• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy sposoby na odkorkowanie alei Havla

Maciej Naskręt
27 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku. Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Przypominamy władzom Gdańska, że problem zakorkowanej al. Havla wciąż nie został rozwiązany. Przez dziewięć miesięcy, czyli od otwarcia alei, nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość największego skrzyżowania na Chełmie.



Poranne korki na al. Havla okiem naszego czytelnika

Aleja Vaclava Havla zobacz na mapie Gdańska, otwarta 23 grudnia 2011 r., miała być prezentem pod choinkę dla mieszkańców. Szybko okazało się, że choć jest to prezent wyczekiwany i bardzo drogi, to niespecjalnie trafiony. Jak tylko na aleję wjechały pierwsze auta, droga zaczęła się korkować. Gdy tylko pojechały tam pierwsze samochody, zakorkowały się dwa miejsca: skrzyżowanie z ul. Świętokrzyską oraz pas w stronę al. Armii Krajowej. O ile z pierwszym korkiem jakoś udało się wygrać, o tyle skrzyżowanie z ul. Łostowicką i al. Armii Krajowej wciąż się blokuje. Nie pomogło otwarcie w maju nowej linii tramwajowej - kierowcy nie przesiedli się do mało konkurencyjnej komunikacji zbiorowej. O jej problemach przeczytasz tutaj.

Stanie w porannych korkach niemal każdego dnia do al. Armii Krajowej jest wyjątkowo frustrujące, tym bardziej że przez dziewięć miesięcy nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość skrzyżowania na Chełmie.

Postanowiliśmy przypomnieć władzom Gdańska, jakie zmiany należy wprowadzić , by ruch na splocie al. Havla, ul. Łostowickiej i al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska odbywał się sprawniej.

Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla. Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla.
Propozycja nr 1. Najpierw spróbujmy wytyczyć dodatkowy - środkowy - pas do skrętu w prawo z al. Havla. Podobna organizacja ruchu obowiązywała w okresie budowy tej alei w 2011 r.. Kierowcy mogli wtedy dogodnie zjeżdżać w nitkę al. Armii Krajowej wiodącej do centrum Gdańska.

Wykonanie tego udogodnienia wymaga wymalowania dodatkowych znaków poziomych i wykonania poprawki na znaku informującym o kierunkach jazdy z poszczególnych pasów. Niewykluczone jest też poprawienie programu sygnalizacji świetnej.

Minusem tego rozwiązania byłoby jednak zablokowanie ruchu z al. Havla do ul. Łostowickiej. Kierowcom jadącym z południa Gdańska w kierunku Moreny trudniej byłoby dostać się do skrzyżowania. Ich dotychczasowy środkowy zastawiałyby samochody jadące do centrum Gdańska.

Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci. Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci.
Propozycja nr 2. Nieco droższym usprawnieniem ruchu na największym skrzyżowaniu w dzielnicy Chełm byłoby dobudowanie dodatkowego pasa lewoskrętu dla pojazdów jadących w relacji al. Havla - Obwodnica Trójmiasta.

Obecnie jeden pas lewoskrętu na skrzyżowaniu szybko zatyka się. Mimo zielonego światła, kierowcy nie mogą wjechać na wypełniony pojazdami pas. Sznur samochodów odkłada się na dwupasmowej nitce al. Havla. Rozbudowa lewoskrętu zapewniłaby więcej miejsca na skrzyżowaniu i tym samym usprawniłaby opuszczanie al. Havla także w kierunku ul. Łostowickiej.

Minusem jest jednak duży koszt robót. Z naszych ustaleń wynika, że należałoby przynajmniej przebudować podziemne sieci techniczne. Koszt tego przedsięwzięcia prawdopodobnie oscylowałby w granicach 2 mln zł.

Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej. Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej.
Propozycja nr 3 Ostatnim, najlepszym, ale i najdroższym ratunkiem przed problemami kierowców na al. Havla i jednocześnie na al. Armii Krajowej byłaby budowa estakad nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką. Taka inwestycja pochłonęłaby od 15 do 30 mln zł. Budowa wiaduktu północnego mogłaby pochłonąć 15-20 mln zł. Dwa obiekty pochłonęłyby ok. 30 mln zł. To i tak stosunkowo niewiele, a spora część robót została już wykonana wcześniej, właśnie z myślą o takiej inwestycji: usunięto kolizję z siecią energetyczną, wykupiono grunty pod nową estakadę, a także wykonano nasypy w pasie zieleni al. Armii Krajowej od strony Chełmu.

Co kierowcy uzyskaliby, gdyby miasto zdecydowało się wyłącznie na budowę jednego, północnego wiaduktu? Po pierwsze dłuższe zielone światło jadąc od strony al. Havla w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Po drugie zniknęłyby korki tworzące się popołudniami przed ul. Łostowicką, na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy. Choć skrzyżowanie z jedną estakadą wyglądałoby nieco dziwnie, byłoby dobrym lekarstwem na zatory.

Co dałyby kierowcom dwie estakady nad ul. Łostowicką? Korki zniknęłyby na dobre z al. Havla i al. Armii Krajowej. Problem w tym, że obciążone zostałyby wtedy sąsiednie węzły. Chodzi tu przede wszystkim o Węzeł Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Samochody jadące bez zatrzymania w kierunku centrum utykałyby już w korku na wysokości ul. Na zboczu zobacz na mapie Gdańska. Mogłoby dojść także do zakorkowania rozbudowanego w zeszłym roku skrzyżowania ul. Łostowickiej i ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska. Okazałoby się, że trzeba wtedy wznosić kolejną estakadę właśnie nad ul. Kartuską.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    żeby dwa pasy do skrętu w prawo maiły sens trzeba dobudować trzeci pas przy węźle Groddecka nad torami kolejowymi

    • 3 1

    • czwarty do obwodnicy

      a piąty na parking pod domem, a szósty do dużego pokoju xcv

      • 2 2

  • Korek od Jabłoniowej (4)

    A przy okazji można by zając się porannym korkiem na WuZetce od strony Jabłoniowej. Dużo by pomogło przedłużenie lewoskrętu w Łostowicką. Tam pas jest wręcz gotowy.

    • 3 2

    • (1)

      lewoskręt powinien mieć długość tylko taką ile samochodów przejedzie na jednej zmianie świateł - dłuższy nic nie daje !!!

      • 0 2

      • oczywiście że daje, bo

        • 0 0

    • daje daje, bo... (1)

      tam jest tak, że samochody skręcające w lewo w Łostowicką bardzo wolno ruszają w korku bo za chwilę i tak muszą zachamować przed skrętem, w tym czasie auta za nimi które chciałyby jechać dalej prosto muszą jechać tak samo wolno jak one i przez to robią się bardzo duże odstępy między autami przejeżdżającymi skrzyżowanie na wprost i korek się wydłuża

      • 3 0

      • to jest niestety zmora naszych kierowców. Myślą że oszczędza trochę, a przez takiego samego jak oni stracą dużo więcej stojąc kolejne światła

        • 1 0

  • (2)

    zrobienie 2 pasów do skrętu w prawo odciaży Kartuska i Schuberta kosztem węzła Groddecka bo trudniej będzie wjechać na Łostowicką - tam po prostu powinny być 4 pasy ale jak zwykle nie przewidzieli tego przy projekcie !!!!

    • 3 0

    • powinno być 8 pasów (1)

      wtedy nie będzie korków. Jak w Hameryce.

      • 1 2

      • a jak się zakorkuje te 8 pasów to 16 jak w Atlancie

        • 0 0

  • (1)

    to dziecinnie proste - zamiast w lewo wszyscy niech skrecajo w prawo i git

    • 7 0

    • :) dobre

      • 0 0

  • Niedługo podobne korki bedą ...

    przy Rzeczypospolitej i Nowej Kościuszki a także JP II - tam także zabraknie pasów. Obecna rozbudowa nie wygląda na wystarczajacą

    • 2 1

  • ALEJA HAVLA

    PODSTAWOWA RZECZ KTÓRĄ TRZEBA ZROBIC TO WIADUKT,WTEDY NIE BEDZIE ZADNYCH KORKÓW.nie ma co cudowac z zadnymi przestawieniem świateł bo to nic i tak nie pomoże,swiatła zawsze beda blokowały ruch na takim duzym skrzyzowaniu.Tym bardziej,ze jest bardzo duzo miejsca na zrobienie wiaduktu.wczesniej jedynie co mozna zrobic to lewo skret w kierunku obwodnicy jadąc od Havla.bo auta skręcające blokuja cały pas ruchu w kierunku łostowickiej.
    przy Auchan porobili wiadukty i nie ma zadnych korków,jeżdzi sie super.Tak powinno byc wszedzie przy duzych skrzyzowaniach.

    • 13 3

  • Do durni! (8)

    Tylko wiadukty, których przyczółki wybudowano za Gierka czyli 40 lat temu. Tak samo tramwaj miał być wybudowany w ciągu trasy WZ, a nie wzdłuż ulicy Witosa z niepotrzebną teraz pętlą tramwajową. Wyrzucone pieniądze, ale urzędnik magistracki za nic przecież nie odpowiada tylko się mądrzy jakby wszystkie rozumy pozjadał. Durnowatość władz miejskich w tym zakresie nie ma granic. Taniej przecież jest dopłacać miliony do sztandarowej inwestycji jaką jest stadion.Jeszcze parę lat i będzie powoli niszczał. Co do dalszych wiaduktów to trzeba je budować. Inaczej już niedługo korek będzie od obwodnicy do Okopowej. Obwodnica Południowa miała odciążyć Elbląską. Zobaczcie decydenci co się dzieje rano oraz po południu. Ale redaktorzy dyżurni i urzędnicy tak rano nie wstają. Cóż kasy mało przez rozdmuchane inwestycje. Oby tak dalej. Przecież trzeba zaraz podnieść podatki aby kasa miejska się zamykała. Tylko czyim kosztem.

    • 12 6

    • szczam pod wasze wiadukty

      • 0 3

    • Widać, że jesteś nowy w tej części miasta (1)

      Przyczółki wiaduktów nie wybudowano za Gierka, a ok 10 lat temu, bo wbrew pozorom ta część AK nie jest starą inwestycją, a stosunkowo nową.

      Mówisz niepotrzebna pętla na Witosa, a wręcz przeciwnie, przez 5 lat ją używałem do jeżdzenia gdy mieszkałem na Chełmie i uważam, że była to bardzo dobra inwestycja. To, że po wybudowaniu nowej pętli ta stała się mniej atrakcyjna nie znaczy, że będzie tak w dalszym ciągu.

      Bo za kilka lat po wybudowaniu połączenia nowej Warszawskiej i Bulońskiej północnej wraz z torami może okazać się, że z tej pętli pojedzie kolejny tramwaj na morenę zastępujący po części obecną linię 227 i łączący Chełm z KM. Linia 118 także nie będzie miała sensu.

      Idąc dalej, jeżeli zwiększy się moda na P&R to może się okazać, że pętla Świętokrzyska jest za mała i warto jednak poprowadzić drogę od Tesco do Małomiejskiej. Zrobić parking dla Aut koło pętli i umożliwić w ten sposób rozrost tego typu dojazdu.

      Na samym Chełmie mieszkałem 30 lat, a teraz przeniosłem się dalej i z obserwacji jasno widać, że przeciągu 10 ostatnich lat ta część miasta urosła 3-4 razy do tego co stanowiła w 2000 roku. Nadrobienie tego infrastrukturalnie nie jest możliwe w przeciągu kilku lat, choć i tak twierdzę, że postęp jest ogromny. Kiedyś z Chełmu łatwo można było dostać się tylko do Gdańska i tak stojąc w olbrzymich korkach, ateraz mamy dojazd w każdym kierunku.

      • 3 3

      • tez mieszkam na Chełmie 30 lat i uważam że te inwestycje można było dużo lepiej przeprowadzić - tramwaj w środku osiedla bardzo kosztowny gdy na AK są gotowe nawet kładki pod przystanki, skrzyżowania z przekombinowanymi światłami, brak wyjazdu w stronę obwodnicy z Witosa, a o wepchaniu całego ruchu w jedno skrzyżowanie mówi powyższy artykuł. AK do Łostowickiej powstało jakieś 15 lat temu.

        • 3 1

    • dokładnie tramwaj wzdłuż Witosa to kosztowna pomyłka - jeszcze niebezpieczna dla mieszkańców - pełno kolizyjnych przejść i przejazdów.

      • 3 2

    • przepraszam (3)

      A dla kogo miałby jeździć tramwaj po WZ-tce ?

      • 3 2

      • (2)

        odległość 400m każdy może pokonać w 5 min, zresztą część tramwajów jeździła by z pętli na Chełmie a część jechałaby AK i Havla dalej. A u nas jest tendencja do puszczania wszystkiego jedna trasą - byle awaria i wszystko stoi.

        • 4 4

        • tramwaj (1)

          wg mnie tramwaj po WZ-tce to pomyłka, dla wszsytkich daleko i dostęp jedynie przez kładki/windy. Lipa.

          • 3 2

          • to taka sama pomyłka jak tramwaj wzdłuż Rzeczypospolitej czy Podwala Przedmiejskiego. Tramwaj nie jest środkiem lokomocji, który będzie Ci się zatrzymywał pod drzwiami domu.

            • 2 1

  • Każdy wiezie do pracy tyłek w samochodzie to nie ma bata korki będą. (1)

    Większość jedzie sam/a w aucie.

    Drogi nie kondomy nie rozciągna się.

    • 7 7

    • a co mają robić

      każdy jedzie do pracy w inną stronę ... to nie studia, że wszyscy walą w jedno miejsce.

      • 5 1

  • Skęt do Centrum

    Skęt do Centrum - tam bardzo długo pali się czerwone światło, przez przejście nikt nie przechodzi, a samochody stoją w korku

    • 4 1

  • (1)

    Światła! Nie moze być tak, że kierowcy ruszający na zielonym (1) od Havla na wysokości netto trafiają na stojace na czerwonym samochody przy skrzyżowaniu z AK (2). Ci ruszajacy ze skrzyżownaia Warszawskiej z AK też trafiają na stojacych na światłach przy nitce AK (3) w kierunku obdwodnicy. Sekwencja powinna być odwrotna - szybciej powinny zapalać się te ostatnie, drugie i pierwsze.

    • 12 0

    • to by wspomoglo ta droge bezkosztowo(powinno ak byc od razu, ciekawe jaki inzynier wpadl na dzisiejsze rozwiazanie)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane