• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobaczyliśmy ORP Błyskawica w czasie remontu

Joanna Skutkiewicz
12 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Do 8 czerwca potrwa remont ORP BłyskawicaStoczni Wojennej w Gdyni. Prace obejmują zarówno konserwacje elementów podwodnych, jak i nadwodnych, a każdego dnia przy okręcie pracuje od 150 do 200 osób. Przyglądaliśmy się remontowi jednego z najpopularniejszych symboli Gdyni.



Czy byłe(a)ś na pokładzie ORP Błyskawica?

ORP Błyskawica odpłynął z nabrzeża nieco ponad miesiąc temu. Według umowy zawartej ze stocznią wszystkie prace mają zostać wykonane w ciągu 90 dni. Oznacza to, że w pierwszej połowie czerwca Błyskawica powinna być gotowa do powrotu na skwer Kościuszki. Termin ten może zostać nieco wydłużony ze względu na prace weryfikacyjne.

- Zostało już wykonane pomalowanie części podwodnej kadłuba, jak również duża część prac związanych ze zbiornikami - mówi Tomasz Sadowski, kierownik projektu. - Do wykonania zostało odtworzenie warstwy zewnętrznej malowania, wymalowanie zbiorników i montaż poszczególnych systemów, które są w zamówieniu.

Kompleksowy remont Błyskawicy



Poprzedni remont przeprowadzała Stocznia Remontowa Nauta. Wówczas głównym zadaniem było spawanie nowego kadłuba części podwodnej - aż 1770 m kw. Obecnie realizowane prace obejmują jeszcze większy zakres, bowiem przeprowadzana jest kompleksowa naprawa całego kadłuba. Celem prac jest przywrócenie do idealnego stanu technicznego wszystkich 24 zbiorników znajdujących się na okręcie, a także odtworzenie bezpiecznej trasy zwiedzania okrętu i zapewnienie bezpieczeństwa załodze.

Choć zlecenie obejmuje szeroki zakres prac, zmiany nie będą uchwytne na pierwszy rzut oka dla zwiedzających. Wręcz przeciwnie - prace przeprowadzane są w taki sposób, by Błyskawica pozostawała w takim stanie, w jakim była w 1937 r. Dotyczy to również malowania okrętu.

- Nic się nie zmieni, jeśli chodzi o kamuflaż - mówi st. chor. mar. Dariusz Chełmoński. - To malowanie, które obecnie ma Błyskawica, było obecne w najlepszym okresie tego okrętu. Chodzi przede wszystkim o heroiczną obronę miasta Cowes w Wielkiej Brytanii przed niemieckimi bombowcami, czyli o wydarzenia z nocy z 4 na 5 maja 1942 r. Do tej pory Brytyjczycy są bardzo wdzięczni Błyskawicy, która - co ciekawe - została wybudowana właśnie w tym mieście.
Malowanie okrętu w kamuflaż to nie tylko kwestia estetyki, ale nade wszystko walor użytkowy w trakcie działań wojennych. Odpowiednie malowanie mogło zmylić nieprzyjaciela, na przykład imitując znacznie większą prędkość poruszania się okrętu lub sugerując inny typ jednostki.

Prace będą kosztować nieco ponad 7,1 mln zł. Stocznia Wojenna zapewnia 3 lata gwarancji na wykonany remont.

  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.

Honory dla Błyskawicy



ORP Błyskawica jest jedynym bojowym okrętem alianckim, który uczestniczył aktywnie w działaniach przez cały okres II wojny światowej. Uważa się go za "lucky ship", czyli szczęśliwy statek. Na pokładzie Błyskawicy zginęło 7 osób, co jest wynikiem znacznie poniżej średniej. Uzbrojenie i prędkość, którą mogła rozwinąć jednostka - 42,5 węzła - sprawiają, że jest to okręt jedyny w swoim rodzaju.

Choć Błyskawica ma już 85 lat, wciąż może zadziwić dobrym stanem technicznym. Jest także jedynym okrętem w Polsce, który posiada Złoty Krzyż Orderu Wojennego Virtuti Militari. To najstarszy niszczyciel na świecie wybudowany przed II wojną światową. Błyskawica w 2007 r. otrzymała także medal International Maritime Heritage Award, który włączył ją do grona okrętów najbardziej zasłużonych dla historii świata. Na całym świecie jest tylko 30 jednostek, które posiadają to wyróżnienie.

  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.
  • Remont okrętu ORP Błyskawica w Stoczni Wojennej w Gdyni.

Błyskawica jest słynna nie tylko w Polsce; bierze udział w grze komputerowej "World of Warships", znanej od lat na całym świecie. Okazała się tam najpopularniejszym niszczycielem.

ORP Błyskawica w grze "World of Warships"



ORP Błyskawica
ORP Błyskawica jako okręt-muzeum funkcjonuje od roku 1976. Ten polski niszczyciel zbudowano w latach 1935-1936 w Wielkiej Brytanii. W 1937 r. pierwszy raz wpłynął on do Gdyni. Do rozpoczęcia wojny był w służbie Polskiej Marynarki Wojennej.

Załoga Błyskawicy walczyła dzielnie na Morzu Północnym i Śródziemnym, na Atlantyku, kanale La Manche i w Zatoce Biskajskiej. Okręt podczas II wojny światowej zniszczył dwa niszczyciele i dwa eskortowce, uszkodził trzy okręty podwodne, zestrzelił też trzy samoloty nieprzyjacielskie.

Miejsca

Opinie (76) 7 zablokowanych

  • ORP Piast (5)

    Na tej stoczni w remoncie już 7 rok stoi ORP Piast i końca nie widać. Nie mogą sobie poradzić z technologią lat 70tych. A oni chcą budować fregaty. Konserwacja Błyskawicy to max dla tych fachowców.

    • 57 7

    • przecież tam sami ukraincy

      • 0 0

    • Piast już od roku jest w stoczni nauta .nie stoczni wojennej dla przypomnienia

      • 1 0

    • @Navy - bzudry piszesz

      • 1 3

    • Myślałem że ta stocznia jest w Radomiu

      • 4 2

    • jasne wiesz co piszesz

      • 2 5

  • marynarz bez statku (2)

    kompletna strata kasy

    • 11 17

    • naprawdę??

      Przecież to muzeum...a jako obiekt muzealny wymaga przyzwoitego utrzmania,więc te wszystkie cierpkie i złośliwe komentarze to bezsens.
      Marny to naród,który historię najchętniej by zaorał,przecież nie wzięliśmy się z nikąd,warto czasem zainteresować młodzież czymś jeszcze poza youtuberami i gadżetami...

      • 1 0

    • Nie nazywaj się marynarzem...

      ... jak piszesz takie rzeczy w kontekście tego okrętu. To jest skarb naszej historii i tradycji, a jej chwała powinna być przekazana naszym dzieciom, wnukom i prawnukom. To unikalny obiekt w skali świata. I walki o jej zachowanie nie należy mylić z sprawami naszej współczesnej MW.

      • 12 1

  • Najczęściej remontowany ORP świata

    • 0 0

  • No to kolejny powod

    No kolejny powód do brania kasy i obłowienia się,,,. tym razem nie MON ,ale ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zleciló to w wyniku z góry ustawionym przetargu Stoczni Wojennej , która dzisiaj jest spóldzielnią pracy zlecająca roboty kooperantom ,bo ze stocznia to już dawno nie ma nic wspólnego. Remont z pewnością dwukrotnie przekroczy zakładany budżet , Ni ale cóż różnicę suweren dopłaci .

    • 2 0

  • Dramat (1)

    To jest straszne co czują nasi podwodniacy i inni marynarze widząc że z dnia na dzień ubywa sprzętu do pływania, a pisiory podniecają się wodowaniem holowników. Dramat i wstyd żeby nie mieć porządnej marynarki, a miliony albo i miliardy złotówek jest bezczelnie wyprowadzane z budżetu państwa i nikt nie jest w stanie z tym coś zrobić.

    • 2 1

    • Podwodniacy

      Pozostały tylko płetwy rurki i google. I nura

      • 0 0

  • Remont? (3)

    To bardziej konserwacja tego pływającego kantorka aby był w stanie utrzymać się na wodzie. Pospawanie kilku zbiorniczków i malowanie kadłuba to zabiegi eksploatacyjne które raz na kilka lat musi przejść każdy statek, a tutaj entuzjazm w artykule jakby co najmniej robili z niego lotniskowca.

    • 40 39

    • jako zawodowy marynarz przyznam Ci rację

      95% wypowiadających się na tym forum ludzi nie ma o okrętownictwie żadnego pojęcia. Świadczy o tym też ilość łapek w dół pod twoim komentarzem.

      • 0 1

    • (1)

      Ale będzie można głośno mówić że był remont, a to zwykłe odświeżenie jak z Gdańskim Sołdkiem

      • 1 4

      • Akurat na sołdku to już renont był

        Palili kadłuby i zmieniali układ pokładów żeby zrobić nową salę wystawową.

        • 4 0

  • obrona obcego kraju (3)

    orp blyskawica w dn.30.08.1939r. w obliczu zagrożenia czmychnęła z kraju niczym szczur z tonącego okretu.pozostawiajac na pastwę szlezwika Bohaterow z Westerplatte na czele z kpt. Dąbrowskim. Orp Blyskawica po prostu postanowila bronic innego kraju.
    Za te pieniadze z remontu powinni wybudowac pomnik kpt. Dabrowskiemu a do pracy przy tym zaangażować kompoty.

    • 2 9

    • okręt uciekał z tonącego okrętu? (2)

      a jak polski rząd czmychnął ze złotem do Rumunii to już pies

      • 1 2

      • (1)

        a przysięga żołnierska to gips?

        • 1 3

        • Akcja Pekin.

          Załoga wykonywała rozkaz swoich przełożonych. Nie masz wiedzy i piszesz, to co piszesz.

          • 2 0

  • Rezerwista

    W roku 1968 służyłem na tym okręcie jako elektryk,telefonista.Dawne czasy.

    • 0 0

  • Remont "Błyskawicy"

    A po remoncie wcielą go do służby, żeby mieć choć jeden duży okręt. Śmiechu warte.

    • 0 1

  • Stocznia daje gwarancję?

    Ale się uśmiałem. Zbieranina partaczy.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane