• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umiarkowane zainteresowanie parkingami Park&Ride

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu. Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu.

Zaledwie kilkudziesięciu kierowców w ciągu każdego weekendu korzysta z darmowych parkingów Park & Ride przy Amber Expo i dojeżdża do centrum podstawionymi autobusami. - Zdawaliśmy sobie sprawę, że proces przyzwyczajania właścicieli aut do tego typu rozwiązań jest długi i musi potrwać, dlatego nie zrażamy się niską frekwencją. Ten model sprawdzi się już niebawem, gdy nastąpi otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą - przekonuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.



Czy korzystałeś kiedykolwiek z parkingu Park & Ride?

Parkingi Park & Ride przy Amber Expo władze Gdańska uruchomiły przed Jarmarkiem św. Dominika. Idea pozostawienia auta z dala od zakorkowanego i zastawionego samochodami centrum Gdańska miała być wygodną, szybką i opłacalną metodą na sprawne dotarcie w rejon Głównego Miasta. Okazuje się jednak, że na takie rozwiązanie decyduje się garstka kierowców.

Przywiązani do samochodów

- W ciągu każdego weekendu w czasie trwania Jarmarku z parkingu i darmowego dojazdu do centrum korzysta kilkudziesięciu kierowców - mówi Piotr Grzelak. - Osób, które decydują się na takie rozwiązanie mogłoby być więcej, ale od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę, że przekonanie kierowców do pozostawienia auta z dala od centrum musi potrwać. Docelowo ten model chcemy wdrożyć po otwarciu tuneli pod Martwą Wisłą, ale już teraz warto edukować kierowców i zmieniać ich przyzwyczajenia.
Pilotażowe wdrożenie parkingów P&R kosztuje kilkanaście tysięcy złotych. Władze miasta nie zrażają się jednak słabą frekwencją, której nie poprawiło nawet ostatnie powiększenie strefy płatnego parkowania w centrum Gdańska. Przyczyna - zdaniem miejskich urzędników - nie leży też w niewystarczającym rozpropagowaniu pomysłu.

- Nie sądzę, by powodem była słaba promocja. Informacja o proponowanym przez nas rozwiązaniu znajduje się na stronie miasta, a także organizatora Jarmarku, czyli Międzynarodowych Targów Gdańskich, portalach społecznościowych i wśród wystawców. Moim zdaniem to po prostu czynnik psychologiczny, a zmiana przyzwyczajeń trwa zawsze najdłużej. Jestem pewien, że kierowcy z czasem się do tego przekonają.
Parking za daleko?

W komentarzach pod pierwszym artykułem o otwarciu parkingów P&R przy Amber Expo część kierowców przyznawała, że pomysł ma potencjał, ale jest mało atrakcyjny, ze względu na lokalizację parkingu oddalonego od centrum o 5 km.

Dla wielu kierowców - szczególnie spoza Trójmiasta - szkoda czasu i paliwa, by tracić kilkanaście minut na przejazd przez zakorkowane centrum (zwłaszcza po zamknięciu Huciska), a następnie wracać do Śródmieścia darmowym autobusem.

- Nie chcieliśmy organizować tego parkingu bliżej południa Gdańska i wjazdu od strony krajowej "7" czy autostrady A1 z co najmniej dwóch powodów: chcemy korzystać z już dostępnej infrastruktury parkingowej, a po drugie - musimy myśleć długofalowo i promować rozwiązania, które mają nam przynieść korzyści w przyszłości. Niegospodarnie byłoby otwierać parking bliżej Południowej Obwodnicy Gdańska czy ul. Elbląskiej np. na prywatnej posesji, podczas gdy mamy do dyspozycji nowoczesne parkingi w Letnicy - tłumaczy Piotr Grzelak.
Będą nowe trasy

Na wniosek osób, które już korzystały z parkingów, ale w rozmowie z ankieterami przyznały, że miały problem ze zlokalizowaniem autobusów, miejsca postojowe i przystanki zostały dodatkowo oznakowane.

Niewykluczone, że od nowego sezonu linia zostanie rozszerzona i autobusy poza dowiezieniem kierowców do centrum, pojadą też w innych kierunkach, np. na plaże w Brzeźnie i Jelitkowie. Część z nich może być też linią typowo turystyczną, której przystankami będą atrakcje Gdańska położone poza centrum, np. latarnia morska w Nowym Porcie. Warunkiem podstawowym wciąż jest jednak otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą, które znów przesuwa się w czasie.

Wydarzenia

Jarmark św. Dominika (3 opinie)

(3 opinie)
jarmark

Miejsca

Opinie (249)

  • (5)

    U budynia wszystko przeciw mieszkańca banda urzedasow myśląca jak Bareja

    • 11 1

    • (4)

      jak przeciw?
      te parkingi są po to, żeby turyści nie wjeżdżali do centrum, czyli nie zajmowali mieszkańcom miejsc parkingowych, oraz nie zawalali chodników.
      czyli chyba to dobre dla mieszkańców?

      • 2 6

      • nie psuj mu zajawki na hejt

        • 1 4

      • hahahaha

        a coraz więcej ulic w środmieściu lezy w strefie płatnego parkowania....
        to NA PEWNO nie powoduje zajmowania miejsc parkingowych mieszkańcom....

        • 4 0

      • Włącz myślenie, to nie boli, naprawdę.

        • 2 0

      • ...

        tylko najpierw muszą przejechać przez centrum a potem do niego wrócić, po zakupach dojechać z powrotem na parking i znów jadąc przez centrum wydostać się z Gdańska, kompletnie bez sensu

        • 1 0

  • (3)

    wjazd na Stare Miasto powinni mieć tylko mieszkańcy, dostawy i najemcy lokali użytkowych. Dla innych powinien być zakaz.

    • 6 3

    • tak, tylko (2)

      Czy wtedy centrum przyciagnie klientow? Tych pozadanych, bogatszych, bo studenci sie upic i drzec ryja przyjada tramwajem...

      • 1 6

      • no jasne bogaty nie drze ryja...

        • 4 0

      • A co ma zaparkować auto przy stoliku?

        • 1 0

  • jasne że kierowcy się przekonają

    W jeździe samochodem po centrum miasta nie ma nic przyjemnego. Brawo Gdańsk

    • 2 3

  • Autobusy co 40 minut i tylko w weekend!

    Może trzeba było uruchomić linię np. co 10-15 minut i we wszystkie dni tygodnia - może zainteresowanie byłoby większe! :)

    • 8 1

  • Zburzyć ECS i ludzie będą chodzić piechotą!

    • 3 1

  • ....

    Na miejscu starej zajezdni jana z kolna powstał piętrowy parking ...otwarty od dawna ... wieje pustką

    • 7 0

  • wprowadzic wysokie oplaty (1)

    nic tak nie zmienia przyzwyczajen jak wysokie oplaty, przyklad: wysokie oplaty za bagaz wprowadzone przez ryanaira/wizzaira, rezultat: drastyczny spadek pasazerow podrozujach z bagazem rejestowanym
    jak zniechecic do jazdy samocodem po centrum?
    zrobic tak jak w szwajcarii: zmniejszyc liczbe miejsc parkingowych w centrum, znaczaco podwyzszyc oplaty za parkowanie, wprowadzic parkowanie czasowe (od 1 do 3 godzin, parkometry pamietaly by nr rejestracyjny pojazdu i przez godzine nie mozna kupic kolejnego biletu)

    • 3 3

    • Tam mieszkają ludzie, to jedyna zresztą grupa stale płacąca za parkowanie w centrum Gdańska, nawet licząc ulgi z tego wynikające.
      Natłok samochodów jest dopiero w weekendy i po 17-tej a więc w czasie kiedy za parkowanie się nie płaci wcale.
      Wynika zatem, że pomysł (jeszcze Lisickiego) zrywający z dniem 1 lutego 2014 istniejące wtedy "wjazdówki" Straży Miejskiej, okazały się kompletnym NIEWYPAŁEM i jak na razie NIKT z miasta przyznać się do błędu nie zamierza.
      To że płacze młody Grzelak tylko świadczy o zaciemnianiu obrazu, tu bowiem widać EWIDENTNIE że gminą zarządzają amatorzy, w dodatku gardzący własnymi mieszkańcami.
      Te rzekome gigantyczne wpływy z turystyki to trafiają do tych co ich obsługują. Faktycznie w pośrednich dochodach gminy, zasilają ją w niewielkim stopniu i w kwocie zapewne porównywalnej do wydatków gminy na obsługę ECS-u, Teatru Limona, Filharmonii oraz spłaty zadłużenia oraz utrzymania stadionu w Letnicy w przeciągu roku. Wmawianie że jest inaczej jest li tylko zwykłym kłamstwem.
      Rządzi nami banda nieudaczników i tyle.

      • 4 0

  • nie po to mam samochód żeby jeździć autobusem

    Co za głupi pomysł - nie po to mam samochód żeby jeździć autobusem!

    • 4 4

  • Urzędnicy na parkingi

    Pomysł dobry, tyle że powinien dotyczyć wszystkich urzędników pracujących w centrum UM,UW,US, SĄD. Tak jak w całym cywilizowanym świecie, skoro ludzi Ci siedzą 8 godzin w pracy to powinni dojeżdżać na zewnętrzny parking i autobusem do pracy. Obecnie jako petent przedsiębiorca , oczywiście nie mam gdzie zaparkować aby załatwić najprostsze sprawy , bo wszystkie miejsca zajęte....przez pracowników. Chcecie przyzwyczajać kierowców do takich rozwiązań, zacznijcie od siebie

    • 13 1

  • tej patologi nie stac na auta

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane