• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważny łącznik drogowy na południu Gdańska w przyszłym roku

Ewelina Oleksy
27 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Ul. Łucznicza. Miejsce początku łącznika drogowego w kierunku ul. Niepołomickiej.
  • Wyjazd na ulicę Niepołomicką

Mieszkańcy Gdańska Południe w końcu doczekają się budowy ważnego dla nich łącznika między ul. Łuczniczą a NiepołomickąMapka. Władze miasta zapowiadają, że droga powstanie w przyszłym roku. Jeszcze w tym roku ogłoszony ma zostać przetarg na to zadanie.



W jakim stanie są drogi w twojej dzielnicy?

Mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska czekają na łącznik drogowy z ul. Łuczniczej do Niepołomickiej już co najmniej od roku. W listopadzie 2019 r. ze strony miejskich urzędników po raz pierwszy padły bowiem zapowiedzi, że zostanie on wybudowany z płyt, ale do dziś nic się w tym miejscu nie zmieniło.

Zobacz też: Gdańsk Południe - dzielnice młodych ludzi

W efekcie mieszkańcy nadal jeżdżą po polnej drodze, pełnej dziur i błota po opadach deszczu.

Łącznik między Łuczniczą a Niepołomicką. Film archiwalny



Płyty mają być rozwiązaniem tymczasowym do czasu wybudowania Nowej Świętokrzyskiej. Ale mieszkańcy żalą się, że nadal nie ma konkretów w tej sprawie.

- Czy deklarowane prace projektowe i uzgodnienia nad tą inwestycją faktycznie mają miejsce, czy jest to tylko granie na zwłokę? - pyta Przemysław Haluk, przewodniczący Rady Dzielnicy Orunia Górna-Gdańsk Południe. - Mieszkańców przybywa, ruch samochodów systematycznie zwiększa się, a nowe ciągi komunikacyjne nie dochodzą. Tylko wybudowanie Nowej Świętokrzyskiej i towarzyszącej jej Nowej Niepołomickiej udrożni ruch drogowy w tym rejonie. Do czasu ich budowy konieczne są tymczasowe rozwiązania drogowe, żeby nie dopuścić do paraliżu tej części dzielnicy. Jedynym rozwiązaniem jest właśnie powstanie łącznika drogowego Łucznicza-Niepołomicka - zaznacza.

Szlaban zlikwidował skrót



Rok temu mieszkańcy południowej części dzielnicy mogli dostać się na Niepołomicką z Łuczniczej skrótem przez prywatny fragment ul. HokejowejMapka. Jednak mieszkańcy odgrodzili się w krótkim czasie szlabanem, ponieważ nie chcieli brać odpowiedzialności za ewentualne szkody powstałe na ich drodze oraz ponosić kosztów eksploatacji i remontów w związku ze zwiększonym ruchem pojazdów.

Czytaj też: Będzie można ominąć szlaban na Hokejowej?

Jak wskazuje dzielnicowy radny, powstanie łącznika jest bardzo ważne dla mieszkańców osiedli zamieszkujących okolice ul. Wielkopolskiej i Ofiar Grudnia 70.

Korzyści z budowy łącznika



- Tą drogą będą mogli wcześniej skierować się w kierunku Świętokrzyskiej lub Starogardzkiej. Odciążą przez to wąską i zatłoczoną Przebiśniegową, która teraz jest jedyną drogą wyjazdową mieszkańców z osiedli wzdłuż Wielkopolskiej, Ofiar Grudnia '70 i Osiedla Cztery Pory Roku. Zmniejszy się tam ruch zwłaszcza ciężarówek. W okolicy Przebiśniegowej jest szkoła podstawowa. Na pewno zwiększy się przez to bezpieczeństwo dojścia dzieci do szkoły. Zmniejszą się też korki na Wielkopolskiej i Przebiśniegowej - podkreśla Haluk.

Drogi i mosty - budownictwo, remonty


Jak informuje miejska radna Kamila Błaszczyk, która składała interpelację ws. budowy łącznika, teoretycznie proste zadanie położenia płyt, okazało się kłopotliwe i czasochłonne w wykonaniu od strony formalnej.

- Niestety w drodze prac okazało się, że obecny wjazd w Niepołomicką nie jest w tym miejscu co działki drogowe i konieczne jest wykonanie przejazdu nad malutkim kanałem, który tam się znajduje. To rodzi konieczność uzyskania pozwolenia wodno-prawnego w Polskich Wodach. Temat ten jest priorytetowy dla mnie i będę wszelkimi możliwymi ścieżkami dążyła do jak najszybszej realizacji - deklaruje.

Droga łącząca Łuczniczą z Niepołomicką dla kierowców jest koszmarem. Film archiwalny

W tym roku przetarg, w przyszłym realizacja



Dobre wiadomości w tym temacie podczas czatu z mieszkańcami przekazały władze Gdańska. Prezydent Aleksandra Dulkiewicz zadeklarowała, że miasto jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na położenie planowanej drogi z płyt.

- To bardzo trudny temat, jeśli chodzi o uzgodnienia - zaznaczyła prezydent. - Robimy, co możemy.
Wiceprezydent Alan Aleksandrowicz dodał, że miasto godzi tę inwestycję z projektowaniem Nowej Świętokrzyskiej.

Czytaj też: Co z budową Nowej Świętokrzyskiej? Wywiad z prezydent Gdańska

- I musimy tak ułożyć te płyty, by nie nastąpiła kolizja z biegiem Nowej Świętokrzyskiej. W przyszłym roku chcielibyśmy rozpocząć realizację łącznika - zapowiedział.

Opinie (149) 4 zablokowane

  • O fajnie, kroki na Niepołomickiej się zwiększą

    • 16 6

  • 2 kwestie (1)

    Nigdzie na świecie nie buduje się dróg dostosowanych do szczytu komunikacyjnego (każdy nowy mieszkaniec zdawał sobie z tego sprawę)

    Nasze miasto cierpi z powodu centralizmu (lewicowego!) obecnego rządu odbierającego dochody samorządom (np. brak podatku dochodowego do 26rż ,w którym partycypują)

    • 7 18

    • lubię te twoje opowieści dziwnej treści

      Napisz jeszcze coś śmiesznego nt. Gdańska.

      • 4 4

  • Nie sądziłem (3)

    Że uciesze się że będę miał drogę z płyt jak na wsi... a jednak

    • 24 1

    • Nie ma co się cieszyć, jeszcze nie wybudowali :/ Z tym tempem zajmie im to kolejne kilka lat.

      • 8 0

    • Chyba drogi na wsi nie widziałeś lepsze jak w mieście

      • 7 0

    • przecież to wieś

      • 1 1

  • I jeszcze odrazu (1)

    Niepolomnicka ze Starogardzka

    • 12 0

    • To jest jakiś koszmar że od tylu lat nie można ogarnąć tego połączenia.

      50 metrów drogi i korki mniejsze.

      • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    Nie ma co chwalić dnia przed zachodem słońca. Nie takie rzeczy już obiecywali. (9)

    Nowa Świętokrzyska, SKM na Południe, rondo Starogardzka-Niepołomicka itd., itp. Jak zobaczę, to uwierzę.

    • 94 1

    • Szczyt możliwości w Gdańsku - droga z płyt jumbo. (1)

      • 16 1

      • no a jak. na peryferiach Zukowa takie klada szybciej sie doczekasz niz w Gdansku

        • 0 0

    • (5)

      Nowa Świętokrzyska w takiej formie, w jakiej ją planują, powstać nie powinna. Chcą z niej zrobić kolejną drogę przelotową, która np. przetnie Kowale na pół (likwidując choćby część przejść dla pieszych), a także wprowadzi prosto do centrum kolejną falę samochodów, co jest sprzeczne z prawidłowym projektowaniem ruchu w miastach.

      Brakuje za to bardzo połączeń dzielnic na południu, jak właśnie np. omawianej w artykule ulicy, czy połączenia ze sobą osiedli Ujeścisko, Zakoniczyn, Lawendowe Wzgórza oraz tych przy ul. Guderskiego. Na tę chwilę trzeba nadkładać sporo kilometrów, jeżdżąc na około ulicami Jabłoniową, Świętorzyską i Havla, a tak powstało by sporo dodatkowych połączeń odciążających główne szlaki.

      Niestety Gdańsk nie narzuca deweloperom podstawowej siatki dróg do powstania, przez co mamy teraz mnóstwo osiedli z dziwnym układem tychże dróg, bez jakiejkolwiek komunikacji między nimi.

      • 6 9

      • ale nowa swietokrzyska nawet nie bedzie w kowalach (1)

        • 4 1

        • Ale od niej będzie odchodzić dojazdówka do węzła obwodnicy w Kowalach - bez tego fragmentu Nowa Świętokrzyska traci sens, ponieważ wąskie gardło będzie wciąż tam, gdzie było.

          • 0 1

      • (1)

        deweloperzy nie maja obowiazku i mozliwosci budowac ogolnodostepnych drog na terenach nalezacych do miasta. za to miasto ma taki obowiazek z ktorego sie slabo wywiazuje..

        • 4 1

        • Miasto może narzucić im układ, by nie bawili się w radosną twórczość, tworząc jakieś "esy-floresy" i tym podobne. Nie mówimy też o każdym, najmniejszym skrawku drogi, ale o głównych drogach osiedlowych. Wystarczy zobaczyć, jak wyglądają przecznice i kwartały w dużych miastach na świecie - wszystko stara się być zbliżonym do kwadratu.

          • 1 0

      • My to nawet byśmy chcieli żeby Nowa Świętokrzyska była chociaż samym chodnikiem. Czymkolwiek. Obecnie z Niepołomickiej ciężko nawet pieszo dostać się na pętlę.

        • 1 0

    • dokładnie, tym bardziej że skoro Dulkiewicz twierdzi że to skomplikowana sprawa

      to znaczy że się z nią nie zapoznała, architekci z takimi sprawami jak uzgodnienia wodne zmagają się na codzień i nie jest to problem, tylko sprawa do załatwienia

      • 4 0

  • trzeci świat, pozwolić na budowę domów na terenach bez dróg

    • 15 4

  • Drogi widmo

    Ooo tak, na prowizorkę czekamy już ponad rok. "Nową Świętokrzyską" obiecują już od 10-15 lat. Ja się pytam, po co były budowane kilka lat temu przystanki autobusowe z zatoczkami na Hokejowej? Aby służyły za parkingi dla aut? Obiecywali autobus. Tymczasem aby dziecko zawieźć do najbliższego publicznego przedszkola po drugiej stronie Niepołomickiej, trzeba jechać ZTM naokoło przez pętle Havla i Orunie, z przesiadką, albo iść pieszo 3 km.

    • 18 3

  • No to zrobi się tranzytowka i mieszkańcy pożałują

    • 10 4

  • (2)

    Skąd dokąd i po co tędy jechać?

    • 5 7

    • Np. na Trakt św. Wojciecha i Straszyn (1)

      • 2 1

      • Ale po co tam? Jeździ się raczej do centrum, do Wrzeszcza...

        • 0 3

  • (1)

    Kiedy w końcu będzie wybudowane rondo niepołomicka - Starogardzka. Przejazd przez to skrzyżowanie tragiczny.
    Przy Hali w Gdańsku wybudowano rondo w oka mgnieniu / czyli można /, a tutaj latami czekamy i nic się nie dzieje.

    • 16 1

    • Nawet przejścia dla pieszych nie ma jak ktoś idzie Niepołomnicką do Lidla. :(

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane