• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna nową trasą tramwajową?

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany. Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany.

To już pewne: wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej, z Wrzeszcza, przez Królewską Dolinę do Zaborni, będą jeździć tramwaje. Budowa tego połączenia zyskała priorytet w miejskich inwestycjach na najbliższe lata.



Która trasa tramwajowa powinna powstać jako pierwsza?

Przebieg ulicy Nowej Politechnicznej, która ma połączyć Zaspę i Wrzeszcz z górnym tarasem Gdańska, zaplanowano już kilka dekad temu. Przez lata pojawiała się ona w wizjach planistów jako droga dla samochodów, czasami wraz z torowiskiem tramwajowym.

Do koncepcji budowy trasy tramwajowej powrócono w 2012 r.

Ul. Nowa Politechniczna ma być połączeniem między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

Czytaj więcej o przebiegu Nowej Politechnicznej

Od tej pory trwają miejskie konsultacje w sprawie opracowania projektu nowego połączenia.

- Wszystkie miejskie instytucje zaangażowane w przygotowanie projektu ul. Nowej Politechnicznej uznają ją za priorytet. Inwestycja została rekomendowana do szybkiej realizacji przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Wydział Programów Rozwojowych - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Konsultacje między miejskimi agendami są niezbędne, ponieważ budowa ul. Nowej Politechnicznej wymaga koordynacji kilku innych inwestycji: kupna nowych tramwajów oraz budowy kilku innych dróg w mieście.

Chodzi m.in. o ul. Nową Bulońską Północną, dla której trwają już prace projektowe i która będzie zachodnim zakończeniem ul. Nowej Politechnicznej. Jej projekt ma uwzględnić budowę torowiska do skrętu w Nową Politechniczną, aby uniknąć niszczenia świeżo wykonanej nawierzchni. Podobne rozwiązanie zastosowano przy przebudowie skrzyżowania Kartuskiej, Łostowickiej i Nowolipie, gdzie już kilka lat temu wbudowano tory, dla budowanej dopiero teraz linii tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Czytaj też: Można projektować Nową Bulońską. Ulica połączy Jasień z Moreną

Oprócz Nowej Politechnicznej oraz Nowej Bulońskiej Północnej, rozważa się też budowę tramwaju wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej jako łącznik Nowej Bulońskiej Północnej z al. Havla zobacz na mapie Gdańska (niewykluczone, że tylko tramwajowy, bez jezdni).

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotuje dokumentację dla ul. Nowej Jabłoniowej [tzw. zachodniej - w stronę Szadółek i Rębowa - dop. red.] oraz Nowej Świętokrzyskiej. W obu przypadkach najpierw ma powstać koncepcja, która pokaże, czy w ciągu tych ulic jest potrzeba budowy tramwaju, a dopiero potem dokumentacja techniczna - dodaje Michał Piotrowski.

Czytaj też: Projekt Nowej Jabłoniowej za 1,14 mln zł? Krok do zmian na południu Gdańska

Gdyby powstały wszystkie te trasy tramwajowe, Zakład Komunikacji Miejskiej musiałby sprawić sobie co najmniej 33 nowe tramwaje do ich obsługi. To z kolei mogłoby wymóc budowę nowej zajezdni, która powstałaby na tzw. Moście Czerwonym, między Orunią i Olszynką. Gdyby zajezdnia nie powstała, tramwaje "nocowałaby" na pętlach lub innych placach postojowych.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Wszystkie te inwestycje komunikacyjne nie będą jednak możliwe bez pozyskania funduszy europejskich.

- Naszym celem jest skorzystanie z nich w latach 2014-2020. Realizacja inwestycji będzie zależna od wysokości pozyskanego dofinansowania - zastrzega Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.

O ile oficjalnie mówi się o braku priorytetów, to w kuluarach głośno słychać, że ul. Nowa Politechniczna otrzyma drugi priorytet po Nowej Bulońskiej Północnej. I niekoniecznie wynika to z finansów, ale czystej logiki inwestycyjnej.

- W sytuacji, gdy środki UE na lata 2014-2020 będą przypuszczalnie ostatnim tak ogromnym wsparciem finansowym dla miast, wszystko predysponuje Nową Politechniczną, która łączy się z Nową Bulońską, jako tę trasę, która powinna być realizowana właśnie teraz. Relatywnie niskonakładowa ul. Nowa Warszawska oraz pozostałe trasy, zaczynające się od pętli, zyskają niższe priorytety - słyszymy od jednego z gdańskich urzędników.

Ale nawet, gdyby miastu udało się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych, niewykluczona będzie budowa ul. Nowej Politechnicznej wyłącznie jako trasy tramwajowej bez jezdni. Przyczyny są co najmniej trzy. Po pierwsze: budowa drogi jest bardzo droga. Po drugie: inwestycje w transport publiczny mają wyższy priorytet w nowym "rozdaniu" środków unijnych. Po trzecie: budowa ulicy, która "pompowałaby" samochody prosto do centrum Wrzeszcza, jeszcze bardziej zakorkowałaby centrum miasta.

- Obecnie rozważana jest budowa tylko trasy tramwajowej. Nie można jeszcze mówić o konkretnej wartości projektu - jego koszty poznamy po powstaniu dokumentacji przetargowej - dodaje Michał Piotrowski.

Na przeszkodzie tej inwestycji nie stanie nawet jej brak w studium i planach zagospodarowania przestrzennego. - Trasa tramwajowa mieści się w pasie jezdni, brak zapisu w planie o tramwaju nie stoi na przeszkodzie w jej realizacji - uspokaja Michał Piotrowski.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Miejsca

Opinie (209) 1 zablokowana

  • Czy w tych planach jest miejsce na ścieżkę rowerową obok tramwaju. Budujmy ulice tylko ześcieżkami rowerowymi wtedy samochody już się nie pojawią.

    • 5 6

  • Kończą się fundusze unijne

    Trzeba wymyślić coś przyniesie kolesiom kaskę. Zadłużenie spłacą POLACY.

    • 4 5

  • pilne !!

    Połaczyc koniecznie gorny taras - autobusem !! Przystanki w okolicach zjazdow na obwodnicy !!
    Szadulki - kowale - auchan - matarnia - owczarnia - osowa,real - kack,dabrowa
    To polaczenie jest koniecznie !! Jak z dabrawej np dojechac na matarnie ? Lub
    Z osowej na kowale - 3 godz a mozna w 20 min.

    • 2 6

  • tramwaj na orunie

    proponuje zrobić tory na orunie do ul. Gościnnej, przez trakt je puścić po środku. Przystanki Gościnna - Rejtana - Sandomierska - Zaroślak - Centrum/Okopowa - Brama Wyżynna i dalej jak już jest..
    Linie: Wznowić linię 14 na trasie Orunia - Centrum - Jana z Kolna - Kliniczna - Letinca - Nowy Port
    Uruchomić linię 16 (analogiczna do 6) Orunia - Centrum - Opera - Wrzeszcz - Strzyża - Oliwa - Jelitkowo

    • 2 5

  • Brudne i oblesne obiekty..

    To moze w koncu zniknie n.p. ten brzydki Dom Handlowy JANTAR we Wrzeszczu.

    • 6 1

  • do Wrzeszcza da się dojechać - już teraz tramwaje wpadają jeden na drugi (1)

    rozbudować tam gdzie naprawdę jest licho - południe i zachód przy obwodnicy - do Fashion House są korki nawet w sobotę

    • 4 5

    • Syf

      Południe gdańska to jakiś syf. Każdy kto kupował mieszkanie obok Szadułek wiedział na co się pisze to niech teraz osoby tam mieszkające nie płacą. Bałwany same korki powodują,

      • 2 2

  • Kiedy remont torowiska na Stogach?? (1)

    Stogi to ostatnie dzielnica gdzie nie zmodernizowano torowiska. Pytam kiedy to nastąpi?? Przykład Budżetu Obywatelskiego pokazał że ludzi interesuje co dzieje się na naszej dzielnicy, więc niech władze miasta o nas pamiętają, bo wybory tuż tuż.

    • 4 1

    • No bo moloch nie ma jak dojeżdżać,Proste?

      A jak nawet zrobią tam remont to za rok powtórka a swing wpadnie do wody na moście siennickim,kiedy tam dojdzie do tragedii to się doczekać nie mogę,może wtedy spojrzą że jest nie dobra sytuacja na tym odcinku most siennicki-stogi-stogi plaża

      • 0 0

  • Szwagier

    Fuszerka jak zawsze, Jakiś czas temu wyremontowano ul. Mickiewicz i ciągle się tam asfalt odkleja dużymi kawałkami. I nikt za to nie "beknie". Tylko w Gdańsku to możliwe.
    Szwagier wykonał, szwagier skasował, szwagier jest wolny ;-))

    • 5 2

  • A Sopot (1)

    Czemu nie pusza tramwaju do Sopotu Wyscigi !!!!

    • 2 0

    • ...a po co
      Kurort bogaty, to niech sam zapłaci i sie dopnie;)

      • 0 0

  • Rozumiem we wrzeszczu 10 lini tramwjowych za 2 min (1)

    A na stogach tramwaj co 20 minut stary zdezelowany.

    A bilet tu i tu 3.60zł

    • 3 3

    • Na stogach zrobią prowizorkę

      A za rok znów całość do remontu kapitalnego

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane