• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
28 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tabor SKM, choć modernizowany, wciąż opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pociągach dla ruchu regionalnego, a nie miejskiego. Nz. zmodernizowany EZT przez Pesę i ZNTK Mińsk Maz. Tabor SKM, choć modernizowany, wciąż opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pociągach dla ruchu regionalnego, a nie miejskiego. Nz. zmodernizowany EZT przez Pesę i ZNTK Mińsk Maz.

Autobusy, tramwaje, trolejbusy i pociągi SKM - widujemy je codziennie na naszych ulicach. Sprawdziliśmy, ile pojazdów jest niezbędnych, by zaspokoić codziennie potrzeby transportowe mieszkańców Trójmiasta.



Nie największym, ale z pewnością najbardziej pojemnym taborem poszczycić się może Szybka Kolej Miejska. Przewoźnik ten w liniowej eksploatacji wykorzystuje dwa rodzaje pociągów - 45 sztuk trzywagonowych EN57 oraz 12 sztuk czterowagonowych EN71. Niestety skonstruowane one zostały z myślą o jeździe regionalnej, a nie typowo miejskiej, stąd wynikają wszelkie wady, w tym uciążliwy odstęp od peronu.

- Liniowo zespolonych jeździ 17 składów pociągów SKM. Są one zestawiane z dwóch składów typu EN57 lub EN57+EN71. Do realizacji bieżącego rozkładu jazdy niezbędnych jest 38 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych serii EN57 oraz 10 EZT-ów serii EN71 - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

W utrzymaniu SKM znajdują się też pociągi, które przeszły różnego typu modernizacje. Są to cztery sztuki EN57, jeden pociąg typu EN71 tzw. metro, jeden pociąg niedawno wyremontowany w opolskich zakładach oraz cztery sztuki EN57AKM z rozruchem impulsowym.

Czytaj też: SKM-ka jak metro jeździ już po Trójmieście

Istniejący tabor jest też w toku modernizacji przez Pesę w zależnych od bydgoskiej Fabryki Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Docelowo przebudowie przez Pesę zostanie poddanych przypuszczalnie 21 EZT-ów.

Czytaj też: Pierwsza SKM-ka zmodernizowana przez Pesę już w Trójmieście

W posiadaniu SKM-ki jest też siedem trzywagonowych pociągów EW58. To jedyne pociągi, które zostały skonstruowane z myślą o ruchu miejskim. Niestety są bardzo energochłonne, a ponadto, zdaniem kolejarzy, użyte materiały oraz jakość ich wykonania pozostawiają wiele do życzenia (były produkowane w latach 1974-1980). Między innymi z tych powodów odstawione są obecnie na boczny tor, czekając na modernizację lub kasację.

Na transport szynowy - tramwajowy - od lat stawiają też włodarze Gdańska. Tramwaje formalnie są w posiadaniu Zakładu Komunikacji Miejskiej, a liniowy stan taborowy składa się z pojazdów: Konstal 105Na (56 wagonów), Pesa 120NaG (35 pojazdów), Bombardier NGT6 (trzy pojazdy), Konstal 114Na (dwa pojazdy), Konstal NGd99 (cztery sztuki) oraz zmodernizowanych Duewagów N8C z Dortmundu oznaczonych jako N8C MF01 (46 pojazdów).

- Zgodnie z umową z Zarządem Transportu Miejskiego na br. do realizacji usług przewozowych potrzebne są: cztery tramwaje do 15 metrów [czyli pojedyncze wagony 105Na - dop. red.], 67 pojazdów o długości od 22 do 36 metrów oraz 31 składów dwuwagonowych z wagonami o dł. 15 metrów każdy lub 31 pojazdów o długości 22-36 metrów - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Umowa między ZTM-em a ZKM-em nie precyzuje czy tramwaje podstawione na linie muszą być niskopodłogowe. Należy jednak pamiętać, że z wyjątkiem "stopiątek", wszystkie pojazdy są częściowo lub całkowicie przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wkrótce do tramwajów niskopodłogowych dołączy pięć fabrycznie nowych Pes Jazz Duo. Wszystko wskazuje też na to, że Gdańsk ostatecznie pozyska 14 tramwajów typu N8C z Kassel, które przejdą modernizację na wzór tej dokonanej na 46 pojazdach z Dortmundu.

Pod względem taboru autobusowego, ZKM posiada zróżnicowane typy pojazdów. Dominującym producentem jest polski Solaris - 44 autobusy 12-metrowe oraz tyle samo przegubowych. Gdański przewoźnik zaufaniem darzy też Mercedesy, bo tych ma również 88, ale niektóre z nich przyjechały do Gdańska z Niemiec - chodzi m.in. o modele O405GN2 oraz O405N2, które pochodzą z Aachen, Muenster, Monachium oraz Berlina i wyprodukowane zostały w drugiej połowie lat 90.

Wśród pozostałych producentów wyliczyć można MAN-y (27 szt.), Neoplany (18 szt.) oraz Kapeny (6 szt.) służące do obsługi linii 100 w Śródmieściu.

- Jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na autobusy, to w komunikacji dziennej potrzebnych jest pięć minibusów, pięć midibusów, 112 autobusów standardowych oraz 75 wielkopojemnych. Nocą do zapewnienia obsługi potrzebnych jest 11 autobusów standardowych (noce pt/sb i sb/nd) i 20 szt. w pozostałe noce oraz dziewięć autobusów wielkopojemnych (noce pt/sb i sb/nd). W pozostałe dni tygodnia nie kursują autobusy wielkopojemne - dodaje Mongird.

Oprócz największego gdańskiego przewoźnika, obsługę komunikacyjną w Gdańsku świadczą też PKS Gdańsk oraz Warbus. Pierwszy z przewoźników preferuje głównie MAN-y, zaś drugi wykorzystuje m.in. Solbusy oraz MAZ-y.

- Maksymalne zapotrzebowanie w szczycie komunikacyjnym, uwzględniające po jednej sztuce rezerwy dla każdego operatora na autobusy pojemny kształtuje dla PKS Gdańsk: jeden midibus, cztery autobusy standardowe oraz dziesięć wielkopojemnych, zaś dla Warbusa: dziesięć autobusów standardowych oraz siedem wielkopojemnych - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

W Gdyni dokładny stan taborowy wszystkich przewoźników realizujących zadania na zlecenie Zarządu Komunikacji Miejskiej prezentowany jest na stronie organizatora. Oznaczenie typu pojazdu oznacza odpowiednio: SN - autobus niskopodłogowy o długości ok. 12 m (zwane też autobusami "standardowymi"), WN - niskopodłogowy o dł. ok. 15 m, PN - niskopodłogowy o dł. ok. 18 m, SS - średniopodłogowy o dł. ok. 12 m, MS/KS - minibusy/midibusy średniopodgłowe o dł. ok. 6/9 m oraz MN/KN - minibusy i midibusy niskopodłogowe o dł. ok. 6/9 m.

Biorąc pod uwagę wszystkie modele autobusów i trolejbusów, bez wątpienia w Gdyni dominującym producentem jest Mercedes - 139 pojazdów, przy czym aż 42 z nich to polska produkcja fabryki Jelcz na licencji Mercedesa, zaś 30 to przebudowane na trolejbusy używane pojazdy głównie z lat 90. Drugi w kolejności jest Solaris - 100 szt, zaś trzeci MAN - 56 pojazdów.

- Łącznie linie ZKM w Gdyni obsługuje dwieście autobusów jednocześnie będących w ruchu, w tym 79 przegubowych oraz trzy piętnastometrowe. Na trasie są też maksymalnie 74 trolejbusy. W nocy na liniach nocnych pojawia się 14 autobusów. Od niedzieli do czwartku są to wyłącznie autobusy krótkie, zaś w piątki i soboty - przegubowe. Wyjątek stanowi linia N30, gdzie kursują tylko autobusy przegubowe - dodaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Gdynianie będą mogli w I kw. 2015 r. skorzystać także z nowych dziesięciu autobusów hybrydowych, wyposażonych w napęd gazowy oraz elektryczny. Koszt zakupu zostanie w 95 proc. sfinansowany z programu "Gazela" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Gdynia wraz z Częstochową są jedynymi miastami w Polsce, które dostaną taką dotację (łącznie złożono 32 wnioski o pozyskanie funduszy z "Gazeli").

Całkowita wartość gdyńskiego projektu to nieco ponad 15 mln zł (14 mln zł pochodzi z dotacji). Projekt zakłada nie tylko zakup dziesięciu autobusów, ale też gruntowne przeszkolenie 25 kierowców z obsługi nowego taboru.

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

  • Pisanie o SKM i jej taborze to chyba jakieś wielkie nieporozumienie

    Jak można pisać o firmie, która taborowo, mentalnie jest gdzieś w okolicach XIX wieku?
    To jest raczej SKW - Straszna Kolej Wiejska.
    Bo z Trójmiastem ma nie wiele wspólnego.

    • 14 3

  • (6)

    Zdecydowanie wolę stare niemieckie tramwaje poruszające się po wydzielonym pasie, niż ekonomiczne trolejbusy stojące w korku jak każde auto.A jeszcze bardziej stawiam na rower.W Gdańsku jest pełno ścieżek rowerowych natomiast w Gdyni ścieżki rowerowe to dopiero nowość i mało kto wie jak z tym się obchodzić.

    • 14 7

    • te niemieckie tramwaje są jeszcze bardziej ekonomiczne od trajtków

      porównaj cenę wozokilometropasażera dla każdego rodzaju transportu

      • 9 3

    • Tramwaj to przyszłość

      linia tramwajowa na początek do Sopotu z możliwością przesiadki na trolejbus, potem już do Gdyni i gdzie się da w Sopocie i Gdyni

      • 9 0

    • W Gdyni nawet zazdroszczą szalików!Skandal żeby kibice Arki wpadali na boisko wyrywali dzieciom szaliki i szarpali rodziców! (3)

      • 7 6

      • (2)

        Gdynia ma powolne miasto głęboko :)

        • 0 0

        • No i dlatego jest w czarnej d...

          • 2 1

        • Nie można być we własnej d..e

          • 2 1

  • Stan techniczny części pojazdów jest ok

    • 5 2

  • Za zniszczony sprzęt odpowiada w dużej mierze pasażer.

    A takich powinno się wozić w towarowych wagonach jakie można obejrzeć w Szymbarku.

    • 14 3

  • Jak rozumiem portal Trójmiasto w ramach oszczędności pozbył się korektora tekstu. (2)

    Kwiatek nr 1: "Tabor SKM, choć modernizowany, wciąż opiera się o rozwiązania zastosowane w pociągach dla ruchu regionalnego". Oprzeć o stołek, szafę lub ścianę, ale tabor można oprzeć co najwyżej na rozwiązaniach, skoro już stosuje Pan Redaktor to określenie.

    Kwiatek nr 2: (...) "liniowy stan taborowy składa się z pojazdów" (...) - czy może Pan redaktor wyjaśnić w jakim języku to zostało napisane? Poszczególne wyrazy wyglądają znajomo, ale złożone w zdanie nie znaczą zupełnie nic. Czy chodzi może o tabor, który jest eksploatowany na liniach?
    Kwiatek nr 3: "Pod względem taboru autobusowego, ZKM posiada zróżnicowane typy pojazdów". Tak, a moja twierdzi, że pod względem redaktorów Portal Trójmiasto posiada zróżnicowanych językowo dziennikarzy.
    Kwiatek nr 4: "Biorąc pod uwagę wszystkie modele autobusów i trolejbusów, bez wątpienia w Gdyni dominującym producentem jest Mercedes - 139 pojazdów" (...). Czytając to zdanie wprost można domniemywać, że Mercedes posiada w Gdyni fabrykę autobusów. Ale rozumiem, że to taka licentia poetica Redaktora K.
    Kwiatek nr 5: "W Gdyni dokładny stan taborowy wszystkich przewoźników realizujących zadania na zlecenie Zarządu Komunikacji Miejskiej prezentowany jest na stronie organizatora". Nie Panie Redaktorze, sprawdziłem. Na stronie ZKM w Gdyni jest prezentowany tabor a nie jego stan, tym bardziej, że nie wiadomo co Pan Redaktor ma na myśli wiek pojazdów, stopień zużycia, czystość pojazdów?

    Chodzi mi o to aby język giętki powiedział wszystko co pomyśli głowa. Juliusz Słowacki. Beniowski.

    • 27 2

    • Liniowo rosnąca krzywa ma tendencje do opadania (1)

      • 3 0

      • Proszę przedstaw mi to na płaszczyźnie zespolonej.

        • 5 0

  • (5)

    Panie redaktorze... N8C to chyba dla pana najpopularniejszy tramwaj w Gdańsku.A tak zwana nazwa Dortmund to też chyba pana nazwa?Ja wiem o nazwie Helmut a skąd pan wie o nazwie Dortmund?

    • 9 10

    • Helmut to w pozku i krakowie. Tutaj są Dortmundy (3)

      nikt nie używa nazwy Helmut.

      • 7 3

      • dłużej niż twoja babcia poza tym jestem miłośnikiem tramwajów.

        • 1 3

      • (1)

        tak jak nikt nie pisze Krakowie z małej literki!Jakim prawem szczeniak się udziela?

        • 2 1

        • leżeć śledziu

          • 2 2

    • wejdż prostaku na strone tramwajów i zobaczysz ,że nazywa się dortmund n8c a nie helmut...ale zwie się i tak i tak ;-)

      • 0 0

  • Mercedes O405N (5)

    O ile dobrze kojarzę, to pierwszy autobus niskopodłogowy w Polsce. W tym roku wypada 20-lecie eksploatacji tych wyjątkowo solidnych autobusów. Warto porównać do wprowadzonych 2-3 lata później Neoplanów, które w większości trzymają już poziom złomu. Wprawdzie bez klimatyzacji i bez tylnych drzwi, ale za to prawdziwa jakość (starego) Mercedesa.

    • 7 6

    • Nowe mercedesy to też zlom

      Rozwiązaniem zagadki jest tutaj czas zakupu.
      Dziś pojazdy projektują księgowi.

      • 2 2

    • To są te z dwoma wejściami tylko? (3)

      Dwa wejscia to za mało na autobus miejski

      • 2 0

      • W Gdyni masz O405N2

        z trzema wejściami.

        • 1 1

      • ... (1)

        Wcale nie. W Berlinie są wyłącznie autobusy bez tylnych drzwi, a wsiadanie odbywa się przednimi drzwiami, a środkowe są dla wysiadających i praktycznie postój na przystanku nie trwa dłużej niż u nas.

        • 2 1

        • Ordnung muss sein!

          Bitte hinten aussteigen!
          A u nas pchają się do wyjścia drzwiami przy kierowcy...

          • 0 0

  • Jest dla mnie tajemnicą, dlaczego linia SKM i jej tabor nawiazują do techniki połowy XX wieku, (4)

    a buduje się kontrowersyjną (niezelektryfikowaną) linię PKM dla ściągania Kaszubów i Kociewiaków do gdańskich hipermarketów. Czy budowa nowego kompleksu handlowego obok stacji Wrzeszcz to przypadek? Wg mnie to świadoma DZIAŁALNOŚĆ, ogólnie szkodliwa dla miasta, biorąc pod uwagę inne ważniejsze potrzeby w zakresie komunikacji. Amen!

    • 7 7

    • sorry ale nie odrobiłeś lekcji!PKM nie ma i nie będzie mieć nic wspólnego z Kociewiakami! to całkiem inny kierunek.

      • 5 1

    • Niestety... (1)

      ...większość składów EN57, pomimo iż rocznikowo nie najstarsze to technologia z lat trzydziestych ubiegłego wieku. EN57 to w zasadzie niewiele zmieniony EW55 który to z kolei opiera się na rozwiązaniach z EW51 który jest niczym innym jak zaprojektowanym i zbudowanym przed wojną E91....

      • 3 1

      • EW 55 i EN 57 to nie przedwojenna konstrukcja.

        One były zaprojektowane w PaFaWag w latach 50-ych. Jeśli były na czymś wzorowane, to był to wzór szwedzkich zespołów, które w Warszawie kursowały w latach 50-ych, oznaczonych serią EW54. Miały (mają) one "symetryczny"układ, czyli wagony sterownicze z przodu i z tyłu, a w środku wagon motorowy. Każdy wagon jest oparty na własnych wózkach skrętnych.

        EW51, czyli te przedwojenne miały wózki Jacobsa (czyli jeden wózek podpierający dwa wagony), wagon silnikowy był jednoczesnie sterowniczy, wagon środkowy nie miał napędu, trzeci wagon też bez napedu, miał tylko kabine sterowniczą.

        Oczywiście niewiele to zmienia, to tylko 20 lat różnicy w konstrukcji, ale... bądźmy ściśli, kiedy wyrażamy jakieś uwagi.

        • 0 0

    • SKM to kolej typowo miejska

      za którą Gdańsk i Gdynia nie chca wziąć odpowiedzialności, czyli utrzymywać, a do tego rozwijają jeszcze te swoje tramwaiki, trolejbusiki jako konkurencję i liczą, że marszałek załatwi im transport w aglomeracji. Marszałek natomiast jest zainteresowany koleją ale on dba o połączenia region -> aglomeracja bo od tego jest dlatego powstaje PKM. Zatem pretensje w sprawie SKM do prezydentów miast naszej aglomeracji.

      • 2 1

  • Komunikacja w Gdańsku jest słaba... (6)

    Świadczy o tym fakt że większośc z osób które stać na auto i benzynę porusza się po mieście samochodem zamiast komunikacją miejską.

    • 14 14

    • Komunikacja w Gdyni jest słaba... (1)

      Świadczy o tym fakt, że większość osób które stać na samolot i benzynę porusza się po świecie palcem po mapie niż komunikacją miejską/morską!

      • 10 3

      • no lotniska zachciało się śledzą... rzut beretem do stolicy pomorza a oni ze wsi chcą latać.

        • 3 4

    • chyba ci się dane z Gdyni pomyliły (1)

      w Gdańsku mimo, że ludzie mają auta na parkingu, na codzień jeżdżą tramwajem (ci, którzy mogą)

      • 8 5

      • chyba odstawiłeś smartfona

        dziecko internet zjadł ci mózg i nie masz prawa się udzielać.

        • 0 8

    • Instytut badań statystycznych "es" po wieloletniej analizie przepływu pasażerów i ruchu samochodowego, przeprowadzonej przez czołowych światowych ekspertów od statystyk, doszedł do przełomowych wniosków, i ogłosił je światu za darmo w komentarzu pod artykułem na trojmiasto.ok o godzinie 8:41 28 kwietnia 2014 r. Brawo, oto prawdziwie społeczna postawa!

      • 4 1

    • Mnie stać na auto i to dobre , ale jeżdżę komunikacją .Jaka jest twoja odpowiedź ?

      • 0 0

  • Przedłużenie autobusu linii S z Gdyni-Pustki Cisowskie do Sopot - do pętli Gdańsk-Jelitkowo.. (1)

    Ułatwiłoby to przejazd z Gdyni do Gdańsk dla wielu osób, ponieważ SKM jest nie przystosowania dla osób niepełnosprawnych, starszych, matek z wózkami

    Zapraszam na grupę dyskusyjną na facebook'a

    https://www.facebook.com/groups/465744960210018/

    Sopotowi powinno zależeć aby uaktywnić tą cześć miasta.

    Sam jestem osobą mającą kłopoty z chodzeniem, i sprawdziłem na własnej skórze jak korzysta się z SKM.

    • 16 1

    • nareszcie

      opisałeś temat, na który do dnia dzisiejszego NIKT absolutnie żaden z prezydentów nie wprowadził zmian- nie pojedziesz SKM będąc niepełnosprawnym na wózku bo NIE WEJDZIESZ do wagonu, matki z dziećmi w wózkach nie mogą wjechać gdyż zbyt duża odległość jest między peronem a wagonem! za co ci na których mamy polegać, głosujemy na nich biorą wynagrodzenie? gdzie są ci którzy mają za zadanie myśleć?

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane