• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3 x 5, czyli wizja Gdańska do roku 2020

Krzysztof Koprowski
24 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najbliższe pięć lat może dla Gdańska oznaczać ogromny rozwój miasta, o ile uda się pozyskać niezbędne środki finansowe z UE oraz partnerów do zadań z sektora publiczno-prywatnego. Najbliższe pięć lat może dla Gdańska oznaczać ogromny rozwój miasta, o ile uda się pozyskać niezbędne środki finansowe z UE oraz partnerów do zadań z sektora publiczno-prywatnego.

Pięć miliardów do wydania w pięciu obszarach rozwoju miasta przez najbliższe pięć lat - tak w skrócie można określić plan inwestycyjny Gdańska do roku 2020, czyli w kolejnej i przypuszczalnie ostatniej już perspektywie dużego wsparcia unijnego. Urzędnicy chcą przez najbliższe 11 tygodni skonsultować z mieszkańcami obszerną listę projektów.



Który obszar strategicznego rozwoju Gdańska jest najważniejszy?

Zapowiadane przez nas spotkanie, które odbyło się w środę w nowym gmachu Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska otwiera 11-tygodniową dyskusję publiczną na temat nowych inwestycji.

- Dyskusję zakończymy 14 grudnia, podczas dorocznego spotkania obywatelskiego w Filharmonii Gdańskiej. Te 11 tygodni będzie wypełnionych licznymi spotkaniami z różnymi grupami społecznymi, dzielnicowymi, rozmowami przez Internet itd. Jednym słowem chcemy przez rozmaite kanały porozmawiać na temat przyszłości i tego, co chcemy zrealizować do roku 2020 - zapowiada Paweł Adamowicz, prezydent miasta Gdańska.
W wydatkowaniu środków największą zmianą w stosunku dla lat ubiegłych ma być zwiększenie pieniędzy na przestrzeń publiczną (z 9,6 do aż 29 proc.) przy jednoczesnym ograniczeniu na gospodarkę i transport (spadek z 68 do 54,7 proc.) oraz kulturę (dotychczas 6,7 proc., w planach 1,8 proc.).

- To pokazuje naszą zmianę myślenia. W kampanii wyborczej 2014 ten wątek [przestrzeni publicznej - dop. red.] pobrzmiewał. Został też powtórzony w pracach nad strategią. Wyciągamy wnioski i przeznaczamy większą pulę na przestrzeń publiczną, na to czego gdańszczanie chcą i pragną - wyjaśnia Adamowicz.
Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Zmiany widoczne są też w formie promowanego transportu. Miasto chce położyć nieco mniejszy nacisk na budowę nowych dróg, ale jednocześnie wesprzeć rozwój sieci tramwajowej. To logiczna decyzja nie tylko ze względu na wizję rozwoju miasta, ale także fakt, że komunikacja szynowa ma większy priorytet w podziale środków wsparcia finansowego UE.

Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Inwestycje Gdańsk 2020 from Trojmiasto.pl

Przekładając na liczby - w latach 2009-14 powstało w Gdańsku 25 km dróg, a w planach do 2020 r. jest ich 19,5 km. Odpowiednio dla tych samych przedziałów czasowych: zbudowano 7,7 km torowisk tramwajowych, a planowanych jest 14,5 km.

Ta sama polityka obejmuje także kwestię dróg rowerowych (dotychczas 50 km, w planach 69,5 km) czy remontów i budowy chodników (65 km i w planach 79,5 km).

Most na Wyspę Sobieszewską ma wreszcie szansę doczekać się realizacji.


Priorytetem w transporcie ma zostać najszybciej rozwijające się Południe. Będzie się także dążyło do: utworzenia połączenia między Południem a Wrzeszczem (Trasa GP-W), budowy węzłów komunikacyjnych, obiecywanego od lat mostu na Wyspę Sobieszewską (z myślą o ewentualnej organizacji międzynarodowego zlotu harcerzy w 2023 r.) czy też rozbudowie ul. Jana z Kolna (szacowany koszt to aż 70 mln zł ze względu na skomplikowane uzbrojenie terenu) oraz choć częściowej realizacji wielkiego węzła Czerwony Most.

W toku późniejszej dyskusji miasto przyznało też, że trwają rozważania dotyczące budowy odnogi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w śladzie linii do Starej Piły zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Ruiny Trójmiasta: stacja Kokoszki

Poznaj historię stacji Kokoszki, która ma szansę odżyć w przypadku decyzji o budowie odnogi PKM w śladzie linii do Starej Piły.


Wśród najważniejszych projektów przestrzeni publicznej wymienić można: wyczekiwany od lat remont Drogi Królewskiej, Długiego Pobrzeża zobacz na mapie GdańskaTargu Rybnego, rewitalizacje zaniedbanych dzielnic i obszarów (w tym Biskupiej Górki), odnowę Parku Oliwskiego zobacz na mapie GdańskaOruńskiego zobacz na mapie Gdańska czy rozbudowę ogrodu zoologicznego zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Fontanna i pomosty widokowe w Parku Oruńskim

W kategorii dot. edukacji i kapitału społecznego jest budowa szkoły przy ul. Jabłoniowej, budowa 10 przedszkoli i trzech żłobków, budowa szkoły w Kowalach oraz modernizacja istniejących szkół i przedszkoli.

W kulturze przedstawiono pomysły m.in. rewaloryzacji Wozowni Artyleryjnej, Zespołu Reduty Napoleońskiej, Planetarium Hevelianum, stworzenia Domu Grassa/Chodowieckiego przy ul. Sierocej zobacz na mapie Gdańska i odnowy najcenniejszych zabytków.

Listę zamykają projekty z kategorii Zdrowie, a wśród nich m.in. budowa basenów dzielnicowych (co najmniej czterech), siłowni na świeżym powietrzu (minimum 40), placów rekreacyjnych (minimum 40), boisk sportowych (minimum 20) czy 10 km tras do biegania oraz co najmniej 100 zdrojów ulicznych.

Na tym nie kończą się projekty w perspektywie najbliższych pięciu lat, ponieważ część zadań będą realizowały spółki z udziałem miasta. Chodzi tu m.in. o budowę 1 tys. mieszkań pod wynajem, dalszą rozbudowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, rozbudowę wysypiska śmieci, koncepcję tzw. Airport City, zagospodarowanie terenów wokół stadionu w Letnicy zobacz na mapie Gdańska czy wreszcie rozwój terenów portowych.

Water Discus - taki futurystyczny obiekt mógłby powstać w partnerstwie publiczno-prywatnym np. przy molo w Brzeźnie. Water Discus - taki futurystyczny obiekt mógłby powstać w partnerstwie publiczno-prywatnym np. przy molo w Brzeźnie.
Urzędnicy liczą też na współpracę z podmiotami prywatnymi w zakresie parkingów kubaturowych, zagospodarowania terenów dawnej zajezdni na Dolnym Mieście zobacz na mapie Gdańska czy projektu "Water Discus" - centrum nauki wiedzy o morzu.

Na listę inwestycji rezerwowych tj. takich, które mogą przejść do fazy realizacyjnej w sytuacji, gdy pojawią się wolne środki niewykorzystane przez inne miasta, wchodzą: Nowa Bulońska Południowa, Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, Nowa Kościuszki i Nowa Gdańska, kolejne etapy Nowej Wałowej oraz Nowa Unruga.

Do puli rezerwowych projektów powędrowały też Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (miasto używa w tym przypadku określenia "Połączenie Metropolii Gdańskiej z regionem od strony zachodniej"), rewaloryzacja Alei Lipowej czy budząca sporo kontrowersji naturalizacja wydm Pasa Nadmorskiego.

- Proszę pamiętać, że Unia Europejska nie daje pieniędzy na wszystko. Możemy je lokować tylko w obszarach wynegocjowanych przez polski rząd, które mieszczą się w pewnych regułach. Z pieniędzy unijnych nie zrobimy wszystkich podwórek czy chodników - zwraca uwagę Adamowicz.
Z listy inwestycji proponowanych przez miasto do 2020 r. każdy mieszkaniec będzie mógł wskazać pięć, jego zdaniem najważniejszych, projektów. Głosować będzie można poprzez stronę internetową www.gdansk.pl/inwestycje2020.

Co o projektach myślą mieszkańcy obecni na pierwszym spotkaniu?

- Patrzę na transport i widzę, że dopieszczamy Gdańsk Południe. Mój apel jest taki, by z listy rezerwowej przesunąć na listę bardziej priorytetową budowę Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem - apeluje Tomasz Strug, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
Ulica Biała, czyli rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu. Ulica Biała, czyli rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu.
W kwestii drogowej zwrócono też uwagę na rezerwę Drogi Czerwonej.

- Sopot się tego problemu pozbył i w dokumentach planistycznych uwolnił rezerwę, a drogę wpisał w formie tunelu. Jak my chcemy się zająć tym tematem? W tym pasie znajdują się mieszkania komunalne, jak i prywatne. Ludzie nie mogą ich wykupić czy rozbudować domów, a te popadają w coraz większą ruinę - argumentuje Małgorzata Chmiel, przewodnicza Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta.
Urzędnicy do takich pomysłów podchodzą jednak sceptycznie, tłumacząc, że ten obszar i tak nie nadaje się pod budownictwo mieszkaniowe ze względu na istniejący już hałas od kolei, a rezerwa terenu jest najtańszą formą "zamrożenia" inwestycji na później.

- Droga Czerwona jest pewną szansą np. aby główna oś komunikacja Wrzeszcza [al. Grunwaldzka - dop. red.] została odciążana i powstały możliwości do jej zawężenia i stworzenia ulicy o przyjaznym charakterze, a ruch tranzytowy niech odbywa się w "przytuleniu" do SKM - przekonywał Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta ds. polityki przestrzennej.
Pojawiały się też pytania dotyczące boisk do piłki nożnej zamiast innych dyscyplin sportu np. kortów tenisowych - odpowiedź miasta: boiska są wielofunkcyjne czy ograniczenia budżetu na kulturę - ograniczenia wynikają z polityki UE, która zmniejsza finansowanie kultury w tej perspektywie.

WSKAŻ NAJWAŻNIEJSZE TWOIM ZDANIEM INWESTYCJE, KTÓRE POWINNY ZOSTAĆ ZREALIZOWANE DO 2020 R.

Opinie (200) 3 zablokowane

  • No wg mnie raczej technologia, telekomunikacja, edukacja. Transport tak, ale przyjazny srodowisku i ludziom mieszkajacym w miescie. Samochodowy taki nie jest. Tramwaje bywaja tylko przykrywka dla kolejnych autostrad.
    Wazna jest tez przestrzen zyciowa.

    • 14 8

  • Gdynianie przepraszają (6)

    Jako gdynianin zazdroszczę Gdanszczanom dynamiki rozwoju miasta. Wiem ze nie lubicie swojego prezydenta, ale Gdynia potrzebuje takiego formatu prezydenta jak Adamowicz gdyz teraz nasze kochane miasto idzie po rowni pochylej. Wasze inwestycje napedzaja lokalny rynek pracy. Gratulacje !

    • 30 8

    • część lubi część nie lubi taka jest demokracja w Gdańsku nie ma 120% poparcia wodza

      ale pisanie że nie lubimy jest błędne, to nie nasz problem.

      W Gdyni jest 90% poparcia tylko co z tego?

      • 17 0

    • Niestety ale Gdynia coraz bardziej odstaje

      Nie ma się co dziwić jak kasa zamiast na rozwój idzie głównie na megalomanię i PRopagandę sukcesu

      • 17 2

    • Panie Adamowicz... samemu pisac takie brednie? tak nisko Pan upadłeś? Pohamuj się, człowieku...

      • 4 10

    • tak leming ty bys chciał by wszedzie rzadziła juz upadajaca na dno Partai PO (1)

      a tu jestes w bledzie leming bo Szczurek ma poparcie mieszkańcow takie jakie zadrosci kazdy polityk !!Wiec ty leming łapy precz od gdyni bo miastem niemoga rzadzic politycy tylko wlasnie bezpartyjni !!Tak jak w Gdyni!!

      • 2 7

      • urban też jest bezpartyjny

        • 2 1

    • jako gdańszczanin...

      to ja proponuje, żebyście sobie wzięli naszego adamowicza ;) Na zdrowie!

      • 3 1

  • Gdańsk za 20 lat będzie (12)

    czołowym miastem Europy. Aktualnie mamy najwięcej inwestycji w Polsce. Szybko rosnąca liczba mieszkańców, napływ kapitału zachodniego, wysokie zarobki. Gdańsk mocno pozostawia w tyle Kraków czy Wrocław nie wspominając o zacofanym Śląsku.

    • 23 33

    • (2)

      Za 20 lat to nie będzie uni europejskiej

      • 12 9

      • I w Gdańsku 6 metrów wody z lodowców

        • 1 0

      • mam nadzieje

        • 0 0

    • W ostatnich latach Gdańsk niesamowicie się rozwija

      To daje ogromny impuls do rozwoju dla całego regionu

      • 17 4

    • (1)

      Ale jakich inwestycji? tych drogowych czy stadiony i muzea? Potem trzeba bedzie to utrzymac, remontowac. Austostrady, estakady i stadiony to raczej kula u nogi i wieczne wydatki, nie przynosza zysku.

      • 6 13

      • autostrady i estakady to kula u nogi?

        no fakt, można chodzić pieszo ;)

        • 2 5

    • @darek: ~i nagle obudziłem się z pięnego snu~

      • 3 0

    • za 20 lat (1)

      to tu bedzie drugie Detroit

      • 4 4

      • raczej drugi Tripolis ;)

        • 0 2

    • Jeśli Gdańska nie zjedzą długi zaciągnięte na tzw. wkład własny, (1)

      to może rzeczywiście tak będzie.

      • 2 1

      • beda nowe podatki

        same koszty utrzymania drog wzrosna co najmniej 5-krotnie nie mowiac o innych fanaberiach.

        Teraz buduje sie szklane domy bo to jest okazja do ustawienia siebie i kolegow na cale zycie. A co bedzie pozniej to juz nie ich sprawa.

        • 2 1

    • poleciałeś z tym czołowym miastem Europy

      Ale poza Warszawą faktycznie, jesteście liderami

      • 0 0

  • Z tego wszystkiego dla Stogów 1 basen.

    • 6 9

  • (3)

    25km dróg w lat to sie nie ma czym chwalić, to jest jakoś skandal!!

    • 9 16

    • (1)

      W 5 lat*

      • 5 2

      • 5 km na rok :)

        • 1 0

    • bardzo dobry wynik. razem z inwestycjami centralnym ponad 70 km

      Dla porównania w Gdyni 1.5 km Chwarznieńskiej

      • 13 1

  • stan dróg... (6)

    Mieszkam w Gdańsku pare miesiecy i jestem w szoku jesli chodzi o drogi fajnie że miasto inwestuje itd ale ludzie moze niech wpierw poprawia stan dróg dziury koleiny itd przeciesz na tych drogach centrum miasta i boczne to aż pływa sie po nich

    • 21 6

    • Dokładnie (5)

      Mnie jako przyjezdnego słoika też rzuca się w oczy katastrofalny stan i to głównych alei w mieście jak np Grunwaldzka na całej długości powinna być od dawna wyremontowana. Taka Hallera czy Sobieskiego to w ogóle powinna zostać zamknięta dla ruchu w takim są stanie. Uliczki we Wrzeszczu wyglądają jak na głębokiej Ukrainie. Takiego dramatu na głównych ulicach miasta nie w Bydgoszczy, Toruniu czy nawet Łodzi. Także pytanie gdzie w tych wielkich planach są remonty ??

      • 8 5

      • (4)

        zameldujecie sie w Gdansku to bedzie wszystkim latwiej te dziury w drogach latac

        • 10 3

        • nie musisz być zameldowany w Gdańsku, wystarczy, że tu PIT rozliczasz

          • 5 1

        • Jestem zameldowany od dwóch lat. Samochód też na Gdańskich blachach.

          • 5 0

        • (1)

          Nie jestem zameldowany w Gdańsku, auto mam na obcych blachach, ale od 10 lat rozliczam się... i płacę w tym mieście podatki, więc również mam prawo krytykować katastrofalny stan jezdni tzw. II kategorii. Na nich nie trzeba żadnych ograniczeń prędkości, gdyż i tak należy jechać z prędkością max 40km/h, aby nie "zostawić kapci" . Nie wspomnę o zawieszeniu, które jestem zmuszony remontować po przebiegu 20 000 km, jeżdżąc w 90% po drogach podejrzanego Adamowicza. To pięknie, że miasto rozwija się... Też widzę ogromną różnicę pomiędzy stanem obecnym, a dziesięć lat wstecz, ale widzę także ogólny miejski syf, brud i ogólne zaniedbania miejskiej publicznej przestrzeni...

          • 7 2

          • Schiza ? To jest postęp czy nie ?

            • 1 1

  • stan dróg... (2)

    Mieszkam w Gdańsku pare miesiecy i jestem w szoku jesli chodzi o drogi fajnie że miasto inwestuje itd ale ludzie moze niech wpierw poprawia stan dróg dziury koleiny itd przeciesz na tych drogach centrum miasta i boczne to aż pływa sie po nich

    • 13 8

    • Od kilku lat zdecydowanie zabrali się za remonty dróg i chodników. Jak tego nie widzisz to jesteś ślepy albo z Gdyni (1)

      • 7 5

      • nie, jestem z Syrii i wiem, co to dziury w jezdni i roz...ne chodniki

        • 4 0

  • (5)

    Najważniejsze dla rozwoju miasta to przestać stygmatyzować ludzi popierających alternatywne środki transportu takie jak rower lub rower elektryczny. I przestać wreszcie budować ulice. Dość już powstało potwornych sznytów bezwzględnie tnących tkankę miejską. Zacznijmy wreszcie myśleć zgodnie z zasadami elementarza polityki komunikacyjnej - rozdział "kierunek szacunek".

    • 15 16

    • (2)

      Mało masz w tym programie dróg rowerowych i chodników?

      • 7 5

      • będą robić 69,5 km dróg rowerowych i 79, 5 km chodników a on jakieś głupoty o stygmatyzowaniu rowerzystów (1)

        • 7 1

        • przeciez

          To matematyk do tego kierowca ;)

          • 1 0

    • nie karmić trolla - zmienił nick z matematyka, do tego kierowcy

      przegina jak przeginał, wyjdzie mu to bokiem: normalny tekst to miasto dla ludzi, nie głównie dla samochodów.

      Dla niekumatych: w zaparkowanych samochodach zajmujących przestrzeń miejską przez cały dzień roboczy (8 godzin) nie ma ludzi.

      • 1 0

    • miasto dla samochodów...

      czyli nowela Science Fiction, obrazująca miasto zamieszkałe przez samochody...

      • 2 0

  • Pieknie. A może jednak tak pomyśleć o udziale mieszkańców. Referendum ? (2)

    Ta władza od kilkunastu lat wie lepiej. A wiedzący najlepiej (Lisicki, Bojanowski i miłościwy prezydent) wiele razy dowiedli co to oznacza. Kolejne centra handlowe i gigantomania stadionu top tylko pierwsze lepsze przykłady.
    Skoro zatem tak łaskawie mówi teraz władza o 5 miliardach, które łaskawie da mieszkańcom, to może lepiej uwolni nas od siebie?

    • 14 11

    • gigantomania stadionu?

      mówisz o tym, który jest rozpoznawalny i chwalony na całym świecie?

      no racja - trzeba było postawić drewniany kurnik...

      • 5 2

    • Referendum to populizm

      zobacz co się dzieje przy budżecie obywatelskim - nikt nie myśli o całym mieście i innych dzielnicach - wygrywają ci których jest najwięcej

      • 7 1

  • Gdańsk (3)

    Szkoda że ten "wielki" Gdańsk rozwija się kosztem całego regionu pomorskiego. Zero rozsądnego podejścia do tego tematu. Dla mnie wzorem jest zachodniopomorskie, gdzie rozwój regionu jest zdecydowanie bardziej zbilansowany.

    • 8 26

    • (1)

      A co byś chciał żeby władze Gdańska przedstawiły propozycje inwestycji w Gdyni ?

      • 6 2

      • zazdrość ich zżera jak widzą ze u nich się prawie nic nie dzieje

        • 6 1

    • zbilansowany brak rozwoju .bo nic sie nie rozwija LOL

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane