• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wodne z Trójmiasta na Hel: później i drożej

Michał Sielski, Katarzyna Moritz, Piotr Weltrowski
31 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W sezonie tramwaje są zapełnione głównie w weekendy i słoneczne dni. W pozostałym czasie bywa dużo gorzej. W sezonie tramwaje są zapełnione głównie w weekendy i słoneczne dni. W pozostałym czasie bywa dużo gorzej.

20 zł z Gdyni, 22 z Sopotu i 24 zł z Gdańska - tyle zapłacimy za bilet na tramwaj wodny z Trójmiasta do Helu. W dodatku rejsy poza wakacjami zostały anulowane, bo władze Helu nie chcą już do nich dopłacać. Zamiast tego częściej będzie można dopłynąć do Jastarni.



Płynąłeś tramwajem wodnym na półwysep helski?

Sezon rusza na początku "długiego weekendu" majowego, czyli 30 kwietnia. Jednak aż do 22 czerwca tramwaje będą kursowały tylko do Jastarni. Powód? Władze Helu nie chcą już finansować deficytowego połączenia. Choć tego obliczyć się nie da, bo nikt nie policzył, ile pieniędzy zostawiają na Helu turyści.

- Tramwaje będą pływać, ale będzie ich po prostu mniej. Mamy trudną sytuację budżetową, a musimy jeszcze uregulować zaległości ubiegłoroczne. Poza tym jesteśmy w trakcie dużej inwestycji modernizacji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - tłumaczy Mirosław Wądołowski, burmistrz Helu.

W efekcie pierwszy tramwaj wodny na Hel popłynie z Gdyni 23 czerwca, a za bilety zapłacimy 20 zł zamiast 14 zł, ulgowy zdrożeje z 7 zł do 10 zł, za przewóz roweru trzeba będzie zapłacić 5 zł zamiast 3 zł.

Koszt obsługi tramwaju w zeszłym roku wyniósł ponad 3 mln zł. 1,2 mln zł dopłaciła do tego Gdynia. Hel dołożył 700 tys. zł.

- Brakujące środki musieliśmy pozyskać. Dzięki podwyżce cen, połączenie z Helem będzie możliwe w okresie letnim. Bez tego całkowicie musielibyśmy je zlikwidować - mówi Olgierd Wyszomirski, prezes gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej, organizującego rejsy.

W czwartek gdańscy radni, wraz z podwyżką cen biletów jednorazowych w komunikacji miejskiej, uchwalili też wyższe ceny biletów dla tramwajów wodnych na półwysep helski na trasie Gdańsk-Hel i Sopot-Hel, obsługiwanych przez Żeglugę Gdańską. Podwyżkę uzasadniono nie tylko wzrostem cen paliw, rozmiarem zadań inwestycyjnych finansowanych obecnie przez miasto, ale także tym, że Marszałek Województwa Pomorskiego zapowiedział, że nie planuje w tym roku dotować transportu drogą wodną.

I tak nowa stawka na trasie Gdańsk-Hel wyniesie 24 zł, ulgowy 12 zł, było 20 i 10 zł. Na trasie Sopot-Hel trzeba będzie zapłacić 22 zł (ulgowy 11 zł).

Ponadto ustalono stawki no nowe trasy w ramach nowego projektu tramwajów wodnych, na które jeszcze nie wyłoniono nowego operatora.

I tak zarówno na trasie: Żabi Kruk-Zielony Most-Targ Rybny-Wiosny Ludów-Nabrzeże Zbożowe-Twierdza Wisłoujście-Nabrzeże Barkowe-Nowy Port-latarnia morska-Westerplatte oraz: Targ Rybny-Wiosny Ludów-Sienna Grobla II-Tamka-Stogi-Gdańsk Górki Zachodnie-Narodowe Centrum Żeglarstwa, bilet będzie kosztować 10 zł (ulgowy 5 zł).

Nie ulegną zmianie stawki na trasie Gdańsk - Sobieszewo i, tak jak w zeszłym roku, wyniosą 14 zł (7 zł ulgowy). Jednak na tych wszystkich trasach opłata za przewóz roweru wyniesie 5 zł (było 3 zł).

Sopot już wcześniej, w grudniu zeszłego roku, wycofał się z całego przedsięwzięcia. Władze miasta uznały, że nie ma sensu współfinansować działalności, która może być traktowana jako działalność komercyjna.

- Nic się w tym zakresie nie zmieniło od tego czasu, nie zamierzamy uczestniczyć w tym projekcie - mówi Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.

Miejsca

Opinie (175) 10 zablokowanych

  • o-budzecie-obywatelskim-na-sesji-sopockiej-rady-miasta/ (2)

    o-budzecie-obywatelskim-na-sesji-sopockiej-rady-miasta/

    • 0 0

    • Więcej na

      wyborcza/trójmiasto

      • 0 0

    • sopockainicjatywa org

      • 0 0

  • Niech drożeją (1)

    Hel znowu będzie krowim ogonem, gdzie główną atrakcją jest parę spelun i komary. Zaraz , zaraz... jak to było? Rzuć kamieniem na Helu , to kogo trafisz...?

    • 0 0

    • WARSZAWIAKA

      • 0 0

  • Czemu prywatny armator z małym stateczkiem

    nie uruchomi połączenia. Pewnie i za 15 zł z Gdańsk by się opłacało. Olej opałowy ze 3zł i płynie se krypa przez wakacje

    • 0 0

  • A co na to pani

    Sawicka?

    • 2 0

  • Mam inny pomysł (5)

    Bilety w weekendy powinny kosztować o 60 - 80 % więcej niż w pozostałe dni tygodnia. To samo tyczy się godzin, wtedy kiedy jest najwięcej chętnych bilety powinny być najdroższe. Chodzi o to aby za każdym razem tramwaje były równomiernie zapełnione. Wówczas w tych najmniej atrakcyjnych godzinach bilety mogłyby być nawet tańsze niż przed rokiem, byleby tylko statek nie płynął pusty. Ceny łatwo powinno dać się ustalić, jeśli przewoźnik prowadzi jakieś statystyki, np. tego jak szybko sprzedawały się bilety, w ilu procentach wypełniony był tramwaj ludźmi i.t.p. W ten sposób kursy bardziej rentowne będą dotować te mniej rentowne.

    • 106 12

    • Pomysł dobry (2)

      Tak robi się chociażby w hotelach w wielu krajach Europy. W sezonie turystycznym ceny są nieraz o 1/3 wyższe niż poza sezonem. Jakby nie patrzeć zawsze lepiej jest zarobić mniej - poza sezonem, niż wcale.

      • 7 0

      • Przede wszytkim tak robią LINIE LOTNICZE!!! (1)

        i jak widać im się to opłaca!

        • 5 0

        • Jak widać , nie bardzo

          Popatrz jak plajtują.

          • 0 0

    • Tańsze bilety?

      W jakim świecie Ty żyjesz?!
      Bilety mogą być tylko droższe, nigdy tańsze!

      • 8 2

    • Za duzo ustawiania,wypisywania i glosowania na radzie.Za duzo pracy ogolnie rzecz ujmujac.Pomysl masz dobry ale latwiej nam bedzie jak cena pozostanie jednakowa :)

      • 5 4

  • Śmiechu warte!? Tramwaje wodne (1)

    Jak to jest w tym polskim (powojennym kapitalizmie), instytucja Armatora "Żegluga Gdańska"), dostaje gratis kilka statków (katamaranów), prawda że już leciwe, bo pamiętają złote lata socjalizmu w Polsce, mają na pokładach przewiezionych podobno 400 000 pasażerów, dotacje samorządów miast, Gdańska, Sopotu i Gdyni i płaczą, że trudno im się utrzymać nawet przy tak wysokich cenach biletów? Dziwne! W kapitalistycznej przecież Polsce, na tych samych trasach pływały, mniej ekonomiczne (z technicznego punktu widzenia) parowce s/s Wanda,, s/s Jadwiga, s/s Zofia, s/s Gdynia, s/s Gdańsk i kto wtedy i z czyjej kieszeni dopłacał? Na zwiedzanie portu (wówczas tylko Gdyni) pływały duze"tramwaje" motorowe Jaś i Małgosia (armator bracia Wilk) i duże motorówki Rekin i Delfin, nazwiska Armatora nie pamiętam i chętnych do pływania było dużo!!! Kto tak tłumi i niszczy próby odbudowy tkiej formy poznawania morza i gospodarki morskiej? Może nasi włodarze z Gdańska podadzą jakie są przyczyny zniknięcia takich stateczków jak boczno kołowce m/s Pomeranka, m/s Jagienka i gdzie one teraz pływają? Gdzie podziało się m/s Mazowsze?
    Dlaczego z Gdańska nie można popłynąć do Krynicy Morskiej, Fromborka,
    Elbląga a nawet do Malborka? Czemu nie można polskim statkiem popłynąć Wisłą "Królową rzek polskich" do Torunia czy Warszawy? Gdzie podziały się piękne boczno kołowce s/s Traugutt, s/s Dzierżyński, była też kiedyś s/s Panna Wodna, s/s Karol Wójcik, s/s Żuraw i inne? Czekam, aż znajdzie się odważny w Urzędzie Miasta i odpowie na te pytania?!!! Wiem tylko, że będziemy mieli kładkę na Ołowiankę, idee ministra Kwiatkowskiego zostały pokonane ideą Panów Peruckiego i Adamowicza, cierpiących na morza i wodo wstręt. Oprócz kładki, przekopmy jeszcze Mierzeję Wiślaną, stać nas na to, głupota nie zna bowiem granic! Panowie Kwiatkowski, Wenda czy Schichau, przewracają się w grobach, na Polskim Haku, Klawitera zastąpi pewnie Libeskind! Moje gratulacje.
    Ciekaw jestem kiedy i jakim sprzętem obsługiwane będą przystanie tramwajów wodnych, pobudowane wzdłuż Motławy? Ktoś zapomniał zbudować taki przystanek na Ołowiance, pewnie w Urzędzie Miejskim zapomniano o konieczności skomunikowania Ołowianki z lewo brzeżnym Gdańskiem?! Fakt, po co to komu, będzie przecież kładka za 13 000 000 PLN.
    Jeszcze jedno pytanie, tym razem do Szefostwa "Trójmiasta" poco takie pisanie i zbieranie uwag, skoro nikt, nigdy na te wszystkie pytania i zaczepki nie odpowiada?! Wygląda na to, że "pies szczeka, a karawana idzie dalej"!?

    • 8 1

    • piękne wspomnienia , równiez moje. Tylko TO SE NE VRATI ! . Mamy inne czasy

      jw

      • 0 0

  • A ile będzie kosztować... (1)

    ... bilet Gdynia - Jastarnia? Bo tej informacji w tekście zabrakło.

    • 4 0

    • 14 zł , tak jak dotychczas

      • 0 0

  • 22 zł z Sopotu + 7zł za wejście na molo (14)

    Zapomnieliście o tym wspomnieć;)

    • 191 4

    • wejście na molo!

      Powinno być wejście po 20 złotych, nie byłoby tłoku, cztery osoby w lewo, pięć w prawo.

      • 2 0

    • Jak kupujesz bilet na statek ...

      .... lub tramwaj z Sopotu, to za wstep na molo już nie płacisz. Przynajmniej tak było do tej pory.

      • 0 0

    • A kto nagadał Tobie Takich Głupot? (6)

      Jeśli masz kupiony bilet z Sopotu na Hel nie płacisz wejścia na molo tylko pokazujesz aktualny bilet i normalnie na niego wchodzisz... wiem z autopsji to!

      • 11 17

      • A gdzie kupisz bilet w Sopocie przed molo? (4)

        • 8 5

        • gamoń

          Nie dość ze siejesz panikę to robisz z siebie głupka , po prawej stronie przy tym okrąglaku stoi taka budka i tam sprzedają bilety. Znasz powiedzenie . KTO PYTA NIE BŁĄDZI. Naucz się tego, chyba ze nie masz języka.

          • 3 2

        • w kasie (2)

          w kasie przy starym wejściu od strony północnej

          • 11 3

          • od strony pólnocnej jest morze. (1)

            • 8 3

            • spójrz na mapę najpierw - morze jest od str wschodniej

              • 5 0

      • No niestety nieprawda.Zakupiony bilet na Hel z Sopotu nie zwalnia z zakupu biletu na Molo.To dwie różne sprawy...

        • 11 1

    • Molo

      w Zoppocie , wejściówki najdrozsze w Europie to cieszy takie bogate państwo !!!!

      • 3 0

    • ???

      z biletem na tramwaj wodny nie płacisz za wstęp na molo, znawco!!!

      • 6 3

    • nieprawda

      zanim zabierzesz głos to dowiedz się głąbie że bilet na tramwaj upoważnia do wejścia na molo

      • 8 8

    • to taniej wychodzi jechać do gdyni i tam wsiąść

      • 16 0

    • przypadkiem rzecz jasna...

      • 22 1

  • a ja sie pytam czemu radni, posłowie nie płaca za TEN srodek komunikacji (3)

    skoro inwalidzi muszą płacić (inaczej niz w komunikacji miejskiej)

    • 24 0

    • nie płacą???

      od kiedy???

      • 0 0

    • tym bardziej ze to jest rodzaj komunikacji 'wycieczkowej' a nie miejskiej - z pewnoscia!!!

      • 2 0

    • bo to są arche

      • 4 0

  • A ja proponuje (1)

    W ramach biletu miesięcznego w końcu komunikacja miejska i większa częstotliwość proszę

    • 0 2

    • To dokup wiecej statków.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane