• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 07:44 (19 lutego 2021)
Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje. Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje.

W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".



Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.



Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.

  • Tramwaj dotarł do Gdańska w piątek w nocy z Bydgoszczy.
  • Rozładunek tramwaju przy Nowych Ogrodach.



Co z perspektywy pasażera jest najważniejsze w podróży tramwajem?

Ostatnia z 30 nowych dwukierunkowych Pes Jazz Duo dotrze do Gdańska w nocy z czwartku na piątek. Pierwotnie miało się to stać jeszcze przed końcem 2020 r., ale na skutek problemów z płynnością finansową bydgoskiego producenta i nakładającej się na nie pandemii koronawirusa dostawy tramwajów zostały opóźnione.

Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.

- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy. Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.

- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.

- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.

- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • zostawcie 105tki na czas pandemii!!! Obecnie to największa pojemność zgodnie z restrykcjami!

    • 22 2

  • Tramwaje mają opóźnienia do 50 dni.

    • 3 2

  • Eee tam, kary. Podwyższą ceny biletów i wszyscy podróżni się zrzucą na te kary. (2)

    • 8 9

    • (1)

      Ty kumasz o co biega?

      • 6 1

      • o to bmw co uszkodzilo dotarczony tramwaj?

        • 0 0

  • (1)

    Gdańsk dumny, że dowali Pesie, bo rząd nie sprzedał jej Niemcom. Ale jak trzeba dać kary swoim lokalnym firmom za opóźnienia np. na Stogach czy Biskupiej, to cisza!

    • 33 5

    • Nie mieszaj tramwaju do polityki!!

      • 2 1

  • Pasazer na Gape (6)

    Miejmy tylko nadzieje ze kolejny Polski zaklad nie upadnie przez jakies kary ktore tak na prawde nie powinny byc naliczane. Przeciez w dobie dzisiejszego swiata taka kara moze okazac sie 'Gwozdziem do trumny' dla Pesy. A moze lepiej od Niemiaszkow kupic albo od zabojadow?

    • 20 8

    • Pewnie!!!

      • 0 0

    • Nikt nie bronił PESA wywiązać się terminowo z zamówienia

      albo podpisywać kontraktu z którego nie potrafiła się wywiązać.

      • 8 0

    • Wschód rulez (1)

      Polski zakład z większością załogi złożonej z partaczy UK ra ińskich, którzy jeszcze wczoraj zanim trafili do Polski to jeden był piekarzem, drugi sprzedawał kwiaty, trzeci był listonoszem itd. Tramwaje widzieli na filmach dlatego tak wysoka usterkowość. Zatrudniajcie dalej ludzi ze wschodu a nie poznacie naszego kraju za 10 lat.

      • 2 2

      • Zupełnie jak Polacy w UK.

        • 0 0

    • Kolejny zatroskany "Polak", który nie dba nawet o poprawność języka polskiego.

      • 1 1

    • Stuprocentowy Polak? Chyba kpisz. Twoi dziadowie walczyli język polski a Ty pisac po polsku nie umiesz. Przymiotniki piszemy małą literą. Wielką tylko, gdy są początkiem zdania. Zakład polski a nie "zakład Polski". Przecinków też ci się nie chce używać. Naprawdę.

      • 0 0

  • (1)

    Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.

    Gdanski sasin przemowil. Ciekawe co na to obsluga techniczna, ktora srednio jednego Jazza dziennie musi sciagac z trasy xD Tak tak Panie Borawski, miod mozna spijac z tego co pan mowisz. Pasazerowie na pewno wroca do komunikacji ktora: jezdzi nie punktualnie, za wolno, zbyt rzadko i bilety sa zbyt drogie. Gratulowac dobrego samopoczucia.

    • 13 2

    • A może problem w tym, że obsłudze technicznej trudno zmienić przyzwyczajenia i przestać naprawiać tabor drutem i młotkiem?

      • 0 3

  • Pesa może i zapłaciła te kary... (1)

    ale teraz w cenniku części zamiennych lusterko skoczy z 800 zł na 4800zł a wkładki hamulcowe z 500 na 4900. A części innego producenta = utrata gwarancji.
    Tak więc nie ma się czym podniecać

    • 20 3

    • Jakby zaloga z Wita Stwosza sie tym w ogole przejmowala. Mlotek i duct tape w garsc.

      • 3 0

  • w sumie fajnie , że są , dotarły i będą służyć mieszkańcom. Bez zbędneho hejtu pajaców .

    • 9 1

  • Nie ważne...

    Nie ważne, że są opóźnienia, jakieś wymigania powołując się na "ustawę covidową" czy problematyka z tymi wozami na trasie (awarie). I tak w następnych, przyszłych latach będzie wygrywać Pesa, bo mają u nas jakiś dziwny monopol. Tak samo jak z autobusami Mercedes.

    • 4 4

  • Kare to moze nalozyc sąd

    gdanskie gryzipiorki moga powiedziec dwa zle slowa.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane