• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za Tristar zapłacimy 6 mln zł rocznie. Kierowcy dołożą się w mandatach

Maciej Naskręt
24 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
System Tristar ma usprawnić ruch i skrócić czas przejazdu przez Trójmiasto nawet o ok. 30 proc. Czy to się uda, dowiemy się w 2014 r. System Tristar ma usprawnić ruch i skrócić czas przejazdu przez Trójmiasto nawet o ok. 30 proc. Czy to się uda, dowiemy się w 2014 r.

Na eksploatację systemu Tristar do 2030 r. trójmiejskie samorządy wydadzą ponad 86 mln zł. Część tej kwoty mogą dofinansować kierowcy, płacąc mandaty za wykroczenia zauważone przez system.



Sprawdź, które skrzyżowania zostaną objęte systemem Tristar w Gdańsku.

W miniony poniedziałek podpisano umowę na budowę systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Inwestycja ma kosztować nieco ponad 133 mln zł. Na budowę trójmiejskie samorządy wyłożą z budżetów łącznie 28 mln zł. Reszta pochodzić będzie z dofinansowana Unii Europejskiej. Prace, które zakończą się za dwa lata, wykona firma Qumak-Sekom.

System Tristar będzie działać na podstawie tysięcy sensorów umieszczonych w okolicach skrzyżowań i na głównych drogach. Przekażą one informacje o natężeniu ruchu aut do komputerów, które zdecydują, w którym miejscu dłużej ma się świecić zielone światło. Nie oznacza to jednak tak lubianej przez kierowców "zielonej fali", ale i tak skróci czas przejazdu przez Trójmiasto. Według szacunków projektantów - nawet o 30 proc.

Roczny koszt utrzymania Tristara w wysokości 4-6 mln zł to:

Jednak budowa Tristara to nie jedyny koszt, jaki na usprawnienie ruchu w Trójmieście wydadzą samorządy Gdańska, Gdyni i Spotu. System trzeba też będzie utrzymywać.

Szacunkowe koszty utrzymania systemu określa studium wykonalności z 2010 r. Wynika z niego, że w latach 2014-2020 trójmiejskie samorządy na jego eksploatację będą musiały wysupłać ok. 4,053 mln zł w każdym roku. Gdańsk najwięcej, bowiem tu będzie najwięcej skrzyżowań objętych systemem. Przez sześć lat samorządy zapłacą za system łącznie 24 mln zł.

Potem jednak koszty utrzymania Tristara wzrosną. W latach 2020-2030 eksploatacja systemu pochłonie w sumie 62,11 mln zł. Wzrost kosztów w przyszłej dekadzie spowodowany jest włączaniem kolejnych skrzyżowań do systemu.

Co mieści się w kosztach utrzymania systemu? Przede wszystkim koszty energii elektrycznej i pracy. W centrach sterowania, które powstają w Gdańsku przy ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska i w Gdyni przy ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zatrudnionych 14 osób - osiem w Gdańsku i sześć w Gdyni. Infrastrukturę Tristara w terenie mają nadzorować firmy, które dotychczas zajmowały się m.in. konserwacją i naprawami sygnalizacji świetlnych i oznakowań. Ich zadania zostaną rozszerzone.

Twórcy Tristara wielokrotnie podkreślali, że centra sterowania będą mogły nawzajem przejmować swoje zadania w przypadku awarii któregoś z nich. Po co nam zatem dwa takie obiekty? - - Trójmiasto to duży obszar. Nadzór nad Tristarem to też praca w terenie, różnego rodzaju kontrole. Przejazd z centrum w Gdyni do Gdańska pochłaniałby zbyt wiele czasu - tłumaczy Jacek Oskarbski.

Trójmiejskie samorządy nie mają zamiaru tworzyć spółki celowej, która zajmowałaby się wyłącznie Tristarem. Jego pracę będą więc nadzorować Zarządy Dróg i Zieleni Gdańska i Gdyni. Pracą systemu na terenie Sopotu będzie zarządzał gdański ZDiZ. W tej kwestii ma dojść do porozumienia. - Dla wygody Sopotu stanowisko do podglądu oraz dodatkowe stanowisko do ewentualnego sterowania znajdzie się też w siedzibie ZDiZ w tym mieście - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.

Tristar, choć drogi w utrzymaniu, może się w jakiejś mierze finansować sam. Jak to możliwe? Elementem systemu będzie niemal 60 fotoradarów, które będą pilnować przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Choć zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Prawa o Ruchu Drogowym, mandaty nałożone za naruszenia przepisów ujawnione przez urządzenia rejestrujące wystawia Generalny Inspektor Transportu Drogowego, to wpływy z nich trafiają do samorządów. Te pieniądze muszą być wydane na utrzymanie infrastruktury drogowej, w naszym przypadku także... Tristara.

Miejsca

Opinie (165) 4 zablokowane

  • kolejny pomysł żeby wlepiać mandaty

    Zamiast tworzyć taki system lepiej zachęcać ludzi do jeżdżenia rowerami lub komunikacją miejską to bardziej ekologiczne. Ten system jest stworzony żeby jeszcze bardziej pognębić kierowców mandatami .

    • 2 0

  • Pomysły popaprańców czy (1)

    "biznesowych" urzędasów

    • 4 0

    • CWANIAKOW Z DUZYMI PIENIEDZMI

      • 1 0

  • nie płacić mandatów zasłaniać tablice rejestracyjne lub strajk włoski wszyscy jedziemy wolniej niż można i co?I skąd te barany wezmą pieniądze na to g... które nam chcą wcisnąć?

    • 3 0

  • KOLEJNA BZDURA KTÓRA NIC NIE DA A TWORZONA JEST PO TO ŻEBY JAKAS PLUGAWA MENDA ZAROBIŁA I MIAŁA POSADKĘ

    RZYGAM NA TEN KRAJ I PLUJE W TWARZ TEMU PRZYGŁUPOWI ADAMOWICZOWI

    • 9 0

  • Super pomysł na biznes (1)

    133 mln na budowę
    6mln/rok na utrzymanie.

    A to wszystko z pieniędzy podatników, którzy będą podglądani i dokładniej goleni z pieniędzy za zachowania niezgodne z wytycznymi Wielkiego Budyniowego Brata...

    A tak w ogóle, to cały ten Tristar to jest po prostu wielki system fotoradarów, nastawionych na rabunek kierowców, zmuszanych przez to do ślimaczego tempa przez całe miasto...

    • 13 0

    • BIZNES = złodziejstwo , kasa dla krewnych i znajomych królika

      • 0 0

  • wymysły autora artykułu (2)

    Artykuł jest tendencyjny i ma chyba na celu namieszanie ludziom w głowach, nie wiadomo w jakim celu. Systemy ITS są wdrażane w miastach nie tylko w krajach bogatszych od Polski, ale również w Polsce (teraz np. Szczecin, Lublin, Bydgoszcz, Poznań a wprowadzono już w kilku). Podawanie kosztów ze Studium Wykonalności jest manipulacją i szerzeniem zamętu. W Studium Wykonalności porównuje się straty i zyski - gdyby straty przekroczyły zyski, projekt nie dostałby dofinansowania z UE i gwarantuję, że nie brano pod uwagę zysków z fotoradarów (wystarczy znaleźć Studium na stronie przetargowej Gdyni). A więc niestety mamy do czynienia z kłamstwem, zwłaszcza, że pieniądze z ewentualnych mandatów trafią do Inspekcji Transportu Drogowego...

    • 0 0

    • Autor artykułu nie jest bezstronny... (1)

      ... ma koligacje rodzinne z ZDiZ...

      • 0 0

      • ciekawe

        z Gdańska czy Gdyni - to by wiele wyjaśniało...

        • 0 0

  • Gniot jak e-myto , przekręt , oszustwo ! (3)

    Będę zasłaniał tablice rejestracyjne opuszczaną klapką na przycisk a za wycieraczką ulotka. Pocałujcie mnie w DU.Ę. Kto wziął za to kasę ? Przecież to spowalniacz do 50 km/h stwarzający zagrożenia życia bo wszyscy będą hamować przed radarami i czujnikami i wlec się po 50 km/h To idiotyzm, debilizm i kretyństwo ! Za te pieniądze niech wymieniają asfalty po zimie a nie stawiają to gów.o. A co będą robić policjanty ? Chyba pilnować Tuskowych stadionów i gonić z nich handlarzy jak po euro będzie wielka kicha ! Ludzie na ulice i za maczety !

    • 8 0

    • P O P I E R A M

      • 1 0

    • (1)

      mamy w trójmieście rządy socjalistycznych totalitarnych palantów którzy za setki milionów tworzą badziewie które będzie finansowym worem bez dna i jeszcze liczą że my to zasilimy naszą kasą.A jak?Wystarczy odpowiednio pomajstrować przy fotoradarach i robić zdjęcia nawet jak ktoś jedzie 49 km/h za granicą konkretnie we Włoszech w jednym mieście były celowo źle ustawiane radary żeby kroić wszystkich w Polsce jest tak samo w wielu miejscach a kochana ITD odmawia pokazania zdjęć ale żąda zapłaty.Patologia i czas wreszcie z tym walczyć dlaczego miliony uczciwych obywateli ma być inwigilowanych i trzymanych za pysk przez wąziutką grupkę przyspawanych do stołków debili przecież my ich utrzymujemy my jesteśmy ich szefami a nie ich niewolnikami czas na przywrócenie demokracji właściwego sensu bo to co teraz jest to zwykła atrapa demokracji.W takiej gdyni jest demokracja?Gdzie rada miasta w 90% składa się z jednej partii?Partii władzy od 20 lat?Nietykalnych nieomylnych kolesi którzy wszystkie obywatelskie uchwały z uśmiechem na gębach wywalają do kosza.Czas im się odpłacić oszukiwanie tristarów itp wynalazków to jest jedna z opcji jaką możemy się rewanżować tej bandzie jak wpływy z mandatów będą za małe i system będzie deficytowy co pan szczurek z ferajną zrobi?Sam ze swojej pensji się dołoży?

      • 3 0

      • wyjdźmy na ulice !

        • 0 0

  • (1)

    Może ktoś wie, czyją deklarację cytują media mówiąc o oszczędności 30%. Skąd została wzięta ta liczba?

    • 0 0

    • urojenia stępy i jego kumpli starych zgredów zasiedziałych w zarządach dróg od 20 lat.Nigdzie na świecie takie systemy nie poprawiają płynności więcej niż o 10%

      • 0 0

  • Mam już tylko nadzieję...

    że jak system okaże się nietrafioną inwestycją (bo np. nie przyspieszy przejazdu przez Trójmiasto), to odpowiedzialnych za to urzędasów i tych, co się nachapali przy instalacji tego jednego, wielkiego fotoradaru zamkną w więzieniach, a jacyś zwyrodniali więźniowie zajmą się ich pryszczatymi zadkami...

    • 5 1

  • Wielki brat naklada wam homonto...kamery ,czasy przejazdow,kary..a wszystko to dla waszego dobra.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane