• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: "ZKM Gdynia powinien likwidować zdublowane linie"

Wojciech Jabłoński
1 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Zdaniem czytelnika autobusy dublują się albo wzajemnie, albo SKM. Zdaniem czytelnika autobusy dublują się albo wzajemnie, albo SKM.

- Argumenty ZKM Gdynia dotyczące likwidacji linii 4A uważam za nietrafione, bo łatwo można znaleźć wiele innych przykładów, gdzie dublowanie kursów skutkuje marnotrawieniem pieniędzy, które mogłyby trafić np. do PKM - pisze w liście do naszej redakcji pan Wojciech, przedstawiając przykłady.



Co sądzisz o propozycjach czytelnika?

Informacja dotycząca likwidacji linii 4A kursującej spod dworca w Gdyni na lotnisko w Rębiechowie wywołała spore poruszenie wśród czytelników, niezgadzających się z większością argumentów prezentowanych przez ZKM Gdynia. Społecznicy z Miasta Wspólnego zaproponowali, żeby zaoszczędzoną na utrzymywaniu linii kwotę przeznaczyć na dodatkowe kursy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Nie brakuje też głosów, że skoro jest likwidowany autobus na lotnisko, warto przeanalizować zasadność utrzymywania linii w innych rejonach miasta, które albo dublują się wzajemnie, albo niepotrzebnie konkurują z SKM.

Oto jedna z propozycji przygotowana przez pana Wojciecha:

ZKM Gdynia jako powód likwidacji linii 4A podaje m.in. koszty jej utrzymania oraz dublowanie z linią PKM. Zupełnie nie zgadzam się z taką argumentacją. Przy obecnej kulejącej ofercie PKM, uwzględniając także przebieg linii PKM, argumenty ZKM Gdynia uważam za zupełnie nietrafione. Można wskazać co najmniej kilka innych miejsc, gdzie faktycznie dublowane są linie i marnotrawione w ten sposób niemałe pieniądze.

Jest SKM, więc po co kilka linii



Wzdłuż głównego korytarza komunikacyjnego miasta Gdyni, jaki niewątpliwie stanowią ulice Morska oraz al. Zwycięstwa, poprowadzone są co najmniej cztery w pełni dublujące się ze sobą linie sieci ZKM, dodatkowo dublujące trasę SKM. Są to linie trolejbusowe i autobusowe nr: 21, 26 i S oraz w części 27.

Uważam, że takie linie jak wspomniane 21, 26, S powinny być ze sobą połączone w jedną linię trolejbusową nr 21 łączącą Gdynię Cisową z Sopotem Wyścigi (pętla przy Reja), poprzez ulicę Świętojańską w centrum miasta, z właściwie dobraną częstotliwością.

Jestem zwolennikiem jednej głównej linii trolejbusowej, poruszającej się wzdłuż linii SKM, stanowiącej doskonałe uzupełnienie jej "szybkiej" oferty poprzez zatrzymywanie się na wszystkich przystankach.

Za dużo trolejbusów na jednej trasie



Co do linii 27, to ZKM Gdynia powinien się zdecydować: albo R, albo 27, albo 27 tylko na odcinku Redłowo SKM - Dąbrowa. Dostęp do komunikacji miejskiej na odcinku Cisowa - Wzgórze św. Maksymiliana, przez ul. Warszawską, od lat doskonale zapewnia linia 22, a dalej aż do Dąbrowy to jest już tylko dublowanie wymienionych wcześniej linii 27 i R.

Przebiegu linii 25 i 28, prowadzonych wzdłuż fragmentu tego samego głównego korytarza komunikacyjnego (ul. Morska), nie neguję, gdyż wzajemnie się uzupełniają i stanowią dopełnienie oferty przewozowej prowadzonej w ramach linii 22, ale już funkcjonowanie linii 30 jest dla mnie zagadką. Jest 22, jest 25, po co więc jest 30?


K obwodnicą do Chwarzna i Wiczlina



Zamiast linii trolejbusowej 27 w relacji Cisowa / Chylonia - Karwiny / Dąbrowa dużo bardziej sprawdziłby się autobus linii K prowadzony obwodnicą Trójmiasta i dalej przez Gdynię Zachód (Chwarzno-Wiczlino).

Uważam, że teraz wytworzył się w Gdyni, i w całym Trójmieście dobry klimat, aby poprzez aktywne działanie doprowadzić do zracjonalizowania sieci połączeń komunikacyjnych organizowanych przez ZKM Gdynia i nie tylko. Konsekwencją mogłoby być znalezienie części brakujących środków na finansowanie brakujących kursów PKM.

Odpowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia
  1. Wymienione linie: 21, 26, 27 i S nie dublują się, ale uzupełniają, podobnie jak większość innych połączeń. Gdyby linie: 21, 26 i S połączyć w jedną, to na odcinku o najmniejszych potokach pasażerskich, byłoby zdecydowanie za dużo kursów. Mocno zwiększyłaby się liczba kursów do Sopotu, co oznaczałoby konieczność dużego wzrostu dopłaty do komunikacji miejskiej z budżetu tego miasta, czego autor propozycji zapewne nie wziął pod uwagę.
  2. Linie 26 i 27 zapewniają połączenie ul. Warszawskiej z różnymi rejonami miasta, zatem przeniesienie ich kursów - w ramach nowej linii - na ul. Świętojańską odcięłoby Działki Leśne od wielu wykorzystywanych obecnie połączeń. Aktualnie przejazd trolejbusami linii 26 lub 27 z Redłowa do Grabówka, Leszczynek czy Chyloni jest przynajmniej o 7 minut krótszy niż trasą prowadzącą ulicami Świętojańską i 10 Lutego. Realizacja pomysłu Czytelnika spowodowałaby więc spore wydłużenie czasu podróży dla niemałej liczby osób jadących tymi trolejbusami przez centrum tranzytowo. Jazda ul. Świętojańską jest dla linii średnicowych tylko niepotrzebną stratą czasu.
  3. Bardzo długie linie narażone są na duże opóźnienia. Coraz więcej naszych pasażerów podnosi ten argument - świadczy o tym chociażby akcja "Stop 29 do Demptowa", zorganizowana na portalu Facebook.
  4. Linie 27 i R mają zupełnie odmienne trasy i - wskutek tego - inne zadania. Trudno oczekiwać, aby osoby jadące np. do MOPS na Grabówku dochodziły pieszo z przystanków linii R na ul. Wiśniewskiego lub odwrotnie - aby osoby jadące do pracy np. w rejonie ulic Energetyków i Hutniczej dochodziły do tych miejsc z przystanków linii 27 przy ul. Morskiej. Oczywiście nie bez znaczenia jest także całkowicie odmienny przebieg tras obydwu tych linii w rejonie centrum (ul. Warszawska versus ul. Władysława IV) i fakt, że linia R jest podstawowym połączeniem autobusowym Rumi Janowa z Gdynią. Połączenie to realizowane jest najkrótszą trasą - ul. Hutniczą - a wydłużenie do Rumi Janowa linii trolejbusowej 27 "naokoło" przez dworzec w Rumi, nawet przy pominięciu utrudnień technicznych (długi odcinek bez sieci) zdecydowanie pogorszyłoby warunki dojazdu do tego największego rumskiego osiedla, przy jednoczesnym bardzo dużym wzrośnie kosztów obsługi - z tytułu zwielokrotnienia liczby kilometrów wykonywanych niepotrzebnie po Rumi.
  5. Linie 22 i 27 także nie dublują się, gdyż linia 22 zapewnia połączenie Cisowy, Chyloni, Leszczynek, Grabówka i Działek Leśnych z ul. Świętojańską i placem Kaszubskim w centrum, zaś linia 27 - z Redłowem, częścią Orłowa, Małym i Wielkim Kackiem, Karwinami i Dąbrową - aby to stwierdzić wystarczy nawet pobieżne spojrzenie na mapę.
  6. Linia 27 charakteryzuje się bardzo dużą wymianą pasażerów - jest to jedna z najefektywniejszych linii w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej. Sytuacja przeciwna ma miejsce na linii K, na której na bardzo długich odcinkach bez przystanków po Obwodnicy, siłą rzeczy nie ma wymiany pasażerów. W rezultacie, linia K jest jedną z najbardziej deficytowych, a miesięczna liczba jej pasażerów w stosunku do liczby pasażerów linii 27 kształtuje się w proporcji 1:10. Likwidacja linii 27 na rzecz zintensyfikowania przejazdów Obwodnicą stanowiłaby więc istotne pogorszenie oferty przewozowej.
  7. Zgłoszona przez Czytelnika propozycja skierowania linii K z Chwarzna do Dąbrowy przez Wiczlino jest już przez nas planowana do realizacji.
  8. Idąc dalej tokiem rozumowania Czytelnika można byłoby np. połączyć linie: 146, 23 oraz 171 i uzyskać w ten sposób połączenie bezpośrednie Rewy z centrum Gdyni, Karwinami, Chwaszczynem i Gdańskiem Oliwą, czy też połączyć linie: J, R i Z, tworząc połączenie Wejherowa, Rumi, Gdyni i Żukowa, ale na każdej z tych linii obowiązują zupełnie odmienne częstotliwości, które przekładają się na różną liczbę wozokilometrów i będący jej pochodną różny poziom dofinansowania z budżetów obsługiwanych gmin.
Wojciech Jabłoński

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (350) 4 zablokowane

  • (3)

    Szanowny czytelnik chyba mało podróżuje ZKM w Gdyni.
    W 100% zgadzam się z Panem rzecznikiem ZKM, każda z tych linii ma swoje zadanie i swoją częstotliwość, co wg mnie działa idealnie.

    • 46 5

    • Popieram w 100%

      • 6 1

    • Rozumiem, że SKM jest niepotrzebna, a czas jazdy trajtkiem akceptowalny ? (1)

      SKM Cisowa Gdynia 8-9 miniut, ZKM 26-30 miniut. SKM Cisowa Orłowo 14 minut, ZKM 45-50 minut. I zrozum tutaj ludzi ? Popieram stanowisko: Część dubli wypad i część kasy Gdynia dokłada na SKM i PKM zwiększając ich częstotliwość.

      • 1 9

      • liczy się dostępność

        liczy się dostępność szczególnie dla osób starszych, a tej SKM póki co nie jest w stanie zapewnić. Ja też po drugim piwie mogę poczuć się jak rozkładowiec i zacząć wymyślać swoje wizje;)

        • 7 0

  • Pan Marcin Gromadzki (11)

    To profesjonalista. Właściwy człowiek na właściwym miejscu.

    Mam nadzieję że ZKM płaci mu godziwie i ta osoba nie odejdzie...

    Pamiętam go jeszcze z końcówki lat 90. Gdy pojawiał się problem z ZKM wystarczyło przedstawić sensownie sytuacje a on znajdował rozwiązanie..

    • 29 11

    • Gromad to taki specjalista, że hoho (6)

      W Gorzowie zaproponowal prezydentowi likwidację tramwajów który to kupił, no bo MG to"specjalista". Efekt? Prezydent niemal wyleciał z urzędu. Mg to taki specjalista, że nie chce automatów biletowych, bo to kierowca powinien sprzedawać bilety. Paranoja.

      • 11 6

      • do flustrata (2)

        te, Eurotram

        Nie ściemniaj.

        Gromadzki akurat zaproponował rozwój tramwaju w Gorzowie, a nie zwój. Przeszperaj se internety

        • 4 9

        • Hmm (1)

          W Rzeszowie kazał zmienić linie bezpośrednie na przesiadki w centrum. Podobno.

          • 4 1

          • tam zaproponował tramwaj

            albo to był Radom? A tam, co za róznica

            • 3 2

      • Do Mariusz (2)

        Pamietaj że w internecie nie jesteś anonimowy i za pomówienia i oszczerstwa jest paragraf

        • 1 7

        • Prawdę trzeba mówić i odważnie podpisać się (1)

          A Gromadzki na wszystko znajdzie odpowiedź. Autor szuka kasy na PKM czy SKM i w tym kontekście znajduje czy wytyka rzeczywiste błędy w funkcjonowaniu komunikacji w mieście, a Pan Gromadzki odwraca kota ogonem pisząc o wielofunkcyjności każdej linii trolejbusowej. I to jest sztuka. Wybronić się z rzeczywistych błędów jeszcze zgnoić adwersarza. Gratuluję Panie Marcinie.

          • 4 1

          • taka atmosfera

            Od lat syndrom oblężonej twierdzy, może przewietrzyć? W Gdyni tyle wieje, a nie pomaga.

            • 6 1

    • (2)

      Taki specjalista, że z roku na rok liczba pasażerów w Gdyni spada, podczas gdy w Gdańsku rośnie.

      • 10 1

      • Do tego spada rola SKM w Gdyni, no bo skoro

        S-ja czy trolejbusem wszędzie dojadę, to po co mnie SKM ? I tutaj się rodzi problem braku chęci wsparcia kolejki. A staruszkom z Chyloni, Wzgórza, czy Redłowa w to graj. I nie ważne że kolejką będą gdziekolwiek w kilka minut.

        • 1 1

      • spada czy rośnie kwestia pomiaru

        spada czy rośnie kwestia pomiaru. proponujęporównać wskaźniki tzw. samofinansowania - pokrycia kosztów przychodami ze sprzedaży biletów - są niemal takie same w Gdn i w Gdy;)

        • 0 1

    • Gromad był wielki w 90/początek 00.
      Teraz się wypalił, idzie na starej opinii, normalne dla ludzi, nie ma co narzekać. Postawić pomnik, na zasłużoną emeryturę, a ktoś młody, z ambicjami i energią powinien go zastąpić.

      • 1 0

  • (4)

    Likwidować linie wzdłuż SKM to można tylko wtedy jak będzie jeden wspólny bilet

    • 37 0

    • SKM będzie miała awarię i do Rumi nie dojedziesz. (1)

      Po drugie, spróbuj wejść do SKM z dziećmi, wózkiem itp.

      • 5 0

      • Perony wysokie, choć nie na każdy jest winda.

        • 0 0

    • (1)

      Jest - metropolitalny. Łyso?

      • 1 4

      • Po pierwsze za drogi. Po drugie ja chce wspolny jednorazowy za 3 - 3,50 zl

        i co ? Lyso ?

        • 4 0

  • A kiedy PKM do Wiczlina i Obłuża? (3)

    A do tego pierwszego może w końcu zacznie się budować linie trolejbusowe chociaż?

    • 20 5

    • szczur powiedział, że się nie da!!! (1)

      • 3 3

      • I szczur ma rację! Domagają ile się na Wiczlinie PKSa o Koleczkowa

        • 0 0

    • A po co trajtki do Wiczlina? Z nimi jest wieczny problem. Te baterie tyle km nie wytrzymuja bardzo czesto sa ich awarie, jeden drugiego nie wyprzedzi bo sa na tej samej sieci podlaczone. Zimą sieć zamarznieta to problemy z podjechaniem, sciaganie pał, wysylanie przecierakow opoznienia itp itd lepiej zainwestowac w nowoczesne autobusy a nie te wynalazki

      • 3 0

  • (1)

    Ja chce, żeby na trasy wróciły "Ziutki". Przytrzaśnięcie drzwiami groziło śmiercią, amputacją, trwałym kalectwem :D Kierownica z plastikową owijką w kolorze kości słoniowej z luzem na przynajmniej pół obrotu :D Sprężarka hałasowała jak młot pneumatyczny :D Nie ważne czy drzwi były zamknięte czy otwarte, przeciąg zawsze ten sam :)

    • 15 5

    • i kopał prądem w ostatnich drzwiach

      • 3 0

  • (2)

    to może zamiast 22 zostawić 30.

    • 1 8

    • Nie !!! (1)

      Nie
      W niedziele przed południem z Cisowej ulicą Chylońską jeździ tylko 22.
      Na Morskiej jest 26 i 25.

      • 6 0

      • 22 w niedziele to babciowóz.

        • 1 0

  • Czytelnik pewnie więcej wie o działalości komunikacji niż magistrat ze szczurem na czele. (1)

    szczur i zattepcy wożą się drogimi limuzynami i parkują prawie w drzwiach.

    • 3 21

    • taki sam madry jak i ty

      • 3 2

  • Linia 4 F (2)

    Linia 4 F zawsze kiedy ją widzę wozi powietrze! Czy ktokolwiek to sprawdził? Przecież z kontenerowej jadzie 150, 105,125, 197...

    • 24 4

    • (1)

      czy ona ma jakis związek z tymi sportowymi ubraniami?

      • 7 1

      • Albo jest finansowana przez Sciemę, albo 4 F :)
        bo wozi powietrze aż miło.

        • 1 0

  • (3)

    rzecznik ZKM Gdynia zawsze będzie bronił racji tego co jest więc po co w ogóle go pytać

    • 11 19

    • tak zlikwiduj te lini, chociaż i tak są zapełnione, a na zkm i skm jest oddzielny bilet, no zawsze można kupić 2 miesięczne (2)

      • 1 0

      • Jest metropoliyalny

        • 1 1

      • I w tym tkwi szkopul. Bieda. Ludzie maja miesieczny na ZKM i szkoda im kazdej zlotowkina SKM

        Nawet za cene szybszego przejazdu. Ale gdyby bilet byl jeden, gwarantuje zwrot o 100 procent, Ale tego Gromadzki nie powie. Bystrzak jak nic

        • 0 0

  • Wyprowadzić ruch aut z Gdyni, miasto powinno stawiać na elokogię, słusznie władze nie budują nowych dróg żeby utrudnić życie kierowcom.

    • 7 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane