• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: "ZKM Gdynia powinien likwidować zdublowane linie"

Wojciech Jabłoński
1 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Zdaniem czytelnika autobusy dublują się albo wzajemnie, albo SKM. Zdaniem czytelnika autobusy dublują się albo wzajemnie, albo SKM.

- Argumenty ZKM Gdynia dotyczące likwidacji linii 4A uważam za nietrafione, bo łatwo można znaleźć wiele innych przykładów, gdzie dublowanie kursów skutkuje marnotrawieniem pieniędzy, które mogłyby trafić np. do PKM - pisze w liście do naszej redakcji pan Wojciech, przedstawiając przykłady.



Co sądzisz o propozycjach czytelnika?

Informacja dotycząca likwidacji linii 4A kursującej spod dworca w Gdyni na lotnisko w Rębiechowie wywołała spore poruszenie wśród czytelników, niezgadzających się z większością argumentów prezentowanych przez ZKM Gdynia. Społecznicy z Miasta Wspólnego zaproponowali, żeby zaoszczędzoną na utrzymywaniu linii kwotę przeznaczyć na dodatkowe kursy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Nie brakuje też głosów, że skoro jest likwidowany autobus na lotnisko, warto przeanalizować zasadność utrzymywania linii w innych rejonach miasta, które albo dublują się wzajemnie, albo niepotrzebnie konkurują z SKM.

Oto jedna z propozycji przygotowana przez pana Wojciecha:

ZKM Gdynia jako powód likwidacji linii 4A podaje m.in. koszty jej utrzymania oraz dublowanie z linią PKM. Zupełnie nie zgadzam się z taką argumentacją. Przy obecnej kulejącej ofercie PKM, uwzględniając także przebieg linii PKM, argumenty ZKM Gdynia uważam za zupełnie nietrafione. Można wskazać co najmniej kilka innych miejsc, gdzie faktycznie dublowane są linie i marnotrawione w ten sposób niemałe pieniądze.

Jest SKM, więc po co kilka linii



Wzdłuż głównego korytarza komunikacyjnego miasta Gdyni, jaki niewątpliwie stanowią ulice Morska oraz al. Zwycięstwa, poprowadzone są co najmniej cztery w pełni dublujące się ze sobą linie sieci ZKM, dodatkowo dublujące trasę SKM. Są to linie trolejbusowe i autobusowe nr: 21, 26 i S oraz w części 27.

Uważam, że takie linie jak wspomniane 21, 26, S powinny być ze sobą połączone w jedną linię trolejbusową nr 21 łączącą Gdynię Cisową z Sopotem Wyścigi (pętla przy Reja), poprzez ulicę Świętojańską w centrum miasta, z właściwie dobraną częstotliwością.

Jestem zwolennikiem jednej głównej linii trolejbusowej, poruszającej się wzdłuż linii SKM, stanowiącej doskonałe uzupełnienie jej "szybkiej" oferty poprzez zatrzymywanie się na wszystkich przystankach.

Za dużo trolejbusów na jednej trasie



Co do linii 27, to ZKM Gdynia powinien się zdecydować: albo R, albo 27, albo 27 tylko na odcinku Redłowo SKM - Dąbrowa. Dostęp do komunikacji miejskiej na odcinku Cisowa - Wzgórze św. Maksymiliana, przez ul. Warszawską, od lat doskonale zapewnia linia 22, a dalej aż do Dąbrowy to jest już tylko dublowanie wymienionych wcześniej linii 27 i R.

Przebiegu linii 25 i 28, prowadzonych wzdłuż fragmentu tego samego głównego korytarza komunikacyjnego (ul. Morska), nie neguję, gdyż wzajemnie się uzupełniają i stanowią dopełnienie oferty przewozowej prowadzonej w ramach linii 22, ale już funkcjonowanie linii 30 jest dla mnie zagadką. Jest 22, jest 25, po co więc jest 30?


K obwodnicą do Chwarzna i Wiczlina



Zamiast linii trolejbusowej 27 w relacji Cisowa / Chylonia - Karwiny / Dąbrowa dużo bardziej sprawdziłby się autobus linii K prowadzony obwodnicą Trójmiasta i dalej przez Gdynię Zachód (Chwarzno-Wiczlino).

Uważam, że teraz wytworzył się w Gdyni, i w całym Trójmieście dobry klimat, aby poprzez aktywne działanie doprowadzić do zracjonalizowania sieci połączeń komunikacyjnych organizowanych przez ZKM Gdynia i nie tylko. Konsekwencją mogłoby być znalezienie części brakujących środków na finansowanie brakujących kursów PKM.

Odpowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia
  1. Wymienione linie: 21, 26, 27 i S nie dublują się, ale uzupełniają, podobnie jak większość innych połączeń. Gdyby linie: 21, 26 i S połączyć w jedną, to na odcinku o najmniejszych potokach pasażerskich, byłoby zdecydowanie za dużo kursów. Mocno zwiększyłaby się liczba kursów do Sopotu, co oznaczałoby konieczność dużego wzrostu dopłaty do komunikacji miejskiej z budżetu tego miasta, czego autor propozycji zapewne nie wziął pod uwagę.
  2. Linie 26 i 27 zapewniają połączenie ul. Warszawskiej z różnymi rejonami miasta, zatem przeniesienie ich kursów - w ramach nowej linii - na ul. Świętojańską odcięłoby Działki Leśne od wielu wykorzystywanych obecnie połączeń. Aktualnie przejazd trolejbusami linii 26 lub 27 z Redłowa do Grabówka, Leszczynek czy Chyloni jest przynajmniej o 7 minut krótszy niż trasą prowadzącą ulicami Świętojańską i 10 Lutego. Realizacja pomysłu Czytelnika spowodowałaby więc spore wydłużenie czasu podróży dla niemałej liczby osób jadących tymi trolejbusami przez centrum tranzytowo. Jazda ul. Świętojańską jest dla linii średnicowych tylko niepotrzebną stratą czasu.
  3. Bardzo długie linie narażone są na duże opóźnienia. Coraz więcej naszych pasażerów podnosi ten argument - świadczy o tym chociażby akcja "Stop 29 do Demptowa", zorganizowana na portalu Facebook.
  4. Linie 27 i R mają zupełnie odmienne trasy i - wskutek tego - inne zadania. Trudno oczekiwać, aby osoby jadące np. do MOPS na Grabówku dochodziły pieszo z przystanków linii R na ul. Wiśniewskiego lub odwrotnie - aby osoby jadące do pracy np. w rejonie ulic Energetyków i Hutniczej dochodziły do tych miejsc z przystanków linii 27 przy ul. Morskiej. Oczywiście nie bez znaczenia jest także całkowicie odmienny przebieg tras obydwu tych linii w rejonie centrum (ul. Warszawska versus ul. Władysława IV) i fakt, że linia R jest podstawowym połączeniem autobusowym Rumi Janowa z Gdynią. Połączenie to realizowane jest najkrótszą trasą - ul. Hutniczą - a wydłużenie do Rumi Janowa linii trolejbusowej 27 "naokoło" przez dworzec w Rumi, nawet przy pominięciu utrudnień technicznych (długi odcinek bez sieci) zdecydowanie pogorszyłoby warunki dojazdu do tego największego rumskiego osiedla, przy jednoczesnym bardzo dużym wzrośnie kosztów obsługi - z tytułu zwielokrotnienia liczby kilometrów wykonywanych niepotrzebnie po Rumi.
  5. Linie 22 i 27 także nie dublują się, gdyż linia 22 zapewnia połączenie Cisowy, Chyloni, Leszczynek, Grabówka i Działek Leśnych z ul. Świętojańską i placem Kaszubskim w centrum, zaś linia 27 - z Redłowem, częścią Orłowa, Małym i Wielkim Kackiem, Karwinami i Dąbrową - aby to stwierdzić wystarczy nawet pobieżne spojrzenie na mapę.
  6. Linia 27 charakteryzuje się bardzo dużą wymianą pasażerów - jest to jedna z najefektywniejszych linii w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej. Sytuacja przeciwna ma miejsce na linii K, na której na bardzo długich odcinkach bez przystanków po Obwodnicy, siłą rzeczy nie ma wymiany pasażerów. W rezultacie, linia K jest jedną z najbardziej deficytowych, a miesięczna liczba jej pasażerów w stosunku do liczby pasażerów linii 27 kształtuje się w proporcji 1:10. Likwidacja linii 27 na rzecz zintensyfikowania przejazdów Obwodnicą stanowiłaby więc istotne pogorszenie oferty przewozowej.
  7. Zgłoszona przez Czytelnika propozycja skierowania linii K z Chwarzna do Dąbrowy przez Wiczlino jest już przez nas planowana do realizacji.
  8. Idąc dalej tokiem rozumowania Czytelnika można byłoby np. połączyć linie: 146, 23 oraz 171 i uzyskać w ten sposób połączenie bezpośrednie Rewy z centrum Gdyni, Karwinami, Chwaszczynem i Gdańskiem Oliwą, czy też połączyć linie: J, R i Z, tworząc połączenie Wejherowa, Rumi, Gdyni i Żukowa, ale na każdej z tych linii obowiązują zupełnie odmienne częstotliwości, które przekładają się na różną liczbę wozokilometrów i będący jej pochodną różny poziom dofinansowania z budżetów obsługiwanych gmin.
Wojciech Jabłoński

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (350) 4 zablokowane

  • Pierwszy słyszę (1)

    o jakiejś akcji ,,stop 29 do Demptowa". Na fb niczego nie ma. Gdzie ona się znajduje ? Nie rozumiem mieszkańców Demptowa. Powinni się cieszyć tak jak te debile z Fikakowa, że będzie więcej kursów i to bez ryku silnika. Dla przypomnienia Fikakowo było przeciwne instalacji sieci, więc zrobiono linię bez trakcji, dzisiaj walą drzwiami i oknami, a byli tak bardzo przeciwko...

    • 11 3

    • kultury proszę "Debilu"

      sorry że tak piszę ale twój tekst świadczy o tobie. Nie obraża się innych, Chyba że jesteś zpisuarów (bo oni to robią często)

      • 0 0

  • Autobus 134 powinien być przegubowy.

    • 9 1

  • Jedyny trafiony argument z tego całego wywodu, to linia K przez Chwarzno-Wiczlino i Dąbrowe.

    Cała reszta pomysłów to jakis absurd. Linia S wymieniona przez czytelnika, jest przede wszystkim linią pospieszną więc nie można jej porównywać do innych linii. Rozpoczyna swój kurs na Pustakch Cisowskich a nie w Cisowej, a to zasadnicza różnica.

    • 17 6

  • ZKM powinna... (7)

    Puścić dwa kursy rano 0 6:00 i 6:25 z Chwarzna Sokółki bezpośrednio przez obwodnice i Estakadę Kwiatkowskiego do Oksywia Dolnego (Stocznia Marynarki Wojennej i dalej Port Wojenny, kilka tysięcy osób tu pracuje) i dwa kursy powrotne Oksywie Dolne-chwarzno Sokółka 15:15 i 15:45. Gwarantuje, że sporo osób przesiądzie się na autobusy.

    • 16 3

    • Niedoczekanie Wasze (1)

      • 0 3

      • Dlaczego tak sądzisz? Gdyby była taka linia w tych godzinach to bym zrezygnował z samochodu. Trasa z Chwarzno sokolki do Oksywia dolnego ma około 15 km. autem to jest od 15 do 20 minut. jadac autobusem 147 plus przesiadka na 150 to jest 50 minut, wiec duza różnica w czasie. tak wiec samochod wygrywa. Jeszcze jak się jedzie w 3 czy 4 osoby to jest taniej niż autobusem.

        • 2 0

    • (4)

      I jeszcze przynajmniej jeden kurs o 7:00.

      • 2 0

      • Cały dzień. Po co te udziwnienia, ograniczenia ? (3)

        • 5 0

        • (2)

          Bo na cały dzień pewnie kasy nie ma. Dobry pomysł z tą trasa. Parę kursów puścić z rana /conajmniej 5 / i popołudniu też 5

          • 2 0

          • (1)

            Byle to było przez estakadę a nie przez Chylonię, bo wtedy czasowo to traci sens. Na Chylonię jedzie K.

            • 3 0

            • Dokładnie. Zgadzam się. Linią K dużo się traci czasu przez te korki na chyloni

              • 2 0

  • w interesie gdanska jest ten autobus (1)

    To niech cudowne miasto Gdańsk dokłada sie finansowo do tej lini 4a

    • 8 11

    • Efekt odstawienia leków

      • 0 1

  • Powinno się zlikwidować zdublowane stanowiska dyrektorów komunikacji miejskiej

    i nie tylko.

    • 12 5

  • Zlikwidować stanowisko lub stanowiska kompletnych durni pracujących w zkm

    • 7 5

  • Przywrócić linię łączącą Gdynię z Gdańskiem (10)

    Jeśli dobrze pamiętam było to "A" . Ktoś pamięta?

    • 14 8

    • (5)

      przy obecnych korkach opóźnienie na tej linii byłoby gigantyczne a raczej wątpię by ktoś chciał jechać 90 minut z Gdańska Gł do Gdyni Gł

      • 6 1

      • Ale juz z Pustek do Sopot najwyrazniej wola busem 75 minut, zamiast SKM 20 minut. (4)

        I co ty na to ? Badz tu madry i pisz wiersze

        • 2 2

        • Na Pustkach masz SKM? (1)

          Ciekawe. Poza tym mnie kompletnie nie dziwi, że ludzie wolą jechać na jednym bilecie niż na dwóch.

          • 2 0

          • No i to jest wlasnie powod ktory nalezy napietnowac

            Ma byc jeden bilet. Inne miasta w Polsce na jednym bilecie, a w trojmiescie jak na wsi

            • 1 0

        • (1)

          Do skmki z pustek masz 2 km geniuszu

          • 2 0

          • A z Chyloni tez ? A jednak tluka sie godzine autobusem

            • 0 0

    • Linia 101 Gdańsk - Gdynia (1)

      Marzenie ściętej głowy. Nie chcą nawet pociągnąć linii z Gdyni do pętli w Oliwie, gdzie można byłoby się przesiąść na tramwaj do Gdańska.

      • 4 0

      • kudlaťy musialby placic

        • 1 0

    • Po co? (1)

      Szybciej jest SKM. W tych korkach nikt by czymś takim nie jeździł.

      • 1 3

      • A jednak Gdynianie tego nie rozumieją, że SKM jest szybciej i wolą się tłuc S lub 26 przez godzinę

        • 0 4

  • 25 i 28 jeżdżą rano parami (3)

    Jak to jest,że rano b.często trolejbusy linii 25 i 28 jeżdżą razem jeden za drugim? A tak samo linie 26 i 27 często jadą w duecie. Do tego całego kwartetu jeszcze dołączy S i 30 jest fajnie. Ale póżniej to już długo-długo nic... Warto monitorować ul.Morską w godzinach 7:00-8:00....i dokonać korekty. To robią regularnie tzw.zatory czy rozkład jazdy lipa ?

    • 11 3

    • (2)

      bo rano jeżdżą trolejbusy co 12 minut plus zagęszczenie w ramach kursów szkolnych tak samo S w okolicach 7 nawet co 7-8 minut jedzie jakiś.Jak są korki to normalne że odstępy pomiędzy liniami są tak małe że zbijają się w stada, wystarczy że jakiś ma spóźnienie to zaraz jedzie za nim inna linia

      • 5 0

      • I dlatego mogłyby by być tylko jedna lub dwie linie jako uzupelnienie SKM (1)

        Jedna Warszawską, druga Świętojańską. Za to częściej i w równym takcie.

        • 1 1

        • No ale wtedy jak ja dojadę pod sam dom?

          • 0 0

  • Linia 101 Gdynia Dw.PKP -Gdańsk Główny (do 14:42 ) nie linia A (4)

    Pamiętam. Była taka linia pospieszna 101 . A linia 102 to ul.Krzywoustego do Zakładów Mięsnych na Pogórzu Dolnym-zawsze Jelcz 043 "OGÓREK" i kierowca "weteran" za kierownicą w oryginalnym mundurze WPKGG. To były czasy...czasy spędzonego w autobusie na II przejeżdzie ul.Pucka rejon ul.Żarnowieckiej.....nie raz 20 minut..

    • 11 3

    • Była pętla dla "102" i "114" przy dworcu w Chyloni... (1)

      Autobus "102" odjeżdżał z pętli przy dworcu w Chyloni. Trasa przez tory kolejowe. I DAŁO SIĘ.

      • 3 0

      • dało dało. kartki na wodkie tez dało menelu z prl

        • 0 2

    • I jeszcze 180 : Cisowa - Chylonia Dw. PKP (1)

      Ogórek z przyczepką, jechał ze starej pętli przy Uni Bar Cis na ul. Chylońską w stronę Rumii.Następnie na skrzyżowaniu z ul.Czerwonych Kosynierów zawracał w stronę Chylonii. Na skrzyżowaniu z ul.Kartuską skręcał w stronę dworca , gdzie kończył trasę.

      • 1 0

      • Linia 180 istniała wówczas w zamian za skróconą/zawieszoną linię 25. A omijała ulicę Chylońską, bo podobno była zamknięta z powodu awarii rury kanalizacyjnej... albo coś tam. ;)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane