• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zniszczone tablice SIP czekają na naprawę

Krzysztof Koprowski
3 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Tablica na przystanku Opera Bałtycka została zniszczona przez wykolejony tramwaj pod koniec ub. r. Ekran został z niej wyjęty ze względów bezpieczeństwa.
  • Tablica na przystanku Opera Bałtycka została zniszczona przez wykolejony tramwaj pod koniec ub. r. Ekran został z niej wyjęty ze względów bezpieczeństwa.
  • Tablica na przystanku Opera Bałtycka została zniszczona przez wykolejony tramwaj pod koniec ub. r. Ekran został z niej wyjęty ze względów bezpieczeństwa.

Dwie gdańskie tablice Systemu Informacji Pasażerskiej od kilku tygodni czekają na naprawę. W pierwszym przypadku trzeba jednak najpierw otrzymać pieniądze od ubezpieczyciela, zaś w drugim poczekać na odbiór systemu Tristar.



Czy korzystasz z tablic Systemu Informacji Pasażerskiej?

W poniedziałek, 29 grudnia ub. r., w godzinach przedpołudniowych tramwaj linii 2 w kierunku pętli Łostowice Świętokrzyska wypadł z szyn przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska i z impetem uderzył w przystanek. Choć sytuacja wyglądała groźnie, na peronie uszkodzeniu uległa jedynie tablica Systemu Informacji Pasażerskiej.

Nieco ponad miesiąc po tym zdarzeniu na przystanku straszy wygięta obudowa, w której jeszcze niedawno znajdował się ekran zapowiadający najbliższe przyjazdy tramwajów (zdjęty został ze względów bezpieczeństwa). Jednocześnie wciąż nie wiadomo, kiedy urządzenie ponownie pojawi się w tym miejscu.

- Termin naprawy zależy od ubezpieczyciela, który ustali wysokość odszkodowania. Dopiero wtedy będzie można przeprowadzić procedurę naprawy tablicy u producenta - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Będąca w toku procedura uzyskania odszkodowania nie jest jednak prosta ze względu na winowajcę wykolejenia. Wciąż trwa bowiem formalne ustalanie, czy błąd popełnił motorniczy, czy tramwaj miał jakiś defekt lub czy infrastruktura szynowa uległa uszkodzeniu jeszcze przed wykolejeniem.

Sytuację komplikuje ponadto podział na podmioty. Za tabor tramwajowy i pracę motorniczych odpowiada Zakład Komunikacji Miejskiej, ale już infrastruktura leży w gestii Zarządu Dróg i Zieleni.

- Z naszych wstępnych ustaleń po wykolejeniu wynika, że winę za to ponosi stan utrzymania torowiska, a nie nasz pracownik czy uszkodzenie pojazdu - przekonuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Warto dodać, że tablica przy Operze Bałtyckiej pochodzi z przetargu na wdrożenie całego systemu SIP z 2008 r. Za utrzymanie tych monitorów odpowiada ZTM, który nie tylko reaguje na ich uszkodzenia fizyczne (w tym także akty wandalizmu), ale też regularne zleca ich czyszczenie.

  • Uszkodzona tablica przy dworcu głównym.
  • Uszkodzona tablica przy dworcu głównym.
  • Uszkodzona tablica przy dworcu głównym.

Zupełnie inaczej wygląda kwestia z najnowszymi tablicami, montowanymi w ramach Tristaru. Łatwo je rozpoznać, gdyż są mniej toporne i bardziej estetyczne w porównaniu ze swoimi poprzednikami.

Jedna z takich tablic została niedawno wygięta na przystanku przy dworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, z którego korzystają głównie autobusy nocne. Przyczyna uszkodzenia pozostaje do dzisiaj zagadką, ale w tym przypadku ustalenie sprawcy nie jest kluczowe, aby tablica znów prezentowała się jak nowa.

- Za tablice "tristarowe" odpowiada główny wykonawca systemu, tj. firma Qumak. Z tego powodu nie ponosimy na razie kosztów ich utrzymania czy naprawy do czasu odbioru końcowego i przekazania nam w pełni sprawnych tablic - wyjaśnia rzecznik ZTM Gdańsk.

Obecny termin zakończenia wdrażania całego systemu Tristar w Trójmieście, w ramach którego doposażono o dodatkowe monitory SIP przystanki w Gdańsku oraz zainstalowano podobne urządzenia w Sopocie i Gdyni, zaplanowano na maj.

Czytaj więcej: System Tristar opóźniony o kolejne pół roku. Pora naliczać kary umowne?

Miejsca

Opinie (44) 3 zablokowane

  • tablice sip

    Te tablice sip sa po prostu zenula jak swieci slonce prosto w tablice to za chiny ludowe nic nie odczytasz ,zwlaszcza jak ktos ma chore oczy i niedowidzi . pozdrawiam ztm !!!!!

    • 6 1

  • To DEFRAUDACJA n a s z y c h - poDATNIKÓW - pieniędzy! Co za cymbał poZWOLIŁ

    na zakup i montaż tego badziewia?! Wystarczy trochę słońca bądź jaśniejszy dzień i NIC nie widać!!!! Vide DWORZEC GŁÓWNY!

    • 4 1

  • powołać menedżera ds. tablic, ale już ...

    • 3 1

  • Sądzę, iż bardzo praktycznym kanałem zgłaszania takich oraz podobnych aktów wandalizmu byłby fanpage Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku na Facebooku.

    • 0 2

  • Wszyscy piszą o z****nej tablicy... Niech torowisko naprawią bo nie pierwszy raz tam tramwaj wypadł z toru. Co gdyby jednak ktoś stał w miejscu zdarzenia? Południe budują...

    • 1 0

  • Tristar

    Kiedy mają włączyć te wszystkie fotoradary na skrzyżowaniach, z tego co pamiętam miały być uruchomione na początku tego roku. Tylko najpierw powinny zmienić kolory a żadnej żółtej kamerki jeszcze nie widziałem. Na słowackiego niby odcinkowy jest ale też żadnych znaków i żółtych barw, wiec powiedzcie mi jak to jest.

    • 0 0

  • NIE dla TRISTAR

    zapraszamy na facebooka ....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane