• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wąskie gardła w komunikacji miejskiej w Trójmieście

Maciej Korolczuk
5 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
W sumie w Trójmieście jest prawie 30 tzw. wąskich gardeł, w których pojazdy komunikacji miejskiej tracą codziennie w korkach nawet kilkadziesiąt minut w czasie jednego kursu. W sumie w Trójmieście jest prawie 30 tzw. wąskich gardeł, w których pojazdy komunikacji miejskiej tracą codziennie w korkach nawet kilkadziesiąt minut w czasie jednego kursu.

Generują korki, podnoszą ciśnienie kierowcom, a przede wszystkim opóźniają komunikację miejską w Trójmieście - przyjrzeliśmy się tzw. wąskim gardłom, miejscom powodującym, że poruszanie się po naszej aglomeracji bywa wyjątkowo uciążliwe. Sprawdziliśmy też, w jaki sposób urzędnicy chcą temu zaradzić.



Ile czasu spędzasz codziennie w korkach?

GDAŃSK



W Gdańsku takich miejsc jest aż 13, z czego ponad połowa w południowej części miasta. W ostatnich latach inżynierowie z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wraz z pracownikami Zarządu Transportu Miejskiego opracowali i wprowadzili szereg zmian mających na celu zminimalizowanie skutków tworzących się korków i przyspieszenie komunikacji miejskiej.

W taki sposób w kilku miejscach powstały buspasy, a część zatok autobusowych przebudowano tak, aby pojazdy bez oczekiwania mogły włączać się do ruchu. Niestety, wciąż jest sporo miejsc, gdzie dalsze działania są niezbędne.

Tak jest np. na Myśliwskiej, gdzie korki w kierunku ul. Bulońskiej dają się we znaki głównie w porannym szczycie.

- Rozwiązaniem byłaby budowa nowej ulicy łączącej pętlę "Jasień PKM" z ul. Potokową - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM.
Jak dodaje, do Biura Rozwoju Gdańska został już złożony stosowny wniosek o wpisanie takiej drogi do planów miejscowych.

Wąskie gardła w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Wąskie gardła w komunikacji miejskiej w Gdańsku.
Wąskim gardłem we Wrzeszczu jest z kolei ul. Dmowskiego. Ulica korkuje się szczególnie w godzinach popołudniowych (do al. Grunwaldzkiej). W korkach tkwią autobusy, które jeszcze do niedawna miały tam do dyspozycji buspas. Od połowy 2017 r. z wydzielonego wcześniej wyłącznie dla komunikacji miejskiej pasa mogą znów korzystać wszyscy kierowcy, bo - jak wówczas tłumaczyli urzędnicy - prowadzący autobusy chętniej korzystali z drugiego, ogólnodostępnego pasa i na wniosek ZTM buspas został zlikwidowany.

Teraz - znów na wniosek ZTM - buspas ma wrócić.

- Średnia prędkość autobusów na Dmowskiego jest niższa niż pieszych. Stworzyliśmy koncepcję utworzenia buspasa i przekazaliśmy ją do GZDiZ - zdradza Zomkowski.
Buspasy mogą wkrótce pojawić się także na permanentnie zatkanej Łostowickiej (w kierunku Havla), ciągu Słowackiegoal. Żołnierzy Wyklętych oraz al. Havla.

- W przypadku Łostowickiej stworzyliśmy już koncepcję budowy buspasa i przekazaliśmy ją do GZDiZ. Na al. Havla zatory tworzą się w kierunku Łostowickiej rano i w soboty, a w kierunku Świętokrzyskiej w szczycie popołudniowym. Nad koncepcją wykonania buspasa pracuje już GZDiZ. Z kolei koncepcja buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych jest już gotowa - wymienia dyrektor ZTM.

Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?



Każdego dnia kierowcy autobusów mierzą się też z utrudnieniami na ul. Jarowej. Korki dokuczają tam głównie w popołudniowym szczycie. Jak mówią urzędnicy, rozwiązaniem byłaby przebudowa ul. Smoluchowskiego na odcinku od Szpitala Zakaźnego do ul. Cygańska Góra i doprowadzenia jej do standardów drogi dwukierunkowej (chodzi przede wszystkim o szerokość jezdni). Obecna trasa jest wąska i często po obu stronach zastawiona samochodami pacjentów. Cenne minuty w korkach autobusy tracą też na sąsiednich ulicach: Sobieskiego, Traugutta i Do Studzienki.

- W tym przypadku pomóc może tylko budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz - podkreśla Zomkowski.
Zastawiona samochodami pacjentów ul. Jarowa w Gdańsku. Zastawiona samochodami pacjentów ul. Jarowa w Gdańsku.
Budowa linii tramwajowej ma być lekiem na opóźnienia komunikacji także na ul. WarszawskiejŁódzkiej. Niedawno informowaliśmy o rozstrzygnięciu przetargu dla tej inwestycji i ze względów finansowych podzieleniu jej na dwa etapy.

W ostatnim czasie poprawiła się nieco sytuacja na Trakcie św. Wojciecha. Przypomnijmy, że w 2019 r. powstał tam nowy, ale stosunkowo krótki odcinek buspasa na odcinku od św. Wojciecha do skrzyżowania z ul. Tomczaka. Jak usłyszeliśmy od urzędników, są pomysły na kolejne buspasy w tej ulicy. Niewiele da się zrobić po sąsiedzku w ciągu Małomiejska-Podmiejska, gdzie każdego dnia pasażerowie w autobusach w godzinach szczytu tracą od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Nieco lepiej ma być wkrótce na przylegającej Świętokrzyskiej.

- Rozwiązaniem jest budowa linii tramwajowej w tzw. Nowej Bulońskiej Południowej (kontynuacja al. Adamowicza) do skrzyżowania Świętokrzyska/Guderskiego/Ateny (Kowale)/Staropolska (Kowale). Dzięki tramwajom dwukierunkowym możliwa będzie jej realizacja etapami (np. do ul. Jaworzniaków). Projekt ul. Nowej Świętokrzyskiej z buspasami na całej długości jest w końcowym stadium projektowania - wyjaśnia Zomkowski.

GDYNIA



W Gdyni wąskie gardła wpływają na poruszanie się po mieście autobusów i trolejbusów. I tak jak w Gdańsku największym wyzwaniem w przyspieszeniu komunikacji miejskiej jest dynamicznie rozwijające się południe miasta, tak w Gdyni z podobnymi problemami mierzą się mieszkańcy północnej części miasta.

- Obecnie największy problem to ulica Janka Wiśniewskiego w kierunku Obłuża w szczycie popołudniowym - przyznaje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju oraz przewodniczący zespołu ds. strategii rozwoju sieci buspasów w Gdyni. - Zator wówczas zaczyna się przy skrzyżowaniu z ul. Polską, generując dla pojazdów komunikacji miejskiej straty 15-20 minut, a niejednokrotnie nawet większe. W poniedziałki i piątki zatory są największe. Zespół zajmuje się rozwiązaniem tego problemu.
Równie dokuczliwe korki tworzą się popołudniami na jednej z głównych tras Oksywia - ul. Śmidowicza. Ruch na ulicy gwałtownie zwiększa się, gdy w jednym czasie kończą pracę pracownicy Stoczni Marynarki Wojennej i Portu Wojennego (pierwsze opóźnienia zaczynają się o godzinie 15), co dla linii 128 i 150 oznacza opóźnienia sięgające nawet 30 minut.

Wąskie gardła w komunikacji miejskiej w Gdyni. Wąskie gardła w komunikacji miejskiej w Gdyni.
- ZKM wprowadza nowe rozkłady na liniach 128 i 150 - dodane będą kolejne pojazdy do obsługi, obecnie codziennie włączane są rezerwy. Rozwiązaniem częściowym i doraźnym ma być również przesunięcie przystanku Nasypowa 02 przed skrzyżowanie z ul. Nasypową, aby autobusy mogły pomijać bez utraty przystanku ostatni odcinek Śmidowicza ulicami Nasypową i Bosmańską, bądź nawet Benisławskiego, Stolarską i Cechową, co czasowo w godzinach szczytu skraca czas przejazdu pomimo wydłużenia trasy - tłumaczy Łucyk.
Kolejny punkt na mapie wąskich gardeł w Gdyni to ulica Hutnicza.

- Tym problemem również zajmuje się nasz zespół. Przygotowujemy koncepcję realizacji buspasa w tym miejscu - zdradza Łucyk.
O tym, że pasy przeznaczone tylko do obsługi transportu publicznego są efektywne, można się od niedawna przekonać choćby po wprowadzeniu na ul. Chwarznieńskiej kontrapasa autobusowego.

- To było typowe wąskie gardło. Korki tworzyły się przy kładce pieszej na ul. Chwarznieńskiej na końcu odcinka leśnego, przy wjeździe na Witomino. Uruchomiony w grudniu 2019 r. kontrapas autobusowy rozwiązał całkowicie problemy komunikacji miejskiej w tym miejscu - cieszy się wiceprezydent Gdyni.


Kolejnych wyzwań jednak nie brakuje. Podobne problemy występują choćby przy wiadukcie kolejowym w ciągu ul. Dąbka w okolicy pętli Maciejewicza.

- W szczycie porannym przed wiaduktem łączą się dwie relacje - ul. Dąbka od Pogórza i Kosakowa oraz ul. Derdowskiego od strony Kosakowa. Tu wraz z gminą Kosakowo jesteśmy w trakcie procedowania powtórzonego przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej na rozbudowę wiaduktu, który dwukrotnie zwiększy przekrój drogi - zapowiada Łucyk.
Generującym opóźnienia w komunikacji miejscem jest też ulica Nowowiczlińska w kierunku centrum - zarówno w szczycie porannym jak i popołudniowym. Obecnie zatory spotęgowane są przez prace na budowie drogi ekspresowej S6. Oddanie do użytku tej drogi w 2022 r. zmieni sytuację w tym rejonie miasta, a ponadto - w ramach budowy Węzła Karwiny - planowany jest tam buspas.

- Problem ulic Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej od przystanku PKM Gdynia Karwiny do Chwaszczyna rozwiąże Trasa Kaszubska, która przejmie ruch do Bojana, Koleczkowa czy Szemudu. Planowane są tu buspasy w obu kierunkach przy realizacji Węzła Karwiny - zaznacza wiceprezydent Gdyni.
Obecne i planowane buspasy na Witominie. Obecne i planowane buspasy na Witominie.
Mimo buspasa na Kieleckiej od Wzgórza św. Maksymiliana do prawoskrętu w Rolniczą wiele minut opóźnienia autobusy i trolejbusy łapią na dojeździe do Witomina. Wąskie gardło stanowi tam obecnie odcinek "witomiński" ul. Chwarznieńskiej, który planowany jest do przebudowy. Korki w tym miejscu są szczególnie uciążliwe w godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego. Pomimo powstania buspasa na przeważającym odcinku problemy stwarza również ul. Małokacka. Planowanym rozwiązaniem jest wydłużenie buspasa do skrzyżowania Witomino Centrum.

- W przypadku ulicy Witomińskiej na odcinku od Cmentarza do ul. Rolniczej: jeśli zator sięga do cmentarza, to wykorzystujemy urządzoną na wniosek zespołu zawrotkę przy cmentarzu i autobusy jadą bez zatrzymania na Kielecką, gdzie dodatkowo zabierają pasażerów z przystanku Węzeł Franciszki Cegielskiej 02 i buspasem na Kieleckiej jadą na Witomino. Pomimo wydłużenia trasy przy dużym zatorze występuje spora oszczędność czasu: objazd trwa ok 5-6 minut, a straty na ul. Witomińskiej potrafią sięgać 20-30 minut - przyznaje Łucyk.

SOPOT



W Sopocie wąskie gardła to przede wszystkim Sopocka do Karwin (głównie w godzinach popołudniowych) i Malczewskiego do al. Niepodległości (rano).

Miejsca

Opinie (377) 9 zablokowanych

  • Zwiększyć liczbę kursów linii 129

    Zbyt mała liczba kursów autobusu nr 129 z Migowa do Wrzeszcz PKP. Całe Migowo rozrosło się w zastraszającym tempi, ilość mieszkańców ogromnie się zwiększyła a połączenie z Wrzeszcz PKP ograniczono do kilkunastu kursów dziennie.
    Ponad to rozkłady autobusów, tramwajów i SKM nie są ze sobą skorelowane. Ulica Bulońska jest cała w światłach, które z samego rana jeszcze przed godziną 6 powodują opóźnienia autobusów, do tego możliwość zakupu biletów u kierowcy też spowalnia jazdę.

    • 4 4

  • A przebiśniegowa ?

    • 1 1

  • Jesli tramwaj regularnie stoi na skrzyzowaniu z osiedlowymi uliczkami bo nie ma priorytetu a swiatla sa tak zsynchronizowane...
    brak slow co za lby tym sie zajmuja

    • 7 0

  • Spowalnianie ruchu w mieście działa coraz lepiej Jeszcze kilka udanych decyzji i przestaniemy wogule mieć możliwość dojechania i

    • 5 4

  • Brawa dla buszmenów w urzędzie korki wszędzie.

    • 3 4

  • zacznijmy od tego ze tracepólgodziny dziennie minimum na stanie w korkach jazdac autobusem!! (2)

    korki powodują ci w starych trujących blachosmrodach w 90% jadąc nim w pojedynke!!

    • 6 9

    • (1)

      Nie stać cię na własne auto to się nie wypowiadaj w imieniu innych brudosmrodzie !

      • 3 3

      • Chamie jeden - każdy nadaje się na

        kierowcę nawet w wieku 30 lat ?

        Nie oglądasz filmików z kamer samochodowych na youtube w seriach takich jak np. "Stop cham" ?

        Dla Ciebie lepiej jak wjedzie ci ktoś na autostradę pod prąd na czołówkę, byle miał samochód ?

        • 1 3

  • Wybudujcie wreszcie linię tramwajową przy UCK !!!

    Po wybudowaniu linii tramwajowej na ul. Smoluchowskiego przy UCK uwolni to miejsce wreszcie od wiecznie zaparkowanych samochodów i na Jarowej również ! kiedy wreszcie doczekamy się takiej inwestycji w Gdańsku ??????

    • 5 2

  • Sypialnia na obrzeżach miasta, centra handlowe zamiast sklepów blisko domu, (3)

    Praca w innej dzielnicy, do przedszkola trzeba przejechać pół miasta. Ludzie nie jeżdżą dla przyjemności ale dlatego, bo muszą. Bo taki los im zafundowali developerzy i urbaniści z bożej łaski. A zbiorkom bynajmniej nie jest ani szybki ani wygodny t taki nie będzie, dopóki władze będą się zastanawiać nad głosem lektora zapowiadającego przystanki, a nie efektywnością samej komunikacji. A potem zdziwienie, że ludzie muszą liczyć na własny transport. A drogi mamy z lat 60 bo drobnych korekt nie liczę.

    • 9 1

    • To jesteś słabym klientem deweloperów (2)

      że nie potrafisz kupno chaty uwarunkowac dodatkowymi życzeniami.

      • 1 6

      • Jakimi? (1)

        Żeby mi stworzyli miejsce pracy czy otworzyli sklep pod domem? Ja mieszkam w centrum Wrzeszcza, wszystko co mi potrzeba mam w zasięgu 10 minut pieszo. Bo kupowałem mieszkanie z rynku wtórnego i za gotówkę. Ale młodzi kupują na kredyt i praktycznie nie mają wyboru

        • 4 1

        • Jak nie maja wyboru?

          to jedno miasto jest w PL?

          • 0 0

  • Sopocka - Strzelców

    Sama sopocka nie jest wąskim gardłem. Zastoje "w górę" powodowane są przez nieszczęsne skrzyżowanie z Wielkopolską przez ruch z ulicy Strzelców, gdzie kierowcy mają w tym samym czasie zielone. Problemem jest to, że ze Strzelców jechać można tylko w prawo w stronę Karwin, a nawrotka w stronę centrum znajduje się tuż za wiaduktem (a sama Strzelców wychodzi akurat z jego drugiej strony). Kierowcy chcący jechać do centrum blokują cały wiadukt stając w jego poprzek, żeby wbić się na pas do skrętu. Blokują tym samym ruch z sopockiej, a zdarza się, że i Wielkopolska jadąca w stronę Karwin z ich powodu nieraz stoi.
    Tak, wiem, nowe skrzyżowanie ma to rozwiązać. Natomiast dramatem jest dopuszczenie budowy dużej ilości osiedli bez wymuszenia rozbudowy infrastruktury drogowej w ich pobliżu. Kiedyś był tam wyjazd z przysłowiowego pola i nie było problemu. Nabudowali osiedli, a wjazd jak na pole nadal jest praktycznie bez zmian.

    • 3 2

  • (2)

    10 zł za godz parkowania objąć cały Gdańsk strefą płatnego parkowania i bus pasów nie trzeba wydzielać, oczywiście zwiększyć częstotliwości kursów komunikacji miejskiej

    • 5 5

    • Życzę ci drogi przyjacielu (1)

      abyś w przyszłości zmienił mieszkanie, zmienił pracę i musiał dojeżdżać albo komunikacją w 90 minut, albo autem 25 minut z parkingiem za 10zł/h.

      Ciekawy jestem twojego wyboru.

      • 3 3

      • Orwell, miasta, a tym bardziej ich centra

        nie są z gumy, więc nie mam ochoty się nad tobą litować, bo ty musisz autem.

        • 0 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane