• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem na Morenę także do ul. Myśliwskiej. Ogłoszono przetarg

Krzysztof Koprowski
13 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Odcinek od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej pobiegnie po trawniku od wielu lat rozdzielającym jezdnie ul. Bulońskiej. Odcinek od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej pobiegnie po trawniku od wielu lat rozdzielającym jezdnie ul. Bulońskiej.

To już pewne: trasa tramwajowa na Morenę w ciągu kilku miesięcy zyska odnogę w kierunku ul. Myśliwskiej. Z kolei przystanek tramwajowo-kolejowy Brętowo będzie dysponował lepszą infrastrukturą.



O budowie torów tramwajowych między ul. Rakoczego zobacz na mapie GdańskaMyśliwską zobacz na mapie Gdańska mówiło się od samego początku realizacji trasy tramwajowej z Siedlec zobacz na mapie Gdańska na osiedle Morena. Ostatecznie, ze względu na ryzyko przekroczenia zaplanowanych wydatków na ten cel (149,4 mln zł), zdecydowano się podzielić projekt na dwa zadania: Siedlce - przystanek PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska oraz Rakoczego-Myśliwska.

Szczęśliwie dla kasy miasta okazało się, że pierwszy, realizowany już odcinek, kosztuje ok. 116 mln zł, więc zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć na drugie zadanie. Dlatego Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosiły w piątek, 13 czerwca, przetarg na wykonawcę tego projektu.

W ramach zadania Rakoczego - Myśliwska tory tramwajowe zostaną ułożone w zarezerwowanym od kilku dekad pasie rozdziału ul. Bulońskiej. Tramwaje zatrzymają się na dwóch przystankach, roboczo nazwanych: Budapeszteńska oraz Myśliwska.

Zmianą w porównaniu do wcześniejszych planów jest rezygnacja z tzw. trójkąta torowego na końcu ul. Myśliwskiej, na rzecz rozjazdów międzytorowych, a więc rozwiązania identycznego jak przy przystanku PKM Brętowo.

To rozwiązanie niestety nie pozwala na skierowanie w kierunku ul. Myśliwskiej jednokierunkowych tramwajów Pesa Swing. Z myślą o trasie na osiedle Morena zamówiono jednak pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które będą mogły zmienić kierunek jazdy zarówno przy przystanku PKM Brętowo, jak i przy ul. Myśliwskiej.

- Ponieważ zależy nam na wysokiej częstotliwości kursów, Pesy Jazz Duo będą uzupełniane tramwajami typu N8C, które zostały kupione od Dortmundu i Kassel właśnie z myślą o kursowaniu po górnym tarasie Gdańska, gdzie stare wysokopodłogowe "stopiątki" nie mogą być eksploatowane - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.

Niewykluczone, że przez krótki czas na Morenie znajdować się będą trzy krańcówki: przy PKM Brętowo, przy ul. Myśliwskiej oraz na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska. To ostatnie miejsce, pozwalające na tzw. trójkątowanie, nadal jest brane pod uwagę, a jednocześnie pozwala na "obrócenie" tramwaju jednokierunkowego (czyli np. Pesy Swing).

Czytaj też: Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Czy budowa trasy na os. Morena sprawi, że część kierowców przesiądzie się na tramwaj?

- Takie zawracanie trwa tylko parę chwil. Pamiętajmy, że wkrótce powinna ruszyć też budowa trasy tramwajowej w ciągu tzw. ul. Nowej Bulońskiej Północnej, gdzie przewidziano zarówno trójkąt torowy na skrzyżowaniu z planowaną ul. Nową Politechniczną, jak i pętle przy ul. Nowej Warszawskiej - zwraca uwagę Zomkowski.

Czytaj też: Nowa Politechniczna nową trasą tramwajową?

Rezygnacja z budowy trójkąta torowego na zakończeniu trasy przy ul. Myśliwskiej oznacza, że nie będzie tam remontowane skrzyżowanie z ul. Bulońską. Ta inwestycja musi poczekać do momentu budowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Kierowcy (w tym także autobusów) zyskają natomiast "zawrotkę" na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej z Budapeszteńską zobacz na mapie Gdańska.

Wykonawca tego odcinka będzie musiał także doposażyć krańcówkę przy przystanku PKM Brętowo. Tam prace trwają już od kilku miesięcy, ale dopiero teraz projekt zostanie poszerzony o nowe elementy. Są to: budynek socjalny dla pracowników komunikacji miejskiej, toaleta publiczna oraz zadaszenie między przystankiem PKM i przystankiem autobusowym w ciągu ul. Rakoczego.

- W trakcie ogłaszania poprzedniego przetargu [na odcinek Siedlce-PKM Brętowo - dop. red.] nie było gotowej dokumentacji na te obiekty, ponieważ decyzja o ich realizacji zapadłą później. Gdybyśmy nie ogłosili przetargu na odcinek Rakoczego-Myśliwska, to wszystkie te elementy byłyby wykonane w innym przetargu. Teraz wykorzystujemy po prostu fakt realizacji odcinka na ul. Myśliwskiej i dołączamy zamówienie na wspomniane obiekty - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Wszystkim pracom towarzyszyć będzie wymiana infrastruktury wodociągowej, deszczowej, sanitarnej, gazowej, cieplnej itp. W niezbędnym zakresie zrealizowana będzie również naprawa i przebudowa nawierzchni ulic. Wzdłuż nowej trasy tramwajowej przewidziano drogę dla rowerów.

- Prace muszą być zakończone w terminie 11 miesięcy od momentu podpisania umowy. Termin składania ofert mija 21 lipca br. W przetargu jedynym kryterium wyboru firmy jest cena - informuje Kaczmarek.

Taki harmonogram prac oznacza, że istnieje szansa na jednoczesne uruchomienie wszystkich trzech inwestycji tj. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (formalne zakończenie budowy 30 kwietnia 2015 r., ale odbiory mogą przedłużyć się do drugiej połowy 2015 r.) oraz obu odcinków tramwajowych (odcinek Siedlce-PKM Brętowo ma być gotowy do 30 września 2015 r.). Do 30 września gotowa ma być też infrastruktura węzłów przesiadkowych przy przystankach PKM.

Miejsca

Opinie (163) 2 zablokowane

  • Więcej tramwajów

    Bardzo ciekawe informacje. Coraz więcej publikacji wyborczych. Cieszy jednak, że chociaż to skłania władzę PO do pozytywnej pracy na rzecz obywateli, a nie tylko ze swojej własnej perspektywy. Trzymam kciuki za tę i kolejne linie! Więcej tramwajów oznacza nowocześniejsze i bardziej ekologiczne miasto oraz wygodę ludzi.

    • 3 3

  • Piecewska! (8)

    Zagłosuję na każdego, kto obieca, ze do końca swojej kadencji ukończy remont ul. Piecewskiej.

    • 21 2

    • Będzie remont w tym roku z BO.

      • 1 0

    • Piecewska bedzie zrobiona w przyszlym roku. (1)

      I później znów wadze Gdansa zapomną o Morenia na 30 lat.

      • 5 3

      • z tego co wiem to

        za jakiś czas zacznie się przygotowanie projektu remontu. do remontu jeszcze daleko

        • 3 0

    • (4)

      Srecewska. Weź już przestań z tą Piecewską, bo mdli od tego pitolenia. Bierz łopatę i rób.

      • 7 13

      • (3)

        tylko że to prawda, ulica remontu nie widziała od 20 lat

        • 8 2

        • np. Sobieskiego też czeka na remont od 20 lat a tam jest o wiele większy ruch i co poradzić

          • 4 1

        • (1)

          wiesz ile ulic czeka na remont od 20 lat? Ja znam takie, co czekaja od wojny i co? Czy marudze przy kazdym tekscie o tym samym? Myslisz, ze jak bedziesz pisal swoj spam, to nagle ktos ja wyremontuje?

          • 10 2

          • wiem ile ulic czeka

            ale mieszkam w takim miejscu, że muszę jeździć Piecewską.
            A mojego posta wstawiam przy zbliżonych tematach żeby zainteresować współmieszkańców i decydentów.

            • 9 5

  • pesa (2)

    Bydgoskie najbardziej awaryjne tramwaje,już nawet stare 105 dłużej jeżdzą,no,ale trzeba będzie zapłacić chłopakom z Pesy za serwisowanie,pobyt w gdańsku...heh

    • 3 12

    • MASZ (1)

      JAKIEŚ statystki na temat awaryjności w ZKM który wypuszcza i utrzymuje tramwaje?
      Bo jako stały pasażer komunikacji nie wiem praktycznie co to awaria.
      nie pitol farmazonów.

      • 7 0

      • Największy syf to Konstal. Dortmundy i Pesy ok. Najlepsze za to bombardiery... ciekawe, jak sie solarisy sprawdzają.

        • 0 0

  • (5)

    Gdańsk mocno rozbudowuje infrastrukturę drogowo-transportową w ostatnich latach. W Gdyni natomiast zastój, nic nie słychać o rozbudowie kolei oraz zaniedbane północne dzielnice, ul. Hutnicza, Płk. Dąbka, Kwiatkowsiego wymagają natychmiastowej rozbudowy.

    • 27 3

    • Gdańsk kapitalnie wykorzystuje ostatnie pieniądze z UE na rozwój infrastruktury. To będzie baza pod dalszy rozwój miasta. W Gdyni miliony idą na tak oderwane od potrzeb Gdynian inwestycje jak lotnisko czy kolejki linowe i topi pieniądze w koncerciki i PR. A mogliby te pieniądze przeznaczyć na wkład własny do dużych inwestycji komunikacyjnych. Szkoda Gdyni bo lubię to miasto.

      • 8 0

    • to prawda

      Był czas, że i w Gdyni się budowało: Droga Gdyńska, leśny odcinek Estakady, druga nitka Wiśniewskiego to wszystko były bardzo potrzebne inwestycje. A teraz co, posucha z infoboxem na osłodę.

      • 5 1

    • Lotnisko też poszło.... (2)

      • 9 0

      • Ale infobox zostaje

        i szkoła filmowa i muzeum i kolej linowa
        a to przeca najbardziej potrzebne inwestycje gdynianom. Jak zadra w tyłku.

        • 11 0

      • Lepiej zamaist tego trzeba było pozyskać środki na rozbudowę dróg. Linia tramwajowa na Morenę kosztuje około 100 mln, czyli sporo można za taką kwotę zrobić. A nie budować terminal w polu, gdzie nie ma dojazdu i w dodatku istnieje duże ryzyko otrzymania dofinansowania.

        • 13 0

  • bardzo ładnie (5)

    tylko czy opłaca się budować ułamek linii tramwajowej ( 0,7 km) przed budową Nowej Bulońskiej . Kto skorzysta na tym kawałku. Mieszkańcy Myślwskiej i tak będą musieli jechać autobusem.

    • 27 43

    • (2)

      ja

      • 4 0

      • przeczytałem ze zrozumieniem (1)

        zajrzałem także do materiałów przetargowych i wychodzi, że linia będzie się kończyć przy skrzyżowaniu z Myśliwską. Wcześniej mówili, że rezygnują z tego kawałka , aby zbudować tramwaj od razu na Jasień i do Chełma wraz z Nową Bulońską. Dlatego teraz się zdziwiłem. Prawdopodobnie chodzi o wydanie wszystkich pieniędzy unijnych ze starej perspektywy do końca 2015 r. Zastanawiam się tylko jakie tramwaje tam będą jeździć. Czy z Brętowa tramwaj będzie jeździć przez Bulońską i potem na Siedlce , czy też będzie oddzielny kurs tramwajów.

        • 2 1

        • ja myślę że z Brętowa tramwaj wjedzie w Bulońską dopiero jak otworzą przedłużenie do Warszawskiej

          • 3 0

    • Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem dwa pierwsze akapity. Po drugie wzdłuż Bulońskiej jakbyś nie zauważył są też bloki a z Myśliwskiej będzie już można w 5 min dojść na tramwaj.

      • 24 2

    • na jasień

      to ma być początek trasy na jasień więc spoko

      • 19 0

  • Wybory, wybory, wybory. (2)

    A później przez trzy lata laba.

    • 6 9

    • (1)

      Naprawdę? Przez ostatnie trzy lata nic się nie działo i nic nie wybudowano?

      • 7 0

      • A kto napisal, ze nic nie zrobiono?

        Zrobiono i to sporo. Bardziej chodzi o to, czemu nagle i szybko można dokończyć inwestycje zapowiadane od wielu lat, w roku przedwyborczym rusza budzet obywatelski, znajduje się 20 mln ekstra na chodniki i dodatkowa kasa na inwestycje o charakterze lokalnym, a nie tylko ogolnomiejskim?

        • 2 3

  • po co??? (1)

    a po co wydawać kasę? Na Myśliwskiej mieszkają same zrzuty z Mrągowa i innych...

    • 6 16

    • nie prawda

      nie same. a propos Twoi rodzice jakie mają miejsce urodzenia?

      • 7 1

  • adamowicz

    Adamowicz i tak przegrasz wybory

    • 15 12

  • ) (3)

    Znając życie wygra najtańszy a nie najlepsiejszy)

    • 41 20

    • zamiast nowych tramwajów na które nas stac bedziemy mieli odmalowany Niemiecki złom!!

      Trzeba oszczędzać na mieszkańcach by starczyło kasy na luksusy dla urzedasów i POlityków w Gdańsku!
      Gdański magistrat chce kupić elektryczne auta. Może wydać na ten cel nawet pół miliona zł i wiecej!!Juz wczesniej wydali na piekielnie drogie rowery sprowadzane z USA ale zaden urzedas nawet ich niedotyka bo wolą korzystac z słuzbowego auta !!teraz kolejna zachcianka to nowe elektryczne auta by mozna było sie nimi lansowac na imprezach prywatnych!!!

      • 5 10

    • i prawidłowo (1)

      robisz projekt, dokładny...
      i potem ty nadzorujesz aby ten projekt był prawidłowo wykonany.
      jeśli pozwalasz na buble to nie jest to wina ceny a nadzoru:)

      • 21 3

      • ty chyba nigdy nie byłeś przy realizacji jakiegokolwiek projektu skoro taką głupotę piszesz

        • 3 8

  • Ścieżkę rowerową... (1)

    Ścieżkę rowerową by tam zbudowali, jak ja mam dojeżdżać do pracy ? o.O

    • 3 11

    • Po pierwsze nie sciezka, a droga rowerowa.
      Po drugie maja zbudowac wiec w czym problem?

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane