• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy sposoby na odkorkowanie alei Havla

Maciej Naskręt
27 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku. Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Przypominamy władzom Gdańska, że problem zakorkowanej al. Havla wciąż nie został rozwiązany. Przez dziewięć miesięcy, czyli od otwarcia alei, nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość największego skrzyżowania na Chełmie.



Poranne korki na al. Havla okiem naszego czytelnika

Aleja Vaclava Havla zobacz na mapie Gdańska, otwarta 23 grudnia 2011 r., miała być prezentem pod choinkę dla mieszkańców. Szybko okazało się, że choć jest to prezent wyczekiwany i bardzo drogi, to niespecjalnie trafiony. Jak tylko na aleję wjechały pierwsze auta, droga zaczęła się korkować. Gdy tylko pojechały tam pierwsze samochody, zakorkowały się dwa miejsca: skrzyżowanie z ul. Świętokrzyską oraz pas w stronę al. Armii Krajowej. O ile z pierwszym korkiem jakoś udało się wygrać, o tyle skrzyżowanie z ul. Łostowicką i al. Armii Krajowej wciąż się blokuje. Nie pomogło otwarcie w maju nowej linii tramwajowej - kierowcy nie przesiedli się do mało konkurencyjnej komunikacji zbiorowej. O jej problemach przeczytasz tutaj.

Stanie w porannych korkach niemal każdego dnia do al. Armii Krajowej jest wyjątkowo frustrujące, tym bardziej że przez dziewięć miesięcy nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość skrzyżowania na Chełmie.

Postanowiliśmy przypomnieć władzom Gdańska, jakie zmiany należy wprowadzić , by ruch na splocie al. Havla, ul. Łostowickiej i al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska odbywał się sprawniej.

Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla. Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla.
Propozycja nr 1. Najpierw spróbujmy wytyczyć dodatkowy - środkowy - pas do skrętu w prawo z al. Havla. Podobna organizacja ruchu obowiązywała w okresie budowy tej alei w 2011 r.. Kierowcy mogli wtedy dogodnie zjeżdżać w nitkę al. Armii Krajowej wiodącej do centrum Gdańska.

Wykonanie tego udogodnienia wymaga wymalowania dodatkowych znaków poziomych i wykonania poprawki na znaku informującym o kierunkach jazdy z poszczególnych pasów. Niewykluczone jest też poprawienie programu sygnalizacji świetnej.

Minusem tego rozwiązania byłoby jednak zablokowanie ruchu z al. Havla do ul. Łostowickiej. Kierowcom jadącym z południa Gdańska w kierunku Moreny trudniej byłoby dostać się do skrzyżowania. Ich dotychczasowy środkowy zastawiałyby samochody jadące do centrum Gdańska.

Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci. Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci.
Propozycja nr 2. Nieco droższym usprawnieniem ruchu na największym skrzyżowaniu w dzielnicy Chełm byłoby dobudowanie dodatkowego pasa lewoskrętu dla pojazdów jadących w relacji al. Havla - Obwodnica Trójmiasta.

Obecnie jeden pas lewoskrętu na skrzyżowaniu szybko zatyka się. Mimo zielonego światła, kierowcy nie mogą wjechać na wypełniony pojazdami pas. Sznur samochodów odkłada się na dwupasmowej nitce al. Havla. Rozbudowa lewoskrętu zapewniłaby więcej miejsca na skrzyżowaniu i tym samym usprawniłaby opuszczanie al. Havla także w kierunku ul. Łostowickiej.

Minusem jest jednak duży koszt robót. Z naszych ustaleń wynika, że należałoby przynajmniej przebudować podziemne sieci techniczne. Koszt tego przedsięwzięcia prawdopodobnie oscylowałby w granicach 2 mln zł.

Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej. Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej.
Propozycja nr 3 Ostatnim, najlepszym, ale i najdroższym ratunkiem przed problemami kierowców na al. Havla i jednocześnie na al. Armii Krajowej byłaby budowa estakad nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką. Taka inwestycja pochłonęłaby od 15 do 30 mln zł. Budowa wiaduktu północnego mogłaby pochłonąć 15-20 mln zł. Dwa obiekty pochłonęłyby ok. 30 mln zł. To i tak stosunkowo niewiele, a spora część robót została już wykonana wcześniej, właśnie z myślą o takiej inwestycji: usunięto kolizję z siecią energetyczną, wykupiono grunty pod nową estakadę, a także wykonano nasypy w pasie zieleni al. Armii Krajowej od strony Chełmu.

Co kierowcy uzyskaliby, gdyby miasto zdecydowało się wyłącznie na budowę jednego, północnego wiaduktu? Po pierwsze dłuższe zielone światło jadąc od strony al. Havla w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Po drugie zniknęłyby korki tworzące się popołudniami przed ul. Łostowicką, na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy. Choć skrzyżowanie z jedną estakadą wyglądałoby nieco dziwnie, byłoby dobrym lekarstwem na zatory.

Co dałyby kierowcom dwie estakady nad ul. Łostowicką? Korki zniknęłyby na dobre z al. Havla i al. Armii Krajowej. Problem w tym, że obciążone zostałyby wtedy sąsiednie węzły. Chodzi tu przede wszystkim o Węzeł Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Samochody jadące bez zatrzymania w kierunku centrum utykałyby już w korku na wysokości ul. Na zboczu zobacz na mapie Gdańska. Mogłoby dojść także do zakorkowania rozbudowanego w zeszłym roku skrzyżowania ul. Łostowickiej i ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska. Okazałoby się, że trzeba wtedy wznosić kolejną estakadę właśnie nad ul. Kartuską.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • estakada nad Kartuską (1)

    Bo nad Kartuską trzeba było od razu budować estakadę a nie skrzyzowanie poziome ze światłami!!!

    • 9 2

    • też się cały czas dziwię że tego nie zrobili

      szczególnie że ukształtowanie terenu w tym miejscu idealnie pasuje do takiej inwestycji

      • 2 1

  • sznury aut, a w każdym aucie - jeden kierowca (6)

    ja jeżdżę z ujeściska do centrum tramwajem. i jestem w 15 minut.

    • 7 6

    • NIe kłam bo 20 min i to stojąco.

      • 4 1

    • (4)

      mnie się nie opłaca - jadę w 2 osoby i wychodzi dużo taniej autem

      • 3 0

      • (3)

        tylko w swoich piknych wyliczeniach zapomniałeś o koszcie głównym czyli kupnie tegoż auta

        • 1 2

        • (1)

          kupic mozna tanio, a nawet b. tanio. Ale to tego wsyzstkiego trzeba doliczyc remonty, utrzymanie biezace, OC, AC, parkowanie. samochod jest b. drogi

          • 1 2

          • nie przesadzaj z tymi remontami. Roczne utrzymanie kompaktowego auta w normalnym wieku to koszt około 1000.

            • 1 1

        • auto i tak posiadam a koszty oprócz paliwa są takie same niezależnie czy auto jeździ czy stoi. Auto każdy w tej chwili ma problem jest w tym jak go nakłonić do przesiadki do komunikacji o miejskiej. Obecne ceny są chyba po to aby innych zniechęcić bo więcej ludzi i tak nie da się przewieźć

          • 1 1

  • Tylko estakada jest sensownym rozwiazaniem ,inne to półrozwiązania :(

    • 5 1

  • (2)

    Robert, jeździsz tramwajem bo masz do niego dostęp. Ja z Jasienia tramwajem nie pojadę, chociaż chętnie bym to zrobił. Dopóki się da będę jeździł rowerem, później przyjdzie mi stać w korkach razem z innymi.

    • 8 0

    • cały rok da się rowerem! (1)

      ja jeżdżę od 4 lat i nie narzekam. trzeba się tylko odpowiednio ubrać

      • 2 1

      • Ja dojazdy rowerem rozpoczęłem w tym sezonie. Raczej nie jestem jeszcze gotowy na takie ekstremalne przygody jak jazda rowerem przy -15 stopniach, na nieodśnieżonej, śliskiej drodze, wśród samochodów stojących w korkach (których kierowcy przeważnie nie są zbyt przyjaźnie nastawieni do rowerzystów) :) Jazda zimą po ulicy to nie to samo co jazda po poligonie - tam możesz się przewrócić i nie wpadniesz pod koła samochodu - upadek na jezdni? Nie, dziękuję ;)

        • 3 0

  • nie do konca

    lewoskret z havla w strone obwodnicy powinien byc wydluzony przed swiatla a nie dobudowany 2 pas i wtedy mozna dopiero myslec o domalowaniu prawoskretu :)

    • 1 1

  • Podwoić cenę benzyny (2)

    Od razu korki znikną

    • 9 4

    • (1)

      już to zrobili... nie pomogło :)

      • 4 1

      • trochę pomogło - sam zauważyłem że im droższa benzyna tym taniej dojeżdżam do pracy (jadę z Chełmu do Nowego Portu)

        • 2 0

  • Z poza miasta (3)

    Jak ktos mieszka na Ujeścicku to może sobie wsiąść w tramwaj, a jak ktoś dojeżdża np. z Kolbud do pracy to raczej woli samochodem, problemem jest że na Łostowicach jest tylko jeden skręt na nowo powstałe osiedla(również na Kowalach)gdzie skręca dużo samochodów a droga jest tylko jedna i tak do obwodnicy. Przydałoby się takie skrzyżowanie jak na Karczemkach.

    • 4 2

    • (2)

      dlaczego pieniądze gdańszczan mają pójść na komfort dojazdu mieszkańca Kolbud itp

      • 2 4

      • bo zwykle mieszkaniec kolbud i tak jest zameldowany w gdańsku i tu płaci podatki

        • 2 1

      • A czemu mówisz o kolbudach

        Kolbudy to bardzo mało mieszkańców w porówaniu do osiedli należacych do Gdańska.

        • 2 0

  • w każdym samochodzie jedna osoba

    bardzo łatwo jest marudzić na fakt, ze w sznurze samochodów w każdym z aut jest jedna osoba. By w samochodzie był komplet konieczne jest zgranie wspólnych godzin pracy jak i miejsc pracy. Wszyscy wiemy, ze nie jest to proste. Sama jeżdżę w pojedynkę z Osowej do centrum. Jednakże bardzo chętnie skorzystałabym z połączenia kolejowego osowa-centrum (którego nie ma) lub z możliwości pozostawienia samochodu przy pętli trwamwajowej (nie ma parkingu) na chełmie i dojechania do centrum tramwajem. Do póki nie będzie takich rozwiązań nie zamienię samochodu na inny środek transportu. Czekam z niecierpliwością na takie rozwiązania.

    • 8 1

  • I co z tego, że korek byłby w centrum?!

    W centrum i tak będą korki, a na przedmieściach powinno się dążyć do ich likwidacji. Dlaczego? Ano dlatego, że na przedmieściach ruch rozprasza się w różnych kierunkach i większość zapewne nawet nie dojeżdża aż do centrum.
    Teraz mamy taką sytuację - stoję w korku niezależnie czy jadę do centrum czy na inne dzielnice. Po wybudowaniu estakad sytuacje będzie taka: Stoję w korku tylko do centrum, ale na inne dzielnice hulam bez przeszkód.

    • 5 1

  • jak ktoś woli stać w korku i marnować paliwo niż jechać tramwajem to jego problem (2)

    • 1 8

    • a jak ktoś nie ma u siebie lini tramwajowej?

      • 4 0

    • tramwajem marnuje pieniądze więc na to samo wychodzi - niestety komunikacja miejska jest strasznie droga

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane