• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzeci tor ma odkorkować Hucisko. Projekt jest, trwają poszukiwania środków

Maciej Korolczuk
7 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (294)
Urzędnicy uznali, że nie da się zwiększyć przepustowości Huciska bez dodatkowego toru. Problem w tym, że na razie na jego budowę nie ma środków. Urzędnicy uznali, że nie da się zwiększyć przepustowości Huciska bez dodatkowego toru. Problem w tym, że na razie na jego budowę nie ma środków.

Miasto szuka środków na budowę trzeciego toru dla tramwajów na HuciskuMapka. Dodatkowy prawoskręt, tzw. tor sortujący, ma poprawić przepustowość skrzyżowania i przyspieszyć ruch tramwajów. Jest już gotowa koncepcja przebudowy torowiska.



Trzeci tor na Hucisku:

Skrzyżowanie Huciska z Wałami Jagiellońskimi to jedno z newralgicznych miejsc dla funkcjonowania całej komunikacji miejskiej w Gdańsku. Przy tym jest też najbardziej przeciążonym szlakiem linii tramwajowych, gdzie wyczerpano już możliwości uruchomienia nowych połączeń.

Ratunkiem może być tylko przebudowa skrzyżowania i budowa trzeciego toru, służącego tramwajom skręcającym spod budynku rady miasta w kierunku urzędu miejskiego.

- Koncepcja przebudowy Huciska, która miałaby usprawnić ruch tramwajowy, została przygotowana przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, w taki sposób, by na jej podstawie przygotować postępowanie przetargowe - wyjaśnia Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Tor sortujący na Hucisku. Tor sortujący na Hucisku.

Podobnie jest pod Zieleniakiem i Operą Bałtycką



Podobny "prawoskręt" dla tramwajów funkcjonuje już nieopodal - pod Zieleniakiem. Tramwaje, jadące tam w kierunku pl. Solidarności, korzystają z wydzielonego toru do jazdy w prawo, a linie kursujące przez Błędnik w kierunku al. Zwycięstwa, jadą po swoim torze na wprost. Analogiczne rozwiązanie zastosowano także przy Operze Bałtyckiej (w kierunku Brzeźna i Wrzeszcza).

I choć koncepcja jest już gotowa, to na razie brakuje środków na jej realizację.

Autobusy dostaną własny pas na 2-km odcinku al. Grunwaldzkiej Autobusy dostaną własny pas na 2-km odcinku al. Grunwaldzkiej

- W tej chwili nie mamy zapewnionego finansowania na ten cel. Obecnie monitorowane są programy unijne pod kątem znalezienia zewnętrznego finansowania, dzięki któremu możliwa będzie realizacja tej inwestycji - dodaje Chełmińska.
Co istotne, ewentualna budowa trzeciego toru na Hucisku w żaden negatywny sposób nie wpłynie na ruch samochodowy i nie zwiększy korków w centrum. Tor będzie bowiem przebiegał po obecnej rezerwie i pasie zieleni. Konieczne będzie przesunięcie krawężników, pod uwagę jest też brana wymiana zużytych szyn na łuku między wyjazdem z Nowego Podwala Grodzkiego a Huciskiem.

Tor sortujący funkcjonuje m.in. pod Zieleniakiem. Pozwala to na odseparowanie ruchu tramwajów jadących w kierunku pl. Solidarności i pl. Zebrań Ludowych. Tor sortujący funkcjonuje m.in. pod Zieleniakiem. Pozwala to na odseparowanie ruchu tramwajów jadących w kierunku pl. Solidarności i pl. Zebrań Ludowych.

W 2017 roku urzędnicy byli przeciwni



Na koniec warto dodać, że budowa trzeciego toru na Hucisku była jedną z propozycji naszego czytelnika, już w 2017 roku. Wówczas nie spotkała się ona z przychylnością urzędników, którzy ocenili, że dodatkowy tor nic nie da i w odkorkowaniu ruchu tramwajów bardziej pomogłaby reorganizacja przebiegu niektórych linii przez większe wykorzystanie torowiska na ul. 3 Maja.

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • Brak środków (12)

    Środki można znaleźć wprowadzając płatny wjazd samochodów do centrum miasta

    • 22 34

    • i kto ci wtedy tutaj przyjedzie (1)

      centrum będzie martwe, parkingów też nie ma prawie.

      • 8 11

      • centrum martwe to jest w Gdyni

        gdzie na każdej ulicy masz pełno parkingów, nie ma żadnych ograniczeń w jeżdżeniu samochodem, wszystkie ulice przelotowe a jedyny deptak jest na bulwarze, tymczasem w Gdańsku parkingów mało, deptaków dużo, korki a w centrum tłumy, no ciekawe

        • 3 5

    • a dlaczego tylko wjazd ? wejście w strefę starego miasta tylko po opłacie z identyfikatorem... (2)

      • 9 3

      • (1)

        Jeśli wchodzisz z 1.5 tony smrodzącej blachy na plecach - to jak najbardziej.

        • 2 10

        • Wystarczy że wchodzisz w trampkach też korzystasz ! a wiec opłata !

          • 2 0

    • (2)

      POpatrz, same nakazy i zakazy i opłaty. W którym kierunku my zmierzamy...

      • 4 1

      • W kierunku PO- utopii ! w Polsce PO !

        • 4 0

      • w kierunku liberalnej utopii w ujęciu gdańskich samorządowców i akademików

        Gdzie oni mają "wolność" i "naszą demokrację" a cała reszta tylko obowiązki.

        • 0 0

    • (1)

      No no bo za mało kierowcy płacą, może tak trochę docisnąć śrubę pieszym i im wprowadzić płatny wjazd do centrum. Po wyjściu z tramwaju kolejna opłata za możliwość łażenia i pierdzenia po centrum

      • 3 2

      • A to się pan samochodzik zagotował :D

        • 1 2

    • Ano można wprowadzając opłaty za wjazd rowerem czy hulajnogą a także za wejście pieszo !

      Z jakiej paki koszty wygody pasażerów ZTM-u mieli by ponosić kierowcy aut ? Jeśli już to solidarnie wszyscy ! piesi też ! niech płacą za wchodzenie do centrum miasta ! Wszyscy po za kierowcami aut to święte krowy ?

      • 1 1

    • Gdzie jest to centrum?

      • 0 0

  • (10)

    Poproście Tuska, Hołownię, Kamysza, Czarzastego, oni wam wszystko obiecają, ale niczego nie dadzą. Śmiech. Ich wyborcy, to walnięci frajerzy.

    • 44 27

    • (3)

      Jak tam milion samochód Izera? Przywiezione już promem ze Szczecina na lotnisko CPK?

      • 13 6

      • Za PO przednich rządów Tuska (2)

        Też się nie dało tego zrobić

        • 2 1

        • (1)

          A to Tusk obiecał te samochody i promy czy o czym piszesz?

          • 1 1

          • To pis rządzi w Gdańsku?

            Bo Za PO to ciągle czytam, nie da się, nie ma kasy. Czekam jak Tusk da wam te 200 mln zł. Hihihi

            • 0 0

    • Po tych stu obwodnicach i stu mostach przebiegających tuż obok tych stu tysięcy tanich mieszkań i tysiąca hal sportowych (że o strzelnicach nie wspomnę)?

      • 5 2

    • (1)

      Poproś aby PiS poddał to co nakradł to będzie, i zabrać kosciolom

      • 4 3

      • Może tobie zabrać?

        • 0 0

    • Kacper

      Jak ja nienawidzę tego Gdańska

      • 1 2

    • (1)

      Geniusz z pisu się znalazł!! Z tej bezsilności że dostaliście kopa,potraficie tylko obrażać!!Dziwolągi!!!

      • 1 1

      • Kopa to ty dostaniesz jsk ci tusk

        Opłatę za prąd podniesie o 80%. Ale będziesz szczęśliwy, bo pis nie rządzi.

        • 0 0

  • Gratulacje dla Mariusza z GAiT (2)

    Pamiętam jak 18 lat temu rozmawiałem z Panem Mariuszem (nazwiska nie pamiętam) z ZKM gdzie opowiadał o nowoczesnych rozwiązaniach dla tramwajów jakie trzeba wprowadzić dla planowanej wówczas linii na Morenę. Już wtedy Pan Mariusz mówił że trzeba ten 3 tor zbudować, zresztą wspominał że przysłowiowe żeby stracił na tramwajach.

    • 15 5

    • Tak, zgadza się.

      Stracił zęby na tramwajach. Ale już to naprawił - teraz ma implanty.

      • 6 0

    • gratulacje za głupote a to dobre :)i do tego skrajnie szkodliwy projekt

      • 0 3

  • (2)

    Pani prezydent niech otworzy swoje osobiste konto. Przez tyle lat pobrała pieniążków. W końcu na coś się przydadzą

    • 22 13

    • (1)

      Niech PiS odda to bedzie

      • 1 4

      • Ale co pis ukradł w Gdańsku

        Jak tu 30 lat PO rządzi?

        • 1 0

  • Bardzo Dobry Pomysł

    A może wysokie słupy i tramwaj gondolowy w powietrzu jak w Czikago widział ja

    • 5 12

  • Politycy

    Nie swój dobry pomysł odrzucają, a po jakim czasie do niego wracają i przedstawiają jako swój. Norma.

    • 27 1

  • Czytaj trzeba zabrac pas jezdni (3)

    Czytaj trzeba zabrac pas jezdni

    • 31 7

    • (1)

      Czytaj: Dodanie toru zwiększy przepustowość tramwajów, ale zabranie jezdni dla autobusów nie zmniejszy przepustowości na pozostałych dla samochodów. Logiczne.

      • 1 0

      • Nie wcale

        • 0 2

    • I dobrze

      Niech blachosmrody stoją

      • 0 0

  • Patrzę na mapy, na wymiary tramwajów i nijak mi się to nie składa (9)

    Najkrótsze tramwaje mają u nas 26m.
    Wspomniany pas zieleni ma około 25m uwzględniając ile miejsca na szerokość potrzeba dla toru.

    Nie ma możliwości nie uciąć lewoskrętu lub chodnika, zwłaszcza jak mają tam też jeździć 30m Swingi.
    Jeżeli jednak nic nie przytną, to skręcający tramwaj się nie zmieści na 3 torze, więc i tak będzie blokował inne.

    Trzeba wyprowadzić tranzyt samochodów z centrum (Nowa Wałowa, tunel do Traktu) i zmienić sterowanie sygnalizacją, wtedy będzie to miało jakiś sens.

    • 31 7

    • Zlikwiduje się jeden pas dla samochodów przecież (5)

      • 5 3

      • I słusznie. (4)

        W tramwaju jedzie 100 osób a nie jedna w każdym samochodzie.

        • 8 7

        • rownie dobrze wiezie powietrze... (2)

          Dla stu osob...

          • 2 7

          • Widać, że dawno nie jechałeś tramwajem (1)

            • 4 1

            • jeżdżę codziennie...

              mniejsze a częściej

              I zgodnie z zasadami stosowanymi przez biologię dla krwiobiegu, gęstszą siecią z alternatywami.

              • 1 0

        • to jak to jest że jazda tramwajem nie jest 100 krotnie tańsza niż samochodem?

          mi do paliwa obłożonego podatkami nikt nie dopłaca a koszt utrzymania samochodu niewiele wierszy niż realna cena biletu miesięcznego.

          • 0 0

    • 45m

      Chcą 45m tramwaje, a miejsca coraz mniej, więcej przejść naziemnych. Gdzie tu logika? Rada miasta w Gdańsku to stan umysłu, chorego umysłu.

      • 2 1

    • to ma się składać jedynie w urzędniczej imaginacji (1)

      a mieszkańcy mają sobie radzić...

      * ****!!!

      przez "ch".

      • 1 0

      • Witamy w mieście PO

        • 1 0

  • Jak chcą zbudować dodatkowy tor bez likwidacji lewoskrętu na główne miasto? (27)

    Miasto myśli o tramwajach 45 m.
    Moim zdaniem i tak ruch tramwajowy powinien być ważniejszy niż samochodowy w tym miejscu.
    Spokojnie w każdym tramwaju ze 100 ludzi się mieści, co jest ważniejsze niż 100 ludzi w 100 samochodach

    • 176 82

    • (7)

      gratuluję myślenia, ono nawet nie jest na poziomie lat 70-tych.

      • 18 16

      • O nie (6)

        Samochodziarz

        • 18 18

        • tez czlowiek

          • 6 0

        • (4)

          biedak w tramwaju?

          • 5 19

          • Chłopie, ty się w 1995 roku zatrzymałeś :D :D :D ? Samochód dziś może mieć absolutnie każdy, to nie jest symbol statusu :) (2)

            A jakie to w większości auta, pokazują statystyki średniego wieku aut w Polsce, Normalnie - bogactwo, część główna:D Zresztą widać to szrotowisko w korkach, większość aut +20lat, tańsza niż telefon + słuchawki osoby jadądcej tramwajem. Ten kto jedzie komunikacją ten pewnie bogatszy, nie mieszka po zad*piach, nie musi się wciskać na parkingi klepiska i może sobie pójść na piwo po pracy, a nie stać w korku do swojej sypialni za Bąkowem.

            • 24 10

            • Leczysz jakieś dawne kompleksy ? (1)

              To idź je leczyć gdzie indziej !

              • 8 12

              • Przecież napisał 100% prawdy, kto jest bogatszy? Ty mający lepianke w Baninie i stojący w korku w szrocie czy on z mieszkaniem za 1,5 mln we wrzeszczu jeżdzący SKM? XD

                • 15 3

          • Typie, ja zarabiam 20k i jeźdże komunikacją, bo na kultura na drogach to jest Azja

            • 11 9

    • Xxx

      Opinia na potrzeby UM, korki zaczęły się od zmiany pracy świateł a twierdzenie że tramwaje są ważniejsze jest pomylone Te mądrości widać było jak zrobili covidowy raj, wtedy auta były ważniejsze

      • 16 28

    • a nie przemknie ci miedzy uszami... (6)

      ...ze rownie prawdopodobnie taki duzy tramwaj bedzie wozil powietrze dla setki ludzi...

      To ze mozna upchac duzo ludzi do pojazdu nie oznacza, ze jest on efektywny. Stale zyjemy w rosyjskim paradygmacie "wieksze, lepsze"... Raczej jest to skutek megalomanskiej polityki zakupowej miejskiej spolki, ktora z kasa sie noe liczy...

      A fantastycznie skomunikowane Czechy obslugiwane sa przez pracowite, choc niewielkie "motoraczki"...

      • 15 33

      • (3)

        Type, próbowałeś kiedyś wsiąść na tym przystanku do tramwaju? Przecież tam trzeba się siłą rozpędu wpychać. O czym Ty w ogóle mówisz? To jest typowy komentarz kogoś, kto ma zerowe pojęcie o komunikacji miejskiej, a tramwaj ostatnio widział w muzeum.

        • 37 7

        • jestem stałym użytkownikiem (2)

          Problemem jest koncentracja ruchu w jednym punkcie i zbyt małe ilości pojazdów w poszczególnych kierunkach.

          Walczysz z problemami, które sam stwarzasz.
          A 3-go maja stoi puste.

          • 6 4

          • Po co chodzić na 3go Maja gdy sklepy i urzędy są na Hucisku (1)

            • 6 4

            • tramwajowa taksówka

              na trzecie piętro?

              • 1 0

      • Nie masz pojęcia o Czechach, a jednak PISzesz (1)

        Te motoraczki są właśnie wycofywane na masową skalę.

        • 1 2

        • te których nie opłaca się modernizować

          lub na które nie stało kasy z Unii...
          I czym są zastępowane?

          I co to ma do rzeczy?
          Czy zmienia to fakt, że tak komunikacja funkcjonuje nieporównanie lepiej niż nasza krajowa?

          • 1 0

    • Kupować tramwaje tylko jednokierunkowe (4)

      Dwukierunkowe są droższe, mają o naście mniej miejsc siedzących i na teraz zupełnie niepotrzebne. Zdecydowana większość tras jest od pętli do pętli.

      Niestety, dla decydentów liczy się swoja wygoda, a nie pasażerów.

      • 14 12

      • Błędna koncepcja . (3)

        Obecnie mamy w Gdańsku dwa przystanki krańcowe bez pętli tj. Lawendowe Wzgórze i Brętowo PKM a w najbliższej przyszłości dojdzie Wrzeszcz ul . Klonowa Dw PKP . Owszem są te tramwaje droższe tak przy zakupie jak i w eksploatacji , ale ich możliwości są o całe niebo większe i jeżeli inwestować to właśnie w coś co jest bardziej mobilne . W przypadku czasowego wyłączenia jakiś odcinków torowisk z eksploatacji w celach remontowych lub konserwacyjnych jest możliwość wykorzystać dwustronność tramwajów do stworzenia komunikacji bez budowy pętli przy użyciu rozjazdów nakładanych na istniejące torowisko .

        • 12 8

        • Dwukierunkowe są droższe, mają o naście mniej miejsc siedzących i na teraz zupełnie niepotrzebne

          W sytuacji, kiedy zdecydowana większość dwukierunkowych tramwajów jeździ od pętli do pętli mówienie o jakimś remoncie?

          • 8 2

        • A wystarczyłoby sprzęgnąć tyłem 2 konstale na takie trasy bez pętli :)

          • 1 3

        • Po kolei: Lawendowe Wzgórze jest ślepą krańcówką do czasu wydłużenia; Brętowo PKM zostanie przeciągnięte jako Nowa Abrahama do Zaspy (pętla już jest); trasa do Wrzeszcz PKP zostanie przeciągnięta wiaduktem do al. Rzeczypospolitej, gdzie jest pętla Zaspa. Dwukierunkowe bydłowozy są w Gdańsku drogą fanaberią włodarzy, która nie służy pasażerom. Na awaryjne sytuacje mamy już 30 Jazzów i ok. 60 Düwagów, co jest w pełni wystarczającą liczbą.

          • 5 3

    • (2)

      Można zwęzić o jeden pas jezdnię w kierunku Błędnika - ten odcinek nie ma problemu z zatorami, tj. przesunąć cały ruch tramwajowy o jeden tor w kierunku tej jezdni i użyć aktualnego toru do Bramy Wyżynnej jako prawoskręt tramwajowy

      • 8 3

      • (1)

        Zwężanie ruchu żeby poprawić przepustowość. To nawet nie brzmi logicznie. Tylko przeniesie zator z inne miejsce. Jaki to ma sens? Moze w ogóle postawic zakaz wjazdu to zator sie nie będzie robił.

        • 1 0

        • Chodzi o to, że tam w ogóle nie ma zatoru o żadnej porze i nie będzie. Jezdnia od Huciska do Błędnika jest bardzo przejezdna i nie wymaga 3 pasów plus bus pas. Zwyczajnie nie jest to potrzebne. W drugą stronę natomiast jest rzeczywiście problem. Stąd propozycja

          • 1 0

    • Skończy się tym że zrobią dodatkowy tor o długości 44 metrów a potem kupią tramwaje 45 metrów...

      • 10 2

    • Może najpierw niech cofną ograniczenie wiaduktu do 1 pasa. Były 2, tylko urzędnikom przeszkadzało.

      • 5 1

    • Najlepiej w tunelu lub metrze !!!!!!! A nie takie kuriozum na głównych węzłach ruchu w mieście !!!!!!!

      • 2 0

  • Powstanie Nowa Abrahama i Nowa Świętokrzyska! (3)

    Ale jeszcze nie teraz. Bo nie mam pieniędzy. Ale jak znajdę źródło finansowania to na pewno powstaną! I jak znajdę pieniądze na projekt jeszcze. Bo i to trzeba zrobić.

    • 31 7

    • Domek znalazł już pieniądze

      To, że większość to kredyty to pikuś.

      • 2 0

    • Na szczęście turbo-samochodowe inwestycje, o których piszesz

      powoli lądują na śmietniku historii. Jeżeli w ogóle powstaną to tylko we fragmentach i tylko 1 jezdnia.

      • 1 3

    • Nie pisz bzdur

      W 2022 dostał Gdańsk 65 mil na Nowa Świętokrzyską! Gdzie są te pieniądze?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane