• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane

Krzysztof Koprowski
30 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Pierwotnie Gdańsk miał zakupić 14 tramwajów z Kassel, ale ostatecznie udało się pozyskać jeszcze dwa więcej. Przebudowa jednego pojazdu kosztować będzie ok. 1,146 mln zł Pierwotnie Gdańsk miał zakupić 14 tramwajów z Kassel, ale ostatecznie udało się pozyskać jeszcze dwa więcej. Przebudowa jednego pojazdu kosztować będzie ok. 1,146 mln zł

Wielkopolska firma Modertrans będzie ponownie modernizowała tramwaje sprowadzone z Niemiec do Gdańska. Tym razem chodzi o 16 pojazdów zakupionych z Kassel. Przetargiem były zainteresowane jeszcze cztery firmy, ale ofertę złożył tylko Modertrans.



Tramwaje po modernizacji będą zbliżone wizualnie do pojazdów z Dortmundu. Zyskają jednak dodatkowo klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Tramwaje po modernizacji będą zbliżone wizualnie do pojazdów z Dortmundu. Zyskają jednak dodatkowo klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.
Tramwaje z Kassel, Dortmundu oraz fabrycznie nowe Pesy Jazz Duo będą kierowane przede wszystkim do obsługi Piecek-Migowa. Wiadomo już też, że tramwaj Pesa Jazz Duo będzie się różnił od wcześniej prezentowanych wizualizacji, ale jego wygląd wciąż pozostaje tajemnicą. Tramwaje z Kassel, Dortmundu oraz fabrycznie nowe Pesy Jazz Duo będą kierowane przede wszystkim do obsługi Piecek-Migowa. Wiadomo już też, że tramwaj Pesa Jazz Duo będzie się różnił od wcześniej prezentowanych wizualizacji, ale jego wygląd wciąż pozostaje tajemnicą.

Trasa tramwajowa na Piecki-Migowo powinna być gotowa do końca września przyszłego roku. Obecnie szacuje się wykonanie wszystkich prac na poziomie 45 proc.

Co jest największą wadą tramwajów N8C?

Wielkopolska firma Modertrans (posiada centralę w Poznaniu i oddział w Biskupicach Wielkopolskich, jest spółką-córką MPK Poznań) zaoferowała za modernizację każdego z 16 tramwajów Duewag N8C, czyli identycznych, jak zakupione kilka lat temu z Dortmundu, ok. 1,146 mln zł.

To cena wyższa niż za przebudowę 46 pojazdów N8C z Dortmundu, którą również realizował Modertrans. Wówczas ZKM Gdańsk zapłacił za jeden pojazd ok. 700 tys. zł. Jest to jednocześnie niższa cena niż ta, którą zaoferował również Modertrans w pierwszym i unieważnionym postępowaniu przetargowym na modernizacje tramwajów z Kassel - wtedy wynosiła ona ok. 1,4 mln zł za sztukę.

Różnica między ceną modernizacji sprzed kilku lat a obecną wynika przede wszystkim z większego zakresu prac. Tramwaje z Kassel - oprócz wymiany członu środkowego na niskopodłogowy, nowych wizualnie kabin motorniczego po obu stronach (N8C to tramwaje dwukierunkowe), montażu nowych siedzisk, okien i oświetlenia - zyskają klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.

I to właśnie montaż klimatyzacji (nie ma jej w tramwajach z Dortmundu poza jedną kabiną motorniczego) wymusił wzmocnienie konstrukcji dachu, która w pojazdach wyprodukowanych w latach 80-tych nie jest w żaden sposób przystosowana do takich urządzeń.

Wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym złożyły aż cztery firmy: Verkehrs Industrie Systeme z Niemiec, Pesa z Bydgoszczy, zakłady Hipolita Cegielskiego z Poznania oraz Modertrans. Ofertę po czasie (kurier spóźnił się ok. pół godziny) dostarczyła też firma Protram z Wrocławia, ale nie była ona brana pod uwagę.

Ta lista potencjalnych wykonawców szybko jednak uległa redukcji do zaledwie jednego wykonawcy, gotowego przebudować tramwaje.

- Wniosek niemieckiego wykonawcy nie został zakwalifikowany, gdyż wykonawca na żądanie zamawiającego w zakresie i terminie przez niego wskazanym nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Modertrans natomiast złożył odwołanie dotyczące referencji Cegielskiego, a dokładnie jego doświadczenia w produkcji do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO w wyroku orzekła, że wykonawca [Cegielski - dop. red.] nie udowodnił, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia. KIO uznała też, że Cegielski nie wykazał spełnienia warunków wiedzy i doświadczenia, stąd został wykluczony z udziału w postępowaniu - informuje Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Ostatecznie do drugiego etapu postępowania zostały zakwalifikowane dwie firmy - Modertrans oraz Pesa, przy czym tylko pierwsza z nich złożyła ofertę.

- Jesteśmy w trakcie podpisywania umowy z Modertransem. Pierwszych zmodernizowanych tramwajów możemy się spodziewać w Gdańsku jeszcze w tym roku. Wykonawca będzie miał 12 m-cy od momentu podpisania umowy na wykonanie modernizacji wszystkich pojazdów - zapowiada Mongird.

Co ciekawe, mimo że umowa nie została jeszcze podpisania, to tramwaje już znajdują się w Modertransie. Wynika to z faktu, że procedura przetargowa przeprowadzana jest drugi raz, podczas gdy przewoźnik z Kassel chciał, by tramwaje opuściły teren jego zakładu już w lipcu (ostatecznie termin przełożono na połowę sierpnia).

Z tego powodu ZKM Gdańsk zgodził się, by Modertrans przetransportował tramwaje z Niemiec do swoich zakładów jeszcze przed zakończeniem postępowania przetargowego. Na podobne rozwiązanie nie zgodziła się Pesa, która nie miała miejsca na "przechowanie" 16 pojazdów szynowych.

- Alternatywą wobec takiego rozwiązania było trzymanie tramwajów za niemałą kwotę na parkingu w Niemczech. Za transport z Niemiec do zakładów, w których tramwaje przejdą modernizację, nie będziemy musieli płacić, gdyż zgodnie z umową koszty te pokrywa wykonawca modernizacji - wyjaśnia rzecznik ZKM Gdańsk.

Warto dodać, że pierwotnie do Gdańska sprowadzonych miało być 14 tramwajów z Kassel. Ostatecznie jednak niemiecki przewoźnik wystawił na sprzedaż jeszcze dwa pojazdy, które także nabył ZKM Gdańsk w tej samej cenie, jak pozostałe, tj. ok. 41,2 tys. euro za sztukę. Dla porównania w 2007 r. za 46 tramwajów z Dortmundu ZKM Gdańsk zapłacił ok. 1,4 mln euro.

Tramwaje z Kassel oraz Dortmundu będą w pierwszej kolejności kierowane na nową trasę tramwajową na Piecki-Migowo, gdzie nie przewidziano tradycyjnych pętli, a jedynie rozjazdy międzytorowe (zarówno przy PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska oraz na końcu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska), pozwalające na "zawracanie" pojazdów dwukierunkowych.

Czytaj też: Budowa tramwaju na Morenę prawie na półmetku. Będzie odnoga na ul. Bulońskiej

Niemieckie pojazdy będą wspomagane przez pięć fabrycznie nowych dwukierunkowych Pes Jazz Duo, które kosztowały Gdańsk 54,1 mln zł (w cenie tej wliczono również ich serwis oraz doposażenie zajezdni, jeden tramwaj kosztował ok. 8,6 mln zł). Wygląd dwukierunkowych Pes pozostaje wciąż tajemnicą, ale "mają być ładniejsze niż te, które zamówiła Warszawa". Wszystkie pięć pojazdów bydgoskiej produkcji powinno dotrzeć do Gdańska do końca br.

Tramwaje dwukierunkowe doskonale sprawdzają się tam, gdzie nie można wybudować tradycyjnej pętli tramwajowej np. podczas tymczasowej organizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim - tu wykonano rozjazd między torami do czasu zakończenia remontu torów na Przeróbce.

Opinie (140) 6 zablokowanych

  • zkm Gdańsk (1)

    a kiedy w końcu kierowcy i motorniczy dostaną podwyżki z prowadzenie tak pięknych pojazdów bo na razie to nawet nie wyciągają 3 tys. a wstają do pracy o 3.30 albo kończą po pasterce może tym by się potral zainteresował

    • 1 3

    • Poczekaj do zimy te złomy znowu będą pod wiaduktem sterczeć bo cosik piardnie.

      • 0 0

  • I znowu wciskają złom do wiecznej modernizacji

    • 1 0

  • Mam nadzieję, zę po modernizacji Kassele będą choc troche inne wizualnie od Dortmundów. Tak, żeby kazdy mógł te serie odróznic

    • 0 0

  • czy w Trójmieście zostanie wprowadzony tani bilet wspolny dla (9)

    pkm.skm.ztm? Bez taniego biletu do 100 zl nowe inwestycje nie maja sensu. ludzie licza kazda zlotowke...

    • 95 10

    • Oczywiście, że tak! (1)

      Wspólny tani bilet zostanie wprowadzony, tylko zagłosujcie na mnie! Każdy jeszcze dostanie darmową kawę, a i kablówka będzie jedna na cale trójmiasto.

      • 3 2

      • w Warszawie sie da. dlaczego w Gdańsku ma byc inaczej urzedniku...

        • 1 0

    • Popieram (6)

      Trzeba wprowadzić wspólny bilet metropolitalny, ale elektroniczny - nie taki jak teraz mamy, dostępny w 20 punktach w całym 3mieście. Podobno plan realizacji to lata 2015-2016, oby!

      • 14 4

      • (2)

        Dlaczego zaledwie w 20 punktach, zamiast zrobić aplikację na smartfony?

        • 3 0

        • a idź w cholerę z tym swoim smarkfonem, niedługo zycia bez nich nie ogarniecie..

          • 4 3

        • Bo Ci co najwięcej jeżdżą komunikacją miejską ich nie obsługują.

          • 9 1

      • to lata 2115-2116 (2)

        • 12 2

        • A nieprawda :) (1)

          Polecam. 9 pogrubiony temat od góry :)

          • 2 0

          • Takich pogrubionych tematów to pamiętam mnóstwo

            No i wiszą sobie takie pogrubione tematy 5 lat, 10, 15...

            • 3 3

  • Przyjeżdżajcie do Gdańska, wasze tramwaje już tu są. (1)

    nowe hasło reklamowe dla niemców

    • 84 18

    • Rożnicę

      Powiedźcie czy wolicie nasz 105N czy N8C nakminiam ze ten sam wiek maja i czy widzicie jakaś różnice miedzy nimi ?

      pzdr

      • 0 0

  • Gdansk odwraca sie od morza

    Gdansk jest jedynym miastem na swiecie gdzie najbiedniejsze dzielnice ( Stogi, Nowy Port, Brzezno ) znajduja sie nad morzem. Nawet tramwaje tam jezdzace sa najstarsze. Niemcy zbudowali pasazerska linie kolejowa z Gdanska Glownego przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy zdewastowali i zamkneli. Ta koleja mozna by dojechac z Gdanska Glownego na plaze w Brzeznie w 10 minut.

    • 3 1

  • Panie budyniu niemiec płakał jak sprzedawał

    • 0 1

  • (1)

    "Tramwaje dwukierunkowe doskonale sprawdzają się tam, gdzie nie można wybudować tradycyjnej pętli tramwajowej."

    W Migowie można wybudować tradycyjną pętlę tramwajową, więc naprawdę nie wiem, dlaczego zdecydowano się na takie kulejące protezy.

    • 7 4

    • a) można, ale po co, jak dalej będzie Nowa Warszawska?
      b) prawo własności rozumiem w Polsce nie obowiązuje, a miasto za darmo przejmuje prywatne grunty?

      • 1 1

  • "tramwaje z kassel" (14)

    Kasselom i dortmundom mówimy stanowcze nieeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!

    • 102 154

    • Polski złomowiec (1)

      I tyle w temacie

      • 17 21

      • Dla czego podatnicy nie maja prawa głosu przy takich debilnych inwestycjach miasta !

        • 7 4

    • Piękne graty, zielona wyspa a kupije się stare złomy - coś mi tu nie gra (1)

      Niemcy wymieniają na nowe, sprzedają swoje 30-40 letnie tramwaje... o co tu chodzi? Polacy kupują 10-15 letnie stare niemieckie samochody, stare tramwaje czy my jesteśmy śmietniskiem Europy

      • 29 23

      • Pal licho ale

        Żeby jeszcze były odpowiednio skonstruowane w tych dortmundach w szczycie nie da rady jechać to tramwaje które powinny jeździć co 2 minuty a nie 15

        • 2 1

    • Nie mówimy firmie PESA (8)

      zwłaszcza gdańskim modelem, ani usiąść ani stać, ani się zes.ać. Ten tramwaj to kpina za miliony

      • 28 22

      • dobrze zaprojektowany tram (6)

        PESY są naprawdę dobrze zaprojektowane !
        umożliwiają szybkie wejście i wyjście dużej ilości osób (porównaj krakowskie tramy - tam możesz nie zdążyć wysiąść)
        duża przestrzeń na wózki z dziećmi i inwalidzkie
        miejsc jest akurat, starsze osoby bez problemu usiądą (o ile dzisiejsza młodzież i 20-30 latkowie ustąpią im miejsca - bo z tym to krucho :))
        najczęściej przejazd tramem to 10 15 min więc da się przeżyć bez miejsc siedzacych:)

        najbardziej drażniące w komunikacji jest obecnie moda na kupowanie biletów u kierowcy:
        autobus normalniepokonuje np 4 przystanki w 12 minut ale dzięki kupującym mamy ok 2 minut straty na każdym przystanku i czas podróży wydłuża się do 20 minut!!!!!!!
        ogarnijcie się ludzie i kupujcie bilety w kioskach

        • 26 6

        • c.d. (3)

          Gdańsk mógłby zlikwidować zakupy u kierowcy i wstawić automaty z biletami do TRAMÓW i AUTOBUSÓW tak jak to jest w Wawie Wrocku i Krakowie

          • 26 1

          • popieram (1)

            Byłem z wizytą w w tych miastach. jestem mile zaskoczony-- prawie w każdym tramwaju biletomaty i na przystankach . Jestem motorniczym z Gdańska i szczerość w Gdańsku to naprawdę koszmar płacą nam 4% za sprzedane bilety (brutto) i zarobki dużo wyższe niż w Gdańsku. A stan tech. wozów w tych miastach to super...

            • 18 0

            • popieram

              Też jestem motorniczym a Gdańsku.Te bilety w tramwaju to . np bilety studenckie których w Gdańsku nie ma!!!!! A studenci ciągle... bilet stud. proszę . A ja na to ile kosztuje? a st na to .bilet stud . st. 1, 80. to powinno dać coś do myślenia kto się uczy na uczelniach . A czwartki i piątki np tylko picie w knajpach za pół darmo Jutro pierwszy rocznik na uczelniach i od nowa szkolenie z biletami!!!!!.

              • 9 1

          • w Łodzi też

            • 4 0

        • PESA jest OK.

          Zgadzam się, jednak jako pasażer widzę dwie wady PESY. Głośne, wyjące falowniki i nierówną podłogę - dzięki temu zabiegowi tramwaj można nazwać niskopodłogowym. Tak więc stanie w niektórych częściach tramwaju równa się gimnastyce na olimpijskim poziomie. Wolę nie myśleć jak czują się starsi ludzie. Dorzucę jeszcze skośne siedzenia, uważam to za bardzo niefortunne rozwiązanie, szczególnie podczas wypadku. Ogólnie wolę PESĘ niż stare niemieckie tramwaje, które są po prostu za małe. Podróżowanie nimi w godzinach szczytu to katorga.

          • 11 0

        • do Twojego komentarza

          dodam,że denerwujące jest również stanie przy drzwiach osób,które utrudniają wejście lub wyjście z tramwaju lub autobusu i robią sztuczny tłok gdzie większa część pojazdów jest pusta.

          • 10 0

      • za to w dortmundzie jest gdzie, jeszcze mniej miejsca, zacinające się drzwi i hamulce. rewelacja po prostu!!!!!

        • 10 1

    • znasz się jak świnia na niebie....

      • 5 6

  • słyszę często propagandę, że podobno mamy takie dobre tramwaje i tyle wyremontowanych linii (2)

    a tymczasem wczoraj znowu dzień pieszego pasażera, a dzień bez awarii zdarza się niezwykle rzadko, nie mówię o zerwaniach trakcji przez ciężarówki tylko o samoistnych awariach

    • 57 14

    • Awaria, Awaria, kiedy ktoś przepraszał? (1)

      Problem w tym, że wyremontowano linie tramwajowe ale nie zmodernizowano ich układu. Awaria jednego składu powoduje blokadę połowy miasta. W XXI wieku to jakieś nieporozumienie i wyraz krótkowzroczności ludzi odpowiedzialnych za komunikację w Gdańsku.

      • 4 0

      • Całe szczęście, że londyńskie metro nie ma takich problemów ...

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane