• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar opóźniony, ale pojawiają się kolejne tablice

Patryk Szczerba
14 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tablice na przystankach mają ułatwiać podróżowanie komunikacją miejską. Tablice na przystankach mają ułatwiać podróżowanie komunikacją miejską.

Po tablicach informujących kierowców o natężeniu ruchu, przyszedł czas na montaż kolejnych elektronicznych elementów Tristara, które ułatwią poszukiwanie wolnego miejsca parkingowego oraz pomogą pasażerom komunikacji miejskiej.



Śnieg, który spadł w ostatnich godzinach zdążył już zakryć nowe tablice. Urzędnicy obiecują, że gdy zaczną być użyteczne, będą regularnie czyszczone i konserwowane. Śnieg, który spadł w ostatnich godzinach zdążył już zakryć nowe tablice. Urzędnicy obiecują, że gdy zaczną być użyteczne, będą regularnie czyszczone i konserwowane.

Czy informacje, które będą nadawane w ramach Tristara spełnią swoją rolę?

Prace nad systemem inteligentnego sterowania ruchem wchodzą w decydującą fazę. Nie jest tajemnicą, że cały system zacznie działać z opóźnieniem. Nie skorzystają z niego na pewno turyści przyjeżdżający do Trójmiasta na wakacje, którzy mieli odczuć sterowanie ruchem w Trójmieście już w lipcu. Pełne uruchomienie planowane jest bowiem na jesień. Wszystko przez remonty.

- Konieczny był aneks do umowy z wykonawcą, firmą Qumak. Powodem były przedłużające się prace, m.in. na ul. Morskiej i al. Piłsudskiego. Dajemy sobie więcej czasu, ale myślę, że dzięki temu system wystartuje od początku w pełni sprawnie - deklaruje Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Zwiastunem, że kosztujący ponad 133 mln zł Tristar jednak powstaje, są kolejne elementy pojawiające się na ulicach Trójmiasta. W ostatnich dniach rozpoczęło się montowanie tablic z aktualną liczbą wolnych miejsc parkingowych oraz wyświetlaczy - przeznaczonych dla pasażerów komunikacji miejskiej w ramach systemu informacji pasażerskiej.

- Przy ułatwieniach dla parkujących potrzeba jeszcze montażu detektorów na terenie tych parkingów oraz kamer, które - w razie złego odczytu - pomogą operatorom na bieżąco aktualizować dane na tablicy. Niewykluczone jednak, że ich włączenie nastąpi najszybciej - nawet w ciągu dwóch miesięcy. Decydujący głos będzie miał wykonawca prac - wyjaśnia Oskarbski.

W Gdańsku kierowcy będą informowani o liczbie wolnych miejsc postojowych głównie przy centrach handlowych, przy kinie we Wrzeszczu oraz przy stadionie w Letnicy. W sumie wskazano siedem parkingów: w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, CH Manhattan zobacz na mapie Gdańska, CH Oliwa zobacz na mapie Gdańska, CH Madison zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska, a także przy Multikinie we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska i na terenie wspomnianego stadionu.

W Gdyni natomiast do systemu zostaną włączone parkingi: przed Muzeum Miasta Gdyni zobacz na mapie Gdyni, przy Urzędzie Miasta Gdyni - z tyłu budynku i przed wejściem głównym zobacz na mapie Gdyni, oraz przy Bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.

Z kolei w Sopocie wybrano Dom Zdrojowy zobacz na mapie Sopotu, parking wielopoziomowy NDI przy ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Sopotu, Operę Leśną zobacz na mapie Sopotu, Centrum Handlowo-Usługowe przy ul. Królowej Jadwigi zobacz na mapie Sopotu.

Dodatkowo ustawione zostaną znaki zbiorcze poza centrami miast, które wyświetlać będą liczbę dostępnych miejsc parkingowych w kilku najbliższych lokalizacjach.

Zmiany można zobaczyć także na niektórych przystankach komunikacji miejskiej. Za kilka tygodni na instalowanych właśnie 71 wyświetlaczach ma pojawić się informacja o opóźnieniach w kursowaniu autobusów i przewidywanym czasie przyjazdu danej linii. Opóźnienia będzie można również sprawdzić na bieżąco, wchodząc na stronę internetową przygotowywaną z myślą o Tristarze.

- Chcemy pomóc także tym, którzy nie wyszli jeszcze z domu. Będzie można sprawdzić - na zasadzie interaktywnego rozkładu jazdy - opóźnienia i zaplanować wyjście z domu. Dane przesyłane na przystanki w Trójmieście będą pochodziły z nadajników zamontowanych w pojazdach komunikacji miejskiej - wyjaśnia Oskarbski.

Informacyjną część systemu uzupełniają znaki i tablice o tzw. zmiennej treści, które zaczęły być instalowane przy najważniejszych węzłach we wrześniu. Razem zamontowano 26 urządzeń (18 znaków i 8 tablic). Pojawią się na nich informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też nowiny o zdarzeniach drogowych dezorganizujących ruch w mieście. Na ekranach LED będzie można sprawdzić aktualną pogodę na drogach, a także ograniczenia prędkości, które pomogą wybrać alternatywną trasę.

Wciąż trwa ich kalibracja. To słowo pojawia się także w kontekście skrzyżowań podłączonych pod Tristar. Ponad 120 "krzyżówek" jest już w bazie, jednak wciąż trwają testy i szukanie najbardziej optymalnych rozwiązań w sygnalizacji świetlnej - tak, aby upłynnić ruch. Efekty mogą być czasem odwrotne od zamierzonych, co pokazał przypadek ulicy Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej, gdzie kilka tygodni temu ruch po podłączeniu skrzyżowań został całkowicie sparaliżowany.

- Rzeczywiście, cały czas trwa korygowanie zachowań sygnalizatorów świetlnych. Nie jest to proste, ponieważ jest ich sporo, a chcemy, by ruch odbywał się wszędzie tak samo płynnie. Zapewniam jednak, że niebawem wszelkie niedogodności z tym związane znikną - kończy Oskarbski.

Zobacz jak działa TRISTAR

Miejsca

Opinie (194)

  • A co z sekundnikami? Dlaczego ich nie ma? (3)

    We Wrocławiu kierowca, stojąc na głównych skrzyżowaniach, widzi ile sekund pozostało do zapalenia się zielonego. I to pozwala usprawnić ruch, bo ludzie "nie zasypiają" na światłach a przy dojeździe do skrzyżowania widzą czy mają hamować, czy jechać wolno. Tyle kasy wydanej na niby profesjonalny system i tak brak tak banalnej rzeczy, która faktycznie daje komfort?

    • 17 1

    • Moim zdaniem (nie wiem czy mam rację) (2)

      Długość światła zielonego w tym systemie jest ponoć zmienna, więc w każdym cyklu rozpoczęcie sygnału dla Twojej grupy, może być w innej sekundzie, dlatego takie urządzenia o jakich piszesz nie miałyby sensu.

      Gdyby skrzyżowanie w kółko działało tak samo, to myślę, że Twój pomysł znalazłby zastosowanie.

      Ludzie, zanim coś zaczniecie krytykować, to zastanówcie się przez chwilę - może jednak istnieje jakiś powód, dlaczego zrobiono coś tak, a nie inaczej.

      • 1 8

      • To raczej nie jest problem (1)

        Co prawda nie jestem ekspertem, ale trudno mi sobie wyobrazić, że do samego końca palącego się czerwonego światła nie wiadomo, kiedy ono się zmieni. Co więcej, właśnie po to jest ten system, by przesyłał informację odnośnie tego, kiedy ma się zmienić światło. I ta mogłaby być również przekazana do wyświetlacza.

        • 3 0

        • już jest taka informacja

          w postaci żółtego światła, zapalającego się ze stałym wyprzedzeniem

          • 0 0

  • Montaż ekraników w czasach, kiedy każdy ma mały komputer we własnej kieszeni jest poważnie opóźniony.

    To było ciekawe na peronie skm 20-30 lat temu. Dziś powinno wykorzystywać się istniejące możliwości jakie daje telefonia w szerokim rozumieniu tego pojęcia z aplikacjami, czytnikami i możliwą kompatybilnością bezprzewodową (!) z dowolnym systemem.

    • 2 1

  • Kalibracja potrwa kilka lat- (3)

    - znając dzisiejszy pośpiech do regulacji zwykłej sygnalizacji. Tylko czy awarie i zbędne przestoje usprawiedliwią spóźnienia do pracy ? W razie utraty części zarobku z tego powodu, gdzie zgłosić się po odszkodowanie ?

    • 6 1

    • Oby tylko kalibracja a nie testy... (1)

      W Gdańsku ekrany z informacją o godzinach odjazdów testowano chyba z 1,5 roku!

      • 3 0

      • Gumak sp zoo

        i wszystko na temat.to też oni.

        • 1 0

    • Tu chodzi o maksymalne oddalenie zakonczenia projektu, tak aby ludzie zapomnieli w ogole o Trisarze. Wnosek jest prosty: ten system jest zupelna porazka, porazka absolutna.

      • 4 0

  • " parking wielopoziomowy NDI przy ul. Powstańców Warszawskich "

    W Sopocie jest już dawno taka informacja i to najwyżej Tristar się podepnie pod istniejące w parkingu NDI czujniki wolnych miejsc.

    • 0 1

  • Tablice informacyjne prostopadłe do przystanku - widać, że Gdynia, w Gdańsku

    na to za głupi.

    • 1 1

  • Na nosa!

    Jeżeli ustawianie świateł na poszczególnych skrzyżowaniach odbywa się z obserwacji i na "nosa" to gratuluję wykonawcom tego projektu. Albo autor napisał kichę, albo amatorzy wzięli się za ten projekt!

    • 5 0

  • przy kinie we Wrzeszczu? (1)

    jakie jest kino we Wrzeszczu?
    co za idiotyczny artykuł.
    Tristar w niczym nie pomoże, przykład Gdyni (testowy!) to pokazał.
    Jak można wydać 130.000.000 zlotych na coś takiego? Można by za to wybudować olimpijski basen, którego w nadmorskim Gdańsku oczywiście nie ma.
    A co do śniegu na tabliczkach - ku..wa , czy nie można było zrobic daszku? Za 130 mln!!!!???

    • 8 1

    • nie można daszku

      ingerencja w projekt-unia zabrania. koszt nowego po okresie karencji 130 tys. sztuka, się wymieni. będzie przetarg oczywiście...
      ale wtedy się zapomni o słońcu albo gołębiach i tak dalej...

      • 2 1

  • Czytajcie o tej mendzie cezarym bieniaszu krzywcu z rotmanki, staroscie gdańskim

    na gazeta.pl

    • 1 0

  • Kiedy sie skumacie ze Tristar docelowo jest po to zeby wystawiac mandaty

    Korki były są i będą. Większość ludzi wybiera się i wraca z pracy o podobnej porze, czysta matematyka.

    • 4 1

  • nawet mówili, że srajstar nie jest dla upłynnienia ruchu, ale kasy z miasta...

    i kieszeni kierowcy. a o pieszych zapomniano. bo za drogo sensory. i dla rowerowego ruchu też.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane