• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z południa Gdańska do Wrzeszcza dojedzie tylko do Politechniki?

rb
5 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Miasto chce podzielić inwestycję na dwa etapy i w pierwszej kolejności doprowadzić tramwaj od Rakoczego do Politechniki Gdańskiej. Miasto chce podzielić inwestycję na dwa etapy i w pierwszej kolejności doprowadzić tramwaj od Rakoczego do Politechniki Gdańskiej.

Miejscy urzędnicy znaleźli sposób na rozpoczęcie projektowania nowej linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza. Aby przeciągający się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego o przebieg linii przez tę ulicę nie odsunął inwestycji o kolejne kilka lat, trasa zamiast do al. Grunwaldzkiej zostałaby skrócona do Politechniki Gdańskiej. Brakujący fragment od krańcowego przystanku przy PG do al. Grunwaldzkiej pasażerowie pokonywaliby... pieszo.



Pomysł, by skrócić linię tramwajową w I etapie do Politechniki Gdańskiej, oceniam:

To może być przełom w planowaniu inwestycji, która podzieliła władze miasta i część mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Pierwotnie linia tramwajowa z Moreny miałaby wpiąć się w al. Grunwaldzką właśnie przez wąską i zabudowaną ulicę, co od kilku lat oprotestowuje część mieszkańców.

Gdy w grudniu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska po dwóch latach prac wydała w końcu tzw. decyzję środowiskową, ta - zgodnie z przewidywaniami - została zaskarżona przez mieszkańców do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, co może przedłużyć początek prac o kolejne dwa-trzy lata.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Inwestycja w dwóch etapach



Ale miasto nie zamierza czekać i znalazło sposób na formalny początek prac nad projektem linii GPW. Urzędnicy chcieliby podzielić inwestycję na dwa etapy. W pierwszej kolejności linia tramwajowa powstałaby między Rakoczego a okolicami Politechniki Gdańskiej, co z jednej strony pozwoli miastu uniknąć dalszego sporu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i umożliwi uruchomienie procedury przetargowej na projekt trasy, a z drugiej - gdy ta już powstanie - zmusi pasażerów do pokonania ostatnich 100-200 metrów z krańcowego przystanku przy PG do al. Grunwaldzkiej - na piechotę.

Drugi etap ruszyłby po zakończeniu wszystkich formalności związanych z zaskarżeniem decyzji środowiskowej do GDOŚ.

- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - podkreśla Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GPW wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.
Jak przekonuje Borawski, konieczność przesiadki w punktach oddalonych od siebie o racjonalny dystans to model stosowany na całym świecie.

- O połączeniu górnego i dolnego tarasu rozmawiamy już pięć lat i nadal jesteśmy na wstępnym etapie. Protesty mieszkańców ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego spowalniają ją tak bardzo, że może rzeczywiście trzeba będzie zbudować linię tramwajową w prawie całym jej przebiegu, a na drugi etap i jej zakończenie zaczekać do uprawomocnienia wszystkich decyzji i zakończenie protestu - dodaje.
Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są przeciwni, by na ich wąskiej i zabudowanej kamienicami ulicy powstała linia tramwajowa. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są przeciwni, by na ich wąskiej i zabudowanej kamienicami ulicy powstała linia tramwajowa.

DRMG gotowe do przetargu



Jak mówi nam Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, miasto jest gotowe do ogłoszenia przetargu na projekt nowej trasy. Aby tego dokonać, potrzebuje jedynie zgody od tzw. komitetu inwestycyjnego, powołanego przez prezydent Gdańska w związku z koronawirusem.

- Te decyzje mogą zapaść jeszcze w tym tygodniu - mówi nam Bartosiewicz.
Gdyby DRMG ogłosiło przetarg i wyłoniło wykonawcę projektu - ten mógłby powstać równolegle do procedury odwoławczej w GDOŚ, która - podobnie jak prace nad projektem - powinna się zakończyć w połowie 2022 r.

"Nie dla slalomu tramwajowego" - m.in. takie transparenty pojawiły się kilka lat temu na budynkach przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. "Nie dla slalomu tramwajowego" - m.in. takie transparenty pojawiły się kilka lat temu na budynkach przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Mieszkańcy: Pomysł egzotyczny i bezsensowny



Jak pomysł miejskich urzędników oceniają mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego? Jak mówi nam Michał Błaut, mieszkaniec tej ulicy i radny dzielnicy Wrzeszcz Górny, etapowanie inwestycji to ryzyko "marnotrawstwa środków miejskich i unijnych".

- Trudno mi wyobrazić sobie, że inwestycja o tak dużym budżecie i w założeniu o dużej randze (połączenie nowych osiedli Gdańska Południa z dzielnicami Dolnego Tarasu), będzie realizowana w sposób częściowy i bez pewności jej pełnej realizacji. To groźba poważnego marnotrawstwa środków miejskich i unijnych. Jak miałoby to wyglądać? Na końcu miałaby powstać jakaś pętla czy może miałyby do Politechniki zjeżdżać tramwaje dwukierunkowe? Jaki jest cel stawiania takiej propozycji? Na pewno nie chodzi o poszukiwanie porozumienia z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - zastanawia się Błaut.
Jego zdaniem realizacja inwestycji może być też próbą postawienia mieszkańców pod ścianą i wywarciem na nich dodatkowej presji, by zgodzili się na przebieg linii tramwajowej pod ich oknami. Pomysł miasta ocenia jako "egzotyczny, dziwny i bezsensowny" - zwłaszcza w kontekście pieszej przesiadki i zmuszania pasażerów do przemieszczania się między oddalonymi od siebie przystankami po wąskich chodnikach przy ul. Do Studzienki.

- Zastosowanie modelu przesiadki pomiędzy punktami oddalonymi od siebie o kilkaset metrów jest znane i powszechnie źle oceniane. Stwierdzenie pana prezydenta dotyczące dopuszczalności nawet kilkusetmetrowych odcinków przesiadek grzebie prawdopodobnie jedyny argument przemawiający za wariantem przez Bohaterów Getta Warszawskiego, o stworzeniu tam wspólnego przystanku.
Zdaniem mieszkańców tramwaj puszczony przez Bohaterów Getta Warszawskiego oznacza śmierć tej ulicy. Zdaniem mieszkańców tramwaj puszczony przez Bohaterów Getta Warszawskiego oznacza śmierć tej ulicy.

FRAG: Podział na etapy nie przekreśla zalet tego projektu



Nieco inaczej do koncepcji zaproponowanej przez gdański magistrat podchodzi Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

- Każde działanie zbliżające nas do realizacji tej inwestycji w cywilizowanej formie, czyli beż żadnych wyburzeń zabytkowych kamienic i najlepiej przez ul. Siedlicką i tereny Politechniki, jest warte poparcia. Liczymy zatem na to, że forma realizacji pierwszego etapu umożliwi w przyszłości urzeczywistnienie także takiego, optymalnego wariantu. Trzymamy kciuki za szybką realizację poszczególnych etapów i całej inwestycji. Funkcjonalność samego pierwszego etapu będzie oczywiście dość średnia, niemniej to tylko chwilowe rozwiązanie i nie przekreśla plusów całego przedsięwzięcia.

Materiał archiwalny

rb

Opinie (505) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Dobre i tyle , ale lepiej byłoby do Fiszera czyli z dwa przystanki dalej. Wtedy kilkaset metrów z buta do Grunwaldzkiej nie byłoby takim problemem, a tak na autobus trzeba się będzie przesiadać.

    • 0 0

  • Aco tam

    pociągnąć linie tramwajow pod ziemią od studzienki do plscu komorowskiego, to by było normalne, z podziemnym przystankiem łączącym gdańsk z Oliwą bie jakies zawijasy w wąskich uliczkach. Bedzie kosztowało ale przetrwa lata całe

    • 0 0

  • desperat (15)

    K...., jedna kamienica wstrzymuje decyzję na normalne połączenie z Wrzeszczem, a nie podróż krajoznawczą po Gdańsku, szok, wyburzyć stare niech idzie nowe, bo inaczej to z miejsca nie ruszy

    • 194 128

    • (8)

      Jeśli nowe, to ty, lepiej byłoby, żeby to nowe nie ruszyło z miejsca i zostało tam, gdzie jest.

      • 13 14

      • Wszystko jest wzgledne (7)

        Lepiej aby malutka garstka miała się dobrze po to aby milion musiało cierpieć i ponosić straty czasu i pieniędzy urządzając jazdy na około...
        Jednak zastanawiam się dlaczego, linia nie może iść do końca ul Do studzienki. Zwłaszcza, że większość posesji budynków usytuowanych po stronie Domu handlowego Jantar , jest w tak koszmarnym stanie i tak szpeci całość ulicy, że nawet dalekie peryferie miasta mogły by się wzdrygać na myśl o ich pojawieniu się na tych obrzeżach... To oczywiście zwiększa koszty, ale każdy przeprowadzający remont lub modernizację WIE, że aby był on porządny to zrobić to trzeba porządnie. Skoro można likwidować budynki całkowicie sprawne i i nie szpecące, to co za problem aby wreszcie zrobić to z tym grajdołkiem przy ul Do studzienki?

        • 25 12

        • Jak przy do Studzienki na dole dorzucisz jeszcze tramwaj, skrzyżowanie na Miszewskiego będzie już kompletnie nieprzejezdne. (3)

          A może by tak zrobić referendum? Ponad 100k mieszkańców mogłoby skorzystać z tego tramwaju, w tym ja, a blokuje nas garstka ludzi, którzy się boją, że nie będą mogli już zastawiać ulicy swoimi szrotami....

          • 11 10

          • (2)

            Na Getta lepsze szorty stoją niż na południu Gdańska

            • 3 3

            • (1)

              Średni pomysł z pokazywaniem, kto jest bogatszy, skoro Was nie stać na parking dla swoich życiowych osiągnięć :)

              • 1 1

              • Tramwaj

                Też płacimy podatki, a przez takich ludzi nie można ułatwić innym życia. Lepiej myśleć o sobie, a nie o innych, co nie?

                • 0 0

        • dlaczego ma iść przez stare dzielnice

          bo jakiś baran zrobił "Wyklętych" bez komunikacji zbiorowej? Co przeszkadzało puścić tramwaj nad Zwycięstwa? Budżet się nie spinał? To trzeba glówkować!
          Bo jakiś następny baran nie przewidział, że PKM to jednak ludzie będą chceli jeżdzić?
          A kolejny baran usiłuje zarobić na tym, ze ludzie muszą zmieniać srodki transportu i blokuje powstanie "wspólnej taryfy komunikacji zbiorowej"?
          I jeszcze innemu baranowi nie mieściło się w głowie, że samochód trzeba przy kolei zostawić a ta kolej ma mieć tyle miejsca, aby zabrać ludzi z peronu?

          I teraz "panisko" z Moreny narzeka?! Z miejsca w zasięgu pieszej przechadzki do "centrum"?!

          • 0 0

        • Bo tam tez protestowali.

          • 2 0

        • Milion nie ucierpi...

          ...bo tylu nie mieszka u góry żeby dojeżdżać na dół. co najwyżej kilkanaście tysięcy.

          • 8 8

    • Zburzyć

      Morenę...
      I posiać trawę...

      • 0 0

    • Bohaterów Getta to martwa ulica (4)

      cała zastawiona autami, tramwaj byłby własnie szansą na ożywienie.

      • 22 19

      • To jeszcze wymyśl gdzie mieszkańcy Bohaterów Getta Warszawskiego będą mogli zaparkować swoje samochody (1)

        gdy pojedzie tamtędy tramwaj. Już nawet pomijając drugą sprawę, którą urzędnicy przemilczają: pod ulicą biegnie Potok Królewski. Chcesz nad nim puścić tory?

        • 2 0

        • I to jest największy ból mieszkańców.

          Dlaczego masz parkować 24h/dobę prywatny samochód na publicznej drodze?
          Macie tam podwórka, zróbcie sobie na nich parking.

          A skoro potok można było przykryć ulicą, można i torami. Jeżeli nie wierzysz, przejedź się na Brętowo, tam tramwaj w ogóle w powietrzu jeździ :)

          • 3 1

      • Puść sobie tramwaj przez duży pokój. (1)

        Będzie ożywcze.

        • 17 16

        • Zaparkuj samochód w dużym pokoju. Albo i dwa

          • 7 7

  • Absurd goni absurd !!! (3)

    Po pierwsze jest to bardzo głupi pomysł z dzieleniem tej inwestycji na dwa etapy - bardzo mało pasażerów będzie chciało się łazić pieszo pomiędzy przystankami . Po drugie i**otyczny pomysł z tymi tramwajami na baterie - w razie awarii na Nowolipiu tradycyjnie zasilane tramwaje nie będzie można puścić objazdem przez Bohaterów Getta Warszawskiego ( brak sieci zasilającej ) . Po trzecie - jest to perfidny sposób wywierania na mieszkańcach BGW presji w celu osiągnięcia ustępstwa z ich strony , czyli zwykły szantaż !!!

    • 40 41

    • Szantaż za szantaż. Normalna sprawa. (2)

      I jak się teraz czujecie mieszkańcy Getta?

      • 9 7

      • w głowie i emocjach

        lepiej od Ciebie :)

        • 0 0

      • Nie jestem mieszkańcem BGW !

        Dla mnie jedynym problemem jest fakt braku umiejętności dogadania się władz miasta z mieszkańcami . To że ta linia tamtędy będzie prowadzona nie ulega wątpliwości . Ale wymyślanie jakiś tramwajów na baterie tylko po to aby przypodobać się mieszkańcom to bzdura !!!

        • 7 7

  • Bez sensu przez Wileńską (24)

    Mają rezerwę terenową koło GPNT, Carrefoura, Sądu... A pchają się z kosztami jakimś tunelem.

    • 132 32

    • i o tę rezerwę chodzi (4)

      i o tę w dolinie Królewskiej.
      Puści się tramwaj łamańcem i tyle gruntu do "zagęszczenia"...

      • 5 1

      • Wstyd ten gnój nazwać Potokiem Królewskim (3)

        • 3 4

        • a co to ma do rzeczy? (2)

          tak się nazywa.
          A potok jest pod ziemią. Słabo stabilną ziemią, o czym przekonała się Elektronika, której oderwały się audytoria...

          • 6 1

          • przekonała się również BGW

            bo budowa nowego bloku wymagała palowania.
            I problem o mały włos rozwiązał by się się w latach 80 ubiegłego wieku, bo od pracy kafara zaczęły pękać okoliczne budynki

            • 0 0

          • Nie jest pod ziemią, tzn. zależy o jakim odcinku mówisz.

            • 2 0

    • Bo przy tej rezerwie nikt nie mieszka (11)

      Pomysl, spójrz na mapę, zrozumiesz

      • 7 19

      • Takiej bzdury dawno nie czytałem :) (9)

        GPNT to zero ludzi?
        Carrefour nie ma klientów?
        Sąd nie ma petentów?
        Nowe osiedle przy Piekarniczej jest bezludne?
        Sama rezerwa jest bezludna bo właśnie jest rezerwą by mógł tramwaj tam być.

        • 34 3

        • (3)

          zapraszam na spacer z Moreny na Politechnikę. Nie ma innego połączenia, żaden autobus nie podjedzie pod WIleńską

          • 4 6

          • ale podjeżdża pod Sobieskiego i Trzy Lipy (2)

            i wystarczy.

            • 9 1

            • A potem tylko 60m w pionie i już jesteś :) (1)

              • 0 1

              • zapraszam do mapy

                i lepszego zapoznania się z okolicą.
                Przez Trzy Lipy jeździ 184 i 130 z Suchanina (Sobieskiego) na Piecki (Jaśkowa i dalej). Całkiem niezłe połaczenie z PG.
                Gdyby 115 jeździł, tak jak jeździł przez lata... I gdyby utrzymywano i rozbudowywano Sobieskiego, tak jak jest to oczekiwane.
                Ale nie jeździ. Więc chyba wiadomo do kogo pretensje.

                • 0 0

        • No wszystko fajnie. (4)

          Ale porównaj to do ilości mieszkańców Moreny.
          Tramwaj ma wozić ludzi, nie powietrze.

          Szczególnie, że dojazd tramwajem do Carrefoura, sądu i osiedla Robyga już jest.

          • 4 13

          • Też masz dojazd tramwajem więc o co się czepiasz? (1)

            Ta propozycja pod Rakoczego uwolni Cię od stania w korku z tymi ludźmi o których wspomniałeś. 15000 człowieka od Robyga z okolicą to nie tak mało.

            • 6 1

            • Gdybym mógł mieć oba, spoko

              Ale jeżeli możemy mieć tramwaj albo górą, przez osiedla, albo dołem, przez ogródki, to chyba wybór jest oczywisty...

              • 2 4

          • (1)

            Morena nie ma żadnej ilości mieszkańców. Co najwyżej liczbę.

            • 5 4

            • Spoko, ogródki przez które przedmówca chce robić komunikację, nie mają ani ilości, ani liczby :)

              • 1 2

      • no właśnie

        bo ma mieszkać...
        I dobrze za to zapłacić.

        • 1 0

    • Zgadzam się, zmianę trasy trzeba zrobić. Bez sensu zupełnie przez ul. Wileńską. Tam tramwaj to zupełna głupota. Aż dziwne że nikt o tym nie pomyślał.

      • 4 2

    • No i właśnie o to chodzi, żeby były koszty. Przecież to inwestycja z publicznych pieniędzy. (2)

      • 31 3

      • Miś ;) (1)

        • 9 1

        • więc im ten projekt jest droższy, tym... nooo...?

          koniaczku?

          • 9 1

    • człowieku, publiczne pieniądze, za które nikt cie nie rozliczy. to myślisz, że ich tam jakieś oszczędności obchodzą? (2)

      walą ile wlezie, przy okazji jeszcze pół rodziny se zarobi i dorobi.

      • 20 4

      • a powinni. przynajmniej dziennikarze. (1)

        ale portal widac przyjmuje wszystko bez namyslu. Bez weryfikacji.

        • 14 1

        • a z czego żyją

          dziennikarze?

          • 2 1

  • trwamwaj przez BGW (10)

    Nie jestem mieszkance BGW, ale często bywam w okolicy i nie trudno zauważyć, że puszczenie tramwaju tą ulica to totalna pomyłka. Dlaczego nie ulicą Do Studzienki lub Jaśkową Doliną?

    • 56 30

    • (7)

      Bo na Jaśkowej jest za wąsko i musiałby jechać jezdnią i stać w korku. A na skrzyżowaniu Studzienki z Grunwaldzką nie da rady wpiąć torów bo skrzyżowanie się całkiem zatka.

      • 14 11

      • za to mnostwo miejsca jest u wylotu Traugutta-Smoluchowskiego (4)

        jest tam pocmentarny park,z ktorego prawie nikt nie korzysta (brak wiekszej ilosci stalych mieszkancow wokol i sasiedztwo glosnej ulicy).Mowie oczywiscie nie o likwidacji parku ,ale o zmniejseniu tylko jego czesci przy al. Zwyciestwa na rzecz torowiska iprzystanku tramwajowego.

        • 10 1

        • Toż to ziemia święta. (3)

          W państwie wyznaniowym chcesz naruszać coś związane ze zmarłymi? Zwariowałeś? Wiesz na co się piszesz?

          • 2 2

          • jeśli już (2)

            to nie tego wyznania.
            A przejazd przez ten park lub całkowicie ulicą Smoluchowskiego i dawne tereny Lechii jest realizowalny i sensowny.

            • 3 1

            • Bezsensowny (1)

              Jazda przez Smoluchowskiego będzie trwała co przez Dworzec Główny. Nie o to chodzi.

              • 0 1

              • to zależy, kto liczy

                UCK pilnie potrzebuje komunikacji, bardziej niz Mordor. Jazda przez Smoluchowskiego będzie znacznie krótsza niz przez Główny, chociazby z powodu ominięcia Okopowej, Huciska i Błędnika.

                Na dodatek Smoluchowskiego daje szansę na połączenie z Kliniczną. Co w przypadku placu Komorowskiego i Miszewskiego jest jedynie teorią.

                Niestety, mieszkanie w rozrastającym się mieście ma swoje koszty. Podziękuj za pominięcie budowy komunikacji w oparciu o "Wyklętych" i nieudolne zarządzanie PKM.

                To są przyczyny "dyskomfortu" na Pieckach. Ale jest to jedynie dyskomfort a nie niemozność, jak w przypadku UCK.

                • 0 0

      • Na Jaśkowej za wąsko ?

        To chyba nigdy na Getta nie byłeś.

        • 1 0

      • Niech się zatka

        • 5 3

    • (1)

      A do Studzienki to szerzej jest?

      • 4 0

      • Tak

        • 6 2

  • Nie bo nie (4)

    Nie pozdrawiam mieszkańców BGW

    • 13 25

    • tak, bo tak

      obie strony posługują się takimi samymi argumentami.
      Z dwojga złego, bardzie przekonujące sa te ze strony BGW.
      Ze strony "miasta" każdą szczeliną tej fastrygowanej koncepcji wyłazi zła wola i "interes prywatno-publiczny".

      • 0 0

    • Nie

      Nie bo dla czyjeś wygody nie chcemy tracić dachu nad głową a tym prędzej czy później to się skończy z uwagi na fatalny stan kamienic. Chyba ,że o to chodzi. Kamienice (same ? ) padną i zostanie atrakcyjny teren dla dewelopera....

      • 1 0

    • ze

      wzajemnością.

      • 3 4

    • bo jestes ignorantem i bucem

      • 4 6

  • mieli Smoluchwskiego i obsluge dojazdu do szpitala - ale nie wola slalomem (1)

    pomiedzy blokami. parodia planowania

    • 2 1

    • nadal "mają"

      I w tym posiadaniu problem, bo trzeba by oddać trochę terenów MOSiR...
      A to przecież żyła złota.

      Jednocześnie możliwość połączenia z Grunwaldzką/Zwycięstwa skrajem parku przy Centrum Onkologii i z Kliniczną (jak to kiedyś planowano - tylko oddano teren pod ... kino.)

      Po prostu, planowanim przestrzennym rządzi w Gdańsku nieco inna logika.
      Kryterium to ile kasy da się wycisnąć z metra. Nic więcej się nie liczy. "Pojętni" uczniowie liberałów...

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Przede wszystkim ten tramwaj powinien iść pod wiaduktem Rakoczego (26)

    Zaczynając się na wysokości tzw Nowej Bulońskiej - dopiero wówczas będzie można mówić o "tramwaju z południa" - w przeciwnym razie to krajoznawcza wydmuszka przez zakorkowaną Morenę

    • 184 34

    • Żeby o 5 minut skrócić blisko godzinną podróż do Mordoru? (4)

      Te 5 minut nic nie zmieni dla mieszkańców południa Gdańska. Wiele zmieni dla mieszkańców Moreny. Bardzo dobrze znam tereny pod Rakoczego i dalej do zbiornika Wileńska. Mieszka tam wielokrotnie mniej ludzi niż w górnym odcinku Jaśkowej Doliny!
      Cała Morena nie ma szybkiego tramwajowego połączenia z Wrzeszczem i Oliwą. W szczycie, gdy autobusy stoją w korkach, dla mieszkańców Moreny przyspieszy to podróż do Wrzeszcza o kilkanaście minut - jakieś 50%, podczas gdy spowolni podróż mieszkańców z Południa o 5 minut - około 10% czasu ich podróży.
      Tramwaj pod Rakoczego nie umożliwiałby też bezpośredniej przesiadki miedzy górnym a dolnym biegiem. Na dole w tym miejscu prawie nikt nie mieszka - w promienu 300, łapią się tylko szeregowce z Belgradzkiej, a stamtąd i tak szłoby się przez leśne ścieżki o dużej różnicy poziomów.
      Wad rozwiązania "pod Rakloczego" jest więcej niż tego z tunelem. Jedyną zaletą byłoby skrócenie siedzenia "południowców" w tramwaju z 50 do 45 minut.

      • 11 13

      • Mocno naciągasz fakty (2)

        Bym się zgodził z argumentami, ale te wyliczenia to między bajki możesz wsadzić.
        Ponadto całe Twoje osiedle ma doskonałe połączenie szynowe z Wrzeszczem.
        Masz PKM pod nosem (nawet tramwaj Ci tam dostawili) która lada dzień będzie elektryfikowana i częstotliwość kolejek będzie zdecydowanie lepsza.
        Mieszkając na morenie lepiej dla Ciebie by jednak pod Rakoczego ten tramwaj puścić.
        Bo jak dorzucą Ci kolejną linię przez Wileńską to węzeł przy McD Rakoczego/Jaśkowa stanie.
        Pomyśl w ten sposób, że pomagając innym (południowcom jak piszesz), sam sobie ułatwisz bo ruch na dzielnicy zmaleje przez tranzyt pod wiaduktem Rakoczego.

        • 11 4

        • Skoro to połączenie jest takie doskonałe, to po co w ogóle tramwaj z Moreny do Wrzeszcza?? (1)

          Niech ludzie z południa zamiast skręcać z Adamowicza pod estakadę, jadą prosto istniejącą linią i przesiadają się na PKM...

          • 3 1

          • nie ma gdzie zostawić

            samochodów...
            A wsiadać powinni na wcześniejszych przystankach.
            PKM przerosło wyobraźnię miejskich urzędników...

            • 0 0

      • Nie nie nie, nie masz racji

        Na trasie tramwaju przez Nową Politechniczną (pod wiaduktem Rakoczego) zbudowano/buduje się praktycznie "Nową Morenę": osiedle Słoneczna Morena, Morenova, w planach ogromne osiedle Eurostylu vis a vis Galerii Morena. To około 25 tys nowych mieszkańców, młodych, jeżdżących do pracy...
        Stara Morena praktycznie szykuje się na emeryturę i mniej będą jeździć do centrum.

        • 12 4

    • A kto mówi, że to ma być tramwaj z południa? (16)

      Ten tramwaj nie ma stanowić najszybszego połączenia z Wrzeszczem dla apartamenciarzy z Jabłoniowej i Szadółek, tylko ma przede wszystkim połączyć Morenę z Wrzeszczem. Jaki jest sens budowania lini, która omija największe skupiska ludzi na Morenie? Przecież na tym portalu już pisali, że nikt nie będzie 2 tramwajami, z niewygodną przesiadką na estakadzie jeździł z Moreny do Wrzeszcza...

      • 25 19

      • Jaki jest sens prowadzenia szybkiej linii GP-W przez zakorkowany węzęł (3)

        Rakoczego-Jaśkowa-Bulońska, to bardzo ciasny węzeł komunikacyjny, po co tam kolejne zagęszczenie tramwaju. Ludzie z tych skupisk mają łatwy dojazd do Wrzeszcza licznymi autobusami.

        • 13 3

        • Właśnie po to, żeby go odkorkować! (1)

          Tramwajów nie buduje się po to, żeby fizycznie ludziom zapewnić połączenie z pkt A do B, bo od tego są znacznie tańsze autobusy, tylko żeby właśnie usprawnić istniejący transport publiczny. Dojazd z Moreny do Wrzeszcza w godzinach szczytu wcale nie jest łatwy i nie będzie dopóki nie powstanie bezpośredni tramwaj do Wrzeszcza przejeżdżający przez centrum Moreny.

          • 8 7

          • "z Moreny do Wrzeszcza w godzinach szczytu wcale nie jest łatwy"

            Jest łatwiejszy niż gdziekolwiek w Gdańsku.

            Poza tym, kto mówił, że ma być łatwo? Przenieś się na dolny taras.
            Miasto celowo nie zbudowało tramwaju na "Wyklętych", żeby było taniej ale żeby było "wow".
            PKM okazuje się że klęka przed klęską urodzaju, jakim jest strumień ludzi z suburbiów. Więc nalezy zapytać, kto takie założenia poczynił i dlaczego się nie spełniły.

            • 0 0

        • Tramwaj czy metro buduje się właśnie tam gdzie jest największe kongo

          To nie kolejka objazdowa tylko komunikacyjna alternatywa właśnie w największych zagęszczeniach ruchu. I oczywiście priorytet dla komunikacji miejskiej - samochodziki niech sobie stoją i gniją w korku skoro ktoś woli wozić d.... autem i przeć do centrum volkswagenem jak na wsi.

          • 6 0

      • Jak puszczą tramwaj pierwotnie pod Rakoczego, to ty realnie odczujesz odetkaną Jaśkową (4)

        Uważasz za sens wpuszczanie w centrum moreny kolejnej linii tramwajowej?
        I jak widzisz skrzyżowanie Rakoczego/Jaśkowa? Już teraz jest ciasno...

        • 19 5

        • Ulice się odtykają/zatykają nie dlatego, że... (3)

          ...tramwaje blokują mniej lub bardziej skrzyżowania, tylko dlatego, że ludzie przesiadają się z samochodów na tramwaje i odwrotnie. Ja się przesiądę na tramwaj, jeśli o 8 rano w 15 minut dojadę z Bulońskiej 1 tramwajem do Wrzeszcza. I będę miał trochę w d..pie, że przez to dojazd samochodem wydłużył się z 45 min. do 1 godz. Ale śmie twierdzić, że takich ludzi jak ja będzie więcej i korki się skrócą do 30 min. Natomiast raczej nie będę korzystał z tramwaju jeśli będę musiał wysiadać przy Lidlu i kilkaset metrów drałować pod estakadę na 2 przystanek...

          • 13 8

          • podziękuj za likwidację 142

            oraz brak tramwaju na "Wyklętych"...

            • 0 0

          • Nie musiałbyś drałować pod wiadukt

            Jedź sobie PKM, albo wsiądź w dowolny autobus i zjedź Jaśkową.
            Tramwaj pod Rakoczego to mniejsze korki na Jaśkowej.

            • 12 3

          • A po kij nie jedziesz PKM? Teraz nawet masz bilet miesięczny zintegowany.

            • 10 2

      • Piecki z Wrzeszczem (3)

        połączone są (a raczej były) połączone idealnie

        Zlikwidujecie jeszcze 162 i będzie rewelacja...

        • 24 6

        • Piszesz o autobusach, które stoją w korkach i jedzie się nimi rano 50 minut ? (2)

          Faktycznie idealnie.

          • 16 9

          • jeżdżą 10 minut

            od Wrzeszcza do Przychodni Morena.
            Jeżdżę tą trasą dziesiątki lat.
            "Podziękuj" miastu za psucie komunikacji, likwidację 129, 142 czy 115... Teraz zlikwidują 162/262 abyć głośniej żądał tramwaju.
            Tylko że one też są... Bo co jeździ do Brętowa?

            • 1 1

          • A tramwaj to myślisz że ile bedzie jechał?

            • 3 3

      • bo tak się nazywa i taki miał być cel od zawsze

        "Linia Gdańsk Południe - Wrzeszcz" - mówi to Panu coś?

        • 9 2

      • Morena ma autobus który w 5 min jest we Wrzeszczu (1)

        • 14 5

        • tylko w czasie pandemii

          na pewno nie w godzinach normalnego szczytu komunikacyjnego.

          • 8 6

    • Dokładnie. (1)

      Tunel to absurd i bezsensownie wydane pieniądze.
      Jak by nie było alternatywy to bym jeszcze zrozumiał.

      • 35 12

      • Tunel to absurd? A Estakada zwana wenecką jest cool? :P pozdrowienia dla kumatych:)

        • 10 12

    • Masz rację, ale Miasto wybrało rezygnację z trójkąta tramwajowego na skrzyżowaniu Adamowicza z Wołkowyską i budowę włączenia nowej politechnicznej (teraz tej drogi już nie będzie) w zamian za pętle na Lawendowym i wydłuzenie terminu na budowie Al. Adamowicza

      • 7 0

    • Racja, to samo tu piszę i dostaję minusy

      ale możliwe, że lemingoza zacznie używać mózgów.

      • 11 14

  • Opinia wyróżniona

    Mam nadzieje,ze nigdzie nie dojedzie. (8)

    Dosyc budowania koejnych osiedli na kompoetnych za.......ch(w tym przypadku obok wysypiska), potem wielki lament wszdzie daeko! Potem zadania aby kosztem pozstalych mieszkancow porawic funkcjonowanie osiedli,ktore nie powinny nigdy powstac.Jezeli tak sie stanie to niedlugo deweloperzy zaczna stawiac kolejne bloki na kartofliskach pod Kartuzami i potem zadania:zbudujcie mi blisko domu szpital.uniwerek ,posterunek policji aha i najwazniejsze doprowddzic mi prosze tramwaj!

    • 51 69

    • G... Cię obchodzi kto gdzie buduje (1)

      A ulica jest dla wspólnego dobra wszystkich mieszkańców. A jak się nie podoba to wynocha za Kartuzy, albo na kresy skąd Jesteś. Tam jeździło się krowami, a nie tramwajami.

      • 1 1

      • To zamknij miasto...

        i zrób zakaz zatrudniania z innych dzielnic. Ciekawe jak długo firmy w centrum Gdańska pociągną.

        • 0 1

    • Ale jak zagęszczają zabudowę na już istniejących terenach mieszkalnych to jest wrzask że budują za blisko itd

      • 5 0

    • Wszyscy się w centrum nie zmieszczą.

      • 6 1

    • Zgadza sie ale pomysl realnie tego nie powstrzymasz ,lepszy tramwaj niz tysiace blachoszrotów trujacych spalinami. (1)

      • 3 7

      • Tramwaj to 40-60 ton żelastwa.

        7kWh/kilometr. I tylkl ok 15% odzysku energii. Poza godzinami szczytu to prawdziwy truciciel i pożeracz energii, a w godzinach szczytu tylko nieco lepiej, niż samochód.

        • 7 6

    • Wrzeszcz też był kiedyś wsią pod Gdańskiem.

      • 8 1

    • Oliwa to też odległe od gdańska osiedle (historycznie). Gdańsk tylko w granicach miejskich murów!

      • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane