• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar opóźniony, ale pojawiają się kolejne tablice

Patryk Szczerba
14 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tablice na przystankach mają ułatwiać podróżowanie komunikacją miejską. Tablice na przystankach mają ułatwiać podróżowanie komunikacją miejską.

Po tablicach informujących kierowców o natężeniu ruchu, przyszedł czas na montaż kolejnych elektronicznych elementów Tristara, które ułatwią poszukiwanie wolnego miejsca parkingowego oraz pomogą pasażerom komunikacji miejskiej.



Śnieg, który spadł w ostatnich godzinach zdążył już zakryć nowe tablice. Urzędnicy obiecują, że gdy zaczną być użyteczne, będą regularnie czyszczone i konserwowane. Śnieg, który spadł w ostatnich godzinach zdążył już zakryć nowe tablice. Urzędnicy obiecują, że gdy zaczną być użyteczne, będą regularnie czyszczone i konserwowane.

Czy informacje, które będą nadawane w ramach Tristara spełnią swoją rolę?

Prace nad systemem inteligentnego sterowania ruchem wchodzą w decydującą fazę. Nie jest tajemnicą, że cały system zacznie działać z opóźnieniem. Nie skorzystają z niego na pewno turyści przyjeżdżający do Trójmiasta na wakacje, którzy mieli odczuć sterowanie ruchem w Trójmieście już w lipcu. Pełne uruchomienie planowane jest bowiem na jesień. Wszystko przez remonty.

- Konieczny był aneks do umowy z wykonawcą, firmą Qumak. Powodem były przedłużające się prace, m.in. na ul. Morskiej i al. Piłsudskiego. Dajemy sobie więcej czasu, ale myślę, że dzięki temu system wystartuje od początku w pełni sprawnie - deklaruje Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Zwiastunem, że kosztujący ponad 133 mln zł Tristar jednak powstaje, są kolejne elementy pojawiające się na ulicach Trójmiasta. W ostatnich dniach rozpoczęło się montowanie tablic z aktualną liczbą wolnych miejsc parkingowych oraz wyświetlaczy - przeznaczonych dla pasażerów komunikacji miejskiej w ramach systemu informacji pasażerskiej.

- Przy ułatwieniach dla parkujących potrzeba jeszcze montażu detektorów na terenie tych parkingów oraz kamer, które - w razie złego odczytu - pomogą operatorom na bieżąco aktualizować dane na tablicy. Niewykluczone jednak, że ich włączenie nastąpi najszybciej - nawet w ciągu dwóch miesięcy. Decydujący głos będzie miał wykonawca prac - wyjaśnia Oskarbski.

W Gdańsku kierowcy będą informowani o liczbie wolnych miejsc postojowych głównie przy centrach handlowych, przy kinie we Wrzeszczu oraz przy stadionie w Letnicy. W sumie wskazano siedem parkingów: w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, CH Manhattan zobacz na mapie Gdańska, CH Oliwa zobacz na mapie Gdańska, CH Madison zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska, a także przy Multikinie we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska i na terenie wspomnianego stadionu.

W Gdyni natomiast do systemu zostaną włączone parkingi: przed Muzeum Miasta Gdyni zobacz na mapie Gdyni, przy Urzędzie Miasta Gdyni - z tyłu budynku i przed wejściem głównym zobacz na mapie Gdyni, oraz przy Bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.

Z kolei w Sopocie wybrano Dom Zdrojowy zobacz na mapie Sopotu, parking wielopoziomowy NDI przy ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Sopotu, Operę Leśną zobacz na mapie Sopotu, Centrum Handlowo-Usługowe przy ul. Królowej Jadwigi zobacz na mapie Sopotu.

Dodatkowo ustawione zostaną znaki zbiorcze poza centrami miast, które wyświetlać będą liczbę dostępnych miejsc parkingowych w kilku najbliższych lokalizacjach.

Zmiany można zobaczyć także na niektórych przystankach komunikacji miejskiej. Za kilka tygodni na instalowanych właśnie 71 wyświetlaczach ma pojawić się informacja o opóźnieniach w kursowaniu autobusów i przewidywanym czasie przyjazdu danej linii. Opóźnienia będzie można również sprawdzić na bieżąco, wchodząc na stronę internetową przygotowywaną z myślą o Tristarze.

- Chcemy pomóc także tym, którzy nie wyszli jeszcze z domu. Będzie można sprawdzić - na zasadzie interaktywnego rozkładu jazdy - opóźnienia i zaplanować wyjście z domu. Dane przesyłane na przystanki w Trójmieście będą pochodziły z nadajników zamontowanych w pojazdach komunikacji miejskiej - wyjaśnia Oskarbski.

Informacyjną część systemu uzupełniają znaki i tablice o tzw. zmiennej treści, które zaczęły być instalowane przy najważniejszych węzłach we wrześniu. Razem zamontowano 26 urządzeń (18 znaków i 8 tablic). Pojawią się na nich informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też nowiny o zdarzeniach drogowych dezorganizujących ruch w mieście. Na ekranach LED będzie można sprawdzić aktualną pogodę na drogach, a także ograniczenia prędkości, które pomogą wybrać alternatywną trasę.

Wciąż trwa ich kalibracja. To słowo pojawia się także w kontekście skrzyżowań podłączonych pod Tristar. Ponad 120 "krzyżówek" jest już w bazie, jednak wciąż trwają testy i szukanie najbardziej optymalnych rozwiązań w sygnalizacji świetlnej - tak, aby upłynnić ruch. Efekty mogą być czasem odwrotne od zamierzonych, co pokazał przypadek ulicy Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej, gdzie kilka tygodni temu ruch po podłączeniu skrzyżowań został całkowicie sparaliżowany.

- Rzeczywiście, cały czas trwa korygowanie zachowań sygnalizatorów świetlnych. Nie jest to proste, ponieważ jest ich sporo, a chcemy, by ruch odbywał się wszędzie tak samo płynnie. Zapewniam jednak, że niebawem wszelkie niedogodności z tym związane znikną - kończy Oskarbski.

Zobacz jak działa TRISTAR

Miejsca

Opinie (194)

  • kolejny walek Budyniowy

    • 2 1

  • Ciekawe, jakie będą realne efekty Tristara? (2)

    Mam nadzieję, że jeśli system nie spełni założeń, czyli nie poprawi wyraźnie płynności ruchu w 3mieście, to winni zostaną ukarani za sprzeniewierzenie kasy?
    Znając zapędy urzędnicze, to ktoś przytulił grubą kasę za to, żeby jakaś tam firma mogła sobie pobudować za publiczne pieniądze, a sam system zostanie droższą siecią fotoradarów i kamer do łapania tych, co staną ciut za linią zatrzymania na czerwonym świetle. No i oczywiście ludzie nie odczują żadnej poprawy płynności ruchu, jestem prawie pewny, że korki po południu jak są teraz, tak i będa po starcie Tristar :)
    Jakby można było to obstawiać u buka, to bym obstawił ;)

    • 12 1

    • Tristar ma skrócić czas przeciętnego przejazdu samochodem o ca. 5% (1)

      czyli jeśli dojeżdżasz na krótkie odległości (15 minut jazdy) (samochodem), to twój czas dojazdu skróci się o około minutę. Ciekawe, czy jesteś na tyle wrażliwy by to zauważyć. Od wielu lat na dojazd tracę od 40 do 60 minut, korzystając z autobusu, SKM i dojścia pieszego (ostatnie 800 metrów). Gdybym jechał samochodem, to zajęłoby mi to od 25 minut (w nocy) do 50 minut (w godzinach rannego szczytu).
      Gdyby był system roweru miejskiego, mógłbym z codziennych dojazdów urwać 10 minut, a w SKM miałbym codziennie 15 minut czasu na naukę kolejnego języka obcego.

      • 7 2

      • Zlatany człowiek z ciebie jest i do tego poliglota

        Taki zalatany poliglota +

        • 5 3

  • "Konieczny był aneks do umowy z wykonawcą, firmą Qumak-Sekom"

    Jestem ciekawy czy poleciały kary umowne?
    A może czyiś rodzice dostali kasę na kolejne mieszkanie?

    • 8 1

  • Tristar ? Jaki Tristar ?

    Oślepiające reklamy LED i czerwona fala na Al.Zwycięstwa i na Grunwaldzkiej, wszędzie dziurawe ulice, a kasa poszła na zadzewiałe mauzoleum Budynia.

    • 13 1

  • co z tego że powstaje Tristar,

    jak przy jego okazji firmy które go zakładają niszczą nawierzchnię jezdni, gdyż w miejscach gdzie robili podkopy powstały pęknięcia jezdni i ich pofalowanie.

    • 10 1

  • kupie sobie kolejne mieszkanko:)

    • 6 0

  • Tristar - rozpierducha

    Jak na razie to światła zostały niesamowicie rozregulowane. Od ponad pół roku jeździ się beznadziejnie. Zniknęła zielona fala na Grunwaldzkiej !!! Korki w godzinach szczytu od klubu Żak do Opery Bałtyckiej. Masakra !!!

    • 10 0

  • Dużo kasy na upłynnienie ruchu pojazdów (1)

    Jak się zmieni komfort i bezpieczeństwo pieszych przy tej okazji? Tylko bez opowiadania o konieczności budowy kolejnych tuneli dla nich.

    • 3 1

    • oj tam, oj tam,

      po prostu likwidacja paru kolejnych przejść dla pieszych "okaże się konieczna"

      • 1 1

  • "wciąż trwają testy i szukanie najbardziej optymalnych rozwiązań" Dobrze że nie szukają tych tylko "trochę optymalnych".

    • 4 0

  • Jak sprawdzali TRistar na Karwinach byłem na ul. Sopockiej to był KOSZMAR !

    ul. Sopocka została zablokowana system Tristar puszczał Wiwlkopolską i Chwaszczyńską a blokował wyjazdy boczne, godzine jazda Sopocką od Sopotu do Wielkopolskiej. Swoją drogą powstają coraz to nowe osiedla na Karwinach i żadna droga która dodatkowo rozładuje ruch pojazdów. Co to sie będzie działo jak powstanie Trasa Kaszubska i cały ruch pójdzie Chwaszczyńską... strach pomyśleć.
    Zbudujcie odbicie bokiem z Sopockiej bezpośrednio na Obwodnice.
    Co do Tristar , niech ten system nie blokuje tak dużego ruchu pojazdów z ul. Sopockiej w kier. Obwodnicy.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane