auta to takie sukcesy życiowe?
- 16 4
-
2022-11-02 12:12
może i nie pisze, ale tak często prawdopodobnie myśli (3)
- 3 13
-
2022-11-02 13:53
Ale jesteś zaje..sty. Wiesz co kto myśli. (1)
Szacun.
- 5 1
-
2022-11-02 20:15
ja tylko przypuszczam
nie rozróżniasz tez "pewniaczka" zarażonego samochodozą od tez człowieka rozumiejącego alternatywne rozwiązania? Tylko współczuć.
- 0 3
-
2022-11-02 13:46
to i tak lepiej niż przeciętny rowerofczyk, bo przeciętny rowerofczyk nie myśli
- 9 3
-
2022-11-02 10:19
(1)
Nie zajmuje miejsca parkingowego 95% czasu.
- 11 21
-
2022-11-02 10:43
Mam parking pod pracą, tylko dla użytku pracowników. Nie zajmuję Twojego upragnionego miejsca.
- 23 6
-
2022-11-02 09:43
prywatne auto ma alternatywę we wszystkich dzielnicach, tylko niektórym "wygodniej" jej nie zauważać (7)
- 18 39
-
2022-11-02 11:53
Proponuje przejechać sie rano godz. 6-8 na południowe dzielnice i sprawdzić do którego z kolei autobusu uda się Tobie wsiąść. A są juz zapchane na przystankach początkowych. Prośba do ZTM o zwiększenie kursów skończyła sie ich zmniejszeniem.
- 26 4
-
2022-11-02 10:07
(2)
No to np. teraz trasa prywatnym autem z Łostowic na Przymorze zajmuje 27 minut. Jaki alternatywny środek transportu przewiezie mnie w 27 minut z Łostowic na Przymorze, wliczając w to czas zmarnowany na czekanie na autobus czy tramwaj?
- 28 4
-
2022-11-02 15:40
A dlaczego zajmuje 27 minut? (1)
Dlatego że prywatne samochody osobowe tworzą gigantyczne korki. Późną nocą można dojechać w kwadrans, a może nawet w 10 minut, jeśli światła pozwolą.
- 4 11
-
2022-11-02 15:50
Nie, 27 minut wynika z obniżenia prędkości dopuszczalnej i czerwonej fali
- 10 1
-
2022-11-02 09:56
Jaką mam laternatywę po 23? (2)
Pracę kończę o 23, autobus nocny mam o 23:43, dojazd do domu zajmuje mi ok. 1,5h komunikacją miejską, autem drzwi-drzwi 20min, korzystając z samochodu oszczędzam 1h życia na powrocie i kolejną na dojeździe do pracy. 2h dziennie życia więcej.
- 38 5
-
2022-11-02 15:15
Po 23
Nie potrzebujesz bezkolizyjnych skrzyżowań
- 5 3
-
2022-11-02 11:02
Te korki o 7 rano i 16 po południu tworzą ci, co pracują do 23? Wrzucasz swój problem do zagadnienia, które ciebie nie dotyczy. O 23 to Grunwaldzka może mieć jeden pas ruchu.
- 11 22
-
2022-11-02 09:40
A jak na taki tramwaj miałbyś się dostać?
Nadrabiając kilometry kładkami i tunelami?
- 10 14
-
2022-11-02 09:05
Opinia wyróżniona
(23)
Jedyny słuszny kierunek to burzenie takich potworków. Kierowcy zawsze jęczą, ale w żadnym cywilizowanym kraju nikt nie przeznacza tak ogromnych połaci terenu wyłącznie pod potrzeby jednej grupy, często spoza miasta. Po prostu to nie ma nic wspólnego z myśleniem ekonomicznym. Takie węzły obniżają wartość nieruchomości i niszczą miasta. Są dobre na przedmieściach w otoczeniach hurtowni i fabryk, a nie w otoczeniu zabytków czy osiedli mieszkaniowych.
- 105 226
-
2022-11-03 05:34
Co ty palisz, że takie bzdury klikasz ?
- 0 0
-
2022-11-02 21:42
Słuszna racja
Zburzyć i zrobić trakt dla koni, oczywiście ze ścieżką rowerową. Widać autor bywał w cywilizowanym swiecie, szczególnie w Bangladeszu.
- 5 1
-
2022-11-02 15:12
zbużą te węzły a innych nie będzie. (1)
nawet nie dali rady zbudować wiaduktu na Armii Krajowej. To miasto to POrażka.
- 6 4
-
2022-11-03 05:43
Zburzą - zapamiętasz analfabeto?
- 0 0
-
2022-11-02 14:55
żeby coś burzyć to trzeba zaoferować alternatywę
niech zrobią tunele przez całe miasto i rozwalą te węzły
- 7 2
-
2022-11-02 11:16
(5)
I będziemy poruszać się helikopterami? Węzeł Unii Europejskiej jest niezbędny. Mało tego powinien być rozbudowany!
- 17 10
-
2022-11-02 13:34
Rozbudowany gdzie? (3)
Chyba ze bedziesz budowac gleboko pod ziemia? Znasz koszty takich rozwiazan? Polecam przklady likwidacji tego typu wezlow transportowych z Europy Zachodniej, USA czy Korei Poludniowej. Wszystkim wychodza na lepsze - takze kierowcom aut.
- 3 11
-
2022-11-02 13:58
Ciekawe jak likwidowanie węzłów wychodzi na lepsze kierowcom aut? Jak likwidacja węzłów bezkolizyjnych zwiększyła przepustowość? (2)
Tylko nie pisz o potencjalnej przesiadce kierowców na inne środki transportu, bo w tamtych krajach było na co się przesiąść, a u nas nie. Nasza komunikacja miejska jest powolna, droga i awaryjna a rower jest sportem sezonowym.
- 9 5
-
2022-11-02 20:20
jeśli nie zdołasz odróżnić przepustowości węzła dla ludzi od przepustowości węzła dla pojazdów (samochodów) (1)
to niczego nie zrozumiesz z prezentowanych wywodów.
- 3 6
-
2022-11-02 23:35
O nie! Nie odwracaj kota ogonem! Pisałeś że wychodzi na lepsze kierowcom więc chodzi o przepustowość dla pojazdów!
Pisz jak likwidacja węzłów bezkolizyjnych zwiększyła przepustowość dla pojazdów!
- 5 1
-
2022-11-02 12:16
na razie jest przewymiarowany
- 5 10
-
2022-11-02 11:02
najlepiej poprosić Putina
aby miasto zburzył
- 4 6
-
2022-11-02 11:02
Pojedz do Stanow (6)
Chyba ze za mało cywilizowane
- 12 5
-
2022-11-02 12:04
(5)
Obecnie w USA również dominuje tendencja burzenia takich potworków urbanistycznych.
- 10 16
-
2022-11-02 12:42
(3)
Otóż to...Amerykanie popełnili te błędy już z 50 lat temu, zakładając jak większość polskiego społeczeństwa, że więcej pasów i większe, bardziej rozbudowane węzły = bardziej płynny ruch, a jednak okazuje się, że to wcale nie jest takie proste - w którymś momencie i tak dochodzimy do wąskiego gardła które musi powodować korki, czy to będzie Główne
Otóż to...Amerykanie popełnili te błędy już z 50 lat temu, zakładając jak większość polskiego społeczeństwa, że więcej pasów i większe, bardziej rozbudowane węzły = bardziej płynny ruch, a jednak okazuje się, że to wcale nie jest takie proste - w którymś momencie i tak dochodzimy do wąskiego gardła które musi powodować korki, czy to będzie Główne Miasto, gdzie każdy by chciał zaoarkować jak sobie przyjedzie na niedzielny spacer, czy zagłębie biurowe w Oliwie w tygodniu i budując szersze drogi po prostu przesuwamy korki z miejsca w miejsce... Amerykanie czy nawet kraje zachodniej Europy popłeniły te błędy już dawno i powoli próbują się z nich wycofywać, ale oczywiście my nie możemy się uczyć na błędach cudzych...lepiej popełniać własne, prawdziwie Polskie Narodowe...
- 5 16
-
2022-11-03 05:41
(1)
Czytam i wyciągam wnioski; chyba żle ci się żyje w mieście. Wróć do swoich pastwisk, a tam znajdziesz przestrzeń, świeże powietrze etc.
- 2 2
-
2022-11-03 12:29
No to bardzo kiepsko ci idzie wyciąganie tych wniosków. Otóż żyje w tym mieście od urodzenia i mieszkam w centrum. Wszystko czego mi potrzeba mam zasięgu spaceru i żyje mi się naprawdę dobrze. Jednak nie pasuje mi budowanie autostrad pod moimi oknami, aby ludzie z tych pól i pastwisk o których wspominasz mogli sobie podjechać autem pod same drzwi aby coś załatwić w mieście albo pojechać na spacer bo u sobie nie mają gdzie.
- 1 1
-
2022-11-02 15:13
w Gdańsku żadnych błędów
30 lat i nowe 3 drogi.
- 6 6
-
2022-11-02 12:16
w San Francisco trzęsienie ziemi zburzyło estakadę blokującą widok na port
resztki wywieziono. W innych miastach USA budżety nie wystarczają na utrzymanie istniejącej, przewymiarowanej infrastruktury drogowej i od czasu do czasu dochodzą wiadomości o urwaniu się tam jakiegoś mostu lub wiaduktu.
- 7 11
-
2022-11-02 09:46
zburzmy wiadukty zróbmy większe korki
- 27 8
-
2022-11-02 09:30
Większość komentarzy ostro krytykuje tekst, ale autor wyróżnił tylko te przychylne łechtające jego ego. (2)
Przypadek? Nie sądzę.
- 31 17
-
2022-11-02 11:18
Generalnie to te samochodowe "komentarze" są z Olgino i powinny być usuwane (1)
Widać, że próbują promować ruski mir wśród Polaków przez leningradzkie wzorce
- 8 13
-
2022-11-02 11:34
Co to jest "Olgino"? twój pracodawca? Mieszkasz tam?
- 10 4
-
2022-11-02 07:53
Opinia wyróżniona
kiedyś musiałem użyć węzła wzgórze jako pasażer autobusu, gdzie nie wiedziałem dokładnie któym mam jechać (3)
efekt? tzw węzeł przesiadkowy to kilka przystanków autobusówych rorzuconych na obszarze kilkuset metrów od siebie;
-musisz przejsc kilkoma schodami i tunelami
-wiaty mikroskopijne, w godzinach szczytu w listopadzie wiekszosc ludiz mokla, bo nie miala jak sie schowac
-zero ifnormacji w ktora strone iść w jakim kierunku
za to w ramach zrownowazonego transportu, kierowcy otrzymali kilkupasmowa autostradę w centrum, bez pieszych pętających sie- 108 45
-
2022-11-03 00:34
pałętaj się na węźle, skoro to takie wyzwanie intelektualne dla ciebie
skoro nie ogarniasz prostego wezla komunikacyjnego to lepiej nie wypowiadaj sie w powazniejszych sprawach "kierowcy otrzymali kilkupasmowa autostradę w centrum, bez pieszych pętających sie"
- 2 6
-
2022-11-03 04:51
inna rzecz znaki, inna rzecz przejście
skrzyżowanie "bezkolizyjne" jak sama nazwa wszkazuje jest bezpieczniejsze dla wszystkich uczestników ruchu, a to, że ktoś sobie wejdzie po schodach, to też tylko na zdrowie wyjdzie
- 5 2
-
2022-11-02 12:25
oj tak, miasto nawet mapki dla przyjezdnych nie ogarnęło
a powinna być przy każdym przystanku na takim węźle, nawet jeśli sobie wcześniej w internecie wyszukam w jaki bus i na jakim przystanku wsiąść to już nawigacja niekoniecznie mnie tam poprowadzi optymalnie przez te dziwne tunele
- 7 1
Wszystkie opinie
-
2022-11-02 07:10
(4)
Bardzo ważny temat, dobrze, ze opisany - te potworki planowania przestrzennego powinny zniknąć.
- 34 106
-
2022-11-02 07:36
(1)
temat tak samo istotny teraz (!) jak budowanie przejść naziemnych obok dobrych i funkcjonujących podziemnych - marnotrawstwo $
- 29 10
-
2022-11-02 09:42
Oczywiście zbudowanie trzeciego pasa obwodnicy obok dobrych i funkjonujących dwóch dotychczasowych już marnotrawstwem nie jest, prawda Janusz?
- 7 5
-
2022-11-02 09:36
jak widać aktywność czytelników mających kłopoty z wyobraźnią (1)
i cierpiących na samochodozę pozostaje nadal na dość wysokim poziomie. Warto takie artykuły publikować ale przestrzegam przed promowaniem tez typu: "słychać wycie? Znakomicie". Warto takimi kroplami drążyć skały, ale jeszcze lepiej wyraźnie promować uspokajanie ruchu i wdrażać konsekwentnie spójny program stopniowego uwalniania kolejnych fragmentów centralnych rejonów naszych dzielnic i miast od jeżdżących i parkujących samochodów.
- 7 11
-
2022-11-03 07:18
Należy wdrażać program stopniowego uwalniania sekcji komentarzy od majaczących cyklistów.
- 2 0
-
2022-11-02 07:10
Autor szaleju się najadł (14)
To nie smród z Szadółek mu przeszkadza. Ani brak remontów ulic. Przeszkadzają węzły komunikacyjne. Bo pieszy musi przejść po schodach... A co ze stacjami kolejowymi, gdzie wejście na perony po schodach?
- 151 36
-
2022-11-02 07:24
Chyba nic nie zrozumiales (3)
A wystarczyło przeczytać tekst, ale to za dużo dla naszego bohatera, który już widząc tytuł, wszytsko wiedzial
- 15 41
-
2022-11-02 07:38
Gdy ktoś tak jak ty nie ma argumentów to atakuje personalnie (2)
Typowa zagrywka rodem z wyborczej
- 18 11
-
2022-11-02 08:52
jak ktoś jest ruską agenturą z pis i nie ma argumentów to pisze od razu o wyborczej
Akurat nie czytam wyborczej, jedynie paski w TVP i wszystko z nich wiem co się dzieje.
- 8 9
-
2022-11-02 12:22
...zarzucasz komuś, że Cię atakuje personalnie, podczas gdy w twoim poście już sam tytuł jest atakiem personalnym...Brawo, uwielbiam tę Waszą prawidziwpolacką logikę ;)
- 4 4
-
2022-11-02 07:50
Pokrętna logika (6)
Może gdyby miasto pomyślało kilkanaście lat temu o rozwoju do wewnątrz a nie na przedmieścia to nie byłoby dzisiaj tak dużego problemu z odczuwaniem smrodu z Szadółek prze mieszkańców południa bo by ich tam nie było
- 10 6
-
2022-11-02 07:56
Plany rozwoju Gdańska zawsze zakładały rozwój na południe (1)
Szadółki powinny powstać np. tam, gdzie jest hałda fosforów czyli w Wiślince.
- 8 12
-
2022-11-02 09:57
Ta przy rzece. brawo ale o więcej komentarzy juz nie prosimy
- 7 2
-
2022-11-02 09:06
Z ciekawości, jak chcesz rozbudowywać miasto do wewnątrz? (3)
- 6 5
-
2022-11-02 09:17
Rozwój do wewnątrz to właśnie burzenie takich potworków jak Kliniczna i wykorzystanie takiego obszaru pod mieszkania i miejsca pracy w biurach i handlu.
- 11 11
-
2022-11-02 09:40
w promieniu 10 minutowego dojścia do wielu przystanków SKM jest wiele wolnych terenów do zabudowy (1)
trzeba tylko od czasu do czasu wysiąść z samochodu i wybrać się na spacer połączony z przejazdem tym szybkim środkiem transportu miejskiego.
- 4 5
-
2022-11-03 07:08
Te tereny są cenowo niedostępne dla większości mieszkańców Trójmiasta
- 1 0
-
2022-11-02 09:38
na stacjach SKM zbudowano w większości przypadków windy (2)
przypuszczalnie ich nie zauważyłeś, bo nie korzystasz z SKM tylko jesteś przyspawany mentalnie do fotela swojego pojazdu czterokołowego emitującego spaliny. (to ostatnie to tylko hipoteza, masz szanse zmienić swoje poglądy i zachowania komunikacyjne decydując się na jakiś inny środek lokomocji - pamiętaj o dobrym obuwiu!)
- 5 11
-
2022-11-02 09:54
Windy? To zabawne, że przywołujesz ten element infrastruktury. Element, który ma regularne awarie i bywa dewastowany, jest brudny, bo urządza się tam toaletę. Dziękuję, wole schody.
- 7 4
-
2022-11-02 11:11
np na Oliwie SKM miała ostatnio miesieczna awarie
ale to widocznie nie jest wazna stacja
- 4 3
-
2022-11-02 07:10
Jesli zrzucic wiadukt nad podwalem
To razem z wyburzeniem Forum
- 80 9
-
2022-11-02 07:11
(17)
Zaczynam mieć wrażenie, że obecnie największym wrogiem urzędników i wielkich myślicieli-urbanistów, są samochody. Zlikwidujmy zatem drogi.......ten artykuł to brednia. I tyle. A pan Koprowski to rozumiem kolejny cyklista rowerowy. Miasta są dla wszystkich: kierowcy, piesi, rowerzyści itd...Więcej komentować tego nie mam zamiaru.
- 169 30
-
2022-11-02 07:53
(8)
Dokładnie, miasta są dla wszystkich. Na węźle unii europejskiej 80 procent przestrzeni zostało przeznaczone dla ruchu samochodów. Dla pieszych i rowerzystów zostały skrawki chodników wciśnięte pod mury budynków.
- 14 29
-
2022-11-02 08:45
(2)
A ile procent przestrzeni zostało przeznaczone dla samochodów na Długiej? To tuż obok, mniej niż 300 metrów od tego węzła.
- 18 6
-
2022-11-02 09:10
(1)
Jeden kawałek 600m x 20m dla pieszych i wielkie oburzenie że samochodem nie można tam wjechać. Jednocześnie Elbląska, Podwale, Wały Jagiellońskie, Hucisko - to już jest spoko. O Zwycięstwa i Grunwaldzkiej nie wspominając.
- 10 8
-
2022-11-02 09:24
Śmieszny jesteś. Licząc teren wyłączony z ruchu nie wziąłeś pod uwagę choćby wyłączonego odcinka na Ogarnej, który jest 200 metrów od węzła (nie mówiąc o Strefie Ograniczonej Dostępności o powierzchni 200 tys. m2), za to mówiąc o drogach piszesz o Grunwaldzkiej, która zaczyna się 4 kilometry od węzła.
- 8 6
-
2022-11-02 09:47
jeśli miasto jest tworzone z myślą głównie o kierowcach (4)
to nie jest miastem wygodnym dla kogokolwiek - na jakość życia w nim narzekają również kierowcy. Warto znać tzw. odwróconą piramidę mobilności, w której priorytetowo traktuje się potrzeby pieszych, następnie rowerzystów i użytkowników UTO, następnie pasażerów transportu publicznego. Kierowcy samochodów prywatnych znajdują się kilka stopni niżej na tej piramidzie priorytetów.
- 4 19
-
2022-11-02 11:06
Miasta "walkable" są lubiane przez turystów, ale nie przez mieszkańców (3)
Do miast gdzie wciąż priorytetowo traktuje się pieszych turyści docierają samolotami czy pociągami. Lubią gdy wszystko jest blisko hotelu, gdy wszędzie mogą dojść pieszo, bo nie mają ze sobą samochodu. To ci turyści po tygodniowym pobycie dają pozytywne recenzje o miastach, po czym wracają do domu i tam wolą korzystać z samochodu, bo znają już centrum, znają uliczki i zabytki a na co dzień ważniejsza jest możliwość szybkiego i komfortowego transportu z domu (często na przedmieściach) do pracy niż ładne uliczki z priorytetem pieszych.
- 12 3
-
2022-11-02 20:25
ciekawy wywód osoby cierpiącej przypuszczalnie na samochodozę (2)
oceny jakości życia przez mieszkańców miast przyjaznych dla pieszych i rowerzystów są najwyższe: i nie są to wyniki badań ankietowych prowadzonych wśród turystów, ale wśród stałych mieszkańców tych miast, których decydenci prowadzą sensowną politykę transportową zintegrowaną z polityką przestrzenną. Są to miasta tzw. małych odległości (wygooglaj sobie miasto 15 minutowe lub wybierz się do Wiednia lub Kopenhagi. Może coś zrozumiesz.
- 0 10
-
2022-11-03 00:47
o z daleka widze ciezki przypadek rowerozy i dciezkiej fobii samochodowej
idz do lekarza
- 6 0
-
2022-11-03 06:48
Ciekawe jak z Trójmiasta zrobić miasto 15 minutowe
- 2 0
-
2022-11-02 08:05
Bzdura (2)
Węzeł na zaspie to przecież totalne nieporozumienie. Wie o tym każdy kierowca który musiał na nim skrecac w lewo. Ale mimo to niektórzy go bronią bo można jechać prosto bez świateł.
- 11 5
-
2022-11-02 08:47
(1)
a ponieważ znacznie więcej samochodów jedzie prosto niż skręca w lewo...
- 8 1
-
2022-11-02 08:54
to promuje sie totalnie patologiczne i niebezpieczne rozwiania.
- 0 5
-
2022-11-02 09:44
wielu mieszkańców (pieszych i kierowców) nie potrafi zrozumieć (4)
że głównym źródłem trudności w poruszaniu się kierowców są: inni kierowcy. poprawiając komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i innych niezmotoryzowanych (również stygmatyzowanych przez wielu trolli rowerzystów) skracamy odległości do pokonania w czasie codziennych podróży do pracy, szkoły i po zakupy czyli stwarzamy warunki do zmiany zachowań komunikacyjnych wielu kierowców. Im większa redukcja niepotrzebnych przejazdów samochodem, tym lepsze warunki życia wszystkich. Walka nie toczy się z kierowcami, ale ze skłonnością do korzystania z samochodów nawet na małe odległości. Samochód wg. dyrektora firmy Volvo nie jest dobrym pojazdem do poruszania się po dobrze zorganizowanym mieście.
- 3 11
-
2022-11-02 10:53
(2)
Kierowcy nie przesiądą się na rowery, bo nie jesteśmy i nie będziemy Amsterdamem bo nie mamy sieci metra i nie możemy polegać na komunikacji miejskiej,
a jeśli nie możemy polegać na komunikacji miejskiej to trzeba mieć własny samochód,
a jak już mamy własny samochód to nim jeździmy żeby nie tylko stał, rdzewiał i tracił na wartości.
Dlatego wbrew temu co piszesz walka toczy się z kierowcami, żeby ich kijem zapędzić do powolnego, awaryjnego i drogiego (szczególnie na małe odległości) tramwaju czy autobusu.- 12 2
-
2022-11-02 20:27
badania wykazują, że więcej osób przesiada się z samochodu na rower niż na komunikację miejską (1)
Brak sieci metra nie ogranicza możliwości rozwoju sensownej infrastruktury dla rowerzystów i pieszych. Samochodozę i cyklofobię się leczy spokojnym przedstawianiem argumentów.
- 0 5
-
2022-11-03 11:33
Żebyś jeszcze przedstawił jakieś argumenty.
- 0 0
-
2022-11-03 00:45
trojmiasto nie jest dobrze zorganizowanym organizmem miejskim
1. glowna siec komunikacyjni-drogowa oparta jest o rozwiazania sprzed stu lat - jedna droga biegnaca przez Gdansk,Sopot, Gdynia,
2. jakos to działalo w PRL, gdy ludzie byli biedni i nie mieli samochodow, nie bylo tez tylu przejsc ze swiatlami
3. nastaly nowe czasy - i dosc ograniczone umyslowo wladze samorzadowe, ktore zamiast rozwijac uklad drogowy - tak by mogli po drogach sprawnie sie przemieszczac bogacacy sie mieszkancy trojmiasta - zaczeli ograniczac przepustowosc drog, ktore powstaly jeszcze w PRL i nie budowali nowych ( z malymi wyjatkami )
4. po 30 latach rzadow tych niedorozwojow - mamy uklad drogowy sprzed 100 lat - jedna droga przez 3miasto (zalozmy, ze obwodnica jedzie tranzyt) - mocno ograniczony wciskaniem gdzie popadnie sciezek rowerowych czy sygnalizacji na przejsciach dla pieszych. Podkreslam - uklad drogowy moze i byl ok dla biedy jaka byla w PRL, ale wladze zamiast rozdbudowac drogi bo chyba nikt nie powinien byc zdziwiony, ze w wolnej Polsce ludzie zaczna sie bogacic i kupowac samochody - zaczely ograniczach przepustowosc archaicznego ukladu drogowoego.
5. I jeszcze pojawily sie bezmozgi, ktore na zlosc mamie chca by im uszy zmarzly - w miejsce dobrze funkcjonujacych przejsc podziemnych - chca stawiac tuz obok naziemne przejscia dla pieszych by jeszcze bardziej ograniczyc przepustowosc arachicznego ukladu drogowego w trojmiescie.... Bo tak.... Kilka dni temu byl artykul na 3miasto.pl - o nowym przejsciu naziemnym kolo GUMed, ktore skutecznie rozwalilo zielona fale.... Krotko mowiac, postulaty oszolomow takich jak Koprowski zmierzaja do dalszej dewastacji ukladu drogowego trojmiasta, jeszcze wiekszych korkow, wiekszych zanieczyszczen i emisji spalin.... Czas najwyzszy odebrac malpie brzytwe.
6. do tego niedoinwestowane SKM - zatloczone, krotkie sklady, czeste awarie. Stale ograniczana siatka polaczen komunikacji miejskiej - tu przoduje Gdynia,.
Podsumowujac, od...cie sie od wezlow drogowych w trojmiescie. Nie macie pojecia co robicie.- 5 0
-
2022-11-02 07:25
Co za brednie! (11)
W sytuacji, gdy pod miastem buduje się coraz więcej osiedli, trzeba poprawiać przepustowość dróg a nie likwidować ostatnie węzły bezkolizyjne. W przeciwnym razie nowymi blokami zabetonujemy ostatnie zielone terenu w centrum miasta (bo każdy będzie chciał mieszkać w centrum żeby nie stać pół dnia w korkach) i zmagając się z korkami, powodziami i betonozą będziemy tęsknić za tymi "architektonicznymi potworkami".
- 129 35
-
2022-11-02 07:30
Gdzie w ankiecie opcja "Najpilniejsze są remonty, a nie przebudowy"?
- 19 3
-
2022-11-02 07:47
W takim razie (1)
A teraz zabetonujemy ostatnie tereny zieleni na przedmieściach doprowadzając do zalewania Gdańska przy każdej ulewie, jeszcze większej liczbie dzików w mieście (przez zabieranie ich naturalnego środowiska), wzrostu zanieczyszczenia powietrza smogiem i hałasem, etc.
- 9 4
-
2022-11-02 08:43
Na przedmieściach masz na tyle dużo wolnej przestrzeni, że znajdzie się miejsce i na bloki (bo mówię o blokach a nie o amerykańskich domach jednorodzinnych z ranchami i cul-de-sac) i na lasy i na zbiorniki retencyjne i na drogi i na kolej. W centrum miasta nie ma na to miejsca, więc jak zbudujemy bloki to nie będzie miejsca na nic innego.
- 6 2
-
2022-11-02 07:49
nie, zwroc uwage "podmiejskie" nie chcemy poswiecac swojej wygody dla mieszkanców Kowal czy Banina
musisz isc z tym do swojego wójta czy przelabana. Przeniosles sie na wies, to pracuj na wsi
- 8 6
-
2022-11-02 07:51
Autor chyba lobbuje na rzecz deweloperów (3)
Tutaj, niby przy okazji, wspomina że uwolni to dodatkowe miejsca na inwestycje. Ponadto, gdy tworzone były plany dla Gdańska Południe i okolic Jasienia to lobbował w swoich artykułach za dwukrotnym zwiększeniem gęstości zabudowy - to chyba coś tu nie pasuje - wiadukty mu się nie podobają a ludzie upchani w klatkach jak kury i zabetonowany górny taras powodujący zalewanie dolnego - już mu się podoba.
- 22 3
-
2022-11-02 09:19
(2)
Jasień od 50 lat jest integralną częścią miasta, a teraz w dodatku z PKM i tramwajem. Lepiej w takim miejscu zwiększać intensywność niż budować osiedla na kartofliskach w Baninie, gdzie tramwaju nie będzie nawet za 200 lat.
- 9 2
-
2022-11-02 13:05
(1)
Chodzi o rejon potoku - tam był teren OSTAB i intensywność maksymalnie 30%, właśnie choćby z powodu ciągłego zalewanie dolnych tarasów. Autor był zwolennikiem zabetonowania tego terenu.
- 3 2
-
2022-11-04 01:37
OSTAB był na osiedlu Investingu, którzy to mieszkańcy nie chcieli mieć pieszych pod oknami i dla nich "zabetonowaniem" była budowa kładki dla pieszych, która znacznie ułatwiłaby komunikację pieszą i rowerowa.
- 0 0
-
2022-11-02 09:51
jeśli ktoś pisze o poprawie przepustowości (dróg) warto się go spytać, czy chodzi mu o poprawę przepustowości (2)
dróg dla ludzi czy dla pojazdów? Stawiając na przepustowość pojazdów pogarsza się możliwości poruszania się po mieście wielu ludziom. Tylko odważne postawienie na rozbudowę sieci PKM/SKM, wzrost częstotliwości połączeń i radykalną poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do stacji i przystanków SKM/PKM może przyczynić się do poprawy jakości życia w mieście i poprawy przepustowości arterii ruchu ludzi. Jeszcze raz powtarzam: ludzi, a nie pojazdów. Pojazdy czterokołowe same się blokują zmniejszając przepustowość arterii ruchu wszystkich ludzi.
- 4 6
-
2022-11-02 11:09
To najpierw rozbuduj SKM/PKM/metro i zapewnij kursy co 2-3 minuty, a potem pogadamy o zwężaniu ulic (1)
- 7 3
-
2022-11-02 12:20
ulice już teraz są zwężane przez zaparkowane przy nich samochody
których mogłoby być dużo mniej
- 2 8
-
2022-11-02 07:27
Piękny ten tunel dla pieszych na zdjęciu .Taki polski ,takkii wintage ,retro ,taki pasujący do nas. (2)
- 21 21
-
2022-11-02 07:52
(1)
Wszędzie są takie tunele. Pojedziesz na zachód to zobaczysz jak wyglądają wejścia do metro.
- 9 5
-
2022-11-02 09:53
metro jest także w Warszawie
w Trójmieście jest SKM, której potencjał jest mocno niewykorzystany. Całe szczęście elektryfikuje się PKM i planuje się rozbudowę jej sieci do dzielnic Gdańsk Południe.
- 2 1
-
2022-11-02 07:27
(4)
Co za bzdura, ktoś nie lubi wiaduktów i tyle. Spełniają swoje zadanie, jest dobrze i niech tak zostanie. Absurdalny pomysł z tymi przejściami naziemnymi nad podziemnymi, nie stać nas na wywalanie pieniędzy w błoto i są znacznie ważniejsze i pilniejsze inwestycje do zrobienia.
- 118 23
-
2022-11-02 09:55
jakie kryteria stosujesz przy ustalaniu kolejności inwestycji?
Tylko radykalne postawienie na poprawę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, korzystających także często z połączeń SKM i PKM może poprawić system komunikacyjny naszej konurbacji. Oczywiście wzrost częstotliwości połączeń SKM i jakości jej taboru ma dużą rolę do odegrania.
- 4 4
-
2022-11-02 14:37
(2)
Zlikwidować kolej, przecina miasto na pół.
- 4 1
-
2022-11-02 20:29
wygodne bezkolizyjne przejścia dla pieszych pod torami kolejowymi łatwiej zbudować
niż wiadukty lub tunele dla samochodów nad lub pod torami kolejowymi.
- 1 1
-
2022-11-03 06:57
Krwawym sznytem
- 0 0
-
2022-11-02 07:27
Jakie to szczęście, że pan Koprowski nie jest planistą w żadnym mieście!! (16)
- 127 24
-
2022-11-02 07:31
To jest rozum nawiedzonego ideologa (6)
Te węzły nie są idealne, ale już są. A ogromne pieniądze na przebudowy proponuję wykorzystać na nowe inwestycje, niekiedy bardzo potrzebne - na przykład dla poprawienia bezpieczeństwa, dostępności miasta dla rowerów, wózków czy nawet nasadzenia zieleni
- 109 30
-
2022-11-02 07:44
Odwrotnie
Jeszcze większe pieniądze pójdą nie na przebudowę ale na remont tych paskudztw (często wiszący się z postawieniem wszystkiego od nowa)
- 16 17
-
2022-11-02 08:21
Zamiast marnować kasę na burzenie lepiej budować nowe drogi
- 21 12
-
2022-11-02 09:04
Nie do końca "już są" bo utrzymanie też kosztuje (3)
Kiedyś wyliczono że wyburzenie estakady koło lotu to koszt kilku lat jej utrzymania. A z powodu złego stanu technicznego jakiś czas temu ograniczono ruch do jednego pasa. Za kilka lat trzeba będzie podjąć decyzję, czy robić generalny remont tej estakady, czy za te same pieniądze zburzyć ją i zrobić normalne skrzyżowanie.
- 7 2
-
2022-11-02 18:02
I wtedy wszystko stanie (2)
Bo Gdańsk i całe Trójmiasto ma taki a nie inny kształt i usytuowanie.
- 3 1
-
2022-11-02 20:30
SKM nie stanie (1)
PKM jest elektryfikowana. Nie staną piesi ani też rowerzyści korzystający z systemu MEVO 2.0
- 0 5
-
2022-11-03 06:56
Czy można przestać korzystać z czegoś, co nie istnieje?
- 0 0
-
2022-11-02 08:35
Ale są u steru inni wariaci.. (1)
... którym Dulkiewicz oddała decyzyjność w takich sprawach. I co rusz jakaś głupota i w planach jak widać kolejne.
- 13 5
-
2022-11-02 08:54
Obawiam się, że to niestety prawda.
- 5 4
-
2022-11-02 08:52
(6)
W każdym normalnym mieście właśnie tacy ludzie są planistami i dlatego Wiedeń jest najlepszym miejscem do życia, a Moskwa ze swoimi autostradami zgodnie z marzeniami kierofczyków w samym centrum najgorszym.
- 10 17
-
2022-11-02 09:41
Skończmy z planowaniem osiedli tylko pod kątem pracy
A może dlatego, że planiści w Wiedniu dodali 2 do 2 i im wyszło, że nowe osiedle musi mieć infrastrukturę taką jak sklepy, szkoły, przychodnie, przedszkola, apteki itd w obrębie dzielnicy? Przed wojna osiedle Heimhof, w latach 90tych osiedla Frauen-Werk-Stadt I, II i III oraz Alt-Erlaa sa budowane po to, by ludziom było łatwo ogarnąć życie codzienno-rodzinne (Obowiązki domowe_opieka nad rodziną-dziećmi/osobami starszymi) a nie tylko sypialnie do wyjazdów praca-dom.
- 10 2
-
2022-11-02 10:35
(4)
Wiedeń przecinają autostrady i drogi szybkiego ruchu, przechodzą przez samo centrum. Sprawdź sobie na googlach.
- 14 5
-
2022-11-02 12:22
ulica Mariahilferstrasse w centrum Wiednia została przekształcona w deptak z dopuszczeniem ruchu rowerów kilka lat temu (3)
- 2 8
-
2022-11-02 14:40
Piszesz o jednej ulicy (wokół której są drogi alternatywne), natomiast drogi szybkiego ruchu jakoś ci "przypadkiem" umknęły. (2)
U nas jest podstawowy problem... brak dróg alternatywnych.
Zamknąć, zlikwidować, każdy .... potrafi.- 11 1
-
2022-11-02 20:31
alternatywą drogi jest linia SKM i PKM (1)
na małe odległości także ulica uspokojonego ruchu lub droga dla rowerów. Samochodozę się leczy.
- 0 6
-
2022-11-03 06:54
Niestety motofobia jest nieuleczalna
Żadna psychoterapia nie pomoże
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.