• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiana rządowych planów w sprawie "ekspresówek" na Pomorzu

Maciej Naskręt
24 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ministerialne plany rozbudowy dróg na północ od Trójmiasta. Ministerialne plany rozbudowy dróg na północ od Trójmiasta.

O rozpoczęciu prac nad koncepcją nowej drogi krajowej łączącej Gdynię z Władysławowem poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa. Przyszłość Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta i Trasy Kaszubskiej jest bardzo mglista.



Która droga powinna powstać w pierwszej kolejności?

Wreszcie ministerialni urzędnicy wypowiedzieli się w kwestii budowy dróg ekspresowych na Pomorzu. W czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiadał na pytania posłów w tej sprawie.

Zaskoczeniem było to, że poinformował o rozpoczęciu prac nad koncepcją nowej drogi krajowej, łączącej Gdynię z Władysławowem. Projekt miałby rozładować korki, które - szczególnie latem - tworzą się na drodze wojewódzkiej w kierunku Półwyspu Helskiego.

- Podjęliśmy prace nad zupełnie nową koncepcją, która może rozwiązać bardzo dużo problemów komunikacyjnych aglomeracji trójmiejskiej, mianowicie chcemy pokazać nową drogę krajową, która będzie wychodziła z Gdyni, będzie obejmowała część tzw. Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej i następnie będzie szła na północ, do Władysławowa - zapowiedział w czwartek w Sejmie zastępca ministra infrastruktury i budownictwa, Jerzy Szmit.
Nowa droga zdaniem ministra rozwiązywałaby problemy, które występują dzisiaj na starej drodze krajowej nr 6, która przechodzi przez Rumię, Redę i dalej idzie do Władysławowa.

- Wspomniana droga jest wiecznie zablokowana, szczególnie w okresach wakacyjnych jest po prostu zupełnie już nieprzejezdna - zaznaczył zastępca ministra. - Niebawem będziemy mogli przedstawić to jako konkretne rozwiązania, które wejdą do realizacji - dodał.
Zwróćmy jednak uwagę, że jeżeli minister mówił o "rozpoczęciu prac nad koncepcją drogi", to oznacza, że powstanie ona nie wcześniej, niż za dziesięć lat. Co najmniej tyle czasu mija od powstania pomysłu budowy nowej drogi, poprzez jej zaprojektowanie, zdobycie dokumentacji niezbędnej do budowy, przeprowadzenie przetargów i samą budowę.

Obwodnica Metropolitalna. Obwodnica Metropolitalna.
Ważna, ale blokowana Obwodnica Metropolitalna

Odpowiadając w czwartek na pytania posłów, wiceminister Szmit potwierdził, że na budowę całego pomorskiego odcinka drogi S6 (jej elementem jest Trasa Kaszubska) zabraknie środków w opracowywanym właśnie Krajowym Funduszu Drogowym. Jerzy Szmit poinformował, że wartość prac na odcinku S6 od Gdańska do Koszalina, wraz z Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, została oszacowana na 7,7 mld zł.

- Budowa samej Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta jest w pełni uzasadniona. Głęboko się zastanawialiśmy, czy nie ogłaszać przetargu na jej budowę, ale niestety okazało się, że została podważona decyzja środowiskowa i dzisiaj budować nie można - wyjaśnił Szmit.
Urzędnikom pozostaje czekać na rozstrzygnięcia sądu. Kwestie odwołania od decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej poruszyliśmy w miniony poniedziałek w osobnym artykule.

Według ministerialnych urzędników obwodnica została zgłoszona jako jedna z propozycji dofinansowania pozabudżetowego, czyli poza Krajowym Funduszem Drogowym. Z tego powodu o rozpoczęciu tej inwestycji zdecyduje Ministerstwo Rozwoju. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa czeka na jego opinię w tej sprawie.

Przebieg Trasy Kaszubskiej z Trójmiasta do Lęborka. Przebieg Trasy Kaszubskiej z Trójmiasta do Lęborka.
Ministerstwo: Trasa Kaszubska potrzebna, ale trwają analizy

Ministerstwo stoi na stanowisko, że drugim odcinkiem S6, który powinien powstać, jest trasa od Gdyni do okolic Lęborka.

- To jest rzecz, którą dzisiaj bardzo dogłębnie analizujemy i bardzo poważnie zastanawiamy się, czy nie spróbować jednak zapewnić finansowanie tego odcinka drogi S6" - mówił Szmit.
Wiadomo już na pewno, że najbliższym czasie nie rozpocznie się budowa ekspresówki z Lęborka do Słupska.

Budowa tej części drogi ze Szczecina do Trójmiasta, na odcinku od Sianowa, przez Słupsk i Lębork, miała się rozpocząć w 2018 r. Teraz wiadomo, że ekspresówką przez Słupsk pojedziemy nie szybciej niż po 2020 r.

Opinie (282) 4 zablokowane

  • Baju baju będę w raju.

    Teraz przez kolejne lata będą mydlić oczy koncepcją drogi na Władysławowo. Jasne że są tam korki ale tylko w lecie. Trasa Kaszubska jest potrzebna przez cały rok. Tak samo OPAT oraz Obwodnica Metropolitalna.

    • 9 3

  • Przedłużmy Półwysep Helski!

    Do Oksywia! Zrobić potem cztery kontrpasy dla rowerów i problemy znikną!

    • 6 3

  • jechał se v-minister na wakacje do Władka...

    więc go natchnęło, że "wywalamy wszystkie plany i robimy inno droge, bo ja chce do Władka jechać a nie w korkach stać!"

    • 12 5

  • kasa, kasa, kasa (3)

    rekordowa dziura budżetowa, więc dla niepoznaki muszą odwołać gotowe plany i snuć mrzonki o nowych drogach za 10 lat. A wy się teraz w lokalnym kociołku spierajcie, która droga mojsza, a która najmojsza...

    • 62 3

    • Bo to typowo pisowskie krótkowzroczne myslenie (2)

      Co zrobili poprzednicy to złe ,beznadziejne do niczego
      , my zrobimy , my wybudujemy , rząd da na.......
      tylko,że pieniądze rządu , to pieniądze podatników !!!!!!
      1.Czy nie warto dokończyć czegoś na co juz została wydana masa pieniędzy na projekty , uzgodnienia
      2. Czy ktoś się zastanawiał nad tym ze za chwilę obwodowa będzie całkiem zakorkowana -pogarszajacy się stan nawierzchni , konieczne remonty (stoi obwodnica ,to mega korki przez miasto.....)

      • 14 1

      • zaraz ogłoszą, (1)

        że plany Obwodnicy Metropolitalnej snuto już w PRL, więc odwołanie gotowego projektu, to słuszna walka z postkomunizmem

        • 13 1

        • Drogi w Niemczech

          Zawsze,gdy oczyma wyobraźni patrzę na jakość oraz ilość dróg w Niemczech, nasuwa mi się tylko jedna refleksja...
          ... i pomyśleć, że to oni przegrali wojnę...

          • 7 0

  • jaki sens budowy drogi, która przez 10 miesięcy w roku będzie przewymiarowana?

    poszerzanie korytarzy ruchu drogowego generuje tzw. ruch indukowany.

    Korki się nie zmniejszają, a nakłady na utrzymanie infrastruktury rosną.

    Jaki jest sens wyrzucania pieniędzy podatników w błoto?

    Przecież na Helu i tak się zakorkuje, a parkujące na półwyspie samochody zniweczą sens przyjeżdżania tam na wakacje.

    • 14 6

  • Obiecanki cacanki panów z pisu (1)

    • 46 4

    • a głupiemu

      Stoi! Jak mawiał św. pamięci mecenas! I miał rację! Mądry człowiek!

      • 2 0

  • programy patologia plus i melina plus kosztują.

    Realne plany budów przerwą, posnują mrzonki by odłożyć maksymalnie w czasie finansowanie.

    Ciemny lud to kupi.

    • 21 8

  • Zbudowac Metropolitarna i na chwilę obecną Nową do Władysławowa .
    I dobudowac niedaleko naszych plaż wiecej parkingow (bezpłatnych )

    • 2 11

  • OPAT i 3cia nitka w obu kierunkach na Obwodnicy Trójmiasta !!!

    Taka powinna być kolejność budowy dróg od początku.Platforma robił wszystko pod kątem Gdańska,najmniej obchodziły ją inwestycje na północ od Gdyni.OPAT i trzecia nitka na obecnej Obwodnicy Trójmiasta są ważniejsze i bardziej potrzebne niż Trasa Kaszubska czy Obwodnica Metropolitarna.Nareszcie ktoś to zauważył.

    • 25 15

  • Jak ...

    bym miała budować to lepiej opactwo...tam droga komu potrzebna hi..hi..

    • 0 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane