• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet 9 zł za godzinę parkowania w centrum Gdańska i Gdyni?

Maciej Korolczuk
17 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować. Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować.

Dwie zamiast jednej strefy płatnego parkowania, wyznaczone miejsca, płatność także w weekendy i zróżnicowane stawki za godzinę postoju, dochodzące nawet do 9 zł za godzinę - takie zmiany w ustawie o drogach publicznych zaproponowało właśnie Ministerstwo Rozwoju. Jeśli zmiany wejdą w życie mocno zmieni się rzeczywistość parkingowa w ścisłym centrum Gdańska i Gdyni. Zmiany będę dotyczyć tylko 16 największych miastach liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców.



Czy zapłaciłbyś 9 zł za godzinę parkowania w centrum?

O zmianę przepisów ustawy o drogach publicznych z 1985 r. samorządowcy i zarządcy dróg zabiegali od dawna. Głosy niezadowolenia było słychać w całym kraju, zwłaszcza w dużych miastach, gdzie problem z parkowaniem aut z roku na rok się nasila.

3 zł za godzinę parkowania, a taką maksymalną stawkę narzuca obecnie ustawa, ani nie gwarantuje dostatecznej rotacji miejsc, ani nie jest dla gmin znaczącym źródłem dochodów. Np. w Gdańsku przychody wynoszą ok. 4,5 mln zł rocznie (od tej kwoty trzeba jeszcze odliczyć koszty funkcjonowania stref płatnego parkowania).

Najnowszy pomysł Ministerstwa Rozwoju, które przedstawiło właśnie projekt zmiany ustawy o drogach publicznych miałby w znacznym stopniu odkorkować centra dużych miast i spowodować, by przestrzeń w mieście odzyskali piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej.

W 16 największych miastach w kraju liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców, czyli m.in. w Gdańsku i Gdyni, pojawiłyby się dwie strefy płatnego parkowania: zwykła i śródmiejska. Przepisy te nie będą dotyczyły Sopotu, który ma około 37 tys. mieszkańców.

Ta druga miałaby powstać w ścisłych centrach miast. Jej ostateczny kształt określałaby rada miasta, a stawka za godzinę parkowania miałaby wynieść maksymalnie trzykrotność normalnej dzisiejszej stawki, a więc nawet 9 zł. Jeśli zmiany wejdą w życie, za parkowanie w centrum być może trzeba będzie płacić także w weekendy (nowelizacja ustawy daje samorządom taką możliwość).

- Zagospodarowanie dzielnic centralnych w dużych miastach wymaga uwolnienia przestrzeni na rzecz ruchu pieszego i rowerowego oraz jednoczesnego wygospodarowania miejsc postojowych poza ciągami ulic i placami miejskimi. Zniesienie limitu opłat pozwoli także na zmniejszenie ruchu kołowego, który negatywnie wpływa na poziom zanieczyszczenia powietrza w strefach obciążonych największym ruchem kołowym - czytamy w uzasadnieniu proponowanych zmian.

Co na to zarządcy dróg w Gdańsku i Gdyni, które zostaną objęte nowymi przepisami?

- O podniesieniu stawek za parkowanie mówiło się od dawna, teraz otwiera się taka możliwość, ale trzeba ją dobrze przemyśleć - komentuje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Trudno powiedzieć, czy samorządy od razu zdecydują się na maksymalną stawkę 9 zł za godzinę. Nie umiem powiedzieć, czy tak będzie w Gdańsku, bo jest na to jeszcze zbyt wcześnie.
Nieco bardziej sceptycznie do pomysłu odniósł się na swoim Facebooku Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Czy to krok w dobrą stronę? Być może. Raczej maleńki kroczek. Pytanie dlaczego w ogóle nie pozostawić kwestii zasad regulacji parkowania lokalnym społecznościom. Czy tylko śródmieścia dużych miast muszą sobie radzić z wyzwaniem zbyt dużego natężenia ruchu? Co z terenami wokół generatorów ruchu? Czy Sopot lub Hel nie mają podobnych problemów? Niestety, proponowane zmiany wpisują się w mentalność i sposób działania obecnego rządu: My tutaj w Warszawie wiemy lepiej, jak rozwiązać Wasze, tam na dole, problemy - napisał Piotr Grzelak.
O komentarz poprosiliśmy też przedstawicieli magistratu z Gdyni. Dostaliśmy jednak odpowiedź, że miasto na razie nie chce komentować pomysłu ministerstwa.

Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta. Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta.
Poza Gdańskiem i Gdynią ustawa zmusi do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń także kierowców w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Bydgoszczy, Lublinie, Katowicach, Białymstoku, Częstochowie, Radomiu, Sosnowcu oraz Toruniu. Opłaty będą mogły być pobierane tylko na miejscach wyznaczonych znakami pionowymi i poziomymi.

Co istotne, zarządca stref płatnego parkowania mógłby różnicować w nich stawki opłat. Im bliżej centrum chciałby zaparkować kierowca, tym głębiej musiałby sięgnąć do kieszeni. Niewykluczone, że tam zapłaciłby nawet 9 zł za godzinę.

W projekcie zmian, które są obecnie na etapie konsultacji społecznych, nie ma ani słowa o podwyższeniu kary za brak opłaty wynoszącej obecnie od 30 do 50 zł. Na uwagi do zmian w ustawie samorządy nie mają jednak dużo czasu, bo termin mija już na początku kwietnia.

Z nowych przepisów niekoniecznie będą zadowoleni mieszkańcy dzielnic i osiedli zlokalizowanych przy granicy przyszłej, droższej strefy. Jak pokazuje doświadczenie, już powiększanie obecnych SPP powodowało, że wielu kierowców, by uniknąć opłat uciekało na jej obrzeża zastawiając trawniki, chodniki czy wjazdy na prywatne posesje.

Malują oznakowanie poziome

Zanim w strefach płatnego parkowania zmienią się ceny, trzeba je dostosować do obowiązującego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego. W Gdańsku właśnie rozpoczęło się malowanie oznakowania poziomego.

Pierwsze pasy pojawiły się już we Wrzeszczu, w kolejnych dniach drogowcy pojawią się też z farbą w rejonie Politechniki Gdańskiej, Aniołkach, Śródmieściu, Przymorzu oraz Starym i Głównym Mieście. Na końcu oznakowanie poziome będzie malowane w Oliwie.

- Prace odbywają się etapami, aby były jak najmniej uciążliwe, malowanie miejsc parkingowych odbywa się w nocy. Wszystkie prace powinny zakończyć się do końca marca - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy GZDiZ.
  • Oznakowanie poziomie w pierwszej kolejności pojawiło się na ulicach Wrzeszcza.

Miejsca

Opinie (621) ponad 10 zablokowanych

  • teraz to tylko na osiołku lub rowerku

    • 7 3

  • swietna wiadomosc, wkoncu ktos postanowil zmienic ta azjatycka rzeczywistosc (8)

    jakis to musi byc szok dla tych biednych misiow, ktorzy wciaz rzadaja DARMOWYCH parkingow.
    Odpowiadajac na wasze pytania: a gdzie ja mam parkowac? Nie moj problem, ale jak zaparkujesz w niedozwolonym miejscu, to ja lub setki innych mieszkancow, wezwiemy straz miejska

    • 9 15

    • I mamy naczelnego frustrata tego forum. (4)

      Opony w rowerku napompowane? Gumowe gacie wywietrzone?

      • 9 5

      • widzisz, ja wybieram rower bo jestem inteligentny :) (3)

        9 czy 3 zl nie robi roznicy przy moich dochodach, wiem, dla Polakow to wciaz jest szokiem, ze ktos miesiecznie zarabia rownowartosc przecietnego samochodu trojmiejskiego a jezdzi rowerem, tyle samo wartym. Za dlugo przebywalem w cywilizowanych krajach, ale pojedz sobie na Ukraine , Kazachstanu, Rosji, zobaczysz co to jest roznica w mentalnosci i zaczniesz doceniac zmiany

        • 3 9

        • (2)

          to już wiemy kto zgarnął kumulację w lotto
          klękajcie narody bo objawiło się panisko które 9 zł od 3 zł nie odróżnia
          i jeszcze w cywilizacji przebywał
          brawo ty!

          • 6 3

          • lepiej juz odkladaj na parkowanie pod biedrona (1)

            zmiany sa nieublagane i beda, mozecie sobie krzyczec do woli, ale niekt nie bedzie budowal miasta zeby januszkom z przedmiesc bylo wygodniej i taniej, niz mieszkancom.

            • 3 6

            • Jeżeli zmiany polegają na tym, że w centrum Gdyni są jedynie banki i parabanki to ja ci normalnie zazdroszczę takiego wykwintnego towarzystwa.
              Szacun, światowcze.

              • 7 1

    • Dzielny ty.

      • 3 1

    • Jaco83 utwierdzasz wszystkich ze jestes kapusiem (1)

      • 5 2

      • nazwanie kapusiem przez cebulakow to jak zaszczyt

        to znaczy, ze mam zasady i sie ich trzymam, podobnie jak prawa. A ty jestes z tych co uznaja, ze okazja czyni zlodzieja?

        • 1 4

  • (1)

    I bardzo dobrze!!

    Niech jeszcze wyrzuca w koncu samochody z chodnikow!
    Oraz zlikwiduja zabojcza zielona strzalke.

    • 11 16

    • Niech zlikwidują centrum, zabójcze centrum! Niech nie będzie NIC!

      • 10 1

  • Powinno być 90 PLN za godzinę i miesięczny abonament za 5 tysięcy. (1)

    .... wtedy na pewno nie będzie w Gdyni lewych abonamentów i umorzeń.
    Ja będę woził swoją Grażyna samochodem do Centrum i zamiast parkować będę krążył swoim Passerati z wyciętym DPFem, dopóki nie uda jej się kupić różowej kurteczki dla Dżessiki.

    Mieszkańcom Centrum współczuję, ale za 9 PLN to mam 4 piwa.

    • 20 6

    • ja do Gdyni nie jeżdżę . Mogą być i po 90 zł za godzine, wówczas zorganizują plebsowi Sylwestra miejskiego albo wybudują lotnisko.

      • 3 0

  • Parkingi? (1)

    W Gdyni należało by wybudować 3 parkingi wielopoziomowe - Pomiedzy urzędem miejsjim i SKM, Koło dworca Gloownego i na Placu Kaszubskim to rozwiazuje wszystko. Po co usuwać samochody z centrum np. Gdyni i promować ruch pieszy - żeby to robic to centrum powinno być atrakcyjne dla pieszych - kawiarnie restauracje , kina, atrakcyjne sklepy itd ale w Gdynii sa same Banki - zadna atrakcja.

    • 13 1

    • ale zdajesz sobie sprawe, ze to nie bedzie tanie?

      parkowanie nie bedzie wynosic 3zl za godzine, te dzialki sa warte miliony, tak samo tyle kosztuje postawienie i utrzymanie tego.

      A sa banki, bo zastawione jest samochodami co robi miejsce nieatrakcyjnym. Zobacz co sie w Gdansku zrobilo, jakw centrum zamkneli pare ulic, nagle rozkwitly

      • 0 2

  • a podatki kto płaci??

    Doją ludzi aby zrealizować swoje prywaty

    • 15 1

  • Kwota netto za godzinę parkowania jak godzina pracy w tym kraju (13 brutto)

    Gratuluję! Zaparkujesz na 8 h i pracujesz na sam parking. Tak się kończy chęć bycia w Europie wyłącznie w oparciu o ceny, nie zarobki.

    • 24 3

  • Już widzę naszych pazernych włodarzy

    Zrobią strefę śródmiejską od Ujeściska po Nowy Port i od Wiczlina do Obłuża.

    • 11 2

  • (3)

    Przecież to jest tak głupie aż śmieszne.
    Trojmiasto chwali się, że liczba turystów co roku rośnie. Pytanie tylko, kto przyjeżdża co miast, szczególnie do centrum? Wycieczki dzieciaków lub emerytów z przygotowanymi kanapkami. Dodatkowo ich oprowadza się po centrach handlowych a nie po zabytkach, bo dla opiekuna wycieczki to taniej i wygodniej. Do centrum przyjeżdża też na rowerkach hispteria ale ona musi pół roku głodować, żeby polansować się z kawą od tego starb.... Nikt poza tym, miedzy innymi ze względu na kosmiczne ceny parkingów i problemy z dojazdem. A potem zdziwienie, że upadają małe sklepiki w centrum, że restauracje świecą pustkami. Czlowiek jest istotą wygodną. Coraz więcej ludzi rezygnuje z wypoczynku w Trojmieście i jedzie np. na Kaszuby. Samochód zaparkujesz na hotelowym parkingu i można browara walnąć. Oferta bogata - rowery, sprzęt wodny, wędki, quady ... wybór olbrzymi. Restauracje też ... do wyboru i do koloru. Dojedziesz samochodem i zaparkujesz bez problemu.
    Centrum miasta z dzieci z kanapkami i hipsterkami na rowerkach nie wyżyje.

    • 19 8

    • nie stać ciebie na parkowanie to tym bardziej nie stać na restaurację (1)

      • 4 6

      • Jedna tylko różnica Kolega qwerty ma rozum, który kalkuluje. Znajdzie sobie restaurację gdzie zapłaci podobnie, ale nie będzie musiał się martwić o parking. Bogactwo nie oznacza jeszcze, że się szasta kasą na prawo i lewo. Zresztą co wam Gdańszczanom tłumaczyć narzekacie na korki w centrum, a pozwoliliście wybudować sobie kolejną galerię handlową w ścisłym centrum. Gdyby miasto rzeczywiście dbało o jakość powietrza to nie wykonywało by takich kroków. Całe zamieszanie z SPP nie ma na celu ograniczenia ruchu tylko złupienia kierowców. Gdyby było inaczej ceny dawno temu byłby kilka razy większe, a kontrola miejsc jeszcze większa. Czemu nikt tego nie robi? Proste, chodzi o wpływy z tego co pochodzi z parkowania. Puste centrum nie jest miastu do końca na rękę.

        • 2 0

    • dokladnie

      Kaszuby rulez.
      Swieże powietrze, darmowe parkowanie i brak tloku latem.

      • 7 1

  • Parkingi dla bogaczy, reszta autobusem (1)

    • 15 4

    • jestem bogaczem mam 9 zł na parking :D

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane