• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • a może najlepsze będą tramwaje wodne??

    • 0 0

  • fajny pomysł, ale dziwny argument "rozładowanie korków"

    Jeśli autobusy stanowią 5% pojazdów to jeśli zniknie 50% z tych 5% pojazdów to w sumie zniknie 2,5% pojazdów, więc twięrdzę, że to nie rozładuje korków. Zamiast 40 minut, będziemy jechać 39 minut.
    Jednakże uważam, że pomysł jest bardzo dobry, bo po co autobusy mają jechać w tym korku i powodować frustrację pasażerów, powodować spuźnienia, generować spaliny autobusowe, marnować drogą ropę. Co więcej podniesie to komfort i jakość pracy kierowców autobusów, którzy stojąc w korkach puźniej muszą nadrabiać kosztem swojej przerwy - współczuje im. Wszędzie gdzie są obecnie korki powinny być tory tramwajowe.

    • 0 0

  • więcej składów

    ma to sens ale tylko wtedy gdy tramwaje będą jeździły częściej i dł€ższymi składami :)

    • 0 0

  • kogos poje&$%@

    jak oni sobie wyobrazaja wszystkich ludzi ktorzy jezdza na chełm w jednym tramwaju??!! jezdza 4 linie autobusowe (zapewne czesciej niz beda robily to tramwaje) a czasem i tak jest problem sie wcisnac...

    • 0 0

  • Co za debil

    to wymyślił???!!!
    Skoro już tak jest, to może pomyślały urzędasy, żeby zwiększyć częstotliwość kursowania tramwajów, lub zwiększenie ilości wagonów do trzech??? Nie pomyślały!!! Bo mieszkancow mają gdzieś!!! Niech jeden kretyn z drugim kretynem przejedzie sie tarmwajem od dworca do akadaemii muzycznej! Może sie uda wsiąść do zatłoczonego tramwaju. Gratuluje idiotycznego pomysłu!!!

    • 0 0

  • Jeden tramwaj z Chełmu??????

    to chyba żart?!!!

    • 0 0

  • Konstalowiec

    Daje slowo ze bylem przekonany o ich mozliwosciach.Na dzis sa 4 alstomy i 3 bombardiery.Na TRAKO Cegielski zaprezentowal 118N-Puma.Naprawde cudenko made in Poland.Kupilby Gdansk ich z 20 szt,i byloby czym jezdzic.A tak 3 bombardiery i tez sie da...jakos jechac

    • 0 0

  • no i? (1)

    czytając wasze opinie doszłam do wniosku że potrafimy tylko krytykować. Źle bo drogi dziurawe i źle się jeździ, ale jak zaczną naprawiać to też źle, bo też źle się jeździ... Z tymi tramwajami też narzekają wszyscy. źle bo korki i długo, źle bo bilety czasowe i drogie, źle bo nie ma często połączeń... Ludzie! No to może zamiast narzekać niech ktoś podaj jakieś pomysłowe ("cywilizowane") rozwiązanie, takie co zadowoli te 500 tysięcy ludzi i takie, na które miasto będzie stać. Powodzenia...

    • 0 0

    • Drogie dziecko, tutaj wszyscy podali sto pomysłów i rozwiązań. Nikt tego nie czyta.

      • 0 0

  • To się nazywa kretynizm! Nie mam innego określenia.

    Po to są właśnie te autobusy aby dowieźć do centrum miasta pasażerów z dzielnic gdzie nie ma komunikacji tramwajowej. Z tego co widziałem, przy dworcu gdańskim PKP masa pasażerów z nich wysiada, podobnie jak z tramwajów. Więc jakby ci „pomysłowi” urzędnicy skrócili te wszystkie linie o połowę, proszę sobie wyobrazić co działoby się w tramwajach – sajgon totalny, ludzie by się tratowali aby wleźć do nich. Poza tym, to skandal aby zmuszać klientów do jazdy tym syfem co w Gdańsku nazywają go tramwajem. Proszę mi wybaczyć, ale ja nie chcę sobie pobrudzić ubrania jakimś paskudztwem albo się do czegoś przykleić, dlatego w Gdańsku nigdy nie wsiadam do tramwaju. Autobusy są przynajmniej trochę czystsze. Poza tym – jak ktoś słusznie zauważył – pozwalają na podróżowanie niepełnosprawnym. Życzę powodzenia pasażerom poruszającym się np. o kulach, którzy chcą z tamtych rejonów dostać się do szpitala.
    A wracając do głupiego pomysłu – idąc tą logiką proponuję zlikwidować komunikację miejską na trasie Wrzeszcz – Dworzec PKP w Gdańsku. Przecież jest SKM hehehe :)

    • 0 0

  • beznadzieja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    powiedzcie mi,jak kobieta z wozkiem ma sie wgramolic do takiego tramwaju? i w zime gnac po NIE odsniezonych wjazdach dla wozkow!!!!!!!!!!!!!!!!!!????????????????????? ktos o tym pomyslal?????????????

    • 0 0

    • A kto mialby pomyslec? przez szybe limuzyny swiat inaczej wyglada.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane