• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak rozładować korki na autostradzie A1?

Maciej Naskręt
13 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Płatny odcinek autostrady A1 na Pomorzu. Płatny odcinek autostrady A1 na Pomorzu.

Jest szansa, że zmniejszą się korki na autostradzie A1. Przedstawiliśmy zarządcy autostrady - firmie GTC - pięć propozycji, które mogą rozładować zatory m.in. przed bramkami w Rusocinie. Koncesjonariusz ma sprawdzić, czy jest szansa je wprowadzić. Obiecał nam też, że kierowcom zostaną udostępnione nowe bramki w Rusocinie dzisiaj wykorzystywane jako wjazdowe.



8-minutowy przejazd płatnym odcinkiem autostrady A1 i zakorkowany odcinek autostrady (od 5 minuty i 20 sekund) przed Rusocinem.

Początek majówki na pomorskim odcinku autostrady to był koszmar dla wielu tysięcy kierowców, jadących nie tylko nad morze ale też w głąb kraju. Wydłużenie autostrady A1 o kolejne 19 km skłoniło wielu mieszkańców nie tylko Kujaw, ale też województwa łódzkiego do przyjazdu nad morze. Natknęli się na ok. 7-kilometrowy korek przed Rusocinem, w którym tracili nawet do godziny.

Zarządca autostrady A1 - firma Gdańsk Transport Company - przekonuje, że zapobiega korkom. Wystawiane są m.in. znaki zmiennej treści z zalecanym zjazdem. Na elektronicznych wyświetlaczach, gdzie pobiera się bilet, też pojawia się informacja o korkach. Ponadto, dzięki systemowi poboru opłat zarządca autostrady wie, gdzie niebawem mogą powstać utrudnienia w ruchu. Jeśli wielu kierowców pobierze bilet w Toruniu, na bramkach poboru opłat w Rusocinie odpowiednio przybywa pracowników.

Tablica opłat na pomorskim odcinku autostardy A1. Tablica opłat na pomorskim odcinku autostardy A1.
To nie wszystko. Firma GTC przewiduje kolejne usprawnienia jeszcze przed wakacjami. - Planujemy wykorzystać bramki wjazdowe w Rusocinie i przebudować je tak, by można było z nich pobierać opłaty od kierowców, jadących w kierunku Trójmiasta. Powinno to nieco upłynnić przejazd - zapewnia Aleksander Kozłowski z firmy GTC.

Jednak rzeczywistość pokazuje, że zastosowane rozwiązania okazują się niewystarczające. Stąd postanowiliśmy przekazać nasze sugestie, ale tez dziennikarzy Radia Gdańsk i Gazety Wyborczej, które poprawiłyby przepustowości na bramkach przynajmniej do czasu wprowadzenia na autostradzie A1 elektronicznego poboru opłat (viaToll), które może nastąpić w 2016 r.

1. Kamery internetowe przed Rusocinem

Jakie rozwiązanie może w obecnej sytuacji rozładować korki najlepiej?

Zaleciliśmy władzom firmy GTC zamontować kamery, z których obraz trafiałby na stronę internetową. Kierowca dzięki takiemu rozwiązaniu mógłby nawet z trasy oszacować, czy opłaca mu się stać w korku przed Rusocinem, czy też powinien zjechać nieco wcześniej - w Stanisławiu lub Swarożynie - na starą krajową "jedynkę".

To nie jest innowacyjny pomysł. Praktykowany jest od wielu lat przed Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Kamery pomagają nie tylko oszacować długość zatoru, ale też określić miejsce ewentualnej kolizji bądź wypadku. Obraz z kamer można znaleźć też w serwisie Omijamy Korki. Co ważne kamery przydają się także drogowcom podczas oceny stanu nawierzchni zimą.

2. Drukowanie cennika za przejazd na biletach

Wielu kierowców niepotrzebnie potęguje ruch przed bramkami z uwagi na brak informacji o wysokości opłaty, jaką muszą uiścić w punkcie poboru. Zasugerowaliśmy zarządcy drogi, by cennik umieszczał na bilecie, który pobiera się na bramkach wjazdowych.

Dzięki temu usprawnieniu część kierowców nie musiałoby dopytywać o cenę przejazdu dopiero przed bramkami - nie traciliby cennego czasu na przygotowanie sumy do zapłaty. Skróciłby się dla części podróżnych czas przejazdu, a tym samym korek.

3. Dodatkowe tablice informacyjne z cennikiem dla stojących w korku

Zarządca GTC powinien także ustawić na tyle duże tablice z cennikiem przed Rusocinem, by kierowcy mogli się zapoznać jednoznacznie z wysokością opłaty, jaką za kilkaset metrów muszą uiścić.

Podobnie jak w przypadku cennika na bilecie część kierowców nie musiałaby dopytywać o cenę przejazdu dopiero przed bramkami - nie traciłyby cennego czasu na skompletowanie sumy pieniędzy do zapłaty.

4. Mobilni kasjerzy

To rozwiązanie często stosowane jest na brytyjskich autostradach. W sytuacji, gdy tworzy się korek przed punktem poboru opłat kasjerzy wyposażeni w specjalne terminale ruszaliby między pojazdy stojące w korku i tam dokonywali poboru opłat za przejazd autostradą A1.

Tak obsłużonym kierowcom pozostałoby jedynie okazanie skasowanego biletu przed bramką. Takie działanie skróciłoby czas postoju nawet o 15 sekund. To realnie mogłoby skrócić korki.

5. Opłaty w miejscach obsługi podróżnych (MOP-ach)

Zasugerowaliśmy także koncesjonariuszowi autostrady A1, by umożliwił także opłaty w miejscach obsługi podróżnych - w przystosowanych do tego celu automatach, bądź punktach gastronomicznych, a także stacjach paliw.

Co jeśliby kierowca pojechał nieco dalej, niż planował, a opłatę już wniósł? Na bramce musiałby po prostu dopłacić różnicę. Kierujący otrzymałby zwrot opłaty gdyby okazało się, że ten musi z autostrady zjechać wcześniej.

6. Zaokrąglenie kwot za przejazd

To już bardziej jest sugestia dla ministerstwa, które ustala wysokość opłat na gotowych odcinkach autostrad, a nie dla ich zarządcy. Gdyby sumy, jakie płacimy zostały zaokrąglone, skończyłby się problem z wydawaniem reszty.

I tak na przykład jadąc z Torunia do Trójmiasta płacimy 29,90. To oznacza, że po zmianach płacilibyśmy np. 30 zł. Kasjer nie musiałby tracić czasu na szukanie drobnych a kierowcy łatwiej byłoby przygotować wspomnianą sumę.

Dalekie plany: viaToll lekarstwem na korki

W tej sytuacji pokrzywdzeni są nie tylko kierowcy, którzy tracą czas przed bramkami, ale także budżet centralny, bowiem spadają wpływy z opłat, gdyż kierowcy omijają zakorkowaną autostradę. Skarb Państwa na wszystkich odcinkach autostrad koncesyjnych odnotowuje z tego tytułu prawie 1 mld zł strat. Zarządcy koncesyjnych autostrad często zalecają - przy użyciu tablic zmiennej treści - zjazd z autostrady wcześniejszym zjazdem, by ominąć zatory. Trudno natomiast w takiej sytuacji wyliczyć koszty kierowców.

Na szczęście Ministerstwo Rozwoju i Infrastruktury zaczęło już prace nad zmianami, które umożliwią kierowcom przejazd przez punkt poboru opłat bez zatrzymywania pojazdu. Przewiduje się, że jego uruchomienie ma nastąpić do 2016 r. W tym celu ma zostać wykorzystany system elektronicznego poboru opłat viaToll, z którego obecnie korzystają samochody o masie całkowitej powyżej 3,5 t. System funkcjonuje od 2011 r. m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. Do obsługi systemu służy montowane pod szybą urządzenie ViaBox, które zawiera informację o wysokości środków zgromadzonych na koncie kierowcy.

Podczas jazdy urządzenie w aucie łączy się z odbiornikami zamontowanymi na bramownicach, które umieszczone są nad drogami, zazwyczaj przy zjazdach z ekspresówek i niektórych autostradach. Podczas mijania bramownicy pobierane są pieniądze z konta kierowcy za przejechane kilometry. Nad prawidłowym stosowaniem systemu czuwają inspektorzy transportu drogowego. Kontrolują oni wyrywkowo funkcjonowanie ViaBox-u w pojazdach nawet podczas ich ruchu.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (246) 4 zablokowane

  • likwidacja opłat - wzrost liczby korzystających z autostrady

    murowane korki co najmniej w okresie długich weekendów i w sierpniu. Poszerzanie dróg tylko przesuwa korki, ale ich nie likwiduje, tak jak popuszczanie pasa nie likwiduje otyłości. Są inne metody na poruszanie się w przestrzeni - samochód i autostrada to tylko jedna z dostępnych opcji, stosunkowo mało efektywna.

    • 5 2

  • Wprowadzić ryczałtową stówkę za przejazd i po krzyku, płaciłoby się na wjezdzie "za trzaśnięcie drzwiami" a potem rura.

    • 1 4

  • Korki na autostradzie..O moj boszszsz....:))) takie rzeczy to tylko w... Polsce;) (6)

    • 8 3

    • Widziałeś kiedyś M4 albo M25 pod Londynem? Albo dowolna autostrade przy wiekszym miescie w Europie? USA? (5)

      Tacy narzekacze - tylko w Polsce

      • 4 4

      • a płacisz (4)

        Tam na bramkach? wypowiadaj się w temacie, lemingu

        • 1 2

        • Tym dziwniejsze,że są tam korki, innit? PS. Poguglaj "Dartford Tunnel". Papugo. (3)

          • 0 0

          • Byłeś w Gravesend? ze sie tu goglami podpierasz? (2)

            wiesz ile ludzi tam mieszka i jakiej stolicy sa to przedmiescia? i Ty to do Rusocina porównujesz??? człowieku tam jest inny swiat,dla zwykłego szaraka co to dyma na półwysep cały dzień całą Polske przejazd przez takią M25 M4 M3 czy wjazd do Lądka to zawał murowany ale nie z nadmiaru adrenaliny ale chyba z nadmiaru kultury na drodze. Bydło które nie liczy sie z nikim i niczym na tzw autostradzie A1 koniecznie podłączone do trakcji (cb) czyli im wiekszy grat tym dłuższa antena i Audi 80 rozpedzone do granic wytrzymałości rdzy na podwoziu kontra spokojna normalna i darmowa jazda,nawet 40 mil na godzinę po M25 rankiem w tygodniu,czujesz różnice?

            • 0 3

            • I te anteny to też im Tusk przykręcił? Nie,to Polak Polakowi zatruwa życie. (1)

              • 0 0

              • Anteny!

                To ze ktoś jedzie starym trupem z CB i 2 m antena to ok nie stać go;) ale jak widze nowe MB czy BMW z antenami to obciach panowie!
                A tak wogole to jeżdzę od 25 bez punktów. Pare mandatów za parkowanie bo sie bilet wyczerpał czasowo. W mieście 50, poza miastem ok 100/110 na autostradzie w dzien około 160 a w nocy jak pusto i sucho to nie powiem. ;)

                • 0 0

  • Pytają się nas ?

    To za co rządzący kasę dostają ? Jeszcze mamy za nich może pracować ?
    Dobrało się towarzystwo wzajemnej adoracji i kpiny sobie urządza naszym do tego naszym kosztem .
    Siebie się zapytajcie mądrale .

    • 7 0

  • to proste

    Zamknąć ją

    • 5 1

  • Ostatnio spowalniali mnie autostopowicze na autostradzie.Zadzwoniłam na 112 iż jakby stwarzają zagrożenie i usłyszałam ciekawą odpowiedż:A w czym oni pani przeszkadzają?

    • 11 1

  • ułatwienie (1)

    na bramkach można płacić kartą zbliżeniową- trochę to przyspiesza obsługę

    • 1 2

    • PayPass

      Ludzie to jednak dziwni sa. Karta zblizeniowo to jak otwarta portmonetka z której kazdy moze brać kasę. Najlepiej jest w tłumie, można ogolić pare 100 ludzi z kasy nie robiąc nic - tylko chodzić sobie z lapkiem i odp antena w torbie. Ilośc posiadania kart zblizeniowych 0- i tak jest bezpiecznie!!!

      • 0 0

  • Kurde,to ciężko pojąć,że w "długi weekend",gdy cały Naród musowo wali na wywczas musowo za miasto,to korki na autostradzie (1)

    choćbi się GTC zes... na miękko? Zjechać wcześniejszą bramką to w takich warunkach nie "patologia" czy "skandal",tylko spryt,zdolność przewidywania i własny,dobrze pojęty interes.

    • 5 1

    • Gdyński Warszawiak

      Ja jadąc 1 maja jechałem z A1 w Tczewie i dojechałem do pustą 91 do obwodnicy- na bramce byłem 2 w kolejce;)

      • 1 0

  • (1)

    wystarczyło 7km przed koncem A1 zrobić trzy pasy

    • 0 5

    • No i super,to stałbyś w korku na 7*2/3=4.6 km przez DOKŁADNIE TYLE SAMO CZASU...

      • 0 0

  • Jak rozładować korki na autostradzie A1?........

    .......... proste, ja nigdy w nich nie stoję, bo nią nie pomykam. Za droga jest. Za 30 zł za trasę do Torunia, to tyle mi wystarcza na LPG. Wyjadę trochę wcześniej i czas mam ten sam.
    Szerokości.

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane