• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uwaga, tramwaj! Dlaczego kierowcy ich nie zauważają?

Maciej Korolczuk
3 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Ignorowanie znaków, nieznajomość miasta, a może zwykłe gapiostwo? Co jest przyczyną częstych kolizji na przejazdach tramwajowych w Gdańsku?
  • Ignorowanie znaków, nieznajomość miasta, a może zwykłe gapiostwo? Co jest przyczyną częstych kolizji na przejazdach tramwajowych w Gdańsku?
  • Ignorowanie znaków, nieznajomość miasta, a może zwykłe gapiostwo? Co jest przyczyną częstych kolizji na przejazdach tramwajowych w Gdańsku?
  • Ignorowanie znaków, nieznajomość miasta, a może zwykłe gapiostwo? Co jest przyczyną częstych kolizji na przejazdach tramwajowych w Gdańsku?
  • Ignorowanie znaków, nieznajomość miasta, a może zwykłe gapiostwo? Co jest przyczyną częstych kolizji na przejazdach tramwajowych w Gdańsku?

W środę zderzenie na przejeździe tramwajowym na Jana z KolnaMapka, w czwartek kolizja na Marynarki Polskiej z WyzwoleniaMapka - to tylko dwa ostatnie przykłady kolizji na krzyżówkach jezdni z torowiskami tramwajowymi. Z czego wynika fakt, że kierowcy "na pewniaka" wjeżdżają pod jadące na zielonym świetle tramwaje?



Co jest najczęściej przyczyną stłuczek na przejazdach tramwajowych?

Wystarczy kilka minut, by w Raporcie z Trójmiasta znaleźć kilkanaście przykładów kolizji, stłuczek, ale i poważnych wypadków, jakie powodują kierowcy próbujący w niewłaściwy sposób pokonać torowisko tramwajowe.


Zobacz także:

Nie ma miesiąca bez auta na torowisku



Brak świateł, gapiostwo, głośna muzyka...



Dlaczego kierowcy na dobrze widocznych i właściwie oznakowanych przejazdach tracą głowę i pakują się pod prawidłowo jadący tramwaj?

Od sierpnia 1896 r., a więc od czasu uruchomienia pierwszego elektrycznego tramwaju w Gdańsku, minęło już ponad 125 lat, a mimo to wciąż zdarzają się kierowcy, którzy wydają się być zaskoczeni obecnością pojazdów szynowych w Gdańsku.

Historia tramwajów w Gdańsku



Przedwojenne zdjęcie składu z tramwajem Ring (pierwszy wagon). W tle widoczny jest Nowy Ratusz.
Przedwojenne zdjęcie składu z tramwajem Ring (pierwszy wagon). W tle widoczny jest Nowy Ratusz.
Pierwszy środek miejskiego transportu zbiorowego w Gdańsku został uruchomiony w 1864 r. Był to omnibus konny, który obsługiwał trasę z Gdańska aż do Sopotu. Na tramwaj elektryczny trzeba było poczekać do 1896 r.

Dowiedz się więcej:

Historia tramwajów w Gdańsku



Poza ignorowaniem oznakowania i nieznajomością miasta przez kierowców spoza Trójmiasta jedną z przyczyn częstych stłuczek na przejazdach jest brak na nich... sygnalizacji świetlnej. Nie wszystkie krzyżówki torowiska z jezdnią ją posiadają, a kierowcy przyzwyczajeni do bezkolizyjnych skrzyżowań sterowanych światłami tracą czujność i przekonani, że mają pierwszeństwo, wjeżdżają na torowisko, którym akurat jedzie tramwaj.

  • Średnio w ciągu roku na przejazdach tramwajowych w Gdańsku dochodzi do kilkunastu wypadków i kilkudziesięciu stłuczek.
  • Średnio w ciągu roku na przejazdach tramwajowych w Gdańsku dochodzi do kilkunastu wypadków i kilkudziesięciu stłuczek.
  • Średnio w ciągu roku na przejazdach tramwajowych w Gdańsku dochodzi do kilkunastu wypadków i kilkudziesięciu stłuczek.
  • Średnio w ciągu roku na przejazdach tramwajowych w Gdańsku dochodzi do kilkunastu wypadków i kilkudziesięciu stłuczek.
  • Średnio w ciągu roku na przejazdach tramwajowych w Gdańsku dochodzi do kilkunastu wypadków i kilkudziesięciu stłuczek.
  • Średnio w ciągu roku na przejazdach tramwajowych w Gdańsku dochodzi do kilkunastu wypadków i kilkudziesięciu stłuczek.
Przypomnijmy, że zagubienie i brak czujności to przyczyny jednego z najpoważniejszych wypadków na przejeździe tramwajowym, do którego doszło przy Bramie Wyżynnej, gdzie kierowca niemieckiego autobusu zgubił drogę, chciał zawrócić i wjechał pod prawidłowo jadący tramwaj.

Nagranie wypadku z września 2019 r.

Wśród innych bardziej prozaicznych przyczyn kolizji powodowanych przez kierowców (wymienianych zarówno przez policję, jak i samych motorniczych) są też rozkojarzenie i zajęcie uwagi kierowcy rozmową przez telefon, zwykłe gapiostwo czy... słuchanie podczas jazdy głośnej muzyki. Bo tylko tak można wytłumaczyć przypadki kierowców, którzy wjeżdżają na torowisko, mimo że równolegle tuż za nim jedzie tramwaj - w dodatku głośno dzwoniąc w razie niespodziewanego manewru niefrasobliwego kierowcy.

Tunel, obwodnica, wiadukt na Hallera, przejazdy tramwajowe - w tych miejscach kierowcy tracą głowę



Według policyjnych statystyk na drogach i torowiskach w Gdańsku dochodzi średnio do jednego wypadku i 2-3 kolizji miesięcznie. W skali roku to kilkanaście wypadków i ok. 30 stłuczek, które sprawiają nie tylko problemy samym kierowcom i narażają ich zdrowie i życie, ale przede wszystkim mocno komplikują funkcjonowanie komunikacji miejskiej.

Często aby usunąć z torowiska uszkodzone auto, na miejsce trzeba wzywać służby drogowe i straż pożarną, a wstrzymany ruch tramwajów generuje opóźnienia, nerwy pasażerów i zmusza przewoźników do uruchamiania zastępczej komunikacji autobusowej.

Jak tego uniknąć?

- Na przejazdach kolejowych i tramwajowych dochodzi do zdarzeń głównie w wyniku niewłaściwej obserwacji oraz nieuwagi kierujących samochodami - potwierdza obserwacje naszych czytelników Monika Falkowska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - W tego typu miejscach nie można sobie na to pozwolić, bo samochód w zderzeniu z tramwajem jest na przegranej pozycji. Należy pamiętać, że pojazd szynowy ma dłuższą drogę hamowania i pomimo że bardzo często motorniczy zauważy niebezpieczeństwo, nie jest w stanie zatrzymać pojazdu. Przepisy są precyzyjne i wyraźnie nakładają obowiązki na uczestników ruchu drogowego.
Zgodnie z art. 28 Prawo o ruchu drogowym kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu oraz przejeżdżając przez przejazd tramwajowy, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

- Szczególnie ważne jest, aby kierowca, zanim wjedzie na tory tramwajowe, upewnił się, czy nie zbliża się pojazd szynowy - dodaje Falkowska.

Opinie (374) ponad 10 zablokowanych

  • Zlikwidowac tramwaje zastapic autobusami i problem zniknie

    • 3 3

  • 3/4 to bałwany od stepana b zza wschodu przecież oni nie znają przepisów a prawo jazdy kupili za pół litra denaturatu to co się dziwić?

    • 3 2

  • co zrobić

    NIe da się jednocześnie pisać smsa, przeglądać internet i obserwować tramwaje.
    Tramwaje zazwyczaj nadjeżdżają z najmniej spodzewanego kierunku i znienacka.
    Wniosek : wycofać tramwaje bo są przyczyną wypadków.

    • 4 0

  • To nie gapiostwo tylko korzystanie z telefonów przez udzielanie odpowiedzi na kretyńskie ankiety a przecież wszystkie stacje i kanały zachęcają gcia,, reporter 24,,

    • 2 0

  • nie generalizuję (2)

    ale większość wypadków zdarza się z winy kierowców z miast w których nie ma tramwajów. Kierowca jeżdżący w mieście gdzie są tramwaje jest na nie wyczulony i łatwiej mu. "Obcy: w takim miejście jak Gdańsk ma ciężej, nagle jeszcze jeden środek komunikacji mu wyrasta z pod ziemi.

    • 3 3

    • zobacz na foty i film 90% to GD !!! (1)

      także bajek nie opowiadaj że to jacyś "obcy"

      • 1 1

      • serio? i ten kierowca wedlug ciebie nie przyjechal wlasnie z wiochy?

        • 0 0

  • Jest coraz gorzej.

    • 2 0

  • Kierowcy widzą wyłącznie inne samochody. (5)

    To znany problem na przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych. Motocykli na jezdni też potrafią nie zauważyć, i nie mówię tu o przecinakach tylko zwykłych miejskich skuterach i 125-tkach.

    • 72 12

    • Należy ich wysłać (1)

      Do lekarza od oczu.

      • 2 2

      • chyba do lekarza od czterech liter

        bo im się samochód tam przykleił

        • 6 4

    • rowerzyści też nie są święci

      przejeżdżają przez przejścia dla pieszych, rozjeżdżają pieszych na chodniku. Szczególnie fajni są tacy pędzący slalomem na chodniku pomiędzy pieszymi. Nie rób drugiemu co tobie niemiłe.

      • 7 3

    • Bardzo trafne stwierdzenie

      Zapytaj się dowolnego kierowcy, podchwytliwe pytanie, radzę spróbować. Gdy się rozgląda na skrzyżowaniu lewo prawo to czego szuka wzorkiem. Gwarantuję że każdy odpowie samochodu. Często nauki jazdy mają ten problem z kursantami że rozglądając się wzrokiem szukają samochodu.

      • 4 0

    • Margines

      Spora większość puszcza pieszych. Sprawa rowerów jest trudniejsza,często zza żywopłotu czy budynku na pełnym gazie wyskakują. Kierowca próbując skrecić musi niestety wjechać na drogę rowerową i często na niej stanąć ustępując pierszeństwa. Drogi rowerowe są zbyt blisko jezdni.

      • 5 2

  • Niektórzy jeszcze do tej pory nie przestawili się z furmanek na samochody, a cóż dopiero mówić o przywyknięciu do tramwajów

    • 3 1

  • Widzę na zdjęciu że przed wojną kładli lepszy bruk niż teraz w Oliwie .Kruszec który niszczy zawieszenia samochodów.

    Bruku który był pod asfaltem jakoś teraz na nawierzchni nie widać.

    • 4 0

  • Brak testow ma spostrzegawczość (1)

    Dla kierowców!
    Brak badan dla ludzi w podszedłem wieku!

    Maszynka do robienia pieniędzy. Najpierw cię wycisną z kasy przed otrzymaniem uprawnień! Później wyciskają z kasy mając już uprawnienia. Nigdy nie chodzi o bezpieczeństwo gdyż gdyby tak było, dużo kierowców w ogóle nie otrzymało by uprawnień a starszy jeździliby komunikacja.

    • 0 3

    • Kochana test na spostrzegawczosc nie uchroni nikogo przed zadna stluczka etc. i mowi ci to osoba znajaca takie testy pd podszewki. Chcesz testuj sie chocby kazdego ranka jak sie bedziesz z tym lepiej czula.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane