• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: "ZKM Gdynia powinien likwidować zdublowane linie"

Wojciech Jabłoński
1 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Zdaniem czytelnika autobusy dublują się albo wzajemnie, albo SKM. Zdaniem czytelnika autobusy dublują się albo wzajemnie, albo SKM.

- Argumenty ZKM Gdynia dotyczące likwidacji linii 4A uważam za nietrafione, bo łatwo można znaleźć wiele innych przykładów, gdzie dublowanie kursów skutkuje marnotrawieniem pieniędzy, które mogłyby trafić np. do PKM - pisze w liście do naszej redakcji pan Wojciech, przedstawiając przykłady.



Co sądzisz o propozycjach czytelnika?

Informacja dotycząca likwidacji linii 4A kursującej spod dworca w Gdyni na lotnisko w Rębiechowie wywołała spore poruszenie wśród czytelników, niezgadzających się z większością argumentów prezentowanych przez ZKM Gdynia. Społecznicy z Miasta Wspólnego zaproponowali, żeby zaoszczędzoną na utrzymywaniu linii kwotę przeznaczyć na dodatkowe kursy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Nie brakuje też głosów, że skoro jest likwidowany autobus na lotnisko, warto przeanalizować zasadność utrzymywania linii w innych rejonach miasta, które albo dublują się wzajemnie, albo niepotrzebnie konkurują z SKM.

Oto jedna z propozycji przygotowana przez pana Wojciecha:

ZKM Gdynia jako powód likwidacji linii 4A podaje m.in. koszty jej utrzymania oraz dublowanie z linią PKM. Zupełnie nie zgadzam się z taką argumentacją. Przy obecnej kulejącej ofercie PKM, uwzględniając także przebieg linii PKM, argumenty ZKM Gdynia uważam za zupełnie nietrafione. Można wskazać co najmniej kilka innych miejsc, gdzie faktycznie dublowane są linie i marnotrawione w ten sposób niemałe pieniądze.

Jest SKM, więc po co kilka linii



Wzdłuż głównego korytarza komunikacyjnego miasta Gdyni, jaki niewątpliwie stanowią ulice Morska oraz al. Zwycięstwa, poprowadzone są co najmniej cztery w pełni dublujące się ze sobą linie sieci ZKM, dodatkowo dublujące trasę SKM. Są to linie trolejbusowe i autobusowe nr: 21, 26 i S oraz w części 27.

Uważam, że takie linie jak wspomniane 21, 26, S powinny być ze sobą połączone w jedną linię trolejbusową nr 21 łączącą Gdynię Cisową z Sopotem Wyścigi (pętla przy Reja), poprzez ulicę Świętojańską w centrum miasta, z właściwie dobraną częstotliwością.

Jestem zwolennikiem jednej głównej linii trolejbusowej, poruszającej się wzdłuż linii SKM, stanowiącej doskonałe uzupełnienie jej "szybkiej" oferty poprzez zatrzymywanie się na wszystkich przystankach.

Za dużo trolejbusów na jednej trasie



Co do linii 27, to ZKM Gdynia powinien się zdecydować: albo R, albo 27, albo 27 tylko na odcinku Redłowo SKM - Dąbrowa. Dostęp do komunikacji miejskiej na odcinku Cisowa - Wzgórze św. Maksymiliana, przez ul. Warszawską, od lat doskonale zapewnia linia 22, a dalej aż do Dąbrowy to jest już tylko dublowanie wymienionych wcześniej linii 27 i R.

Przebiegu linii 25 i 28, prowadzonych wzdłuż fragmentu tego samego głównego korytarza komunikacyjnego (ul. Morska), nie neguję, gdyż wzajemnie się uzupełniają i stanowią dopełnienie oferty przewozowej prowadzonej w ramach linii 22, ale już funkcjonowanie linii 30 jest dla mnie zagadką. Jest 22, jest 25, po co więc jest 30?


K obwodnicą do Chwarzna i Wiczlina



Zamiast linii trolejbusowej 27 w relacji Cisowa / Chylonia - Karwiny / Dąbrowa dużo bardziej sprawdziłby się autobus linii K prowadzony obwodnicą Trójmiasta i dalej przez Gdynię Zachód (Chwarzno-Wiczlino).

Uważam, że teraz wytworzył się w Gdyni, i w całym Trójmieście dobry klimat, aby poprzez aktywne działanie doprowadzić do zracjonalizowania sieci połączeń komunikacyjnych organizowanych przez ZKM Gdynia i nie tylko. Konsekwencją mogłoby być znalezienie części brakujących środków na finansowanie brakujących kursów PKM.

Odpowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia
  1. Wymienione linie: 21, 26, 27 i S nie dublują się, ale uzupełniają, podobnie jak większość innych połączeń. Gdyby linie: 21, 26 i S połączyć w jedną, to na odcinku o najmniejszych potokach pasażerskich, byłoby zdecydowanie za dużo kursów. Mocno zwiększyłaby się liczba kursów do Sopotu, co oznaczałoby konieczność dużego wzrostu dopłaty do komunikacji miejskiej z budżetu tego miasta, czego autor propozycji zapewne nie wziął pod uwagę.
  2. Linie 26 i 27 zapewniają połączenie ul. Warszawskiej z różnymi rejonami miasta, zatem przeniesienie ich kursów - w ramach nowej linii - na ul. Świętojańską odcięłoby Działki Leśne od wielu wykorzystywanych obecnie połączeń. Aktualnie przejazd trolejbusami linii 26 lub 27 z Redłowa do Grabówka, Leszczynek czy Chyloni jest przynajmniej o 7 minut krótszy niż trasą prowadzącą ulicami Świętojańską i 10 Lutego. Realizacja pomysłu Czytelnika spowodowałaby więc spore wydłużenie czasu podróży dla niemałej liczby osób jadących tymi trolejbusami przez centrum tranzytowo. Jazda ul. Świętojańską jest dla linii średnicowych tylko niepotrzebną stratą czasu.
  3. Bardzo długie linie narażone są na duże opóźnienia. Coraz więcej naszych pasażerów podnosi ten argument - świadczy o tym chociażby akcja "Stop 29 do Demptowa", zorganizowana na portalu Facebook.
  4. Linie 27 i R mają zupełnie odmienne trasy i - wskutek tego - inne zadania. Trudno oczekiwać, aby osoby jadące np. do MOPS na Grabówku dochodziły pieszo z przystanków linii R na ul. Wiśniewskiego lub odwrotnie - aby osoby jadące do pracy np. w rejonie ulic Energetyków i Hutniczej dochodziły do tych miejsc z przystanków linii 27 przy ul. Morskiej. Oczywiście nie bez znaczenia jest także całkowicie odmienny przebieg tras obydwu tych linii w rejonie centrum (ul. Warszawska versus ul. Władysława IV) i fakt, że linia R jest podstawowym połączeniem autobusowym Rumi Janowa z Gdynią. Połączenie to realizowane jest najkrótszą trasą - ul. Hutniczą - a wydłużenie do Rumi Janowa linii trolejbusowej 27 "naokoło" przez dworzec w Rumi, nawet przy pominięciu utrudnień technicznych (długi odcinek bez sieci) zdecydowanie pogorszyłoby warunki dojazdu do tego największego rumskiego osiedla, przy jednoczesnym bardzo dużym wzrośnie kosztów obsługi - z tytułu zwielokrotnienia liczby kilometrów wykonywanych niepotrzebnie po Rumi.
  5. Linie 22 i 27 także nie dublują się, gdyż linia 22 zapewnia połączenie Cisowy, Chyloni, Leszczynek, Grabówka i Działek Leśnych z ul. Świętojańską i placem Kaszubskim w centrum, zaś linia 27 - z Redłowem, częścią Orłowa, Małym i Wielkim Kackiem, Karwinami i Dąbrową - aby to stwierdzić wystarczy nawet pobieżne spojrzenie na mapę.
  6. Linia 27 charakteryzuje się bardzo dużą wymianą pasażerów - jest to jedna z najefektywniejszych linii w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej. Sytuacja przeciwna ma miejsce na linii K, na której na bardzo długich odcinkach bez przystanków po Obwodnicy, siłą rzeczy nie ma wymiany pasażerów. W rezultacie, linia K jest jedną z najbardziej deficytowych, a miesięczna liczba jej pasażerów w stosunku do liczby pasażerów linii 27 kształtuje się w proporcji 1:10. Likwidacja linii 27 na rzecz zintensyfikowania przejazdów Obwodnicą stanowiłaby więc istotne pogorszenie oferty przewozowej.
  7. Zgłoszona przez Czytelnika propozycja skierowania linii K z Chwarzna do Dąbrowy przez Wiczlino jest już przez nas planowana do realizacji.
  8. Idąc dalej tokiem rozumowania Czytelnika można byłoby np. połączyć linie: 146, 23 oraz 171 i uzyskać w ten sposób połączenie bezpośrednie Rewy z centrum Gdyni, Karwinami, Chwaszczynem i Gdańskiem Oliwą, czy też połączyć linie: J, R i Z, tworząc połączenie Wejherowa, Rumi, Gdyni i Żukowa, ale na każdej z tych linii obowiązują zupełnie odmienne częstotliwości, które przekładają się na różną liczbę wozokilometrów i będący jej pochodną różny poziom dofinansowania z budżetów obsługiwanych gmin.
Wojciech Jabłoński

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (350) 4 zablokowane

  • S (2)

    powinna się zatrzymywać na przystanku al. Zwycięstwa-Wielkopolska aby umożliwić szczególnie mieszkancom Sopotu odwiedzającym pacjentów dojście do szpitala i instytutu w Redłowie. W zamiam może zlikwidować przystanek Orłowo klif lub orłowska, które są w bliskiej odległości oraz w pobliżu skm

    • 15 1

    • Oczywista rzecz, ale nie dla Zkm Gdynia

      • 2 0

    • Linie pośpieszne powinny właśnie mieć mniej przystanków. Albo powinny zostać przemianowane na zwykłe.

      • 1 0

  • Fantazna fantazja...

    Czytelnika ponioslo rowno... gratuluje pomyslow!

    • 5 3

  • Taniej będzie..

    A może taniej będzie jak na trasę linii 4A wyjadą autobusy z CNG? Spróbować dopasować rozkład jazdy do pracy lotniska ( przyloty-odloty)? A tak od razu "nie opłaca się"...Pieniądze to nie wszystko.Myślenie pozytywne dużo nie kosztuje...Tak wytyczyć można też trasę,że jazda będzie po "kosztach" ale będzie. Ale trzeba "chcieć"...

    • 10 3

  • Chce i juz (4)

    Autor, porusza ważne dla niego kwestie, jednak zupełnie nie zwraca przy tym uwagi na aktualny stan.
    Znamienne jest ostatnimi czasy, że dosc często publikowane są tu teksty "swietych, oburzonych", którzy wykladaja swoje racje jako dogmaty, często niestety w kwestiach w których w ogóle nie mają najmniejszego rozeznania, a nawet ochoty do zapoznania się z istniejącym stanem, jego przyczynami czy skutkami.
    Nie przeszkadza im to, rzecz jasna, w formułowaniu ogólnych wniosków o tym jak to czy owo POWINNO być zrobione/zorganizowane, a wszystkich odpowiedzialnych za niezgodność z ich oczekiwaniami obrzucac metaforycznym blotem.
    Wydaje mi się że wystarczyłoby założyć, podejmując się wypowiedzi w jakimś temacie, że druga strona nie dąży koniecznie do uprzykrzenia nam życia. Tymczasem obecnie wygląda to tak, że jeśli cokolwiek mi się nie podoba, to publicznie przedstawie swoje krytyczne zdanie (nierzadko obsmarowujac kogoś), nie zadajac sobie trudu zapoznania sie, zapytania i zrozumienia czemu jest jak jest, i jeszcze powiem im jak powinni zrobić. Bo ja tak chce, i tyle.
    O wielu rzeczach trzeba rozmawiać i je zmieniać, ale nie podoba mi sie ze mieszkańcy np. Cisowy maja stracić bezpośrednie polaczenie z Dobrowa, bo jeden człowiek "nie lubi zdublowanych (wg niego) linii".

    • 9 5

    • Komentarz

      W sumie to miło przeczytać od czasu do czasu coś innego niż bluzgi w komentarzach.

      • 1 0

    • Panie Edek, ale to jest brak zrozumienia dla tego tematu (1)

      Celem nie jest skasowanie wszystkiego dla zasady, tylko doprowadzenie do większej współpracy na linii SKM i ZKM, a w następstwie znalezienie kasy na PKM.

      • 1 0

      • Doprowadzenie przede wszystkim do podróży na jednym bilecie

        Czy Pan tez podróżuje, albo wolałby podróżować 45 minut z Cisowej do Orłowa linią 26, zamiast 14 minut SKM ? Nie wierzę.

        • 2 0

    • Przeciez w artykule jest propozycja ekspresowego polaczenia Cisowej / Chyloni z Karwinami / Dabrowa przez Obwodnice.

      Doczytaj, nie krytykuj zawczasu.

      • 1 0

  • Odczepcie się od Gromadzkiego (5)

    Nie wiem czy wiecie ale Gromadzki:
    - nie układa rozkładów jazdy
    - nie planuje tras
    - jest rzecznikiem prasowym i przekazuje stanowisko firmy ZKM GDYNIA, a nie swoje własne. Mówi w imieniu ZKMu a nie swoim
    - zrobił dużo dobrego dla rozwoju komunikacji w Gdyni
    Zastanówcie się 2 razy zanim oplujecie człowieka, bo to nie jest tak jak się każdemu wydaje, że każda jego wypowiedź to jego fantazja i fanaberie. Też ma swoich przełożonych, przedstawia stanowisko firmy, tym samym jest mięsem armatnim narażonym na obelgi ze strony pasażerów.
    Pomyśl, zanim bezmyślnie kogoś oskarżysz i oczernisz.

    • 10 9

    • Skoro tak lubi , to trudno. Przecież nikt go nie zmusza. (1)

      • 5 2

      • A czemu nie mówi niczego w kontekście współpracy z SKM/PKM ?

        Bo ma to gdzieś. Jest pracownikiem konkurencji. I zamiast pokazać wolę współpracy, odwraca się d.... i przedstawia zdanie ZKM. tylko ZKM. I jak ma być dobrze ? A czemu nie zająknął się o wspólnych biletach, które faktycznie by sprawiły że ludzie z Orłowa do Chyloni jeździliby dużo. szybciej koleją. Bo to nie jest dla niego interes, jak dał zrozumieć po uzasadnieniu w temacie K i 27

        • 3 0

    • niech gromadzki zmieni prace....weźmie kredyt

      • 2 2

    • Nie wazelinuj kolego, tez wiem co mowie

      • 1 2

    • Sam piszesz że zrobił wiele dobrego.
      Wszyscy z tym się zgadzają.

      Pytanie - czy robi teraz wiele dobrego?

      • 3 0

  • Jak dla mnie likwidacja 4A jest kompletnie niezrozumiala, dlatego, ze PKM jezdzi bardzo rzadko. Rozklad jazdy 4 A nalezaloby tak ulozyc, zeby autobus i PKM odjezdzaly naprzemiennie.
    N

    • 14 1

  • Jestem naprawdę zafascynowany.. (4)

    Jestem naprawdę zafascynowany tym co widzę na ul.Morskiej po godzinie 22:30.
    Z częstotliwością niemal co 3-5 minut widzę pędzące z Centrum do "bazy" Zakręt do Oksywia /Grabówek/-trolejbusy linii 710. W blisko 98% wiozą "powietrze". Ale jazda....Jadą też takie "bezimienne" w zaciemnieniu i bez numerów, bez pasażerów...

    • 11 3

    • ale co w tym jest dziwnego?Do bazy musi zjechać kilkadziesiąt pojazdów obsługujących linie z Karwin i kilkadziesiąt od strony Chyloni i Cisowej co jest w tym dziwnego że linie dzienne po 22 czy 23 kończą działanie a trolejbusy zjeżdżają do swojej bazy na serwis mycie itd?Mają zjeżdżać co pół godziny żeby ostatni zjechał o 4 rano?

      • 8 1

    • To Gdynia jeszcze nie kupiła trolejbusowych teleportów? SKANDAL!

      • 2 1

    • I dlatego mieszkańcom wzdluz Morskiej trolejbusy pasują bardziej niz szybka kolejka.

      Częstotliwość na Morskiej, choćby i stu dublujących linii pasuje tutaj wszystkim i to jest puenta w tym temacie.

      • 5 0

    • Przecież jakoś muszą zjechać z trasy do bazy, więc jest uniwersalna linia 710, pod którą jada. Żeby w razie czego moc zabrać ludzi. Co w tym dziwnego?

      • 2 0

  • Linia 4F

    A linia 4.F jest "rentowna" czy nie jest? To jest linia z terminalu Promowego Gdynia/Karlskrona- do Centrum. Widzę b.często...pusty autobus, może da się zrobić linię 4A/F. Nie da się..? a to szkoda...
    Za sponsoruję albo znajdę chociaż 200 zł na paliwo i test z "rentowności". na TAM i z Powrotem, pod warunkiem ,że "zysk" netto dla mnie i U Skarbowego

    • 13 0

  • alternatywa i konkurencja jest i jiz. (1)

    jak padnie skm to jest autobus i odwrotnie. i nie kazdemu pasuje skm czy pkm ludzie nooo.

    • 8 3

    • Co za mongol.

      Wlasnie nie ma być konkurencji. To ma wspolpracowac. Wsiadasz w co chcesz i jedziesz. Sam decydujesz. Tak ciezko skumac. Normalnie jak ten z Zkm

      • 0 0

  • Te misto wspólne to najchetniejbym zlikwidowal przeciez to sa same debile

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane