• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyspa Spichrzów zyska nowe nabrzeża. Prace ruszą w tym roku

Katarzyna Moritz
11 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.


Zrujnowane nabrzeża wokół Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska w ciągu roku staną się miejscem, gdzie będzie można spacerować, ale i przycumować łódkę. To jeden z etapów ogromnych prac związanych z przebudową szlaku wodnego na Motławie i Martwej Wiśle.



Przygotowania do wielkich inwestycji wodnych na Motławie, a także Martwej Wiśle, trwają już od wielu miesięcy. Znaczną część prac koordynuje Urząd Morski w Gdyni w ramach wielomilionowego unijnego projektu modernizacji wejścia do gdańskiego portu oraz przebudowy szlaków wodnych. Natomiast Gdańsk jest beneficjentem zadania uzupełniającego, czyli pełnej modernizacji zdewastowanych i osypujących się od lat nabrzeży na Wyspie Spichrzów.

Przebudowa nabrzeża Wyspy Spichrzów (PDF)

W ostatni poniedziałek w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska otwarto koperty w przetargu na przebudowę tych nabrzeży. O kontrakt walczyły cztery firmy, najtańszą ofertę złożył Energopol - Szczecin, który swoje usługi wycenił na ponad 23 mln zł.

- Prace ruszą, gdy tylko podpiszemy umowę, co może nastąpić jeszcze w październiku. Przebudowane zostaną dwa nabrzeża: pierwsze od strony Długiego Pobrzeża, o długości blisko 260 m oraz drugie, od strony ul. Szafarnia, o długości 325 m. Zyskają one nie tylko nowe, solidne konstrukcje, ale także drewniane pomosty, po których będzie można spacerować, a także doraźnie cumować łódki - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Zmiany będą najbardziej widoczne od strony Długiego Pobrzeża, na odcinku od Zielonego Mostu do północnego cypla wyspy. Nabrzeże zostanie wykonane na dwóch poziomach. Powstanie tam ciąg spacerowy dla pieszych na wysokości ponad 2,5 m, oraz oraz dwa obniżenia pomostu na wysokości 1,24 m. W pierwszym z nich znajdą się schody i rampa dla osób niepełnosprawnych. Drugie będzie z obustronnym zejściem ze schodami. Nawierzchnia pomostu, o szerokości ok. 4 m, będzie wykonana z drewna.

Kto najbardziej zyska na przebudowie szlaków wodnych i nabrzeży?

Nabrzeże od strony Szafarni będzie bardziej surowe, stalowo-żelbetowe. Jednak po obu stronach wyspy pojawią się odbojnice, drabinki wyjściowe, sprzęt ratowniczy, barierki ochronne, pomost drewniany oraz elementy ozdobne i pachołki cumownicze. Wzdłuż nabrzeża powstanie ciąg spacerowy o nawierzchni z kostki granitowej, z oświetleniem i monitoringiem.

Prace mają być wykonane do 30 listopada 2013 roku.

Ten sam "Energopol - Szczecin" wykona też inne prace przy gdańskich nabrzeżach, ale tym razem już na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni. Na początku września firma podpisała umowę na przebudowę kilku nabrzeży Motławy, za co dostanie ponad 12 mln zł. Dzięki tym pracom wodniacy zyskają nabrzeże postojowe, a mieszkańcy Gdańska promenadę spacerową z małą architekturą i z ławeczkami. Pojawi się ona na odcinku ponad 500 m na lewym brzegu Motławy, przy ul.Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska, oraz zachodnim brzegu Ołowianki zobacz na mapie Gdańska na długości ponad 800 m. Zdewastowane dziś nabrzeża Ołowianki po remoncie będą pełnić funkcję bulwaru.

Przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie (PDF)

Urząd Morski poza centrum Gdańska, będzie też koordynował przebudowę i obudowę lewego i prawego brzegu Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, długości ok. 1,1 km. Kanał znajduje się tuż za rozwidleniem Wisły Śmiałej i Martwej. Tor tej ostatniej, prowadzący do Gdańska, jest najwęższy na całej długości rzeki i wynosi obecnie 30 m. Po pracach będzie miał 51 m szerokości i 7 m głębokości.

Przebudowę czeka też Nabrzeże Szyprów o długości 425 m, na prawym brzegu Martwej Wisły, pomiędzy mostami: kolejowym, Jana Pawła II, Siennickim zobacz na mapie Gdańska. Obecny zły stan techniczny konstrukcji nabrzeża w ocenie specjalistów stanowi realne zagrożenie utraty zdrowia i życia osób przebywających na zniszczonych konstrukcjach, zarówno mieszkańców, turystów i wędkarzy.

Jeden z bardzo istotnych etapów prac, który rozpoczęto w zeszłym roku, to pogłębienie i budowa toru wodnego na Martwej Wiśle. Dzięki temu na odcinku ponad 6,5 km, od mostu kolejowego zobacz na mapie Gdańska do Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, tor zostanie pogłębiony do około 7 m i poszerzony do 60 m. Obecnie Wisła na tym odcinku bardzo często ma zaledwie 4 m głębokości. Dzięki pracom nie tylko zwiększy się bezpieczeństwo na rzece, wzrośnie też konkurencyjność gdańskiego portu.

Budowa szlaku wodnego na Wiśle i przebudowa nabrzeży mają być zrealizowane do 2014 roku. Ich łączny koszt to prawie 164 mln zł, z czego maksymalne dofinansowanie unijne może wynieść ok. 140 mln zł.

Opinie (127) 10 zablokowanych

  • no w końcu przestają nam wpajać że to zabytek i tak musi wyglądać :-)jeżeli tak to połowa ruin w Polsce jest zabytkiem i nie należy nic z tym robić ;-)

    • 1 5

  • Ile daje UE? (2)

    Bo chyba nie zapłacimy za ten prestiżowy luksus z własnej kieszeni...?

    • 6 5

    • Unia daje 140 z 164 mln więc pozostałe 24 mln na pewno pójdzie z naszej kieszeni, podobnie jak w przypadku biurowca za 5mln dla nowych 40 urzędników od ust. śmieciowej...

      • 5 0

    • już płacisz z własnej kieszeni jak to przy dotacjach z unii.
      Najpierw wyłóż, potem wpłać do kasy unii a unia ci odda ci dofinansowanie.

      • 2 0

  • (1)

    Z tym pogłębianiem od zeszłego roku to bym nie przesadzał, zaczęli partem tydzień temu.

    • 1 0

    • pogłębianie

      Zaczęli w styczniu i lutym tego roku, potem ze względów środowiskowych przerwa na 6 miesięcy i znowu ruszyli tak jak mówisz tydzień temu. Prace będą trwały do końca lutego i znowu wytchnienie dla środowiska.

      • 0 0

  • Wreszcie jakaś rozsądna decyzja. (1)

    Wybudowanie tych nabrzeży zlikwiduje widok "jak po wojnie".
    UM w Gdyni zna się na takich sprawach, więc powinno być dobrze.

    • 7 3

    • Decyzja, za którą zapłacą inni, Francuzi chodzący do pracy w Paryżu

      Niemiec z Monachium, Niemka z Hamburga. 140 mln złotych ze środków UE, a reszta wycwaniaczona od rządu. Budyń i urzędasy złotówki nie dadzą na to z budżetu Gdańska.

      • 2 2

  • Cholera jasna, znow najtansza oferta? (1)

    Kiedy w tym kraju zrozumieja, ze tanio znaczy, bedziesz robil to dwa razy i za dwa razy wiecej?!!!

    • 16 3

    • a kiedy ty zrozumiesz że drogo znaczy "łapóweczki z rąk do rąk"

      • 1 2

  • Ciekawe, czy będą równie niezabezpieczone (1)

    jak trakt spacerowy przy ul. Żabi Kruk, gdzie wykonawca pozbawił go barierek (ukradł?) od strony rzeki, sprawiając ryzyko, że zwłaszcza dziecki w chwili nieuwagi rodzica może wpaść do niej

    • 7 10

    • oj matko a ty ciagle swoje, masz jakies inne problemy niz swoje rojenia na temat dzieci wpadajacych do zlej motlawy?

      • 7 4

  • zbyt wiele obietnic slyszalem zw. z wyspa spichrzow

    abym tak latwo w to teraz uwierzyl, zobaczymy jak rusza prace bo obecnie to tylko kolejna obietnica bez pokrycia

    • 7 1

  • Patrzcie, znowu Niemcy i Francuzi zaplaca za cos w Gdansku z wlasnych kieszeni. (1)

    Gdyby nie przyjazn z Niemcami i Francja, Budyn by g... zrobil ze swoimi 24 mln zlotych dorzutki. Niech zatem nie podczepia sie pod "sukces" skoro Unia Europejska za to zaplaci.

    • 8 7

    • co glosujesz na nie skoro to prawda?! UE zapłaci za to 140 milionów złotych!

      Nawet glupiego aquaparku nie potrafi grubas wybudowac, tylko dzwigi sprzedaje na zlom...

      • 6 2

  • pozytywna informacja, oby czesciej;)

    • 7 1

  • Centrum Gdańska, a taka ruina - co za wstyd. (2)

    Przyjezdzaja turysci i zdziwieni, ze nad rzeka ruina i syf od 30 lat.

    • 16 3

    • Turyści

      nie widzą tego, bo mają wzrok utkwiony w połamanych chodnikach z lękiem, by nie złamać nogi lub wykręcić ją w kostce.
      Deptak: ul. Długa, Długi Targi i Długie Pobrzeże, z połamanymi płytami chodnikowymi, cuchnącym zapachem ze studzienek, obrobiony przez psy i z zalesie z kilkoma ławkami (na Długim Pobrzeżu żadnej ławki) jest obciachem na Polskę i świat. To najlepszy przykład rządów budyniowatych, którzy głosili, że owszem zniknie stocznia, znikną polskie statki, ale za to będziemy żyli z turystyki

      • 4 3

    • Jak już - to od 67 lat :). Komuś tu jak widzę 30 lat wydaje się wiecznością

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane