• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 07:44 (19 lutego 2021)
Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje. Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje.

W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".



Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.



Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.

  • Tramwaj dotarł do Gdańska w piątek w nocy z Bydgoszczy.
  • Rozładunek tramwaju przy Nowych Ogrodach.



Co z perspektywy pasażera jest najważniejsze w podróży tramwajem?

Ostatnia z 30 nowych dwukierunkowych Pes Jazz Duo dotrze do Gdańska w nocy z czwartku na piątek. Pierwotnie miało się to stać jeszcze przed końcem 2020 r., ale na skutek problemów z płynnością finansową bydgoskiego producenta i nakładającej się na nie pandemii koronawirusa dostawy tramwajów zostały opóźnione.

Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.

- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy. Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.

- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.

- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.

- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • Teraz jeszcze należy obciążać kierowców za opóźnianie i paraliż tych tramwajów jak już będą na trasie (1)

    • 9 9

    • za wyjazdy za wcześnie też

      • 1 0

  • Ehhh (6)

    Z czego tu się cieszyć?? Polak dołożył Polakowi.. może lepiej zamiast kary finansowe trzeba było się dogadać że niech zrobią dodatkowe 2-3 tramwaje... Ale nie lepiej na rydwany i inne d*perele kasę dawać

    • 44 9

    • Ręce opadają od głupoty .

      Najpierw przeczytaj ze zrozumieniem a potem pisz te bzdury

      • 1 6

    • (2)

      no wlasnie tak zrobili....

      • 0 0

      • No chyba nie... (1)

        Naliczyli maksymalną karę zgodnie z umową (ich prawo). Moralność i etyka, żeby dobijac polską firmę to już inna sprawa. Ciekawe kto im (władzom Gdańska) będzie serwisowal te tramwaje, jeśli PESA upadnie...

        • 6 2

        • Pesa nie upadnie bo Matolusz ja zakupil.

          • 0 1

    • Kary nie

      Kary nie będzie, gdy firma jest zagraniczna a szczególnie niemiecka Gdańsk robi wszystko aby nie egzekwować kary.

      • 0 1

    • Dobrze gada

      Polać mu

      • 0 1

  • Gdańsk dba o wygodę pasażerów

    najpierw trzeba przebić się przez nieodśnieżone chodniki,
    potem uważać na nieodśnieżonych schodach do tuneli żeby nie wybić sobie zębów i nie połamać nóg,
    w końcu ona - niskopodłogowy cud z Bydgoszczy. Nie ma stopni, ale zaraz... foteli też nie ma...
    ani gwarancji że dojedzie bez awarii.

    Ale ważne że pan vice prezydent ma sukces.
    Pani Ola jak myślę, wie że w Gdańsku są tramwaje bo widziała i na tym wiedza się kończy.

    • 31 7

  • "Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży" (1)

    Czy nam nadal chodzi o te zlomiaste Pesy Jazz Duo, które więcej robią szkody, zatrzymań i awarii niż jeżdżą? Haha

    • 26 10

    • Awarie są z winy kiepskiej trakcji

      Kupili nowe tramwaje, a trakcja z czasów komuny, a do tego, że mało miejsc, to są inne modele niż Jazz Duo.

      • 0 6

  • Jeżeli już to wszystkich równo karać! (1)

    A jaka będzie kara za opóźnienia przy wiaduktach przy Biskupiej Gorce? No i jaka będzie kara za opóźnienia przy pracach Przewałów Adamowicza?

    • 27 4

    • A jeszcze za nieterminowe oddanie tunelu będzie tez kara?

      • 2 0

  • Drogie trójmiasto.pl

    Chcemy wiedzieć na co pójdzie kwota za darmowe 4 tramwaje, do kieszeni prezesa gait (tak jak koperta poszła pod stołem za wybór pesy w przetargu i braku rozwiązania kontraktu z związku z sporymi opóźnieniami tak jak zrobiło to skm warszawa)? :)

    • 21 7

  • Zażenowany

    Gdzie nasze pieniądze za ich spóźnienia, nie przyjeżdżające autobusy, brak informacji? To oni nam powinni płacić ogromne kary za ich bezmyślność.

    • 15 2

  • Kary za mevo nie dało się wyegzekwować bo spółka ogłosiła upadlosć

    Firma matka z niemiec umywa ręce, ba bezczelnie wystartowała w przetargu do mevo 2.0 więc dla Gdańska wszystko ok. Natomiast polska firma która ledwo ciągnie i stara się jak może zostaje dowalona karami i cyk, 4 nowe tramwaje za darmo. Polak wykiwał polską frajernie. Tak trzymać. Dumne miasto gdańsk.

    • 40 5

  • Podróżowaniem w tłoku, na stojąco i z kosmiczną liczbą awarii (1)

    Raczej nie zachęcicie ludzi do podróży komunikacją miejską. Mam problemy ze stawami i teraz miejsce siedzące to dla mnie priorytet. Kto wymyślił zakup tych bydłowozów? Na stojaco to krowy i konie się przewozi.

    • 22 4

    • no widzisz, pomyśleli o tobie

      • 3 1

  • cały gdańsk

    a gdzie kary za sprzedanie gpecu niemieckiemu miastu lipsk??
    ludzie sami sie ukarajcie

    • 26 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane