• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar opóźniony, ale pojawiają się kolejne tablice

Patryk Szczerba
14 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tablice na przystankach mają ułatwiać podróżowanie komunikacją miejską. Tablice na przystankach mają ułatwiać podróżowanie komunikacją miejską.

Po tablicach informujących kierowców o natężeniu ruchu, przyszedł czas na montaż kolejnych elektronicznych elementów Tristara, które ułatwią poszukiwanie wolnego miejsca parkingowego oraz pomogą pasażerom komunikacji miejskiej.



Śnieg, który spadł w ostatnich godzinach zdążył już zakryć nowe tablice. Urzędnicy obiecują, że gdy zaczną być użyteczne, będą regularnie czyszczone i konserwowane. Śnieg, który spadł w ostatnich godzinach zdążył już zakryć nowe tablice. Urzędnicy obiecują, że gdy zaczną być użyteczne, będą regularnie czyszczone i konserwowane.

Czy informacje, które będą nadawane w ramach Tristara spełnią swoją rolę?

Prace nad systemem inteligentnego sterowania ruchem wchodzą w decydującą fazę. Nie jest tajemnicą, że cały system zacznie działać z opóźnieniem. Nie skorzystają z niego na pewno turyści przyjeżdżający do Trójmiasta na wakacje, którzy mieli odczuć sterowanie ruchem w Trójmieście już w lipcu. Pełne uruchomienie planowane jest bowiem na jesień. Wszystko przez remonty.

- Konieczny był aneks do umowy z wykonawcą, firmą Qumak. Powodem były przedłużające się prace, m.in. na ul. Morskiej i al. Piłsudskiego. Dajemy sobie więcej czasu, ale myślę, że dzięki temu system wystartuje od początku w pełni sprawnie - deklaruje Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Zwiastunem, że kosztujący ponad 133 mln zł Tristar jednak powstaje, są kolejne elementy pojawiające się na ulicach Trójmiasta. W ostatnich dniach rozpoczęło się montowanie tablic z aktualną liczbą wolnych miejsc parkingowych oraz wyświetlaczy - przeznaczonych dla pasażerów komunikacji miejskiej w ramach systemu informacji pasażerskiej.

- Przy ułatwieniach dla parkujących potrzeba jeszcze montażu detektorów na terenie tych parkingów oraz kamer, które - w razie złego odczytu - pomogą operatorom na bieżąco aktualizować dane na tablicy. Niewykluczone jednak, że ich włączenie nastąpi najszybciej - nawet w ciągu dwóch miesięcy. Decydujący głos będzie miał wykonawca prac - wyjaśnia Oskarbski.

W Gdańsku kierowcy będą informowani o liczbie wolnych miejsc postojowych głównie przy centrach handlowych, przy kinie we Wrzeszczu oraz przy stadionie w Letnicy. W sumie wskazano siedem parkingów: w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, CH Manhattan zobacz na mapie Gdańska, CH Oliwa zobacz na mapie Gdańska, CH Madison zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska, a także przy Multikinie we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska i na terenie wspomnianego stadionu.

W Gdyni natomiast do systemu zostaną włączone parkingi: przed Muzeum Miasta Gdyni zobacz na mapie Gdyni, przy Urzędzie Miasta Gdyni - z tyłu budynku i przed wejściem głównym zobacz na mapie Gdyni, oraz przy Bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.

Z kolei w Sopocie wybrano Dom Zdrojowy zobacz na mapie Sopotu, parking wielopoziomowy NDI przy ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Sopotu, Operę Leśną zobacz na mapie Sopotu, Centrum Handlowo-Usługowe przy ul. Królowej Jadwigi zobacz na mapie Sopotu.

Dodatkowo ustawione zostaną znaki zbiorcze poza centrami miast, które wyświetlać będą liczbę dostępnych miejsc parkingowych w kilku najbliższych lokalizacjach.

Zmiany można zobaczyć także na niektórych przystankach komunikacji miejskiej. Za kilka tygodni na instalowanych właśnie 71 wyświetlaczach ma pojawić się informacja o opóźnieniach w kursowaniu autobusów i przewidywanym czasie przyjazdu danej linii. Opóźnienia będzie można również sprawdzić na bieżąco, wchodząc na stronę internetową przygotowywaną z myślą o Tristarze.

- Chcemy pomóc także tym, którzy nie wyszli jeszcze z domu. Będzie można sprawdzić - na zasadzie interaktywnego rozkładu jazdy - opóźnienia i zaplanować wyjście z domu. Dane przesyłane na przystanki w Trójmieście będą pochodziły z nadajników zamontowanych w pojazdach komunikacji miejskiej - wyjaśnia Oskarbski.

Informacyjną część systemu uzupełniają znaki i tablice o tzw. zmiennej treści, które zaczęły być instalowane przy najważniejszych węzłach we wrześniu. Razem zamontowano 26 urządzeń (18 znaków i 8 tablic). Pojawią się na nich informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też nowiny o zdarzeniach drogowych dezorganizujących ruch w mieście. Na ekranach LED będzie można sprawdzić aktualną pogodę na drogach, a także ograniczenia prędkości, które pomogą wybrać alternatywną trasę.

Wciąż trwa ich kalibracja. To słowo pojawia się także w kontekście skrzyżowań podłączonych pod Tristar. Ponad 120 "krzyżówek" jest już w bazie, jednak wciąż trwają testy i szukanie najbardziej optymalnych rozwiązań w sygnalizacji świetlnej - tak, aby upłynnić ruch. Efekty mogą być czasem odwrotne od zamierzonych, co pokazał przypadek ulicy Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej, gdzie kilka tygodni temu ruch po podłączeniu skrzyżowań został całkowicie sparaliżowany.

- Rzeczywiście, cały czas trwa korygowanie zachowań sygnalizatorów świetlnych. Nie jest to proste, ponieważ jest ich sporo, a chcemy, by ruch odbywał się wszędzie tak samo płynnie. Zapewniam jednak, że niebawem wszelkie niedogodności z tym związane znikną - kończy Oskarbski.

Zobacz jak działa TRISTAR

Miejsca

Opinie (194)

  • nie mam prądu ale mam komputer nowy (1)

    • 3 0

    • towarzysze !

      Jakbyśmy mieli świnie , to byśmy eksportowali szynkę.
      Ale my puszek nie mamy !

      • 4 1

  • Nich skalibrują Havla bo kiedy tam nie jadę, nawet o 23 w weekend, to stoję na każdych światłach nie wiadomo po co.

    • 4 1

  • "jednak wciąż trwają testy i szukanie najbardziej optymalnych rozwiązań w sygnalizacji świetlnej "

    Jak ktos mial wyklady z profesorem (niestety juz sw. pamieci) Jerzym Kozubskim to wie, ze nie ma czegos takiego jak "najbardziej optymalne" rozwiazanie, tylko optymalne.

    • 4 0

  • Dlaczego w miejscach gdzie zakładano pod asfaltem tzw pętle samochody podskakują jak piłka? Czy ktoś kontroluje pseudofirmy montujące ten system?

    • 7 1

  • ..kasa w błoto, jak zwykle inwestycja prania kasy UE

    korzysci nie bedzie żadnych, poniewaz kolejne 47-lat to kalibrowanie swiateł, potem usuwanie awarii, a po roku nalezy oczekiwac remontu????

    OPTYMALIZACJA. wydawało sie, ze była wykonana przed podjeciem decyzji o budowie tego 3-s****..., a tu okazuje sie ze beda prowadzic doswiadczenia na żywo, jaka bedzie cierpliwosc kierowców stania w korkach i korzystania z alternatywnych objazdów z Gdańska do Gdyni ....które beda jak PO padnie i wróci p. Gierek!!!!!

    • 5 1

  • kumak

    przecież ta firma potrafi tylko jedno wyciągać pieniądze, a czy zapłaci kary za opóźnienie? pewnie nie!!! bo układ jest z miastem i nikt swojego nie ukarze!!!
    CBA powinna się tym tematem zainteresować.

    • 2 1

  • Chciałbym !... (1)

    poznać nazwisko i usłyszeć opinie głównego sprawcy instalacji i montażu systemu tristar !- w czym ww system ma pomóc ? ja śmiem twierdzić ,że nic się nie zmieni ,nic to nie polepszy ,nie przyspieszy ani nie upłynni ruchu drogowego w Trójmieście !!! - zresztą zobaczycie pare miesięcy po uruchomieniu !...

    • 4 2

    • po co ci jedno nazwisko , wielu maczało swoje pejsy w tym geszefcie , nie jeden

      • 3 1

  • kalibracja sracja

    kolejna banda na naszym utrzymaniu a dziury jak były tak są.
    Mam gdzieś ekrany i iluminacje.
    To przypomina tuning zdechłego malucha, któremu zabrano silnik.
    Brak parkingów, źle umieszczone znaki drogowe, oświetlenie uliczne które dla oszczędności załącza się dopiero w zupełnych ciemnościach. Garby na jezdniach o które rozwalają się podwozia i miski olejowe w samochodach . Nienawidzę tego chorego społeczeństwa i wszelkich objawów jego pazernej głupoty.

    • 5 2

  • polecam przystanek przy Estakadzie Kwiatkowskiego..

    w strone centrum Gdyni. Najpierw na środku chodnika, w okolicach wiaty przystankowej, zamontowano kotwy (o które potykali się przechodnie) i rurę do kabli,a następnie ....przesunięto przystanek o 15 m dalej. Rura i kotwy zostały, tyle, że teraz w środku ścieżki rowerowej, którą tam namalowano. Nie ma to jak właściwe planowanie i koordynacja robót.

    • 8 0

  • tristar = utrudnienia dla pieszych

    czyli zielone dla aut, które i tak stoją w korku a piesi sterczą i czekają po 5 minut na dwuetapowych (a jakże) przejściach).

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane