• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z Trójmiasta do Wiednia lub w Bieszczady. Zmiany w rozkładzie PKP

Maciej Naskręt
18 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wjazd pendolino na tory do Warszawy sprawił, że dotychczasowe lokomotywy (z prędkością max. 160 km/h) zostały przesunięte ze wspomnianej trasy na tory m.in. Poznania i Wrocławia. Dzięki temu teraz tam skróciły się podróże. Wjazd pendolino na tory do Warszawy sprawił, że dotychczasowe lokomotywy (z prędkością max. 160 km/h) zostały przesunięte ze wspomnianej trasy na tory m.in. Poznania i Wrocławia. Dzięki temu teraz tam skróciły się podróże.

Od kilku dni mówi się tylko o pendolino, ale nie jest to jedyna zmiana na polskich torach po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy. Od 14 grudnia szybciej podróżujemy do Poznania i Wrocławia, pojawiły się też ciekawe połączenia w Bieszczady i do Wiednia. Wrócił też pociąg do Zakopanego.



Wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy 14 grudnia, PKP Intercity wprowadziło dwie nowe marki na torach. Pierwsza to Express InterCity Premium, czyli połączenie obsługiwane przez pociąg pendolino. Spółka powróciła też do marki InterCity - tu mają kursować lepsze składy, które dotąd obsługiwały połączenia Twoich Linii Kolejowych (TLK). Na torach będą poruszać się nadal składy pod nieco starszymi markami, czyli wspomniane TLK, a także Express Intercity, które od niedawna są obsługiwane zmodernizowanymi wagonami.

Cztery rożne marki mogą wywołać mały zawrót głowy wśród podróżnych, ale my postaramy się nieco przybliżyć najważniejsze zmiany na liniach kolejowych z Trójmiasta w głąb Polski.

Pendolino do Warszawy i Krakowa

Najistotniejsza zmiana to wzmocnienie siatki połączeń na trasach między największymi miastami Polski. Zacznijmy od pendolino. Od niedzieli w ruchu jest pięć pociągów pomiędzy Warszawą i Gdynią, z czego cztery jadą aż do Krakowa.

Czytaj też: Pojechaliśmy pendolino do Warszawy

To liczba mocno okrojona w porównaniu do pierwotnych planów kolejarzy. Powód? Jak na razie nie odebrano od producenta, firmy Alstom, wszystkich 20 składów pendolino i w efekcie od 14 grudnia w dyspozycji kolejarzy jest 15 składów (dziewięć w ruchu i sześć w rezerwie).

Gdy PKP odbierze już wszystkie składy, to pociągi pendolino będą kursować z Trójmiasta do Warszawy co godzinę, w ciągu dnia wyjedzie na trasę 10 par pociągów. Wtedy pojawi się też nowe bezpośrednie połączenie z Trójmiasta do Katowic przez Warszawę.
  • Nowe wagony na trasie Gdynia - Wrocław.
  • Nowe wagony są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
  • Toaleta w nowych wagonach.
  • Modernizacja torów i przeniesienie szybszych lokomotyw z linii Gdynia Warszawa skróciło podróże między Gdynią a Wrocławiem.
  • Efekty modernizacji na linii z Gdyni do Wrocławia.

Szybciej do Poznania i Wrocławia

Jeszcze przed Euro 2012 niewielkimi nakładami finansowymi (w porównaniu do wartej 9 mld zł przebudowy linii do Warszawy) kolejarze zdołali wyremontować linię między Trójmiastem a Wrocławiem przez Poznań. Podobnie jak na trasie do stolicy podniesiono tam dopuszczalną prędkość do 160 km/h. Problem polegał na tym, że przewoźnik PKP Intercity nie mógł dotąd skorzystać z lokomotyw, które ciągnęłyby wagony z taką prędkością.

Po wprowadzeniu pendolino na linię warszawską, lokomotywy mogące uciągnąć skład z prędkością 160 km/h trafiły na trasę do Poznania i Wrocławia. Dlatego czas przejazdu do Wrocławia skrócił się z ośmiu do sześciu godzin. Do Poznania jedziemy już nieco ponad trzy godziny, a nie jak jeszcze miesiąc temu - cztery.

Składy w kierunku Dolnego Śląska są zestawione z nowych wagonów, które dostarczyła w tym roku poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Posiadają one ergonomiczne fotele, nowoczesne toalety i klimatyzację. Przy każdym fotelu zamontowano gniazdko elektryczne oraz indywidualne oświetlenie - jak w pendolino. Zamiast tradycyjnych tablic informacyjnych, w wagonach umieszczono elektroniczne wyświetlacze, na których pojawiają się informacje o przebiegu trasy.

Przewoźnik nie zapomniał również o podróżujących z dziećmi - w wybranych toaletach zamontowane zostały przewijaki dla niemowląt. Dla aktywnie spędzających czas przewidziano miejsca do przewozu rowerów i nart.

Nowe wagony oznaczają również wyższy komfort podróży osób niepełnosprawnych. Część z nich wyposażono w specjalne podjazdy, szersze drzwi oraz miejsca przeznaczone dla osób o ograniczonej mobilności.

Od 14 grudnia mieszkańcy Trójmiasta mogą korzystać z bezpośredniego połączenia do Wiednia. Od 14 grudnia mieszkańcy Trójmiasta mogą korzystać z bezpośredniego połączenia do Wiednia.

Czy podróżując po Polsce wybierasz połączenia koleją?

Bezpośrednio z Trójmiasta do Wiednia i Berlina

Od 14 grudnia z Trójmiasta można dojechać pociągiem EuroCity bezpośrednio do Wiednia. Podróż trwa ok. 11 godz. Cena biletu na tej trasie zaczyna się do 25-30 euro.

Pociąg do Wiednia wyrusza codziennie o godz. 9:04 z Gdyni. Na głównej stacji w Wiedniu skład się pojawia o godz. 19:52. W przeciwnym kierunku skład odjeżdża o godz. 8:07, a w Trójmieście melduje się o godz. 19:02 (w Gdańsku).

Pociąg do Wiednia to drugie bezpośrednie połączenie Trójmiasta z miastem poza granicami naszego kraju. Od połowy 2012 r. mieszkańcy mogą korzystać z połączenia Gdynia Główna - Berlin. Podróż kosztuje od 29 euro i w niespełna sześć godzin podróżni docierają do stolicy Niemiec.

Z Trójmiasta w Bieszczady można dojechać od 14 grudnia bezpośrednim pociągiem. Z Trójmiasta w Bieszczady można dojechać od 14 grudnia bezpośrednim pociągiem.

W Bieszczady dojedziemy w 16 godzin

Na tory wrócił pociąg relacji Gdynia Główna - Zagórz. To oferta dla mieszkańców Trójmiasta, którzy kochają Bieszczady, albo chcieliby je zobaczyć po raz pierwszy. Trzeba jednak do tej podróży nieco lepiej się przygotować, bowiem trwa ona prawie 16 godzin.

Koszt przejazdu w drugiej klasie wynosi 83 zł, a w pierwszej ok. 110 zł. Pociąg jedzie nocą - wyjeżdża z Gdyni o godz. 19:30 a w Zagórzu jest o 11:13. Co ważne, w składzie są wagony z kuszetkami i sypialne.

Wraca bezpośredni pociąg do Zakopanego

Ucieszą się także ci, którzy kochają Tatry. Po ok. rocznej przerwie wraca codzienny pociąg Monciak z Trójmiasta do Zakopanego. W 2014 r. skład kursował wyłącznie latem. Skraca się też czas podróży - odtąd wynosi 12, a nie jak latem 17 godzin.

Pociąg do Zakopanego wyjeżdża z Gdyni jako jeden skład z wagonami do Zagórza. Na stacji w Krakowie ok. godz. 3 wagony są rozłączane. Część do Zakopanego dojeżdża o godz. 7:31.

Miejsca

Opinie (319) 8 zablokowanych

  • (3)

    Poznań - Wrocław, tam w dalszym ciągu trwają prace inwestycyjne...

    • 3 0

    • raczej modernizacyjne (2)

      • 1 0

      • (1)

        Napisałem wg terminów, które wykorzystuje PKP PLK.

        • 1 0

        • ostatnio w PLK bywają różni bajkopisarze

          i często nie wiedzą o czym piszą,
          chociaż w przypadku tej linii można powiedzieć że zainwestowano środki finansowe w jej modernizację,
          po prostu podnosi się parametry techniczne linii,
          ale w PLK używa się również określenia "rewitalizacja" w odniesieniu do linii kolejowych,
          co akurat w przypadku linii kolejowej od Tczewa do Bydgoszczy jest akuratne...

          • 1 0

  • Super :) Żeby tylko regularnie i dokładnie sprzątali, a będę szczęśliwa :) (1)

    • 4 0

    • nie brudź a będzie czysto

      • 2 2

  • ma być sprzątane

    miałem 15 paczek czipsów, 10 paczek ze snakami i hamburgerami, 10 butelek - zżarłem i nikt nie posprzątał hamstwo

    • 1 3

  • pociąg do wiednia

    super pomysł. Puszczenie go za dnia - beznadziejny pomysł. Gdyby jechały nocą sypialne (oczywiście czyste), to można by pomyśleć o wypadzie na weekend. A Tak? Cały dzień w pociągu pociągu i jeszcze dochodzą koszty dodatkowego noclegu. To samo oczywiście w druga stronę. Skorzystam jednak z nocnego z Warszawy. W połączeniu z pendolino to może być super pomysł na krótki wyjazd

    • 4 1

  • Pociąg do Zagórza

    Pociąg do Zagórza nie obejmuje wagonu sypialnego, który jest odłączany na stacji Rzeszów i jedzie dalej do Przemyśla oraz wagonu kuszetki, który odłączany jest na stacji Kraków Płaszów i dalej jedzie do Zakopanego. Do Zagórza kursują tylko 2 wagony 2 - klasy i 1 wagon 1 - klasy

    • 5 0

  • (2)

    Modernizacja linii nr 9 i 202 na terenie Trójmiasta, tj. skandal ! Pociągi towarowe ledwo co mieszczą się na torach głównych dodatkowych stacji Gdańsk Południowy, Sopot czy Gdynia Orłowo - dyżurni ruchu często wypominają drużynom trakcyjnym o zwolnienie przebiegu, itp.

    • 3 0

    • Towary powinny wrócić na trasę przez Kościerzynę. (1)

      Bo tak to rzeczywiście jest bieda z przepustowością.

      • 3 0

      • Mogłyby

        Ale przez ostatnie dwadzieścia lat polikwidowane prawie wszystkie mijanki na trasie. Mam nadzieję, że choć część wróci na zmodernizowanej 201

        • 1 0

  • PKP

    Nie mówcie za dużo o pitolino bo padnie.

    • 0 2

  • polski bus (2)

    Polski bus i tylko polski bus, aniejakies pkp intercity z tym swoim smiesznym pendolino, jestem ciekaw co powiedza za pare miesiecy, czy sie usłyszy pendolino stoi bo ludzi nie stać.

    • 2 7

    • Parówki i tylko parówki z biedronki!
      Chcesz to jeździj PB, nikt nie broni, jak ktoś nie ma mentalności szprota w puszcze i szanuje swój czas oraz bezpieczeństwo to ma alternatywę.

      • 4 0

    • Dorosniesz, skończysz studia

      to się przesiądziesz ze Szkockiego busa.

      • 0 0

  • (1)

    dobry pociąg do przemytu, policja kolejowa powinna wrócić do łask

    • 1 1

    • A co byś chciał przemycać czego nie da się przewieźć? Widzę, że niektórzy mentalnie dalej w latach 80-tych.

      • 1 0

  • Gdynia - Łódż z PKP jedynie 6 godzin !

    I to jest naga prawda....

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane