- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (53 opinie)
- 2 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (114 opinii)
- 3 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (69 opinii)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (101 opinii)
- 5 Nowe zatoki na styku dwóch miast (50 opinii)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (212 opinii)
Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać
Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.
System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.
Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.
Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.
Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.
Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.
Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.
Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Jak działa "TRISTAR"
Opinie (309) ponad 10 zablokowanych
-
2014-06-27 13:22
Jak przekręt to
Przekręt ? Pachnie mi Nowakiem tak tym Nowakiem.
- 6 1
-
2014-06-27 13:15
Pozdrowienia dla Bogusia z M3 - Froga
Przybywaj do 3City
- 3 1
-
2014-06-27 13:13
Ile Tristar się uczy?
Obrońcy Tristara - mówicie, że system Tristar nie działa, to jakim cudem od pewnego czasu korki się spiętrzyły, a światła lewoskrętu się nie zapalają, bo pętla indukcyjna albo brak pętli? Co to znaczy, że nie działa? Kiedy będzie można powiedzieć, że działa? Tam gdzie działa jest gorzej, tam gdzie nie działa jest tak samo jak było. Poza tym, ten system nie ma nic wspólnego ze sztuczną inteligencją, bo widać, jak on "potrafi działać" w nocy przy pustych drogach.
- 3 1
-
2014-06-27 12:48
Do tristarowych cwaniaczków!
Udało się wam wyciągnąć kasę na budowę systemu który Niemcy już próbowali 20 lat temu.
A że urzędasy nie pomyśleli że nie poprawi to sytuacji na drogach to wielkie brawa za cwaniactwo!
Już kolesie z ZDiZ kombinują jak obniżyć prędkość na obwodnicy
zamiast myśleć jak zbudować dodatkowy pas ruchu.
Jak ma sterować tristar np. skrzyżowaniem Grunwaldzka-Dmowskiego skoro z 4 kierunków wpycha się samochody w 1 pas w kierunku Jaśkowej Doliny?!!!!
I u nich działa ale zwiekszyli przepustość skrzyżowań.- 7 1
-
2014-06-27 12:44
Ale jak rozumiem
taka kamera może nagrać barana wjeżdżającego na skrzyżowanie na czerwonym świetle albo skręcającego w prawo z lewego pasa i na odwrót?
Skoro na podstawie nagrań z kamerek w samochodach nakładają mandaty to i na podstawie nagrań z tych kamer będzie to możliwe. Chociaż tyle..- 3 2
-
2014-06-27 12:37
Pan Owicz zaciera raczki
a wy lemingi dalej na niego glosujcie, co za tepy narod w tym Gdansku
- 7 3
-
2014-06-27 11:58
oznakowanie (1)
Czy przypadkiem rejestratory prędkości nie powinny być odpowiednio oznakowane ?
- 6 3
-
2014-06-27 12:37
Nie. Kierowca powinien nie znać dnia,ani godziny i ZAWSZE przestrzegać przepisów!
Oznaczać fotoradary, to jakby robić tabliczki "Strefa zakazu kradzieży" albo "Nie zabijaj na odcinku 200 metrów"!
- 2 4
-
2014-06-27 11:52
... (1)
Policyjny kraj .... : /
- 4 6
-
2014-06-27 12:32
Wyjedź do Syrii,albo Mali,jak ci przeszkadza.
- 3 3
-
2014-06-27 12:26
starż miejska (1)
strażnicy nie mierzyli prędkości ?
a co robili z przenośnym fotoradarem w zeszły wtorek obok makro w gdańsku?- 4 0
-
2014-06-27 12:29
Makro jest w Przejazdowie,więc to musiała być Straż Pruska.
;)
- 2 0
-
2014-06-27 12:20
Sądy Grodzkie?
Panie Redaktorze, nadmieniam tylko, że sądów grodzkich już nie ma od wielu lat w Polsce, podobnie jak kolegiów do spraw wykroczeń. Zresztą to nigdy nie były osobne sądy tylko wydziały zamiejscowe sądów rejonowych. Proszę o tym pamiętać, pisząc taki tekst trzeba być jednak precyzyjnym. Pozdrawiam
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.