• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy sposoby na odkorkowanie alei Havla

Maciej Naskręt
27 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku. Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Przypominamy władzom Gdańska, że problem zakorkowanej al. Havla wciąż nie został rozwiązany. Przez dziewięć miesięcy, czyli od otwarcia alei, nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość największego skrzyżowania na Chełmie.



Poranne korki na al. Havla okiem naszego czytelnika

Aleja Vaclava Havla zobacz na mapie Gdańska, otwarta 23 grudnia 2011 r., miała być prezentem pod choinkę dla mieszkańców. Szybko okazało się, że choć jest to prezent wyczekiwany i bardzo drogi, to niespecjalnie trafiony. Jak tylko na aleję wjechały pierwsze auta, droga zaczęła się korkować. Gdy tylko pojechały tam pierwsze samochody, zakorkowały się dwa miejsca: skrzyżowanie z ul. Świętokrzyską oraz pas w stronę al. Armii Krajowej. O ile z pierwszym korkiem jakoś udało się wygrać, o tyle skrzyżowanie z ul. Łostowicką i al. Armii Krajowej wciąż się blokuje. Nie pomogło otwarcie w maju nowej linii tramwajowej - kierowcy nie przesiedli się do mało konkurencyjnej komunikacji zbiorowej. O jej problemach przeczytasz tutaj.

Stanie w porannych korkach niemal każdego dnia do al. Armii Krajowej jest wyjątkowo frustrujące, tym bardziej że przez dziewięć miesięcy nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość skrzyżowania na Chełmie.

Postanowiliśmy przypomnieć władzom Gdańska, jakie zmiany należy wprowadzić , by ruch na splocie al. Havla, ul. Łostowickiej i al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska odbywał się sprawniej.

Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla. Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla.
Propozycja nr 1. Najpierw spróbujmy wytyczyć dodatkowy - środkowy - pas do skrętu w prawo z al. Havla. Podobna organizacja ruchu obowiązywała w okresie budowy tej alei w 2011 r.. Kierowcy mogli wtedy dogodnie zjeżdżać w nitkę al. Armii Krajowej wiodącej do centrum Gdańska.

Wykonanie tego udogodnienia wymaga wymalowania dodatkowych znaków poziomych i wykonania poprawki na znaku informującym o kierunkach jazdy z poszczególnych pasów. Niewykluczone jest też poprawienie programu sygnalizacji świetnej.

Minusem tego rozwiązania byłoby jednak zablokowanie ruchu z al. Havla do ul. Łostowickiej. Kierowcom jadącym z południa Gdańska w kierunku Moreny trudniej byłoby dostać się do skrzyżowania. Ich dotychczasowy środkowy zastawiałyby samochody jadące do centrum Gdańska.

Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci. Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci.
Propozycja nr 2. Nieco droższym usprawnieniem ruchu na największym skrzyżowaniu w dzielnicy Chełm byłoby dobudowanie dodatkowego pasa lewoskrętu dla pojazdów jadących w relacji al. Havla - Obwodnica Trójmiasta.

Obecnie jeden pas lewoskrętu na skrzyżowaniu szybko zatyka się. Mimo zielonego światła, kierowcy nie mogą wjechać na wypełniony pojazdami pas. Sznur samochodów odkłada się na dwupasmowej nitce al. Havla. Rozbudowa lewoskrętu zapewniłaby więcej miejsca na skrzyżowaniu i tym samym usprawniłaby opuszczanie al. Havla także w kierunku ul. Łostowickiej.

Minusem jest jednak duży koszt robót. Z naszych ustaleń wynika, że należałoby przynajmniej przebudować podziemne sieci techniczne. Koszt tego przedsięwzięcia prawdopodobnie oscylowałby w granicach 2 mln zł.

Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej. Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej.
Propozycja nr 3 Ostatnim, najlepszym, ale i najdroższym ratunkiem przed problemami kierowców na al. Havla i jednocześnie na al. Armii Krajowej byłaby budowa estakad nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką. Taka inwestycja pochłonęłaby od 15 do 30 mln zł. Budowa wiaduktu północnego mogłaby pochłonąć 15-20 mln zł. Dwa obiekty pochłonęłyby ok. 30 mln zł. To i tak stosunkowo niewiele, a spora część robót została już wykonana wcześniej, właśnie z myślą o takiej inwestycji: usunięto kolizję z siecią energetyczną, wykupiono grunty pod nową estakadę, a także wykonano nasypy w pasie zieleni al. Armii Krajowej od strony Chełmu.

Co kierowcy uzyskaliby, gdyby miasto zdecydowało się wyłącznie na budowę jednego, północnego wiaduktu? Po pierwsze dłuższe zielone światło jadąc od strony al. Havla w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Po drugie zniknęłyby korki tworzące się popołudniami przed ul. Łostowicką, na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy. Choć skrzyżowanie z jedną estakadą wyglądałoby nieco dziwnie, byłoby dobrym lekarstwem na zatory.

Co dałyby kierowcom dwie estakady nad ul. Łostowicką? Korki zniknęłyby na dobre z al. Havla i al. Armii Krajowej. Problem w tym, że obciążone zostałyby wtedy sąsiednie węzły. Chodzi tu przede wszystkim o Węzeł Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Samochody jadące bez zatrzymania w kierunku centrum utykałyby już w korku na wysokości ul. Na zboczu zobacz na mapie Gdańska. Mogłoby dojść także do zakorkowania rozbudowanego w zeszłym roku skrzyżowania ul. Łostowickiej i ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska. Okazałoby się, że trzeba wtedy wznosić kolejną estakadę właśnie nad ul. Kartuską.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • Może - rondo (1)

    • 2 10

    • pojedź do Bydgoszczy..

      ...to zobaczysz jakim koszmarek są duże ronda

      • 0 0

  • (5)

    do tramwaju wsiadac a nie jezdzic havla furami, po co ten tramwaj zbudowalim?

    • 15 9

    • (4)

      tramwaj juz i tak jest zapchany wystarczająco

      • 5 2

      • to chyba lepiej zainwestowac w dodatkowy tramwaj (3)

        niz dokladac kolejnych pasow, ktore i tak g. zmienia. Korek w najlepszym wypadku zrobi sie kawalek dalej.

        • 2 2

        • ja jezdze tramwajem, bo tak najlepiej mi dojechac do pracy, ale dla wielu ludzi to za duzo przesiadek i rozumiem ich wybór na samochod...

          • 4 2

        • (1)

          gdzie ty chcesz wepchać dodatkowy tramwaj - one i tak się już w Gdańsku korkują

          • 2 2

          • czyli gdyby ludzie z samochodow przesiedli sie na komunikacje miejska to by wymusilo wiecej tramwajow - a zatem korki by byly na torach- ergo nie czepiajcie sie tych co jezdza samochodem(np majac wybor jechac 20 min a 2,5h do pracy chyba kazdy by pojechal samochodem)
            bez rownowagi beda korki obojetnie jakie cudo sie wymysli(wszyscy w samochodach, wszyscy w komunikacji, wszyscy na rowerach- przy dwoch ostatnich ludzie by sie "zabijali" wrecz)

            • 4 1

  • Korki zniknęłyby na dobre z al. Havla i al. Armii Krajowej. Problem w tym, że obciążone zostałyby wtedy sąsiednie węzły. (3)

    Niestety tak o już jest, ale pytanie brzmi... Dlaczego by tego nie zrobić??
    Przynajmniej wylot z Havla byłby odkorkowany w kierunku obwodnicy oraz moreny gdzie duża część ruchu też odeszła po przebudowie Łostowickiej.
    Lokalizacja aż się prosi o budowę wiaduktów, tak samo jak się prosi o wybudowanie nitki szybkiego tramwaju łączącego te odległe dzielnice w okolicy Karczemek.
    Dawniej tak właśnie planowano zrobić, ale nowa władza woli budować "betonowe statki" w stoczni niż sprawnie komunikować nowe dzielnice.

    • 19 1

    • moim zdaniem ostatnia rzecza jaka powinni robic to "sprawnie komunikowac nowe dzielnice" (2)

      Zabudowa w centrum powinna sie zageszczac i miasto powinno sie koncentrowac na ulatwieniu inwestycji w centrum. W miescie sa tysiace hektarow nieuzytkow, ruin wszelkiego rodzaju, porzuconych ogrodkow dzialkowych itp, wiec nie trzeba budowac niczego za obwodnica. Ulatwiajac dojazd z obrzezy wydajemy grube miliony na to, zeby ludzie zameldowani poza Gdanskiem (i placacy tam podatki) mieli wygodny dojazd do pracy. Gdansk i Gdanszczanie na tym nic nie zyskuja.

      • 4 3

      • Tyle, że nowe dzielnice płacą podatki do Gdańska (1)

        Tu nikt nie mówi o ułatwieniach dla skrzyżoania na obwodnicy, a miejsca będącego w bardzo małej odległości do centrum. Jazda autem poza szczytem zajmuje maksymalnie ok 5min. Więc nie pisz tu bzdur.

        Co ty nazywasz centrum? Znając życie mówisz o Zaspie i Przymorzu, to muszę Ciebie zmartwić masz dalej do centrum niż my.

        • 3 0

        • pudlo ... Zaspa i Przymorze jako centrum ?

          To albo musi pisac ktos przyjezdny, albo smarkaty. Ja pamietam jak tam jeszcze biegaly kuropatwy i zajace, wiec w zyciu bym tych dzielnic tak nie nazwal. ;)
          Centrum to moze byc wszystko w promieniu kilku km od Srodmiescia i Wrzeszcza, przy czym Srodmiescie zdecydowanie wiekszy "ciezar" powinno miec. To oznacza, ze wszelkie dzielnice jak Olszynka, Orunia, tereny postoczniowe .. .powinny byc zagospodarowywane jako bliskie otoczenie centrum i tam powinny byc przeprowadzone rewitalizacje, tam doinwestowana infrastruktura wszelkiej masci.

          • 0 0

  • (1)

    moze w ronda obok siebie?

    • 1 0

    • albo rondo w rondzie

      • 0 0

  • a co z polaczeniem Havla - Świetokrzyska i Niepolomicka ?!

    czy ktos sie tym zajmie
    wieczne korki wieczne utrudnienia wyremontowana droga kilku pasmowa przechodzi w stara jednopasmowa i robia sie gigantyczne korki juz nie mowie o skrzyzowaniu lewoskret z Świetokrzyskiej w Niepolomicka to juz wogole masakra

    • 19 0

  • zlikwidować przystanek

    Wilanowska w kierunku cmentarza

    • 11 5

  • Zubrzyc to i korków nie będzie.

    • 7 0

  • kiedyś jadąc z Chełmu do obwodnicy mogłem pojechać Warszawską omijając skrzyżowanie Łostowicka - AK, a teraz wszystko wepchali w jeden węzeł i takie są skutki.

    • 13 0

  • Popieram Panie Macieju wszystkei 3 projekt a drugi jest najwazniejszy !!!!!

    1 i 2 można zorbic przy małych kosztach od ręki

    • 7 7

  • (1)

    wykwaterowac przymusowo wszystkich z gd poludnie pod kartuzy i po klopocie

    • 6 9

    • wykwaterowac wszystkich takich "medrcow" z kraju;]
      bez obrazy, ale pod woda jeszcze domow nie buduja normalnie

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane