- 1 Pod prąd uciekał przed policją (176 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (537 opinii)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (73 opinie)
- 4 Wyręby w TPK mimo sprzeciwu społecznego (150 opinii)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (508 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (307 opinii)
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.
- z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
- z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.
- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.
Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów
Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew
Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
- po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
- obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
- lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
- między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
- dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
- po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
- chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.
- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).
Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji
Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.
W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.
Czytaj też:
Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.
Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika
Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama
Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.
Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM Brętowo wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na Zaspie.
W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKM a pętlą Zaspa, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.
Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej
Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.
Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.
- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych
Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".
Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.
Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)
Opinie (372) 7 zablokowanych
-
2020-05-27 11:02
(1)
Jeszcze nie zaczęli starych planowych inwestycji typu tramwaj Nowa Warszawska, tramwaj Nowa Politechniczna czy tramwaj Nowa Świętokrzyska z ulicą ... A tu nowe plany i pomysły... Każda dzielnica potrzebuje komunikacji ... Ale trzeba skończyć to co się zaczęło i zacząć tam gdzie nie ma tej komunikacji. Przymorze I Zaspa ma skm , tramwaje, drogi itp A najwięcej się buduje osiedli na południu Gdańska i to powinien być priorytet. Na wszystko kasy nie starczy, kryzys itp ... A czas leci i osiedla się budują , ulice w korkach... Powstała Aleja Adamowicza z tramwajem ale to za mało. Wiele osiedli jest odciętych.
- 14 5
-
2020-05-27 11:17
Tramwaj na ul Obroncow Wybrzeza jest w planach od lat siedemdziesiątych
Czyli juz mial byc gdy na poludniu jeszcze byly pola, krowy i poligony. Ostatnia inwestycja tramwajowa na dolnym tarasie to Chlopska z 1977 roku. Od tego czasu caly czas sie buduje domy. I to nie czteropietrowe jak na Poludniu, ale same wiezowce po 18 pieter. Samochodow jest za duzo i tylko tramwaj moze je chociaz czesciowo zastapic
- 5 0
-
2020-05-27 11:09
ogólnie koncentracja powierzchni biurowych, galerii handlowych itd (4)
w ścisłym centrum miasta to jedna wielka pomyłka, przestarzała koncepcja urbanistyczna "zachodu" sprzed przeszło pół wieku. tak, powielamy te same błędy zamiast się na nich uczyć.
- 20 8
-
2020-05-27 11:28
jakieś słoje z zabitych dechami wioch minusują.
autostrady w centrum, to już było i nie działa, matoły. kult 4 kółek to zaścianek.
- 6 2
-
2020-05-27 11:39
urbanista lat 1950tych się odezwał
- 2 3
-
2020-05-27 14:10
poznaj pojęcie Transit Oriented Development (1)
miejsca pracy takie jak powierzchnie biurowe powinny powstawać wokół stacji transportu publicznego takiego jak SKM kursująca co 3 minuty w szczycie.
- 4 1
-
2020-05-27 16:39
Ale czy to już jest ten Nowy Wspaniały Świat
Gdzie "siła robocza" jest dowożona/odwożona do biur transit oriented transport i na tym tylko ma polegać jej życie? Czyli jednak socjalizm wcielony?? Nie, nie chce takiego życia - chowu klatkowego
- 1 4
-
2020-05-27 11:10
Ta linia jest tam potrzebna na wczoraj, tak jak inne bypassy tramwajowe na dolnym tarasie. (1)
Jak padnie jeden tramwaj na jednej z linii Chłopska/Grunwaldzka, to pół miasta stoi, nie ma jak objechać. Powinny być realizowane obydwa warianty, przy jednoczesnym umożliwieniu przejścia przez ROD Przymorze, który odcina Zaspę od Oliwy, a przecież tam jest dystans pieszy/rowerowy.
- 14 7
-
2020-05-27 11:18
nie reanimuje sie starego trupa tak jak nie rozbudowuje sie przestarzałych rozwiazan!
- 1 6
-
2020-05-27 11:11
ja
w obliczu szalejącej pandemi pójdzmy na kompromis między czytelnikiem a miastem. tramwaj jednośladowy.
- 1 6
-
2020-05-27 11:17
Jako "nasz czytelnik" możecie firmować każdy wasz pomysł :) (4)
"nasz czytelnik chciałby aby na pasie startowym na Zaspie lądowały samoloty z London Gatwick" :)
- 13 5
-
2020-05-27 11:20
To jest pomysl czytelnika (3)
Ale nie pojawil się tu znikąd. Juz od dawna jest analizowany na roznych forach
- 2 3
-
2020-05-27 11:32
Analizowany przez kogo przez prostaków o ilorazie inteligencji meduzy? (2)
Żeby cos analizować trzeba mieć najpierw mózg ,a on oraz tacy jak ty najwyraźniej macie go brak.
- 1 2
-
2020-05-27 11:40
częste korzystanie z samochodu jest powodem wielu chorób
i ogranicza pole skojarzeń. Niektórym zabija wyobraźnię, zaślepia oczy nienawiścią do inaczej myślących.
- 1 0
-
2020-05-27 12:06
Zeby pisac na forum przydaloby sie miec wiedzę i kulturę
Kolega szastający inwektywami moglby zlikwidowac swoj deficyt w tych kwestiachi dopiero zabierac glos
Stop prymitywom!- 1 0
-
2020-05-27 11:18
Prosta droga do zablokowania i tak już niewydolnego skrzyżowania Grunwaldzka/Kołobrzeska/Bażynskiego
Powodzenia chłopcy! A przecież aż się prosi od pętli Zaspa do pętli Strzyża i dalej np. jako tramwaj dwusystemowy do zjazdu na Morenę przez Brętowo.
- 13 7
-
2020-05-27 11:21
Nigdzie na swiecie nie zastepuje sie autobusów tramwajami !!!Za to robi sie odwrotnie !! (3)
I jeszcze jedno wszędzie na świecie rowerzystów izoluje się od spalin samochodowych a nie odwrotnie wpychając na ulicy by truli się spalinami. Ten bezmózgowiec chce by chodniki były oddzielone od spalin ale rowerzyści już nie. Wiec tak Jakis prostak co niema pojęcia o planowaniu cos sobie ubzdurał cos gdzieś widział i teraz jak w filmie Barei chce by to realizowano.
- 12 17
-
2020-05-27 11:53
bzdury wymyślasz
podaj przykłady... słuchamy
- 3 1
-
2020-05-27 12:53
W wielu miastach w Europie i na świecie
autobusy zastępuje się tramwajami, widać, że jesteś myślami w czasach, gdy amerykańskie koncerny z General Motors na czele zrobiły jedną firmę która teoretycznie miała dbać o linie tramwajowe, a praktycznie je likwidowała, po to, by ludzi zachęcać do kupowania samochodów i jeżdżenia autobusami.
- 5 1
-
2020-05-27 13:46
Ta wypowiedź przypomina mi to co mówiono na początku lat 90-tych
Wtedy jeden mądrala powiedział, że na świecie ładunki wozi się TIR-ami a nie koleją. I tak właśnie wykończono kolej w Polsce, którą teraz odbudowuje się. Najgorsze jest to, że ten mądrala teraz piastuje wysokie, dobrze płatne stanowisko a powinien być na bruku.
- 3 0
-
2020-05-27 11:25
Panie Krzysztofie, proszę napisać co się obecnie dzieje na terenie dawnego Dworu Migowo
Liczę na Pana!
- 8 0
-
2020-05-27 11:32
Wszystko miało by rację bytu...
Kiedy by tramwaje szły pod skrzyżowaniami ... bo tak ruch będzie sparaliżowany jak na Żabiance...
- 5 6
-
2020-05-27 11:36
jak zwykle koncepcje budowy czegoś likwidując coś sama myśl dobra ale ...
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.