• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za Tristar zapłacimy 6 mln zł rocznie. Kierowcy dołożą się w mandatach

Maciej Naskręt
24 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
System Tristar ma usprawnić ruch i skrócić czas przejazdu przez Trójmiasto nawet o ok. 30 proc. Czy to się uda, dowiemy się w 2014 r. System Tristar ma usprawnić ruch i skrócić czas przejazdu przez Trójmiasto nawet o ok. 30 proc. Czy to się uda, dowiemy się w 2014 r.

Na eksploatację systemu Tristar do 2030 r. trójmiejskie samorządy wydadzą ponad 86 mln zł. Część tej kwoty mogą dofinansować kierowcy, płacąc mandaty za wykroczenia zauważone przez system.



Sprawdź, które skrzyżowania zostaną objęte systemem Tristar w Gdańsku.

W miniony poniedziałek podpisano umowę na budowę systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Inwestycja ma kosztować nieco ponad 133 mln zł. Na budowę trójmiejskie samorządy wyłożą z budżetów łącznie 28 mln zł. Reszta pochodzić będzie z dofinansowana Unii Europejskiej. Prace, które zakończą się za dwa lata, wykona firma Qumak-Sekom.

System Tristar będzie działać na podstawie tysięcy sensorów umieszczonych w okolicach skrzyżowań i na głównych drogach. Przekażą one informacje o natężeniu ruchu aut do komputerów, które zdecydują, w którym miejscu dłużej ma się świecić zielone światło. Nie oznacza to jednak tak lubianej przez kierowców "zielonej fali", ale i tak skróci czas przejazdu przez Trójmiasto. Według szacunków projektantów - nawet o 30 proc.

Roczny koszt utrzymania Tristara w wysokości 4-6 mln zł to:

Jednak budowa Tristara to nie jedyny koszt, jaki na usprawnienie ruchu w Trójmieście wydadzą samorządy Gdańska, Gdyni i Spotu. System trzeba też będzie utrzymywać.

Szacunkowe koszty utrzymania systemu określa studium wykonalności z 2010 r. Wynika z niego, że w latach 2014-2020 trójmiejskie samorządy na jego eksploatację będą musiały wysupłać ok. 4,053 mln zł w każdym roku. Gdańsk najwięcej, bowiem tu będzie najwięcej skrzyżowań objętych systemem. Przez sześć lat samorządy zapłacą za system łącznie 24 mln zł.

Potem jednak koszty utrzymania Tristara wzrosną. W latach 2020-2030 eksploatacja systemu pochłonie w sumie 62,11 mln zł. Wzrost kosztów w przyszłej dekadzie spowodowany jest włączaniem kolejnych skrzyżowań do systemu.

Co mieści się w kosztach utrzymania systemu? Przede wszystkim koszty energii elektrycznej i pracy. W centrach sterowania, które powstają w Gdańsku przy ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska i w Gdyni przy ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zatrudnionych 14 osób - osiem w Gdańsku i sześć w Gdyni. Infrastrukturę Tristara w terenie mają nadzorować firmy, które dotychczas zajmowały się m.in. konserwacją i naprawami sygnalizacji świetlnych i oznakowań. Ich zadania zostaną rozszerzone.

Twórcy Tristara wielokrotnie podkreślali, że centra sterowania będą mogły nawzajem przejmować swoje zadania w przypadku awarii któregoś z nich. Po co nam zatem dwa takie obiekty? - - Trójmiasto to duży obszar. Nadzór nad Tristarem to też praca w terenie, różnego rodzaju kontrole. Przejazd z centrum w Gdyni do Gdańska pochłaniałby zbyt wiele czasu - tłumaczy Jacek Oskarbski.

Trójmiejskie samorządy nie mają zamiaru tworzyć spółki celowej, która zajmowałaby się wyłącznie Tristarem. Jego pracę będą więc nadzorować Zarządy Dróg i Zieleni Gdańska i Gdyni. Pracą systemu na terenie Sopotu będzie zarządzał gdański ZDiZ. W tej kwestii ma dojść do porozumienia. - Dla wygody Sopotu stanowisko do podglądu oraz dodatkowe stanowisko do ewentualnego sterowania znajdzie się też w siedzibie ZDiZ w tym mieście - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.

Tristar, choć drogi w utrzymaniu, może się w jakiejś mierze finansować sam. Jak to możliwe? Elementem systemu będzie niemal 60 fotoradarów, które będą pilnować przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Choć zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Prawa o Ruchu Drogowym, mandaty nałożone za naruszenia przepisów ujawnione przez urządzenia rejestrujące wystawia Generalny Inspektor Transportu Drogowego, to wpływy z nich trafiają do samorządów. Te pieniądze muszą być wydane na utrzymanie infrastruktury drogowej, w naszym przypadku także... Tristara.

Miejsca

Opinie (165) 4 zablokowane

  • Panstwo nie dziala dla wlasnych oibywateli-panstwo staje sie na naszych oczach czescia swiatowego narzedzia nacisku dla (1)

    wlasnych obywateli. Tusk nie liczyl sie z wami w tak podstawowej kwestii jak ACTA..wiec mniejsi kacykowie tez nie beda sie z awami liczyc..CzyTusk wycofal podpis z pod ACTA,czy ktos z urzedu miasta i wojewodztwa wstrzymal budowe ECS-U POMIMO PROTESTOW MIESZKANCOW i corocznego wywalania kasy na ta misiowa inwestycje?...Nie licza sie z wami i sami nie wierza w istnienie podwalin finansow panstwa za kilkanascie ,kilka lat(wypowiedz Pawlaka I ROSTOWSKIEGIO.tRISTAR NIE MA WAM POMOC..MA WYDOIC Z WAS OSTATNI GROSZ....

    • 6 0

    • hehehe

      dobrze to ująłęś..kacykowie.Na ich butę i arogancje nie ma rady.

      • 0 0

  • dziury w drogach załatać wiesniaki,a nie jakieś pierdy za nasze podatki

    • 4 0

  • I tak nie będzie to działać więc szkoda kasy. Lepiej wyremontować kawałek dziurawej drogi np na wysokości LOTu bo mamy tam poligon czołgowy.

    • 2 0

  • za tąką kasę ???!!!

    System Tristar będzie działać na podstawie tysięcy sensorów
    tysięcy ??? pójdźmy od razu w miliony!!!

    • 3 0

  • 6 mln rocznie dla 14 osób + utrzymanie SYSTEMU, nie licząc 185 mln kosztów budowy (2)

    to dużo taniej było by rozstawić co kilometr 140 policjantów, dać im 2,5 tyś pensji i byłoby dużo taniej

    • 12 0

    • nie licząc 133 mln kosztów budowy

      • 0 0

    • Dziwnym trafem jak regulacją ruchu zajmuje się Policja to prowadzito do kompletnego paraliżu skrzyżowania

      ...głównie dlatego, że kierowcy nie wiedzą jak interpretować zachowanie policjanta

      • 1 0

  • Mnie nie interesuje przejazd przez Trójmiasto (od tego jest obwodnica)

    tylko poruszanie się po mieście. Teraz jest tak, że uprzywilejowana jest Grunwaldzka co kończy się b. długimi czasami jej przekraczania. Jeśli Tristar ma skrócić czas przejazdu przez Trójmiasto to ta sytuacja jeszcze się pogorszy.

    • 2 0

  • System Tristar powinien być utrzymywany z pieniędzy zarobionych na parkomatach w centrum Gdańska i Gdyni. Przynajmniej będzie wiadomo na co te pieniądze są wydawane.

    • 2 1

  • Bydlaki ! jest przykazanie "nie kradnij !"

    cisną się na usta słowa piosenki Kukiza "jak ja was k... nie nawidzę, jak ja się wami ku....y brzydzę!!! tyle w temacie.

    • 3 1

  • Wyjdxmy na ulice - tak jak przeciw ACTA !!!!!!

    • 3 0

  • (1)

    panie szczurek co się stanie kiedy kierowcy zaczną jeździć przepisowo i nie będzie mandatów?A może celowo ustawicie ten wasz system żeby jazda zgodna z przepisami była niemożliwa?

    • 4 0

    • już

      oni coś wymyślą, w tę stronę to dobrze głowkują

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane