• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyspa Spichrzów zyska nowe nabrzeża. Prace ruszą w tym roku

Katarzyna Moritz
11 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.


Zrujnowane nabrzeża wokół Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska w ciągu roku staną się miejscem, gdzie będzie można spacerować, ale i przycumować łódkę. To jeden z etapów ogromnych prac związanych z przebudową szlaku wodnego na Motławie i Martwej Wiśle.



Przygotowania do wielkich inwestycji wodnych na Motławie, a także Martwej Wiśle, trwają już od wielu miesięcy. Znaczną część prac koordynuje Urząd Morski w Gdyni w ramach wielomilionowego unijnego projektu modernizacji wejścia do gdańskiego portu oraz przebudowy szlaków wodnych. Natomiast Gdańsk jest beneficjentem zadania uzupełniającego, czyli pełnej modernizacji zdewastowanych i osypujących się od lat nabrzeży na Wyspie Spichrzów.

Przebudowa nabrzeża Wyspy Spichrzów (PDF)

W ostatni poniedziałek w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska otwarto koperty w przetargu na przebudowę tych nabrzeży. O kontrakt walczyły cztery firmy, najtańszą ofertę złożył Energopol - Szczecin, który swoje usługi wycenił na ponad 23 mln zł.

- Prace ruszą, gdy tylko podpiszemy umowę, co może nastąpić jeszcze w październiku. Przebudowane zostaną dwa nabrzeża: pierwsze od strony Długiego Pobrzeża, o długości blisko 260 m oraz drugie, od strony ul. Szafarnia, o długości 325 m. Zyskają one nie tylko nowe, solidne konstrukcje, ale także drewniane pomosty, po których będzie można spacerować, a także doraźnie cumować łódki - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Zmiany będą najbardziej widoczne od strony Długiego Pobrzeża, na odcinku od Zielonego Mostu do północnego cypla wyspy. Nabrzeże zostanie wykonane na dwóch poziomach. Powstanie tam ciąg spacerowy dla pieszych na wysokości ponad 2,5 m, oraz oraz dwa obniżenia pomostu na wysokości 1,24 m. W pierwszym z nich znajdą się schody i rampa dla osób niepełnosprawnych. Drugie będzie z obustronnym zejściem ze schodami. Nawierzchnia pomostu, o szerokości ok. 4 m, będzie wykonana z drewna.

Kto najbardziej zyska na przebudowie szlaków wodnych i nabrzeży?

Nabrzeże od strony Szafarni będzie bardziej surowe, stalowo-żelbetowe. Jednak po obu stronach wyspy pojawią się odbojnice, drabinki wyjściowe, sprzęt ratowniczy, barierki ochronne, pomost drewniany oraz elementy ozdobne i pachołki cumownicze. Wzdłuż nabrzeża powstanie ciąg spacerowy o nawierzchni z kostki granitowej, z oświetleniem i monitoringiem.

Prace mają być wykonane do 30 listopada 2013 roku.

Ten sam "Energopol - Szczecin" wykona też inne prace przy gdańskich nabrzeżach, ale tym razem już na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni. Na początku września firma podpisała umowę na przebudowę kilku nabrzeży Motławy, za co dostanie ponad 12 mln zł. Dzięki tym pracom wodniacy zyskają nabrzeże postojowe, a mieszkańcy Gdańska promenadę spacerową z małą architekturą i z ławeczkami. Pojawi się ona na odcinku ponad 500 m na lewym brzegu Motławy, przy ul.Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska, oraz zachodnim brzegu Ołowianki zobacz na mapie Gdańska na długości ponad 800 m. Zdewastowane dziś nabrzeża Ołowianki po remoncie będą pełnić funkcję bulwaru.

Przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie (PDF)

Urząd Morski poza centrum Gdańska, będzie też koordynował przebudowę i obudowę lewego i prawego brzegu Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, długości ok. 1,1 km. Kanał znajduje się tuż za rozwidleniem Wisły Śmiałej i Martwej. Tor tej ostatniej, prowadzący do Gdańska, jest najwęższy na całej długości rzeki i wynosi obecnie 30 m. Po pracach będzie miał 51 m szerokości i 7 m głębokości.

Przebudowę czeka też Nabrzeże Szyprów o długości 425 m, na prawym brzegu Martwej Wisły, pomiędzy mostami: kolejowym, Jana Pawła II, Siennickim zobacz na mapie Gdańska. Obecny zły stan techniczny konstrukcji nabrzeża w ocenie specjalistów stanowi realne zagrożenie utraty zdrowia i życia osób przebywających na zniszczonych konstrukcjach, zarówno mieszkańców, turystów i wędkarzy.

Jeden z bardzo istotnych etapów prac, który rozpoczęto w zeszłym roku, to pogłębienie i budowa toru wodnego na Martwej Wiśle. Dzięki temu na odcinku ponad 6,5 km, od mostu kolejowego zobacz na mapie Gdańska do Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, tor zostanie pogłębiony do około 7 m i poszerzony do 60 m. Obecnie Wisła na tym odcinku bardzo często ma zaledwie 4 m głębokości. Dzięki pracom nie tylko zwiększy się bezpieczeństwo na rzece, wzrośnie też konkurencyjność gdańskiego portu.

Budowa szlaku wodnego na Wiśle i przebudowa nabrzeży mają być zrealizowane do 2014 roku. Ich łączny koszt to prawie 164 mln zł, z czego maksymalne dofinansowanie unijne może wynieść ok. 140 mln zł.

Opinie (127) 10 zablokowanych

  • Jakis czas temu.... (2)

    ...pisałem, że na Wyspie Spichrzów powinno się zrobić tereny spacerowe , nabrzeża ,mariny , kafejki efektowne podswietlone ogrody z fragmentami starych murów , starych budowli, dużo roslin , drzew itp, , żadnych wiezowców , broń Boże apartamentowców itp dla gdańszczan i turystów , ktos chyba mój pomysł zaczyna wcielac w życie , a niech mu tam , byle by to powstawało......God save Wysę spichrzów przed developerką...... Niech włodarze chronia tę perełkę przed wszelkiej maści ,,zabudową,,.......

    • 2 0

    • (1)

      polski Gdansk 67 lat i co z nim zrobiliscie !!!!!

      • 0 1

      • Na szczęście, jeszcze nic!!!?

        • 1 0

  • bulwar szerokości 4 m

    a co za bulwarem?metrowe chwasty i wiekowe śmieci?

    • 2 0

  • co roku to zapowiadają, jak zobaczę, to uwierzę...

    • 0 0

  • WSPÓLNIE POMYŚLMY CO Z TYM ZROBIĆ!

    Smutno mi Boże, gdy pomyślę sobie, że nasze Władze znów snują swoje pomysły, uszczęśliwienia Gdańszczan kolejnym pomysłem rewitalizacji Gdańska, nie pytając gdańszczan, co o tym sądzą!? Stale jesteśmy stawiani wobec faktu, że coś "będzie" ale na szczęście potem na ogół "nic nie ma". Ile to już razy "odbudowywano", "rewitalizowano" Wyspę Spichrzów, budowano "czerwoną" lub "różową" drogę i co? Jestem stałym mieszkańcem Gdańska od 1948 roku, stale o tym czytam, słucham w radio i w TV, już zaczynamy,...i jest "jak zwykle"!
    Nareszcie znalazł się jakiś Norweg, ... i wyobraźcie sobie Państwo, już działa! Kupił wiosną działkę (za cenę równą prawie wartości powierzchni mieszkania na Szafarni) i już wprowadził maszyny, na razie wycina brzozy, które wyrosły na byłym "Bazarze Centrum", po "wykopkach" pozostałych po pracach badawczych archeologów! Decyzja ważna, gdyż brzozy rosną zbyt blisko podejścia lądujących w Rębiechowie samolotów, a w tej materii mamy złe doświadczenia!?
    Myślę, że zanim wbiją tam pierwsze chwytaki koparek, warto jeszcze zastanowić się co z tym zrobić, bo jak zrealizujemy przedstawione kolorowe plany w PDF"ie, to dla ewentualnej korekty, trzeba będzie poczekać do kolejnej wojny!
    Proponuję wybudowanie odsuwanego mostu (jaki tam był przed wojną) lub zwodzonego (jakie dwa wybudowali nasi sąsiedzi w Elblągu), dla umożliwienia wpływania na Motławę na Dolnym Mieście przy "Nowotelu' i dalej!? Pomoże to w dostępie do sklepów na Łąkowej, do Ośrodków Zdrowia na Jaskółczej, do Centrum Kultury "Łaźnia" i wielu innych osiągnięć cywilizacji, ale będzie wspierać rewitalizację "Dolnego Miasta"! Panowie, już zbudowaliście jedną piękną marinę na pustyni, przy Żabim Kruku, ładną, technicznie sprawną (szczególnie dla wędkarzy), tylko co tam mają robić żeglarze? Ani jednego przyzwoicie zaopatrzonego sklepu, knajpy, pralni, sklepu żeglarskiego, punktu medycznego i przyzwoitej komunikacji do centrum miasta!?
    Na samej Wyspie Spichrzów, połowa obiektów już jest, stoi elewator "Deo Gloria", przyszłe Muzeum Bursztynu, zabytkowe tory z obrotnicami wagonów, na których w zabytkowych wagonach (z byłej PKP), można urządzić kioski dla turystów i małe kafejki dla zakochanych, uruchomić a właściwie usankcjonować żeglarską "Tawernę", warsztat wulkanizacyjny w starym spichrzu przebudować na elegancką restaurację z miejscami do tańca. odbudować zrujnowane spichrze na samym cyplu, a w nich eleganckie, klimatyzowane restauracje rybne (w miejsce cuchnącego "Oscara" pod hotelem "Hilton" (wspaniałe zestawienie cywilizacyjne), eleganckie nabrzeże do cumowania "eleganckich" statków pasażerskich, jak na przykład "Johannes Brahms" z Hamburga, utykany zwykle na końcu Długiego Pobrzeża, lub zgoła po przeciwnej stronie Ołowianki, na kompletnym już bezludziu!? Może kiedyś dorośniemy do budowy i eksploatacji takich statków! Jeszcze 50 lat i już!?

    • 5 0

  • polak potrafi

    Ja .... - najtańszą ofertę złożył.... - to jest właśnie polskie kretyńskie prawo o zamówieniach publicznych - a biznes się kręci - potem trzeba to wszystko 3 razy naprawiać itp. - dlatego u nas wygrywa najtańszy - potem podwykonawcy padają - a stadiony kosztują 2 razy tyle co na zachodzie - BEZCENNE - za wszystko inne zapłacisz kartą ....

    • 0 0

  • Nazwy

    Warto pomyśleć o prostych nazwach nabrzeży północnego cypla Wyspy Spichrzów - istotne np. przy określeniu miejsca cumowania jachtu.

    • 0 0

  • przekleta wyspa czekalem na to 50 lat cos sie ruszylo p.Adamowicz dopilnowac to jest prioritet przebacze nawet pana glupote ze stocznia "lenina"
    WW

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane