• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP szuka inwestorów dla gdyńskiego Międzytorza

Patryk Szczerba
9 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić. Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić.

PKP S.A., właściciel ponad 14 hektarów terenów tzw. Międzytorza w Gdyni, chce do końca roku znaleźć inwestorów gotowych we współpracy ze spółką zbudować w tym miejscu m.in. biura, mieszkania, a także galerię handlową. Na te ruchy z nadzieją patrzy miasto, choć nadal dla działki nie został uchwalony plan miejscowy.



Czy na Międzytorzu w ciągu pięciu lat zaczną się inwestycje?

Według szacunków PKP SA w całej Polsce ma ponad 100 tys. hektarów gruntów i około 100 tys. nieruchomości. Wiele nie nadaje się do przekształceń lub są to działki pod torami. Zdarzają się jednak miejsca, które w szybki sposób mogą ulec transformacji w tętniące życiem rejony. Trwa poszukiwanie inwestorów do partnerstwa przy zagospodarowaniu terenów w Krakowie, Wrocławiu i właśnie Gdyni.

O zabudowie działki zlokalizowanej przy ul. Polskiej, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni mówi się od lat. W dobrej lokalizacji, przy zabudowaniach mieszkalnych, w niedalekiej odległości od dworca ma stać się w przyszłości "strefą prestiżu", która mogłaby uzupełnić inne miejsca przeznaczone na inwestycje deweloperskie w śródmieściu, czyli działki po Dalmorze zobacz na mapie GdyniStoczni Nauta zobacz na mapie Gdyni.

Chętni do partycypacji w inwestycjach na 14,5 hektarowej działce mogą zgłaszać się po odbiór memorandum informacyjnego do końca lutego. To podstawa do składania ofert i ewentualnej współpracy. Po otrzymaniu koncepcji mają się odbyć rozmowy z wybranymi deweloperami. Inwestor ma zostać wybrany jeszcze w tym roku. W założeniu ma to być jedna firma. Spółka jako podmiot państwowy nie chce bowiem, jak mówią jej przedstawiciele, działać przeciw względom publicznym.

- Zagospodarowaniem terenu zainteresowanych jest kilka podmiotów, działających w skali ogólnopolskiej oraz międzynarodowej. Skłaniamy się ku opcji, aby przedsięwzięcie prowadził jeden inwestor. Nie wykluczamy jednak możliwości realizacji kilku równoległych inwestycji, prowadzonych przez odrębne podmioty na tym terenie. Ostateczny sposób realizacji będzie zależny od złożonych ofert - opowiada Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA.

Choć woli zagospodarowania Międzytorza nie brakuje także po stronie miasta, wciąż nie ma planu miejscowego, obejmującego teren, na którym planowane są inwestycje. Co ciekawe, kilka lat temu proponowano utworzenie tam pętli autobusowej. Od półtora roku trwa jego opracowywanie. Póki co, pozostaje więc analiza dość ogólnego studium, które zgadza się z koncepcjami PKP, przewidując w tym miejscu m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Urzędnicy przyznają, że są gotowi na ustępstwa w przypadku konkretnej propozycji ze strony spółki i inwestorów, jednak nie za wszelką cenę.

- Okolica musi być lepiej skomunikowana. Konieczne jest chociażby przekazanie nam gruntów pod nowe inwestycje drogowe. Czekamy na konkretne propozycje ze strony spółki, będącej w przeważającej części właścicielem terenu. Jest progres, ponieważ rozmawiamy od niedawna z konkretnym zespołem planistów. Liczę, że merytoryczna dyskusja doprowadzi do dobrego finału - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miasto liczy przede wszystkim na przejęcie terenów, które pozwolą spokojnie myśleć o budowie ul. Nowej Węglowej zobacz na mapie Gdyni i przedłużeniu ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Trasy mają powstać w części za unijne pieniądze w ciągu najbliższych kilku lat. Póki co, trwa ich projektowanie.

- Nie może dojść do sytuacji, gdy będziemy musieli budować infrastrukturę w miejscu zajętym przez dewelopera, wykupując ziemię i ponosząc dodatkowe nakłady budowlane. Kluczem jest odpowiedni balans pomiędzy interesami miasta i właścicieli. Infrastruktura drogowa jest w interesie obydwu podmiotów - dodaje Stępa.

Według szacunków spółki cała inwestycja może być warta nawet 900 mln zł.

Opinie (102) 5 zablokowanych

  • GALERIA HANDLOWA (4)

    No jakby tam posawili następną galerię handlową, to by była jakaś kpina. I strzał w łeb rivierze która i tak nie ciągnie finansowo, tak jak powinna.

    • 22 0

    • no przecie było wiadome, że riwjera zdechnie

      ludziom nagle kasy nie przybyło, wręcz odwrotnie tylko podwyżki opłat, zwolnienia z pracy redukcje... a ruskie aż tak masowo nie przyjeżdża a jak zapytasz, to się obrażają bo to dla nich jakiś wstyd jechać do nas na zakupy, dziwne są. A mimo działań miasta napędzających klientów dla riwjejry (przeniesienie znanych imprez z centrum iasta na to zadoopie) nie przynosi rezultatów.

      • 7 2

    • I bardzo dobrze, niech padnie. (2)

      Zbudowali takie straszydło, i to prawie w centrum miasta, dzięki debilnemu Szczurkowi. Osobiście pozostaję przy Galerii Bałtyckiej i Klifie.

      • 10 1

      • Nie ta lokalizacja na riWiere

        Hangary buduje się obok lotnisk, najbliższe w Kosakowie / Babich Dołach

        • 5 2

      • Tam nawet nie ma gdzie usiąść,Galeria bałtycka o wiele ładniejsza

        • 7 0

  • Marzenia o wielkości (1)

    Jak czytam coś o gdyńskich strefach prestiżu, to... chyba nie muszę kończyć.
    Miastem portowym rządzą teraz szczury lądowe nie czujące biznesu morskiego, ale za to z przerostem megalomańskiej wielkości.

    • 29 5

    • Całe Trójmiasto uważa się za metropolię godną Nowego Jorku czy Londynu :))

      A od lat nie potrafią jednego, wspólnego biletu stworzyć, żenada

      O przepraszam, stworzyli jeden na wszystko za 220 zł miesięcznie, czyli przeważnie droższy niż paliwo do auta

      • 6 1

  • re

    COOO?? jaka galerie handlowa, ludzie opanujcie się mamy wystarczająco galerii handlowych

    • 14 0

  • Leniwe władze Gdyni (2)

    Dla działki nie ma miejscowego planu... Jak nie ma planu zagospodarowania to trudniej sprzedać, a jeśli nawet to za mniejsze pieniądze bo nie ma planu.

    • 11 3

    • (1)

      Poluzuj kokardy,dziewczynko. Jesli nie ma planu zagospodarowana to mozna go zrobic pod katem nabywcy - oczywiscie w granicach rozsadku. Wiet teraz ten grunt jest bardziej atrakcyjny,niz mial by byc przeznaczony na park..

      • 3 3

      • Nieprawda - kupujesz grunt z 'niepewnoscia' - masakra z punktu widzenia inwestora. Gdynia nie ma pieniedzy na plany, nic nie robi, ale ciagle mowi o 'strefie prestizu'

        • 4 1

  • komunikacja

    Niech najpierw miasto poszerzy ul. Kwiatkowskiego i skrzyżowanie z Dąbka, bo żeby zbudować strefę prestiżu w Międzytorzu, pierdylion wywrotek będzie musiał dojechać tam z kamieniołomu w Mrzezinie.

    • 12 0

  • Proponuję dzielnicę rozrywkową lub coś na styl dzielnicy czerwonych świateł. (1)

    Tam by było miejsce na kluby, disco, bary, puby, ewentualnie domy rozrywki (go-go, itp.). Taka dzielnica imprezowa z dala od budynków mieszkalnych.

    • 18 2

    • Gdynia jak Amsterdam albo Hamburg

      Czemu nie - potencjalnych pracownkow / pracowniczek w Gdyni do oporu...

      • 0 0

  • Mieszkania ???

    To chyba będą dla głuchych i niewidomych.
    W takim miejscu zamieszkac to trzeba mieć coś nie tak z głową.

    • 19 0

  • To tam se budujta szczury fora kultury, łoter fronty, szczy tałery i co tam tylko wymyślicie w UM. (1)

    Centrum zostawcie barbarzyńcy przestrzenni w spokoju!!! Zobaczcie jak na zachodzie burzą beton w centrach, spójrzcie na Sopotu, jaki teraz ekhm "prestiż" mają - wielkie kloce hoteli, nic dla mas...

    • 14 5

    • Dla mas jest niedaleko BIEDRONKA

      • 2 0

  • (2)

    No to długo będziemy czekać ! Swoją drogą ta Gdynia to jakaś wiocha ,takie miejsca w centrum ?

    • 10 3

    • tak jak i Gdansk

      • 3 2

    • Lepiej powiedz cos o swojej dziurze wstydu w centrum wsi o nazwie Gdańsk....

      • 0 0

  • (3)

    Stępa "w swoim żywiole". Znów będzie mógł "konsultować", "projektować" i "uzgadniać" wespół ze Śzczurkiem i kolegami oraz koleżankami z samorządności. Póki co nie udało się im doprowadzić niczego dla mieszkańców ważnego i potrzebnego do końca. Polanka Redłowska ciągle niezagospodarowana, brak parkingu przy Witomińskiej w okolicach cmentarza a Piłsudzkiego wciąż rozkopana bo wydawało się im, że prywatna firma da się "wodzić za nos". Za to kosztowne fanaberie "w toku": lotnisko, forum kultury, infobox.

    Jak bardzo Gdynia jest atrakcyjna dla inwestorów pod ich rządami znakomicie świadczy aktualne zagospodarowanie dworca w Gdyni Głównej: wiatr hula a to co jeszcze niedawno otwarło się już się zdążyło zamknąć, McDonald (czy co tam miało powstać) do dzisiaj niczego tam nie otworzył.

    CZAS DAĆ SZANSĘ innym, lepszym samorządowcom dla Gdyni i Trójmiasta!
    Stagnację w Gdyni mogą przerwać tylko PRZEGRANE wybory Śzczurka.

    • 29 5

    • Akurat Pekap to inna sprawa, upada handelek, bo mało ludzi dizś jeździ ciapągami... (1)

      lokalsi jeżdżą skm - inny budynek, a ci, co chodzą tunelem są biedni (nie stać ich na auto) to nie stać też na kawę po 10 zł w s****buksie ani bułkę z plastrem krowy w makdonaldzie itp. Sam, mimo że zarabiam sporo - łapię się na tym, że rzecyz kiedyś ponizej 10 zł już dizś są po ponad 15, do tego w zmniejszonych opakowaniach... a dla mnie stało się drogo jak więcej niż 10 zł coś kosztuje, a napoje np wiecej niż 2 zł... Coraz więcej wszystko kosztuje, zaprzestałem tez chodzić do s****buksów i makdonelli bo drogie i nie zdrowe.

      No i pewnie dochodzą kosmiczne ceny wynajmu...

      • 6 1

      • Mac drogi?

        Współczuje zarobków...

        • 0 1

    • smutne, ale prawdziwe

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane