• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: "ZKM Gdynia powinien likwidować zdublowane linie"

Wojciech Jabłoński
1 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Zdaniem czytelnika autobusy dublują się albo wzajemnie, albo SKM. Zdaniem czytelnika autobusy dublują się albo wzajemnie, albo SKM.

- Argumenty ZKM Gdynia dotyczące likwidacji linii 4A uważam za nietrafione, bo łatwo można znaleźć wiele innych przykładów, gdzie dublowanie kursów skutkuje marnotrawieniem pieniędzy, które mogłyby trafić np. do PKM - pisze w liście do naszej redakcji pan Wojciech, przedstawiając przykłady.



Co sądzisz o propozycjach czytelnika?

Informacja dotycząca likwidacji linii 4A kursującej spod dworca w Gdyni na lotnisko w Rębiechowie wywołała spore poruszenie wśród czytelników, niezgadzających się z większością argumentów prezentowanych przez ZKM Gdynia. Społecznicy z Miasta Wspólnego zaproponowali, żeby zaoszczędzoną na utrzymywaniu linii kwotę przeznaczyć na dodatkowe kursy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Nie brakuje też głosów, że skoro jest likwidowany autobus na lotnisko, warto przeanalizować zasadność utrzymywania linii w innych rejonach miasta, które albo dublują się wzajemnie, albo niepotrzebnie konkurują z SKM.

Oto jedna z propozycji przygotowana przez pana Wojciecha:

ZKM Gdynia jako powód likwidacji linii 4A podaje m.in. koszty jej utrzymania oraz dublowanie z linią PKM. Zupełnie nie zgadzam się z taką argumentacją. Przy obecnej kulejącej ofercie PKM, uwzględniając także przebieg linii PKM, argumenty ZKM Gdynia uważam za zupełnie nietrafione. Można wskazać co najmniej kilka innych miejsc, gdzie faktycznie dublowane są linie i marnotrawione w ten sposób niemałe pieniądze.

Jest SKM, więc po co kilka linii



Wzdłuż głównego korytarza komunikacyjnego miasta Gdyni, jaki niewątpliwie stanowią ulice Morska oraz al. Zwycięstwa, poprowadzone są co najmniej cztery w pełni dublujące się ze sobą linie sieci ZKM, dodatkowo dublujące trasę SKM. Są to linie trolejbusowe i autobusowe nr: 21, 26 i S oraz w części 27.

Uważam, że takie linie jak wspomniane 21, 26, S powinny być ze sobą połączone w jedną linię trolejbusową nr 21 łączącą Gdynię Cisową z Sopotem Wyścigi (pętla przy Reja), poprzez ulicę Świętojańską w centrum miasta, z właściwie dobraną częstotliwością.

Jestem zwolennikiem jednej głównej linii trolejbusowej, poruszającej się wzdłuż linii SKM, stanowiącej doskonałe uzupełnienie jej "szybkiej" oferty poprzez zatrzymywanie się na wszystkich przystankach.

Za dużo trolejbusów na jednej trasie



Co do linii 27, to ZKM Gdynia powinien się zdecydować: albo R, albo 27, albo 27 tylko na odcinku Redłowo SKM - Dąbrowa. Dostęp do komunikacji miejskiej na odcinku Cisowa - Wzgórze św. Maksymiliana, przez ul. Warszawską, od lat doskonale zapewnia linia 22, a dalej aż do Dąbrowy to jest już tylko dublowanie wymienionych wcześniej linii 27 i R.

Przebiegu linii 25 i 28, prowadzonych wzdłuż fragmentu tego samego głównego korytarza komunikacyjnego (ul. Morska), nie neguję, gdyż wzajemnie się uzupełniają i stanowią dopełnienie oferty przewozowej prowadzonej w ramach linii 22, ale już funkcjonowanie linii 30 jest dla mnie zagadką. Jest 22, jest 25, po co więc jest 30?


K obwodnicą do Chwarzna i Wiczlina



Zamiast linii trolejbusowej 27 w relacji Cisowa / Chylonia - Karwiny / Dąbrowa dużo bardziej sprawdziłby się autobus linii K prowadzony obwodnicą Trójmiasta i dalej przez Gdynię Zachód (Chwarzno-Wiczlino).

Uważam, że teraz wytworzył się w Gdyni, i w całym Trójmieście dobry klimat, aby poprzez aktywne działanie doprowadzić do zracjonalizowania sieci połączeń komunikacyjnych organizowanych przez ZKM Gdynia i nie tylko. Konsekwencją mogłoby być znalezienie części brakujących środków na finansowanie brakujących kursów PKM.

Odpowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia
  1. Wymienione linie: 21, 26, 27 i S nie dublują się, ale uzupełniają, podobnie jak większość innych połączeń. Gdyby linie: 21, 26 i S połączyć w jedną, to na odcinku o najmniejszych potokach pasażerskich, byłoby zdecydowanie za dużo kursów. Mocno zwiększyłaby się liczba kursów do Sopotu, co oznaczałoby konieczność dużego wzrostu dopłaty do komunikacji miejskiej z budżetu tego miasta, czego autor propozycji zapewne nie wziął pod uwagę.
  2. Linie 26 i 27 zapewniają połączenie ul. Warszawskiej z różnymi rejonami miasta, zatem przeniesienie ich kursów - w ramach nowej linii - na ul. Świętojańską odcięłoby Działki Leśne od wielu wykorzystywanych obecnie połączeń. Aktualnie przejazd trolejbusami linii 26 lub 27 z Redłowa do Grabówka, Leszczynek czy Chyloni jest przynajmniej o 7 minut krótszy niż trasą prowadzącą ulicami Świętojańską i 10 Lutego. Realizacja pomysłu Czytelnika spowodowałaby więc spore wydłużenie czasu podróży dla niemałej liczby osób jadących tymi trolejbusami przez centrum tranzytowo. Jazda ul. Świętojańską jest dla linii średnicowych tylko niepotrzebną stratą czasu.
  3. Bardzo długie linie narażone są na duże opóźnienia. Coraz więcej naszych pasażerów podnosi ten argument - świadczy o tym chociażby akcja "Stop 29 do Demptowa", zorganizowana na portalu Facebook.
  4. Linie 27 i R mają zupełnie odmienne trasy i - wskutek tego - inne zadania. Trudno oczekiwać, aby osoby jadące np. do MOPS na Grabówku dochodziły pieszo z przystanków linii R na ul. Wiśniewskiego lub odwrotnie - aby osoby jadące do pracy np. w rejonie ulic Energetyków i Hutniczej dochodziły do tych miejsc z przystanków linii 27 przy ul. Morskiej. Oczywiście nie bez znaczenia jest także całkowicie odmienny przebieg tras obydwu tych linii w rejonie centrum (ul. Warszawska versus ul. Władysława IV) i fakt, że linia R jest podstawowym połączeniem autobusowym Rumi Janowa z Gdynią. Połączenie to realizowane jest najkrótszą trasą - ul. Hutniczą - a wydłużenie do Rumi Janowa linii trolejbusowej 27 "naokoło" przez dworzec w Rumi, nawet przy pominięciu utrudnień technicznych (długi odcinek bez sieci) zdecydowanie pogorszyłoby warunki dojazdu do tego największego rumskiego osiedla, przy jednoczesnym bardzo dużym wzrośnie kosztów obsługi - z tytułu zwielokrotnienia liczby kilometrów wykonywanych niepotrzebnie po Rumi.
  5. Linie 22 i 27 także nie dublują się, gdyż linia 22 zapewnia połączenie Cisowy, Chyloni, Leszczynek, Grabówka i Działek Leśnych z ul. Świętojańską i placem Kaszubskim w centrum, zaś linia 27 - z Redłowem, częścią Orłowa, Małym i Wielkim Kackiem, Karwinami i Dąbrową - aby to stwierdzić wystarczy nawet pobieżne spojrzenie na mapę.
  6. Linia 27 charakteryzuje się bardzo dużą wymianą pasażerów - jest to jedna z najefektywniejszych linii w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej. Sytuacja przeciwna ma miejsce na linii K, na której na bardzo długich odcinkach bez przystanków po Obwodnicy, siłą rzeczy nie ma wymiany pasażerów. W rezultacie, linia K jest jedną z najbardziej deficytowych, a miesięczna liczba jej pasażerów w stosunku do liczby pasażerów linii 27 kształtuje się w proporcji 1:10. Likwidacja linii 27 na rzecz zintensyfikowania przejazdów Obwodnicą stanowiłaby więc istotne pogorszenie oferty przewozowej.
  7. Zgłoszona przez Czytelnika propozycja skierowania linii K z Chwarzna do Dąbrowy przez Wiczlino jest już przez nas planowana do realizacji.
  8. Idąc dalej tokiem rozumowania Czytelnika można byłoby np. połączyć linie: 146, 23 oraz 171 i uzyskać w ten sposób połączenie bezpośrednie Rewy z centrum Gdyni, Karwinami, Chwaszczynem i Gdańskiem Oliwą, czy też połączyć linie: J, R i Z, tworząc połączenie Wejherowa, Rumi, Gdyni i Żukowa, ale na każdej z tych linii obowiązują zupełnie odmienne częstotliwości, które przekładają się na różną liczbę wozokilometrów i będący jej pochodną różny poziom dofinansowania z budżetów obsługiwanych gmin.
Wojciech Jabłoński

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (350) 4 zablokowane

  • Tak? (9)

    mieszkam na Pustkach. Proszę mi pokazać jak dojadę bez linii S do UM i dalej do Orłowa? 28 wokół Chyloni na 3 maja jedzie tylko. W, co godzinę i też pospieszny. I koniec. Pustki Cisowskie to czarna dziura komunikacyjna. Jednym autobusem (nie pospiesznym) nie dojedzie się nawet do UM, nie mówiąc o Obłużu i innych dzielnicach. Niech czytelnik nie będzie taki mądry.

    • 40 3

    • (3)

      rada: przeprowadź się do miasta

      • 3 13

      • Taki rady to możesz udzielać swojej rodzinie...

        • 10 3

      • Lub zapukaj do wszystko wiedzacego posla z twojej dzielnicy.

        • 4 0

      • To żes zabłysnął....

        • 1 5

    • Idz przez las.

      • 6 0

    • Do kolejki i jazda

      15 minut

      • 6 2

    • (1)

      Na Obłuże da się dojechać jednym autobusem z Pustek na Obłuże. :) 770 może rzadko jeździ ale jest :) A z Jaskółczej są autobusy do Rumi, Karwin i Łężyc , Koleczkowa . Więc trochę wyboru macie :)

      • 2 7

      • Tak tak do Karwin dwa kursy 191 a ten popołudniowy to tylko wróżka wie kiedy jedzie

        • 1 0

    • Do dworca w Chyloni i dalej SKM

      No ale to musi byc zgrane i na jednym bilecie

      • 0 0

  • (1)

    Czytelnik siedzi przed kompem i stad jego teoretyczna analiza. Myśli ze trajtki i autobusy jezdza ot tak sobie i nikt nie prowadzi analiz.

    • 12 3

    • Właśnie analizuję sekretarkę.

      • 1 0

  • Panie Wojciechu (9)

    ZKM Gdynia ma tak dopracowane trasy, ze praktycznie po calej Gdyni mozna jezdzic z pominieciem SKM(bilet miesieczny 96zl na cala siec). Wezly przesiadkowe, zsynchronizowane autobusy/trajtki. Wszystko dziala perfekcyjnie. Nawet kursy wczesnie rano lub bardzo pozno wieczorem.

    Niewielka ilosc awari. Firma widac zarzadzania jest przez fachowcow :) O ile o Gdansku non stop lsyszymy narzekania to o Gdyni nie lub bardzo sporadycznie.

    • 29 16

    • chyba o Gdyni z lat 90 piszesz (1)

      teraz to dramat i smutek

      • 9 6

      • ale to już było i .....

        Parę lat temu był,o dość dobrze, nadal punktualność OK, ale zmieniły się realia a struktura komunikacji zmienia się poooowwwoooliiiiii. Wiczlino -Chwarzo to nie kilka a kilkadziesiąt tyś ludności, Kacze Buki też rosną, Hutnicza to więcej zakładów pracy, a tereny stoczniowe też zmieniły strukturę zatrudnienia. Szkoły zmieniły lokalizację a tam gdzie dominowali ludzie pracy dominują emeryci i odwrotnie - czasami odnoszę wrażenie że ZKM tych zmian nie dostrzega !!!

        • 0 0

    • (2)

      Perfekcyjnie co roku spada liczba pasażerów korzystających z tej świetnej komunikacji składającej się ze starych jelczomercedesów.

      • 10 5

      • potrafisz policzyć, ile jelczomercedesów jeździ obecnie w Gdyni? (1)

        Chyba słabo z wiedzą, bo zostało ich niewiele, a w 2018 znikną zupełnie.

        • 3 1

        • Widać co jest priorytetem obecnie :)
          jelczomercedesy wycofać i ogłosić sukces

          • 0 0

    • Tak, zrozumiałem ironię. (1)

      • 1 0

      • .

        A tak na poważnie to właśnie stąd cały upór i problem, że ZKM i SKM nie mają wspólnych wszystkich rodzajów biletów i zgranych ściśle rozkładów jazdy. Wtedy opiniowanie wyglądałoby zupełnie inaczej. Cóż, marzenia.....

        • 0 0

    • No właśnie z pominięciem , a nie wspólnie.

      I dlatego nie da się.

      • 1 0

    • nie przesadzajmy

      nie przesadzajmy
      pojazdy jeżdżą stadami co widać na Morskiej, szczególnie rano w drodze do pracy, żeby się dostać na 10-lutego nieraz przejeżdża 6 pojazdów, czeka się długo, a potem jedzie 25 i 28, jeden za drugim, jak nie jeszcze inne.

      • 0 0

  • kursowanie lini 146 z Placu Kaszubskiego do Rewy (2)

    Z Gdyni do Rewy kursują linie 146 ( przez ulice Janka Wiśniewskiego) i 105 (przez ulicę Morską) oraz linie 165 ( Gdynia Pogórze - Rewa) i 173 ( z Gdyni gł. przez Kosakowo, Rumię do Gdyni Chyloni) Wszystkie te autobusy jadą przez ulice Czernickiego, Pogórze Dolne, Żelazną itd.( z pominięciem oczywiście linii 165 która kończy jazdę na Pogórzu Górnym. Mam nadzieję że np. linia 146 jadąca z Placu Kaszubskiego, Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego itd. po wybudowaniu drogi Derdowskiego łączącej Gdynię z Gminą Kosakowo zostanie "puszczona" przez Obłuże Górne (Stare Obłuże) właśnie ulicą Derdowskiego (nową ulicą przy Galerii handlowej Szperk) aż do Rewy . Górne Obłuże nie ma połączenia bezpośredniego z Kosakowem a Pogórzem Dolnym jadą linie 146 i 105. Więc może warto pomyśleć o zmianie trasy jednej z nich.

    • 9 3

    • (1)

      Zasadniczo się zgadzam tylko, że nie linia 146 a 105 powinna jeździć górą . Dlaczego? Obecnie na pogórze Górne bezpośrednio z Morskiej jedzie tylko 141, ale zanim na nie dojedzie zahacza prawie o Oksywie. Natomiast z Pl. Kaszubskiego na Pogórze Górne jedzie ul. Kwiatkowskiego wiecznie obładowany (również dlatego, że na Obłuże Centrum przesiadają się ci z kursów na Morskiej) 194 - czyli z Pl. Kaszubskiego na Pogórze Górne jeździłyby 2 autobusy a z Morskiej żaden.

      • 4 0

      • Oczywiście może być 105 :). Najważniejsze, żeby połączyć którąś z linii Obłuże Górne z Kosakowem.

        • 2 1

  • (2)

    chłopie chory jesteś tyle ci powiem ja jako mieszkaniec Cisowej po co mam jechać do Orłowa przez Swiętojańską?Nie wiesz baranie ile to czasu w plecy?27 jest po to by mieszkańcy Cisowej czy Chyloni mogli dojechać na Karwiny i dalej dlaczego mają dymać na drugą stronę torów na hutniczą żeby się dostać na tę twoją R.Wydłużanie tras do takich rozmiarów o jakich tu jest mowa to imbecylizm do kwadratu wiesz chłopie ile minut spóźnienia miałaby taka tasiemcowa linia łącząca R Z itd?Opóźnienia wykraczające poza możliwości regulowania tego rezerwami.Sama zetka baranie ma w Żukowie po południu często obsuwy po 50-60 minut a jedzie od dworca a gdzie koreczki na Wiśniewskiego czy Hutniczej?Rozumiem że czas pracy kierowców czy jakieś warunki ich pracy nic ciebie "znawco" nie interesują.30 jest baranie po to bo na Cisową jeździ dużo ludzi po południu i samo 26 czy 25 nie wystarczają dlatego jeździ 30.Komuś widzę marzy się wożenie ludzi jak śledzie w beczce.

    • 35 2

    • (1)

      Byku, z Cisowej wsiadz w SKM i w Orłowie jestes za max.15 minut.

      • 6 9

      • nie wszystkie przystanki SKM są w miejscach gdzie się chce wysiąść do szkoły morskiej czy kauflandu SKMką?i I potem co? 2 km na auto nogach?

        • 8 3

  • Brak konsekwencji

    Autor chyba sam nie wie o co mu chodzi. Jedne linie sie dublują ale inne przypadki tego samego typu to juz uzupelnianie i jest ok.

    • 13 3

  • linia R (1)

    Pamiętam jak jeszcze jeździła świętojanska do domu marynarza. Ale jestem stary

    • 13 0

    • To jeszcze nic

      A ja pamiętam trajtki na Oksywiu!

      • 2 0

  • Renciści powinni mieć darmowe przejazdy!

    • 5 10

  • Komunikacja (6)

    Dlaczego po 22.20 nie ma zadnego polaczenia z Lotniska Rebiechowo do Gdyni. Samoloty laduja okolo 22.00. Ślamazarne odprawy trwają okolo godzine. Czym wracać do Gdyni?

    • 20 5

    • (1)

      Na przylotach sa odprawy?

      • 4 0

      • Może w Rębiechowie są ;)

        • 1 1

    • do Kosakowo puscilii (1)

      • 2 0

      • A po jakiemu to? Po Gduńsku?

        • 2 0

    • Dojechać też nie będzie czym (1)

      4A dało się dotrzeć na lotnisko na poranną serię lotów około godziny szóstej. PKM o tak wczesnej porze nie ma.

      • 2 1

      • Jest

        • 0 0

  • R (4)

    Więcej autobusów Gdynia-Rumia.
    R jest ciągle spóźniona i przepełniona. Pewnie efekt za długiej trasy.

    • 18 4

    • R precz (1)

      Usunac autobusy Gdynia - Rumia
      male kaszubskie trojmiasto niech trzyma sie z dala.

      • 4 6

      • tak właśnie tak. rumunii niech spadajooo

        Szkoda hajsu

        • 1 2

    • (1)

      A którędy miały by jechać te polaczenia? W tych samych korkach, co dzisiaj R stoi. Czyli bez sensu. Już dzisiaj jest jest, że w godzinach szczytu i największych korkach po dwie R jadą jedna za drugą w odległości 500 m.

      • 2 0

      • Rano, przed g.8 w na hutniczej w kierunku Rumi, w przeciągu 2 minut...nawet trzy R potrafią przejechać

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane