• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaką koleją będzie Pomorska Kolej Metropolitalna?

Krzysztof Koprowski
21 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czy przystanki PKM będą elementami spajającymi aglomerację czy wyłącznie przystankami kolejowymi o niewielkim znaczeniu? Nz. przystanek Gdańsk Niedźwiednik. Czy przystanki PKM będą elementami spajającymi aglomerację czy wyłącznie przystankami kolejowymi o niewielkim znaczeniu? Nz. przystanek Gdańsk Niedźwiednik.

Do uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostało zaledwie kilka miesięcy, a my wciąż nie wiemy, czym właściwie jest PKM. Hurraoptymizm towarzyszący jej budowie i świetny marketing sprawiają, że całkowicie odmiennie podchodzą do niej mieszkańcy, urzędnicy i deweloperzy. Czy czeka nas zatem miłe zaskoczenie czy jednak rozczarowanie? - zastanawia się Krzysztof Koprowski.



Gdy w Warszawie mieszkańcy nie mogą doczekać się wciąż odkładanego w czasie uruchomienia II linii stołecznego metra, mieszkańcy Trójmiasta i Kaszub wciąż zastanawiają się, jak bardzo odmieni ich codzienne podróże Pomorska Kolej Metropolitalna.

Warszawskie metro to bowiem produkt sprawdzony, w pełni zintegrowany z pozostałymi środkami transportu, a w dodatku utożsamiany z szybkością oraz wysoką częstotliwością. W przypadku PKM nie wiemy dzisiaj nic, więc każdy interpretuje zapowiedzi w odmienny sposób.

Wizualizacja możliwości zabudowy przy PKM Niedźwiednik w oparciu o nowy plan zagospodarowania. Wizualizacja możliwości zabudowy przy PKM Niedźwiednik w oparciu o nowy plan zagospodarowania.
Biuro Rozwoju Gdańska jako instytucja odpowiedzialna za planowanie przestrzenne, PKM postrzega jako kolejną i ulepszoną linię Szybkiej Kolei Miejskiej, świetnie zintegrowaną z autobusami i tramwajami, a w dodatku o wysokiej zdolności przewozowej. W ten właśnie sposób uzasadnia się lokalizacje gęstej zabudowy w pobliżu przystanków - ostatnio przy PKM Niedźwiednik.

Podobny przekaz płynie też z materiałów promocyjnych deweloperów, którzy zachęcają do zamieszkania na osiedlach w pobliżu PKM. Jednocześnie po zapadnięciu decyzji o budowie kolei wyrzucili do kosza swoje dotychczasowe koncepcje zabudowy, i w miejscu planowanych jeszcze niedawno domków jednorodzinnych dążą do realizacji zwartej zabudowy mieszkaniowej i handlowo-usługowej. PKM jest obecna na plakatach i każdej mapie z lokalizacją osiedla jako podstawowy środek transportu.

Czytaj też: Raport ekspertów od nieruchomości: PKM zmieni obraz Trójmiasta

Całkowicie inne podejście stosuje Zarząd Transportu Miejskiego, który swoją deklaracją zaskoczył mieszkańców i radnych podczas ostatniego posiedzenia komisji rady miasta, nazywając PKM koleją regionalną bez żadnego wpływu na funkcjonowanie miasta.

- My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region. Stąd płynie wniosek, że dla przejazdów wewnątrzmiejskich na dzisiaj nie musimy nic zmieniać, bo ten układ, który już funkcjonuje, doskonale radzi sobie ze skomunikowaniem rejonów miasta, gdzie będzie docierać PKM - przekonywał Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Wizualizacja PKM Jasień z parkingiem typu park&ride i nową pętlą autobusową. Wizualizacja PKM Jasień z parkingiem typu park&ride i nową pętlą autobusową.
Jednocześnie Gdańskie Inwestycje Komunalne budują węzły przesiadkowe przy kolei metropolitalnej, tak jakby PKM miała być rozwiązaniem zbliżonym do warszawskiego metra czy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, czyli modelu komunikacyjnego zwożenia pasażerów do przystanków przesiadkowych.

Do tego nakłada się jeszcze inna wizja samorządu województwa, czyli formalnie inwestora PKM, który traktuje PKM jako element strategiczny wielkiej siatki połączeń aż po najbardziej odległe miasta naszego regionu.

W październiku sporo zamieszania wywołała zapowiedź o zaledwie trzech pociągach z Wrzeszcza na lotnisko oraz zaledwie jednym w ciągu godziny do Gdyni (taka sama częstotliwość miała być do wielokrotnie mniejszych Kartuz i Kościerzyny). Potem wprawdzie z tych ustaleń się wycofano, ale pewien niesmak pozostał, szczególnie gdy przedstawiono planowany tabor PKM z zaledwie jedną parą drzwi na człon pociągu. To niesmak traktowania PKM jako kolei, która ma rozwiązać problemy województwa, a nie aglomeracji.

Niezależnie do wizji urzędników czy deweloperów, PKM jeszcze inaczej postrzegana jest wśród mieszkańców. I tu nie brakuje ogromnego poparcia dla jej budowy, będącego jeszcze pokłosiem radości towarzyszącej Euro 2012, które było przyczynkiem do myślenia o odbudowie tzw. kolei kokoszkowskiej.

Rozbiórka tzw. Mostku Weisera Dawidka była jedną z kilku akcji promujących realizację PKM.


Jaką funkcję powinna przede wszystkim pełnić PKM?


Spełnienie marzeń o nowoczesnym systemie kolejowym, którego tak bardzo zawsze zazdrościliśmy krajom Europy Zachodniej, wielka frekwencja na każdej imprezie towarzyszącej PKM, spora liczba fanów na Facebooku i w Internecie (kilka stron miłośniczych, częste fotorelacje na różnych forach) i perfekcyjny marketing połączony z nawiązaniem do historii (widowiskowa rozbiórka tzw. Motku Weisera Dawidka), sprawiają że już na starcie PKM ma ogromną szansę na sukces.

Należy się jednak zastanowić czy sukcesem będzie samo uruchomienie kolei czy frekwencja, która przekroczy szacunki spółki powołanej do jej realizacji? Czy miarą sukcesu będzie gęsta zabudowa wzdłuż kolei czy może przewidywania ZTM-u i brak likwidacji połączeń autobusowych?

I czy rozmawiając o PKM, mamy na myśli za każdym razem ten sam rodzaj kolei? Wydaje się, że prawie zakończona budowa oznacza jednocześnie dopiero początek rozmów o tym, jak wykorzystać tę infrastrukturę. A żeby to dobrze zrealizować niezbędna jest ścisła współpraca urzędników i deweloperów z mieszkańcami celem wypracowania jednego, wspólnego stanowiska oraz oczekiwań wobec nowej linii kolejowej.

Miejsca

Opinie (299)

  • Odpowiedź na zawarte w tytule artykułu pytanie jest prosta.

    Niepotrzebną.

    • 4 2

  • CZY to przejaw, kolejny, "profesjonalizmu" ekipy PO na Pomorzu?

    Teraz takie pytania?
    Taka "zielona energia inaczej"?
    Aby była musi być znacznie drożej. Ostatecznie zarobią producenci urządzeń i systemów.

    • 2 3

  • Mostek weisera (2)

    Byliśmy na spacerze w okolicach odbudowanego mostku Weisera. Patrząc na ilość rozbitych butelek po piwie, zastanawiam się co z tego mostku poleci na przejeżdżające szynobusy? Mając na względzie otoczenie tego wątpliwego "pomnika nie wiedzieć czego", ewentualnych "sprawców" nie da się złapać. Czy prześwietni pomysłodawcy tej budowli znają przypadki obrzucania samochodów z tego typu przejść nad obwodnica i na Zaspie?
    Jest jeszcze chwila na zabezpieczenie.

    • 2 3

    • (1)

      co postulujesz?

      zburzyć nowo-odbudowany mostek?
      nie wpuszczać na niego nikogo nigdy?
      na mosku zrobić siatki jak w zoo u małp?
      postawić tam na stałe policjanta? z bronią i psem?

      • 3 2

      • Z A B E Z P I E C Z Y Ć ! od pomysłów są inwestorzy! Lepiej pomyśleć przed niż po!

        • 0 0

  • pkm (2)

    problem polega na tym że Polak to taka gnida nie budują pyszczy że nic się nie robi ,budują pyszczy po co bo dla budynia dla jego kolegów.spójrzcie rano na dojazdówkach do gdańska czyli kartuska, słowackiego ,spacerowa same GKA GKS GST GKW są to ludzie którym też należy się życie i praca a kartuzy kościerzyna wszystkich nie nakarmią , część z nich to nowobogaccy co wyprowadzili śie z miasta Gdańska. ale problem polega na tym że w 75 % tych samochodów siedzi jedna osoba !!!! ludzie stoją w korkach ku,,rw ują na wszystko i wszystkich a gdy będą mieli okazję przesiąść się na pkm i w moment dojechać do centrum to im też nie pasuje , racja że szkoda ze pkm dojedzie tylko do wrzeszcza ale zwróccie uwagę gdzie buduje się najwiecej biurowców we wrzeszczu w oliwie nie w gdańsku szkoda że taka kolejka nie dojeżdża od strony pruszcza i tczewa bo na trakcie św wojciecha same GDA GTC , dojeżdżasz do miasta z daleka to dojedź do kolejki przesiądź sie poczytaj gazetę czy książkę i posłuchaj muzyki.,dojeżdżając samochodem zmarnujesz jeszcze czas na poszukiwaniu miejsca parkingowego .wszyscy stawiają za przykład zachód ok w londynie 99% z was dojeżdżających nie stać byłoby na zapłacenie za parking w centrum miasta , i tam ludzie dojeżdżają komunikacją , w monachium na wiazd do centrum green karta której 100% GKA I GKS nie dostałaby ze wzglądu na stan pojazdu ludzie przestancie ku,.rwa pyszczyć tylko spróbujcie wtym co sie dzieje znaleźc trochę pozytywów.wiem że ogólnie jest ch...jowo ale tym co się nie podobało to wyjechali a kto został niech mysli aby żyć jakoś normalnie dla uspokojenia niektórych pieniaczy sam dojeżdżam z pruszcza i mam GDA ale schęcią przesiadłbym się na taką pkm ale skm w strone pruszcza to porażka no iproblem z dojazdem do dworca w pruszczu

    • 2 5

    • ale żeby dotrzeć do PKM (1)

      trzeba mieć samochód. i kilka przesiadek niweczy wszystkie ewentualne plusy.
      Przystanek Banino jest w polu szczerym polu. nikt tam przejazdem nie trafi żaden autobus o niego nie zahaczy a dymaj w nocy w deszczu i wietrze 3km z buta.

      • 3 0

      • Przeczytaj kolesia którego komentujesz.
        Po samym sposobie pisania wszystkiego z małej litery (za wyjątkiem tablic rejestracyjnych) oraz że cały wpis jest właściwie jednym wielgachnym zdaniem, świadczy niewątpliwie o nie za wysokim poziomie rozumienia, tego co się robi.

        • 0 0

  • Mają zamiar zlikwidować 210 (1)

    A dojazd do lotniska jak oni sobie wyobrażają?
    Chyba szybciej i pewniej na Okęcie będzie dojechać Pendolino, jeżeli do Rębiechowa będzie jechało się objeżdżając sąsiednie miejscowości.

    • 3 3

    • rębiechowo

      ogarnij się środki komunikacji są dla mas dojeżdżających do pracy szkoły czy na uczelnię a nie dla kilku osób jadących na lotnisko , 90% ludzi jadących na rebiechowo wyjeżdża na saksy albo na urlop to zostaje odwiezione przez rodziny znajomych itp ci co jeżdżą biznesowo to jadą taksi a jak nie to przy lotnisku są parkingi na całym cywilizowanym świecie lotniska są daleko od miasta i jakoś ludzie dają redę .nie szukaj transportu z domu bezpośrednio pod okienko odprawy albo pod schody przy samolocie

      • 2 2

  • pożyjemy zobaczymy

    no chyba że NSA utrzyma werdykt o nieważności pozwolenia na budowę i nie będzie PKM.
    W obecnych czasach łatwo zrobić ankietę kto gdzie i o której jeździ i stosownie do tej wiedzy zaprojektować układ komunikacyjny, ale po co.
    Władza ma zawsze racje a jak niema to ma wyrąbane za swoich nie płaci.

    • 5 1

  • Euro 2012

    już było a PKM jeszcze nie ma?

    • 2 1

  • Ahahahahaaahahahaah...

    "A żeby to dobrze zrealizować niezbędna jest ścisła współpraca urzędników i deweloperów z mieszkańcami celem wypracowania jednego, wspólnego stanowiska"

    KOŃ BY SIĘ UŚMIAŁ...

    • 4 1

  • won z niedźwiednika

    piękna ta inscenizacja niedźwiednika nie ma co ! chyba kogoś poje... budować takie betony w tym miejscu !!!! zbudujcie u siebie cymbały takie potwory ! mieszkańcy niedźwiednika nie zgadzają się na te maszkary ! a może małpy z pobliża maja w tym interes ! won łapska z takimi inwestycjami od niedźwiednika już mieszkańcy o to się postarają ! osiedle dotąd niczym nie spiep... żadnej biedry żadnego lid... i innego chłamu a tu nagle bunkier i to jak w wilczym szańcu !! już o wiele lepsze te warsztaty i hurtownie ! a jak nie to mieszkania w niskiej zabudowie ! a wy z tymi wstrętnymi betomami na szadółki na łużycką !

    • 4 6

  • Jaką? Drogą

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane