• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wracają do Wrzeszcza. Kliniczna niestety opóźniona

Krzysztof Koprowski
4 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina został przesunięty w stronę Oliwy na wysokość wieżowca Olimp. Przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina został przesunięty w stronę Oliwy na wysokość wieżowca Olimp.

Po około pięciu miesiącach przerwy, tramwaje wracają na torowiska Wrzeszcza i Strzyży. Niestety nie udało się dotrzymać terminu wznowienia ruchu na Węźle Kliniczna - tam na tramwaje poczekamy tam jeszcze kilka tygodni.



Przy okazji remontu, rowerzyści zyskali nową nawierzchnię drogi rowerowej, zaś piesi chodnik z płytek betonowych. Przy okazji remontu, rowerzyści zyskali nową nawierzchnię drogi rowerowej, zaś piesi chodnik z płytek betonowych.
Przyciski na przejściu przez al. Grunwaldzką mają na celu przyśpieszyć zapalenie się światła zielonego dla pieszych. Przyciski na przejściu przez al. Grunwaldzką mają na celu przyśpieszyć zapalenie się światła zielonego dla pieszych.
Pierwszy tramwaj, który w poniedziałek liniowo przejedzie po nowych torach we Wrzeszczu, to 12 w kierunku Siedlec (wyjazd z zajezdni godz. 3:53). Oprócz 12 (Siedlce - Oliwa), przez Wrzeszcz będą jeździć: 5 (Brzeźno Plaża - Strzyża), 6 (Chełm Witosa - Oliwa), 9 (Przeróbka - Strzyża), 11 (Chełm Witosa - Zaspa) oraz 92 (Siedlce - Strzyża).

Po remoncie torów zlikwidowane zostało przejście dla pieszych przy Manhattanie zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu udało się powiększyć o kilka aut lewoskręty w ul. Konopnickiej i tzw. Nową Dmowskiego (droga z płyt betonowych między Manhattanem a McDonaldem).

Przystanek tramwajowy został przesunięty w kierunku Oliwy i obecnie znajduje się na wysokości wieżowca Olimp zobacz na mapie Gdańska. Jest równie wąski jak poprzednik po drugiej stronie skrzyżowania, ale zyskał barierki ogradzające od ulicy.

Nowością jest wprowadzenie guzików dla pieszych na sygnalizacji świetlnej, rozwiązania znanego z miejsc o małym natężeniu ruchu pieszego.

- Piesi nie będą zmuszeni do ich używania, posłużą one jedynie do przyśpieszania włączenia zielonego światła, przy czym będzie funkcjonować normalny cykl świateł - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej spółki odpowiedzialnej za remont tego odcinka torów.

Wznowienie ruchu we Wrzeszczu oznacza także zmiany dla pozostałych dzielnic Gdańska. Najważniejszą z nich, jest wyznaczenie kilku kursów linii 11, które z Chełmu będą jeździć nie przez Bramę Wyżynną, lecz do Dworca Głównego przez 3 Maja i Hucisko.

Jak oceniasz komunikację zastępczą, która kursowała w trakcie remontu torów we Wrzeszczu?

- Takie kursy odbywać się będą co ok. 20 minut w godz. 6 - 17. Ma to na celu ułatwienie dojazdu do licznych budynków administracji w rejonie ul. Nowe Ogrody - w tym urzędu miejskiego oraz szpitala wojewódzkiego - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Rozwiązanie to jest także wymuszone zmianą w kursowaniu linii 2, która teraz nie będzie zawracać przez przystanek Centrum, a jeździć do pętli Chełm Witosa. W kierunku pętli na Chełmie pojedzie przez ul. 3 Maja, zaś powrót odbędzie się przez Centrum - Bramę Wyżynną. Mieszkańcy, którzy po załatwieniu spraw urzędowych będą chcieli powrócić do Wrzeszcza, mogą właśnie skorzystać z wyznaczonych kursów linii 11.

Niestety, nie udało się połączyć wznowienia ruchu we Wrzeszczu z uruchomieniem Węzła Kliniczna zobacz na mapie Gdańska. W lipcu, gdy podpisywano umowę z konsorcjum WPRD GRAVEL/TOR-KAR-SSON zapowiadano, że pierwsze tramwaje przejadą przez węzeł już po upływie dwóch miesięcy.

- Zmiany związane z wstrzymaniem kursowania tramwajów potrwają tylko dwa miesiące. Zgodnie z umową, wykonawca do tego czasu musi wykonać I etap prac warunkujących przywrócenie ruchu w ul. Klinicznej. Później prace będą prowadzone na Węźle, a to już nie będzie miało wpływu na kursowanie tramwajów - zapowiadała w lipcu rzecznik GIK.

Niestety, mamy opóźnienie. Powodem jest źle przygotowana dokumentacja projektowa dla tego remontu, w efekcie czego na węźle prace trwają w najlepsze i na bieżąco są nanoszone poprawki.

- Ze względu na to, że musimy wykonać korektę niwelety przebudowywanego torowiska w stosunku do projektu, prace w ciągu ul. Klinicznej mogą potrwać jeszcze kilka tygodni - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Ponieważ 12 września rozpocznie się remont torów w ciągu al. Hallera (na odcinku Pstrowskiego - pętla Brzeźna Plaża), ruch na Klinicznej zostanie częściowo uruchomiony w relacji Jana z Kolna - Pętla Kliniczna - ul. Marynarki Polskiej. Ma to przede wszystkim pozwolić na... dojazd do zajezdni w Nowym Porcie, która po rozpoczęciu remontu na al. Hallera, byłaby odcięta całkowicie od sieci tramwajowej. Na al. Hallera od tego dnia będzie działać autobusowa komunikacja zastępcza na odcinku od ul. Mickiewicza do Nowego Portu przez Brzeźno.

Schemat linii tramwajowych obowiązujący od 5 września (pdf)

Opinie (229) 10 zablokowanych

  • szkoda ze nikt nie pomyslał przy okazji remontu (2)

    aby zabudować tory tak, by mogły służyć rożnym służbom do poruszania się po nich w godzinach szczytu, np karetki, no ale to trzeba myśleć przyszłościowo, a z tym u nas jak wiadomo (budowany jednopasmowy most kolo GB) jest ciężko.

    • 22 7

    • Racja

      Ten jednopasmowy wiadukt (bo nie most) to niezła lipa. A zabudowane tory tramwajowe mogą być bus/taxi/inni pasem...

      • 4 1

    • zobaczcie jaką wielką głowę od myślernia ma Budyń

      więcej myśleć się po prostu nie da

      • 0 0

  • Naprawdę lepiej byłoby gdyby...

    ...gdyby "9" na Przeróbkę jechała pod dworcem PKP, a wracała koło PKS-u. Teraz każdy kurs od PKS'u na Przeróbkę jeździ niestety prawie pusty. Lepiej wracając z Przeróbki byłoby wysiąść na przystanku "Centrum" skąd CO CHWILĘ jeździ coś pod dworzec kolejowy a od przystanku "Urząd Miejski" tramwaj ten służyłby powracającym z wymienionych w artykule urzędów i i instytucji w stronę opery i dalej...

    • 6 4

  • Nowa Dmowskiego (3)

    "Nową Dmowskiego (droga z płyt betonowych między Manhattanem a McDonaldem). "szkoda ze nikt nie pomyslal i przy okazji zamiast plyt zrobic normalna droge asfaltowa....

    • 29 3

    • (1)

      zostawili ten kawałek z płyt ?!?

      • 4 1

      • oczywiscie,

        tak jak dolny odcinek Powstancow Warszawskich, jak i rowniez przedluzenie 3 lipy czyli Piecewska.

        • 1 0

    • to całkiem dobre płyty

      bo tam należy jechać 40-50km/h a nie rozpędem z dmowskiego jechać 70km/h...

      • 0 1

  • Kliniczna (1)

    Aj tam kliniczna... no, nie mam przez to możliwości dotrzeć do domu tramwajem, ale panowie tam ładnie zapierda.ali:D aż miło było patrzeć :) a terminy?? cóż podejrzewam, że głównie jest to wina pogody :(

    • 11 2

    • Niech pan Janusz Ł. odpowie

      • 0 0

  • 12 - Siedlce-Oliwa (3)

    Dlaczego 12 nie moze jechac stara trasą (przed remontem) Zaspa-Siedlce?

    • 12 4

    • Z Chełmu jedzie więcej pasażerów niż z Siedlec! (2)

      Dobre posunięcie z 11 i 12.

      • 1 5

      • Pokaż.. (1)

        mi choć jednego mieszkańca Chełma który będzie jechał do pętli na Zaspie na zasadzie...."wstąpił do piekieł,po drodze mu było".

        • 5 0

        • Bedzie i tak więcej takich niż z siedlec.

          • 0 3

  • Estetyka na poziomie lat 70 tych (1)

    Estetyka, materiały wykończeniowe jak za Gierka. Zeeerooo poczucia smaku w kwesti np małej architektury. A na zachód od Odry jakoś potrafią połączyć funkcjonalność z estetyką. U nas się oczywiście nie da.

    • 16 8

    • Zgadzam się

      Niemiec potrafi tak zrobić, że ma pięknie, choć niemal tak samo jak my.

      • 1 1

  • niech teraz wyremontują Wojska Polskiego, którą rozjeździły autobusy T6.

    Bo jak przyjdzie mróz to rozsadzi to co zostało z ulicy.

    • 19 3

  • BRAWO! będzie nadal bezpośrednie połączenie z Hallera itd.! (1)

    ;)

    • 2 2

    • oczywiście chodzi o chełm ;)

      • 0 2

  • "Piesi nie będą zmuszeni do ich używania, posłużą one jedynie do przyśpieszania włączenia zielonego światła, przy czym będzie

    funkcjonować normalny cykl świateł" Nie dość, że likwidują przejścia dla pieszych to wymyślają takie utrudnienia. Jakie przyspieszenie włączania zielonego światła? Przecież to by niszczyło ewentualną "zieloną falę" na Grunwaldzkiej. A jeżeli miało by te przyciski działać przy zachowaniu "normalnego cyklu świateł", to po co właściwie one? Przecież dla pieszych mogło by się zapalać zielone światło automatycznie kiedy samochody mają czerwone (więc co tu przyśpieszać?). Z drugiej strony te "guziki" są trochę warte i choć są bezużyteczne, to można na nie wydać państwowe pieniądze i dać komuś zarobić...

    • 25 3

  • Najwyższy czas. Rowerzyści nie mieli litości dla pasażerów T6. (5)

    Gwiżdżą na to, że tymczasowe przystanki stykały się ze ścieżkami bezpośrednio, kto korzystał, nie miał możliwości nie wejścia na nie tam, gdzie nie ma pasów. Tylko całym impetem traktowali starszych ludzi jak kręgle. Ale nie to jest najgorsze. Nie do opisania były ich obrażone miny księżniczek na ziarnku grochu. Bałem się, że któryś zejdzie, weźmie pompkę i będzie bił. To było na przystanku koło tego przeznaczonego do rozbiórki budynku "Neptun" czy jak mu tam na przezwisko.Dodatkowo: Wydaje mi się, że ścieżka przy przystanku T6 obok skrzyżowania z Hallera została zawieszona z racji potoku ludzi. A mimo to... Sami wiecie.

    • 20 17

    • jak na to bydło mozna było inaczej reagowac (2)

      nie dość że łazili po ścieżce rowerowej, w ogole sie nie oglądali. poza tym nie przechodzili jak bozia przykazala przez przejscie dla pieszych i chodnikiem koło opery, tylko wchodzili od razu na jezdnie albo szli na wyłączony pas ruchu z grunwaldzkiej albo mi potrafili zajść przed rower i postawic tam swoją wielką pupę blokując przejazd

      • 13 10

      • E, no tego, jak bo ubrać w słowa? Szanowny Panie. Ludzie, których nazwał Pan "bydłem" nie mieli wyjścia. (1)

        Było ich o niebo więcej niż rowerzystów i no tego... nie mają samochodów. Więc chyba chwała im za to? Ciężko dbają o Ziemię. To była bardzo wyjątkowa sytuacja. W razie pożaru obrazisz się na strażaków, że musieli zaparkować wóz bojowy w poprzek ścieżki rowerowej? Co za socjopata.

        • 10 7

        • Mogli ludzie siadać na płocie.

          Trochę gimnastyki.

          • 1 3

    • ....Tylko całym impetem traktowali starszych ludzi jak kręgle. Ale nie to jest najgorsze.....I w tedy pan specjalista od darmowych biletów obudził się i napisał co mu się śniło.Przez młodszych ludzi przenikali jak przez powietrze, trzeba było dopisać.I traaaaach... jeden staruch zaliczony, nawrotka i na celownik ta babcia co zgubiła jeden kijek od nordikłokingu... bach, babkę w piach.....

      • 7 3

    • dobra - ile było tam wypadków? 0?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane