• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyspa Spichrzów zyska nowe nabrzeża. Prace ruszą w tym roku

Katarzyna Moritz
11 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.


Zrujnowane nabrzeża wokół Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska w ciągu roku staną się miejscem, gdzie będzie można spacerować, ale i przycumować łódkę. To jeden z etapów ogromnych prac związanych z przebudową szlaku wodnego na Motławie i Martwej Wiśle.



Przygotowania do wielkich inwestycji wodnych na Motławie, a także Martwej Wiśle, trwają już od wielu miesięcy. Znaczną część prac koordynuje Urząd Morski w Gdyni w ramach wielomilionowego unijnego projektu modernizacji wejścia do gdańskiego portu oraz przebudowy szlaków wodnych. Natomiast Gdańsk jest beneficjentem zadania uzupełniającego, czyli pełnej modernizacji zdewastowanych i osypujących się od lat nabrzeży na Wyspie Spichrzów.

Przebudowa nabrzeża Wyspy Spichrzów (PDF)

W ostatni poniedziałek w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska otwarto koperty w przetargu na przebudowę tych nabrzeży. O kontrakt walczyły cztery firmy, najtańszą ofertę złożył Energopol - Szczecin, który swoje usługi wycenił na ponad 23 mln zł.

- Prace ruszą, gdy tylko podpiszemy umowę, co może nastąpić jeszcze w październiku. Przebudowane zostaną dwa nabrzeża: pierwsze od strony Długiego Pobrzeża, o długości blisko 260 m oraz drugie, od strony ul. Szafarnia, o długości 325 m. Zyskają one nie tylko nowe, solidne konstrukcje, ale także drewniane pomosty, po których będzie można spacerować, a także doraźnie cumować łódki - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Zmiany będą najbardziej widoczne od strony Długiego Pobrzeża, na odcinku od Zielonego Mostu do północnego cypla wyspy. Nabrzeże zostanie wykonane na dwóch poziomach. Powstanie tam ciąg spacerowy dla pieszych na wysokości ponad 2,5 m, oraz oraz dwa obniżenia pomostu na wysokości 1,24 m. W pierwszym z nich znajdą się schody i rampa dla osób niepełnosprawnych. Drugie będzie z obustronnym zejściem ze schodami. Nawierzchnia pomostu, o szerokości ok. 4 m, będzie wykonana z drewna.

Kto najbardziej zyska na przebudowie szlaków wodnych i nabrzeży?

Nabrzeże od strony Szafarni będzie bardziej surowe, stalowo-żelbetowe. Jednak po obu stronach wyspy pojawią się odbojnice, drabinki wyjściowe, sprzęt ratowniczy, barierki ochronne, pomost drewniany oraz elementy ozdobne i pachołki cumownicze. Wzdłuż nabrzeża powstanie ciąg spacerowy o nawierzchni z kostki granitowej, z oświetleniem i monitoringiem.

Prace mają być wykonane do 30 listopada 2013 roku.

Ten sam "Energopol - Szczecin" wykona też inne prace przy gdańskich nabrzeżach, ale tym razem już na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni. Na początku września firma podpisała umowę na przebudowę kilku nabrzeży Motławy, za co dostanie ponad 12 mln zł. Dzięki tym pracom wodniacy zyskają nabrzeże postojowe, a mieszkańcy Gdańska promenadę spacerową z małą architekturą i z ławeczkami. Pojawi się ona na odcinku ponad 500 m na lewym brzegu Motławy, przy ul.Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska, oraz zachodnim brzegu Ołowianki zobacz na mapie Gdańska na długości ponad 800 m. Zdewastowane dziś nabrzeża Ołowianki po remoncie będą pełnić funkcję bulwaru.

Przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie (PDF)

Urząd Morski poza centrum Gdańska, będzie też koordynował przebudowę i obudowę lewego i prawego brzegu Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, długości ok. 1,1 km. Kanał znajduje się tuż za rozwidleniem Wisły Śmiałej i Martwej. Tor tej ostatniej, prowadzący do Gdańska, jest najwęższy na całej długości rzeki i wynosi obecnie 30 m. Po pracach będzie miał 51 m szerokości i 7 m głębokości.

Przebudowę czeka też Nabrzeże Szyprów o długości 425 m, na prawym brzegu Martwej Wisły, pomiędzy mostami: kolejowym, Jana Pawła II, Siennickim zobacz na mapie Gdańska. Obecny zły stan techniczny konstrukcji nabrzeża w ocenie specjalistów stanowi realne zagrożenie utraty zdrowia i życia osób przebywających na zniszczonych konstrukcjach, zarówno mieszkańców, turystów i wędkarzy.

Jeden z bardzo istotnych etapów prac, który rozpoczęto w zeszłym roku, to pogłębienie i budowa toru wodnego na Martwej Wiśle. Dzięki temu na odcinku ponad 6,5 km, od mostu kolejowego zobacz na mapie Gdańska do Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, tor zostanie pogłębiony do około 7 m i poszerzony do 60 m. Obecnie Wisła na tym odcinku bardzo często ma zaledwie 4 m głębokości. Dzięki pracom nie tylko zwiększy się bezpieczeństwo na rzece, wzrośnie też konkurencyjność gdańskiego portu.

Budowa szlaku wodnego na Wiśle i przebudowa nabrzeży mają być zrealizowane do 2014 roku. Ich łączny koszt to prawie 164 mln zł, z czego maksymalne dofinansowanie unijne może wynieść ok. 140 mln zł.

Opinie (127) 10 zablokowanych

  • Bielawski opuść nasze miasto (1)

    Ten człowiek szkodzi tej wyspie !!!

    • 6 1

    • szkodzi, czyli co robi?

      • 1 1

  • (1)

    Kto będzie użytkownikiem/właścicielem nabrzeży po wykonaniu remontu-odbudowy ; utrzymywał porządek ,wykonywał bieżące remonty , odśnieżał itp

    • 1 0

    • Nikt, wszystko się rozsypie jak do tej pory i znowu będą remontować.

      • 0 0

  • Proponuje postawić dużą biedronkę. Tak jak na terenie stoczni szczecińskiej.

    • 1 1

  • Czyli za nasze pieniądze wyremontujemy nabrzerze by deweloper miał mniejsze koszta !

    • 1 1

  • takie nabrzeża do spacerowania super sprawa ale

    na MArtwej Wiśle jest trochę miejsca na odepchnięcie RAfinerii i umożliwienie budowę przystani dla sprzętu pływającego ( jachty żglowe, motorowe, łodzie wiosłowe, kajaki itp. ogólnie cumowanie ( wraz z nadzorem) tego sprzętu narafiało na spore trudności i koszty, przez co było go relatywnie mało. Przecież nie takimi marinami jak na Motławie czy przy molo stoi żeglarstwo. Dla nas miejscowych musi być miejsce do cumowania, kibel, możliwość slipowania, opcja zimowania w hangarze.

    • 0 0

  • Zamiast zaprojektować fajnie nabrzeże, to po standardzie lecą.Przykre

    Zamiast zaprojektować fajnie nabrzeże, to po standardzie lecą.Przykre.

    • 0 1

  • Nareszcie !!!!

    500 m to kropla, a potrzeby są znacznie większe...
    Dobrze że wreszcie coś sensownego a nie bzdurny pomysł z "kładką"...

    • 3 0

  • Wyremontują, naprawią i ...

    ... wtedy wejdzie na gotowe szemrany inwestor. Będzie to oczywiście zbieg okoliczności - całkowity na dodatek.

    • 1 1

  • Na drugim zdjęciu

    ktoś wyraża swoją opinię na temat Wyspy Spichrzów, ino strumienia nie widać, bo zdjęcie cosik takie malutkie.

    • 0 0

  • Prace o których w artykule to tak,jakby pomalować
    ścianę widoczną na głównym zdjęciu po prawej -
    nic więcej..
    Ten teren trzeba zrównać z ziemią,a następnie
    wybudować coś,nawet "budynek po budynku'
    niekonieczenie od razu całość,ALE!
    co nawiąże do otoczenia(po lewej),
    byleby nie powtórka z rozrywki pt.hotel "Hilton"
    czy zespół apartamentowo-usługowy
    przy ulicy Szfarnia..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane