- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (397 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (50 opinii)
- 4 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo
W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".
Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.
Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.
Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.
- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.
- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.
- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.
- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.
Miejsca
Opinie (212) 8 zablokowanych
-
2021-02-18 11:16
Teraz jeszcze należy obciążać kierowców za opóźnianie i paraliż tych tramwajów jak już będą na trasie (1)
- 9 9
-
2021-02-18 12:46
za wyjazdy za wcześnie też
- 1 0
-
2021-02-18 11:20
Ehhh (6)
Z czego tu się cieszyć?? Polak dołożył Polakowi.. może lepiej zamiast kary finansowe trzeba było się dogadać że niech zrobią dodatkowe 2-3 tramwaje... Ale nie lepiej na rydwany i inne d*perele kasę dawać
- 44 9
-
2021-02-18 11:45
Ręce opadają od głupoty .
Najpierw przeczytaj ze zrozumieniem a potem pisz te bzdury
- 1 6
-
2021-02-18 20:56
(2)
no wlasnie tak zrobili....
- 0 0
-
2021-02-18 22:35
No chyba nie... (1)
Naliczyli maksymalną karę zgodnie z umową (ich prawo). Moralność i etyka, żeby dobijac polską firmę to już inna sprawa. Ciekawe kto im (władzom Gdańska) będzie serwisowal te tramwaje, jeśli PESA upadnie...
- 6 2
-
2021-02-20 17:27
Pesa nie upadnie bo Matolusz ja zakupil.
- 0 1
-
2021-02-19 09:23
Kary nie
Kary nie będzie, gdy firma jest zagraniczna a szczególnie niemiecka Gdańsk robi wszystko aby nie egzekwować kary.
- 0 1
-
2021-02-19 18:09
Dobrze gada
Polać mu
- 0 1
-
2021-02-18 11:22
Gdańsk dba o wygodę pasażerów
najpierw trzeba przebić się przez nieodśnieżone chodniki,
potem uważać na nieodśnieżonych schodach do tuneli żeby nie wybić sobie zębów i nie połamać nóg,
w końcu ona - niskopodłogowy cud z Bydgoszczy. Nie ma stopni, ale zaraz... foteli też nie ma...
ani gwarancji że dojedzie bez awarii.
Ale ważne że pan vice prezydent ma sukces.
Pani Ola jak myślę, wie że w Gdańsku są tramwaje bo widziała i na tym wiedza się kończy.- 31 7
-
2021-02-18 11:24
"Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży" (1)
Czy nam nadal chodzi o te zlomiaste Pesy Jazz Duo, które więcej robią szkody, zatrzymań i awarii niż jeżdżą? Haha
- 26 10
-
2021-02-18 18:57
Awarie są z winy kiepskiej trakcji
Kupili nowe tramwaje, a trakcja z czasów komuny, a do tego, że mało miejsc, to są inne modele niż Jazz Duo.
- 0 6
-
2021-02-18 11:24
Jeżeli już to wszystkich równo karać! (1)
A jaka będzie kara za opóźnienia przy wiaduktach przy Biskupiej Gorce? No i jaka będzie kara za opóźnienia przy pracach Przewałów Adamowicza?
- 27 4
-
2021-02-18 13:49
A jeszcze za nieterminowe oddanie tunelu będzie tez kara?
- 2 0
-
2021-02-18 11:27
Drogie trójmiasto.pl
Chcemy wiedzieć na co pójdzie kwota za darmowe 4 tramwaje, do kieszeni prezesa gait (tak jak koperta poszła pod stołem za wybór pesy w przetargu i braku rozwiązania kontraktu z związku z sporymi opóźnieniami tak jak zrobiło to skm warszawa)? :)
- 21 7
-
2021-02-18 11:28
Zażenowany
Gdzie nasze pieniądze za ich spóźnienia, nie przyjeżdżające autobusy, brak informacji? To oni nam powinni płacić ogromne kary za ich bezmyślność.
- 15 2
-
2021-02-18 11:29
Kary za mevo nie dało się wyegzekwować bo spółka ogłosiła upadlosć
Firma matka z niemiec umywa ręce, ba bezczelnie wystartowała w przetargu do mevo 2.0 więc dla Gdańska wszystko ok. Natomiast polska firma która ledwo ciągnie i stara się jak może zostaje dowalona karami i cyk, 4 nowe tramwaje za darmo. Polak wykiwał polską frajernie. Tak trzymać. Dumne miasto gdańsk.
- 40 5
-
2021-02-18 11:38
Podróżowaniem w tłoku, na stojąco i z kosmiczną liczbą awarii (1)
Raczej nie zachęcicie ludzi do podróży komunikacją miejską. Mam problemy ze stawami i teraz miejsce siedzące to dla mnie priorytet. Kto wymyślił zakup tych bydłowozów? Na stojaco to krowy i konie się przewozi.
- 22 4
-
2021-02-18 14:00
no widzisz, pomyśleli o tobie
- 3 1
-
2021-02-18 11:40
cały gdańsk
a gdzie kary za sprzedanie gpecu niemieckiemu miastu lipsk??
ludzie sami sie ukarajcie- 26 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.