• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyspa Spichrzów zyska nowe nabrzeża. Prace ruszą w tym roku

Katarzyna Moritz
11 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.


Zrujnowane nabrzeża wokół Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska w ciągu roku staną się miejscem, gdzie będzie można spacerować, ale i przycumować łódkę. To jeden z etapów ogromnych prac związanych z przebudową szlaku wodnego na Motławie i Martwej Wiśle.



Przygotowania do wielkich inwestycji wodnych na Motławie, a także Martwej Wiśle, trwają już od wielu miesięcy. Znaczną część prac koordynuje Urząd Morski w Gdyni w ramach wielomilionowego unijnego projektu modernizacji wejścia do gdańskiego portu oraz przebudowy szlaków wodnych. Natomiast Gdańsk jest beneficjentem zadania uzupełniającego, czyli pełnej modernizacji zdewastowanych i osypujących się od lat nabrzeży na Wyspie Spichrzów.

Przebudowa nabrzeża Wyspy Spichrzów (PDF)

W ostatni poniedziałek w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska otwarto koperty w przetargu na przebudowę tych nabrzeży. O kontrakt walczyły cztery firmy, najtańszą ofertę złożył Energopol - Szczecin, który swoje usługi wycenił na ponad 23 mln zł.

- Prace ruszą, gdy tylko podpiszemy umowę, co może nastąpić jeszcze w październiku. Przebudowane zostaną dwa nabrzeża: pierwsze od strony Długiego Pobrzeża, o długości blisko 260 m oraz drugie, od strony ul. Szafarnia, o długości 325 m. Zyskają one nie tylko nowe, solidne konstrukcje, ale także drewniane pomosty, po których będzie można spacerować, a także doraźnie cumować łódki - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Zmiany będą najbardziej widoczne od strony Długiego Pobrzeża, na odcinku od Zielonego Mostu do północnego cypla wyspy. Nabrzeże zostanie wykonane na dwóch poziomach. Powstanie tam ciąg spacerowy dla pieszych na wysokości ponad 2,5 m, oraz oraz dwa obniżenia pomostu na wysokości 1,24 m. W pierwszym z nich znajdą się schody i rampa dla osób niepełnosprawnych. Drugie będzie z obustronnym zejściem ze schodami. Nawierzchnia pomostu, o szerokości ok. 4 m, będzie wykonana z drewna.

Kto najbardziej zyska na przebudowie szlaków wodnych i nabrzeży?

Nabrzeże od strony Szafarni będzie bardziej surowe, stalowo-żelbetowe. Jednak po obu stronach wyspy pojawią się odbojnice, drabinki wyjściowe, sprzęt ratowniczy, barierki ochronne, pomost drewniany oraz elementy ozdobne i pachołki cumownicze. Wzdłuż nabrzeża powstanie ciąg spacerowy o nawierzchni z kostki granitowej, z oświetleniem i monitoringiem.

Prace mają być wykonane do 30 listopada 2013 roku.

Ten sam "Energopol - Szczecin" wykona też inne prace przy gdańskich nabrzeżach, ale tym razem już na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni. Na początku września firma podpisała umowę na przebudowę kilku nabrzeży Motławy, za co dostanie ponad 12 mln zł. Dzięki tym pracom wodniacy zyskają nabrzeże postojowe, a mieszkańcy Gdańska promenadę spacerową z małą architekturą i z ławeczkami. Pojawi się ona na odcinku ponad 500 m na lewym brzegu Motławy, przy ul.Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska, oraz zachodnim brzegu Ołowianki zobacz na mapie Gdańska na długości ponad 800 m. Zdewastowane dziś nabrzeża Ołowianki po remoncie będą pełnić funkcję bulwaru.

Przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie (PDF)

Urząd Morski poza centrum Gdańska, będzie też koordynował przebudowę i obudowę lewego i prawego brzegu Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, długości ok. 1,1 km. Kanał znajduje się tuż za rozwidleniem Wisły Śmiałej i Martwej. Tor tej ostatniej, prowadzący do Gdańska, jest najwęższy na całej długości rzeki i wynosi obecnie 30 m. Po pracach będzie miał 51 m szerokości i 7 m głębokości.

Przebudowę czeka też Nabrzeże Szyprów o długości 425 m, na prawym brzegu Martwej Wisły, pomiędzy mostami: kolejowym, Jana Pawła II, Siennickim zobacz na mapie Gdańska. Obecny zły stan techniczny konstrukcji nabrzeża w ocenie specjalistów stanowi realne zagrożenie utraty zdrowia i życia osób przebywających na zniszczonych konstrukcjach, zarówno mieszkańców, turystów i wędkarzy.

Jeden z bardzo istotnych etapów prac, który rozpoczęto w zeszłym roku, to pogłębienie i budowa toru wodnego na Martwej Wiśle. Dzięki temu na odcinku ponad 6,5 km, od mostu kolejowego zobacz na mapie Gdańska do Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, tor zostanie pogłębiony do około 7 m i poszerzony do 60 m. Obecnie Wisła na tym odcinku bardzo często ma zaledwie 4 m głębokości. Dzięki pracom nie tylko zwiększy się bezpieczeństwo na rzece, wzrośnie też konkurencyjność gdańskiego portu.

Budowa szlaku wodnego na Wiśle i przebudowa nabrzeży mają być zrealizowane do 2014 roku. Ich łączny koszt to prawie 164 mln zł, z czego maksymalne dofinansowanie unijne może wynieść ok. 140 mln zł.

Opinie (127) 10 zablokowanych

  • piwko z widokiem na Żurawia (3)

    mi się tam marzy. Na ławeczce lub na trawce w ciepły letni wieczór.

    • 10 2

    • Wiesz, co dobre w życiu Karol (2)

      I za to Cię właśnie szanuję.

      • 1 0

      • MANDACIK (1)

        MANDACIK!

        • 3 0

        • A no!:/ Kamerki już zaplanowali...

          Miejsce idealne na brawurowe akcje strażników w obronie lekkości portfela.

          • 0 0

  • Robiłem tam specjale i gdańskie w liceum (2)

    Piękne czasy.

    • 9 1

    • "Tu jest lepiej niż w Paryżu" (1)

      pamięta ktoś ten napis? :]

      • 1 1

      • Nie pamiętam

        Pamiętam za to Opala i Szafira - katamarany zacumowane niedaleko Targu Rybnego. 2 klejnoty białej floty, przyjaciele, słoneczne popołudnie... To se ne vrati.

        • 0 0

  • Przymiarki do oszpecenia starego miasta. (11)

    Na siłę na grandę nowoczesną architekturę chcą wcisnąć na wyspę.Nie dość że nabrzeże na długim pobrzeżu jest do remontu gdyż sam prezydent miasta chodząc z gośćmi potyka się o połamane płyty deptaku nie mówiąc już o nas mieszkańcach.To teraz z drugiej strony na wyspie przeprowadzi batalię ze swoimi kolegami by na siłę zrobić tam nowoczesne oszpecenie centrum miasta.Ogólnie cała ta wyspa jest doskonałym zwieńczeniem wszystkich kadencji pana prezydenta miasta gdańska.Doskonale tam widać jego zaangażowanie w gdańsk.Wyspa straszyła i straszy turystów jak i mieszkańców.Niczym dziura przed notem jest świadectwem wielu przekrętów i kombinacji ekipy pana prezydenta.Teraz troszkę dotacji z ue na drogi wodne i już projektów wiele konkursów i nagród rozdanych zaraz.A same nabrzeże będzie koniec końców wykonane po kosztach aby tylko było i koniecznie żeby nadała nowoczesny klimat.Skandal bo klimat wyspie już nadały spichlerze zusu czy ulica stągiewna ze swoją nawiązującą do gdańska zabudową.Ale pan prezydenta koniecznie chce być na taczkach wywieziony z tego miasta za tą upartość w oszpecaniu miasta.

    • 22 16

    • Ło matko ale się zdenerwował. (6)

      Najlepiej to Żurawiem przeładunek robić i żeby Stolem wrócił i złe władze przegonił, i śliczne repliczki kamieniczek pobudował.

      • 4 6

      • Z nowoczesnym miastem zapraszamy koło ecs (5)

        Świetne miejsce na nowoczesne centrum gdańska z modernistyczną architekturą. Przecież gdańsk już dawno zasługuję na nowoczesne centrum biznesu.
        a stare miasto niech będzie dalej klimatycznym.
        tak ciężko odbudować to co nam niemcy z rosjanami zburzyli.Nie pozostało nic innego jak odbudować to co tam było a nie tworzyć wygibasy kompletnie nie pasujące do charakteru centrum miasta gdańska.
        stągiewna już jest zus też więc szach mat charakter już nadany jest.

        • 6 2

        • niemcy nie burzyli Gdańska a tylko Ruscy je zburzyli juz po zdobyciu miasta,czas aby o tym głośno mówić

          • 6 0

        • niemcy nie zniszczyli gdanska (3)

          • 4 3

          • Nie zniszczyli też Warszawy (2)

            a obozy koncentracyjne były "polskimi obozami".
            Gdańsk byłby nienaruszony, gdyby nie rozkaz Hitlera, by miasto bronić do ostatniego domu i ostatniego żołnierza. Kto myślał inaczej, był wieszany na lipach dzisiejszej Alei Zwycięstwa.
            Gdańsk zmuszeni byli bombardować nawet alianci - Anglicy i Amerykanie.
            Germanofilom za POpapranych rządów zaczyna się już chyba cnić propaganda Gebbelsa

            • 4 4

            • Dziadkowie z Wermahtu

              pewnie dumni z takich wnuków

              • 1 3

            • gdy rosjanie palili Gdansk nie bylo tu juz wojsk niemieckich.niestety

              polscy zolnierze nie mieli nic do powiedzenia. sowieccy wojacy mieli traktowac gdansk jako miasto zdobyczne a nie wyzwolone. pozar miasta trwal 3 dni pod koniec marca 1945r.

              • 3 2

    • masz takie pojęcie o architekturze i urbanistyce jak o produkcji tramwajów (1)

      Jak to mówią, jeśli nie potrafisz to się nie pchaj na afisz, mniej więcej tak wygląda wysmarowana powyżej opinia. Żeby się na jakiś temat można wypowiadać to trzeba mieć pojęcie o tym, bo inaczej można zrobić z siebie błazna.

      • 3 3

      • Adam znawca

        he he co jaja

        • 0 1

    • do autora

      Jesteś idiotą

      • 1 3

    • "mieszkańcy gdańska"

      to ty ze szwagrem ??

      • 2 1

  • a Ja się pytam

    Co ze środkiem wyspy??????
    ogrodzone blaszanym płotem sypiące się ruiny czy może budyń wraz ze swoimi przydupasami zrezygnują z pół roku premii i rozbiorą te ruiny i zrobią tam park!!!! który wpasuje się do nowego nadbrzeża!!!

    • 11 5

  • suuuper to jest wyzwanie

    normalnie za komuny bardziej dbano. Proponuje wybrać sie na przerobke i zobaczyć co zostało po nabrzeżu. Mimo pomocy z UE to miasto tonie

    • 8 2

  • nabrzeża

    skoro ten cały kawałek można wyremontowac za 23 mln to zamiast ECS mozna by wyremontować 15 razy więcej a Gdańsk zyskałby cudowne miejsca do spacerów i dla żeglarzy z całej europy tak jak mniej więcej Kopenhaga Amsterdam Lubecka Sztockholm itd itp a tak mamy zaściankowość o wielkim potencjale i cudownym połozeniu

    • 16 3

  • Dobra wiadmość; mam tylko nadzieję

    że przy okazji remontu nie spadną do wody (oczywiście przypadkowo) relikty spichlerzy.

    • 7 0

  • nie kumam

    tam jest jeden most kolejowy, dlaczego piszą o nim w liczbie mnogiej ?

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 4 0

  • Ciekawe co z nami będzie,

    gdy wytrzemy do końca drogi i chodniki wybudowane za PRL-u, gdy wyprzedamy do końca polski majątek i gdy Unia przestanie nam dawać?
    PO-PIS-owe rządy przyssały się do dorobku Polaków lat poprzednich, zadłużyły kraj do astronomicznej kwoty i wyciągają żebraczą rękę do Unii po pomoc.
    Same nic nie uczyniły dla Polski.

    • 7 4

  • Ciekawe co z nami będzier (1)

    gdy już wszyscy młodzi wyjadą z Polski za chlebem, a pozostała reszta trzęsących się 67-letnich dziadków o kulach i w wózkach inwalidzkich będzie budowała III RP? Pewnie nawet na budyń nie będzie nas stać

    • 8 4

    • będziemy budowali

      autostrady dla wózków inwalidzkich

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane