• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umiarkowane zainteresowanie parkingami Park&Ride

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu. Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu.

Zaledwie kilkudziesięciu kierowców w ciągu każdego weekendu korzysta z darmowych parkingów Park & Ride przy Amber Expo i dojeżdża do centrum podstawionymi autobusami. - Zdawaliśmy sobie sprawę, że proces przyzwyczajania właścicieli aut do tego typu rozwiązań jest długi i musi potrwać, dlatego nie zrażamy się niską frekwencją. Ten model sprawdzi się już niebawem, gdy nastąpi otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą - przekonuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.



Czy korzystałeś kiedykolwiek z parkingu Park & Ride?

Parkingi Park & Ride przy Amber Expo władze Gdańska uruchomiły przed Jarmarkiem św. Dominika. Idea pozostawienia auta z dala od zakorkowanego i zastawionego samochodami centrum Gdańska miała być wygodną, szybką i opłacalną metodą na sprawne dotarcie w rejon Głównego Miasta. Okazuje się jednak, że na takie rozwiązanie decyduje się garstka kierowców.

Przywiązani do samochodów

- W ciągu każdego weekendu w czasie trwania Jarmarku z parkingu i darmowego dojazdu do centrum korzysta kilkudziesięciu kierowców - mówi Piotr Grzelak. - Osób, które decydują się na takie rozwiązanie mogłoby być więcej, ale od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę, że przekonanie kierowców do pozostawienia auta z dala od centrum musi potrwać. Docelowo ten model chcemy wdrożyć po otwarciu tuneli pod Martwą Wisłą, ale już teraz warto edukować kierowców i zmieniać ich przyzwyczajenia.
Pilotażowe wdrożenie parkingów P&R kosztuje kilkanaście tysięcy złotych. Władze miasta nie zrażają się jednak słabą frekwencją, której nie poprawiło nawet ostatnie powiększenie strefy płatnego parkowania w centrum Gdańska. Przyczyna - zdaniem miejskich urzędników - nie leży też w niewystarczającym rozpropagowaniu pomysłu.

- Nie sądzę, by powodem była słaba promocja. Informacja o proponowanym przez nas rozwiązaniu znajduje się na stronie miasta, a także organizatora Jarmarku, czyli Międzynarodowych Targów Gdańskich, portalach społecznościowych i wśród wystawców. Moim zdaniem to po prostu czynnik psychologiczny, a zmiana przyzwyczajeń trwa zawsze najdłużej. Jestem pewien, że kierowcy z czasem się do tego przekonają.
Parking za daleko?

W komentarzach pod pierwszym artykułem o otwarciu parkingów P&R przy Amber Expo część kierowców przyznawała, że pomysł ma potencjał, ale jest mało atrakcyjny, ze względu na lokalizację parkingu oddalonego od centrum o 5 km.

Dla wielu kierowców - szczególnie spoza Trójmiasta - szkoda czasu i paliwa, by tracić kilkanaście minut na przejazd przez zakorkowane centrum (zwłaszcza po zamknięciu Huciska), a następnie wracać do Śródmieścia darmowym autobusem.

- Nie chcieliśmy organizować tego parkingu bliżej południa Gdańska i wjazdu od strony krajowej "7" czy autostrady A1 z co najmniej dwóch powodów: chcemy korzystać z już dostępnej infrastruktury parkingowej, a po drugie - musimy myśleć długofalowo i promować rozwiązania, które mają nam przynieść korzyści w przyszłości. Niegospodarnie byłoby otwierać parking bliżej Południowej Obwodnicy Gdańska czy ul. Elbląskiej np. na prywatnej posesji, podczas gdy mamy do dyspozycji nowoczesne parkingi w Letnicy - tłumaczy Piotr Grzelak.
Będą nowe trasy

Na wniosek osób, które już korzystały z parkingów, ale w rozmowie z ankieterami przyznały, że miały problem ze zlokalizowaniem autobusów, miejsca postojowe i przystanki zostały dodatkowo oznakowane.

Niewykluczone, że od nowego sezonu linia zostanie rozszerzona i autobusy poza dowiezieniem kierowców do centrum, pojadą też w innych kierunkach, np. na plaże w Brzeźnie i Jelitkowie. Część z nich może być też linią typowo turystyczną, której przystankami będą atrakcje Gdańska położone poza centrum, np. latarnia morska w Nowym Porcie. Warunkiem podstawowym wciąż jest jednak otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą, które znów przesuwa się w czasie.

Wydarzenia

Jarmark św. Dominika (3 opinie)

(3 opinie)
jarmark

Miejsca

Opinie (249)

  • brak informacji

    po pierwsze mimo że jestem mieszkańcem Gdańska, i staram się interesować życiem miasta to nie wiedziałem aż do czasu tego artykułu że parking przy Amber Expo jest darmowy... co więcej nie ma tego nigdzie rozreklamowanego, żadnych informacji, znaków, drogowskazów... skoro ja mieszkaniec tego nie wiem to na 100% nie wiedzą tego też turyści... więc nie można się dziwić, że zainteresowanie jest znikome, skoro ogromna większość potencjalnych użytkowników nie ma o tym bladego pojęcia... pomysł słuszny i świetny i godny promowania, ale wykonanie typowo gdańskie... zrobiliśmy darmowe park&ride? zrobiliśmy! no to pozamiatane, niech się ludzie sami doszukają, a my odhaczymy sobie zadanie wykonane w kajeciku...

    • 21 0

  • Pierwszy raz słyszę o tym parkingu

    a przynajmniej 2-3 razy w tygodniu wchodzę na trojmiasto.pl

    • 12 0

  • komunikacja powinna byc za darmo po prostu (2)

    wtedy kazdy by sobie przeliczyl, ze zamiast spalac litry w korkach moze dalej jechac za free

    • 4 9

    • (1)

      ten autobus jest za darmo.

      • 7 0

      • nie ma darmowych obiadow

        W artykule jest napisane, ze kosztowala ta gupota kilkanascie tys

        • 3 1

  • Bareja żyje!!!

    - Nie chcieliśmy organizować tego parkingu bliżej południa Gdańska i wjazdu od strony krajowej "7" czy autostrady A1 z co najmniej dwóch powodów: chcemy korzystać z już dostępnej infrastruktury parkingowej, a po drugie - musimy myśleć długofalowo i promować rozwiązania, które mają nam przynieść korzyści w przyszłości. Niegospodarnie byłoby otwierać parking bliżej Południowej Obwodnicy Gdańska czy ul. Elbląskiej np. na prywatnej posesji, podczas gdy mamy do dyspozycji nowoczesne parkingi w Letnicy - tłumaczy Piotr Grzelak.
    Równie dobrze możnaby zorganizować plażę koło parkingu bo niegospodarnie byłoby budowac parkng koło plaży. TRZEBA MYSLEĆ DŁUGOFALOWO :)

    • 27 0

  • oj bardzo długi proces... (1)

    jakby wszystkie ulice w mieście były płatne za parkowanie po 10-20 zł. za godzinę to może przybysze by się zastanowili czy im się to opłaca...tak to się nie nauczą...
    Pod Paryżem, pod Mediolanem funkcjonują takie parkingi zarówno płatne jak i darmowe i ludzie się nauczyli a my jak zwykle...pod prąd...

    • 8 6

    • jakby

      ulice byly po 10- 20 to NIKT by do centrum nie przyjezdzal....

      • 2 1

  • Brak klimy w tramwaju (zablokowane okna)

    w tramwaju nr 1041 (linia2) i nr 1013 (linia 6) nie działa nawiew a OKNA SĄ ZABLOKOWANE. "gratulacje" dla ZTM.

    • 14 0

  • Ciekawe kto wpadł na taki "genialny " pomysł i tak daleko zorganizował parking... (5)

    a pózniej wielkie zdziwienie, że kierowcy maja go w nosie albo gdzieś indziej....

    • 30 2

    • Pojedziesz do Paryża, Mediolanu (2)

      nawet nie będziesz się zastanawiać nad sensownością takiego pomysłu i zostawisz samochód nawet 30 min drogi od centrum (jazda metrem lub kolejką). Ale czego się spodziewać jak żeś ze wsi i musisz wszędzie samochodem wjechać...

      • 5 7

      • a w Barcelonie

        Juz nie chca STONKI - znaczy turystow
        To samo w Venice ;)

        • 4 0

      • no tak paryż i Mediolan to tak jak gdańsk tyle samo mieszkańców i turystów .

        super porównanie a w centrum gdańska jest mnóstwo pełnych pustych placów, np. za Europejskie Centrum Solidarności pełno miejsc na terenie gdzie jest gruz i miejsca czekają na inwestora który postawi tam budynki.

        • 8 2

    • (1)

      Zapytaj lepiej ile miasto płaci za ten parking i jak przez to dofinansowuję stadion i mtg.

      • 15 0

      • no wlasnie

        To o to chodzilo a nie jakis parking

        • 8 0

  • Te autobusy jeżdżą chyba co 40 minut. Spóźnię się dwie minuty na autobus,

    bo np. jakiś kretyn spowodował wypadek, przez co był korek i mam ponad pół godziny w upale czekać na następny?

    • 20 0

  • Jeśli ktoś w UM pomyslałby to ...

    lokalizowałby podobne parkingi wyłącznie w bezpośrednim sąsiedztwie transportu szynowego, z wydzielonym torowiskiem. Tylko wtedy ma to sens, jeżeli transport publiczny jedzie a samochody stoją w korku. Wszystkie takie parkingi w Warszawie trzymają się tej zasady. Jest ich już bardzo wiele i są zapełnione. Zlokalizowane sa zwykle na rogatkach miasta, lub w okolicy stacji początkowych. Parkujesz, hop do tramwaju, metra lub pociągu i jedziesz dalej.
    W tym przypadku władze uroiły sobie, że pojedziesz na odludzie, aby naczekac się na autobus, w którym będziesz się wlec w korkach, a ciemny lud tego nie chce kupić. Czekajcie jeszcze 100 lat. a tunel tez wam nie pomoże.

    • 31 1

  • po co

    po co wogole jechać na ten jarmark... Nic tam niema z roku na rok coraz gorzej

    • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane