• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP szuka inwestorów dla gdyńskiego Międzytorza

Patryk Szczerba
9 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić. Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić.

PKP S.A., właściciel ponad 14 hektarów terenów tzw. Międzytorza w Gdyni, chce do końca roku znaleźć inwestorów gotowych we współpracy ze spółką zbudować w tym miejscu m.in. biura, mieszkania, a także galerię handlową. Na te ruchy z nadzieją patrzy miasto, choć nadal dla działki nie został uchwalony plan miejscowy.



Czy na Międzytorzu w ciągu pięciu lat zaczną się inwestycje?

Według szacunków PKP SA w całej Polsce ma ponad 100 tys. hektarów gruntów i około 100 tys. nieruchomości. Wiele nie nadaje się do przekształceń lub są to działki pod torami. Zdarzają się jednak miejsca, które w szybki sposób mogą ulec transformacji w tętniące życiem rejony. Trwa poszukiwanie inwestorów do partnerstwa przy zagospodarowaniu terenów w Krakowie, Wrocławiu i właśnie Gdyni.

O zabudowie działki zlokalizowanej przy ul. Polskiej, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni mówi się od lat. W dobrej lokalizacji, przy zabudowaniach mieszkalnych, w niedalekiej odległości od dworca ma stać się w przyszłości "strefą prestiżu", która mogłaby uzupełnić inne miejsca przeznaczone na inwestycje deweloperskie w śródmieściu, czyli działki po Dalmorze zobacz na mapie GdyniStoczni Nauta zobacz na mapie Gdyni.

Chętni do partycypacji w inwestycjach na 14,5 hektarowej działce mogą zgłaszać się po odbiór memorandum informacyjnego do końca lutego. To podstawa do składania ofert i ewentualnej współpracy. Po otrzymaniu koncepcji mają się odbyć rozmowy z wybranymi deweloperami. Inwestor ma zostać wybrany jeszcze w tym roku. W założeniu ma to być jedna firma. Spółka jako podmiot państwowy nie chce bowiem, jak mówią jej przedstawiciele, działać przeciw względom publicznym.

- Zagospodarowaniem terenu zainteresowanych jest kilka podmiotów, działających w skali ogólnopolskiej oraz międzynarodowej. Skłaniamy się ku opcji, aby przedsięwzięcie prowadził jeden inwestor. Nie wykluczamy jednak możliwości realizacji kilku równoległych inwestycji, prowadzonych przez odrębne podmioty na tym terenie. Ostateczny sposób realizacji będzie zależny od złożonych ofert - opowiada Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA.

Choć woli zagospodarowania Międzytorza nie brakuje także po stronie miasta, wciąż nie ma planu miejscowego, obejmującego teren, na którym planowane są inwestycje. Co ciekawe, kilka lat temu proponowano utworzenie tam pętli autobusowej. Od półtora roku trwa jego opracowywanie. Póki co, pozostaje więc analiza dość ogólnego studium, które zgadza się z koncepcjami PKP, przewidując w tym miejscu m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Urzędnicy przyznają, że są gotowi na ustępstwa w przypadku konkretnej propozycji ze strony spółki i inwestorów, jednak nie za wszelką cenę.

- Okolica musi być lepiej skomunikowana. Konieczne jest chociażby przekazanie nam gruntów pod nowe inwestycje drogowe. Czekamy na konkretne propozycje ze strony spółki, będącej w przeważającej części właścicielem terenu. Jest progres, ponieważ rozmawiamy od niedawna z konkretnym zespołem planistów. Liczę, że merytoryczna dyskusja doprowadzi do dobrego finału - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miasto liczy przede wszystkim na przejęcie terenów, które pozwolą spokojnie myśleć o budowie ul. Nowej Węglowej zobacz na mapie Gdyni i przedłużeniu ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Trasy mają powstać w części za unijne pieniądze w ciągu najbliższych kilku lat. Póki co, trwa ich projektowanie.

- Nie może dojść do sytuacji, gdy będziemy musieli budować infrastrukturę w miejscu zajętym przez dewelopera, wykupując ziemię i ponosząc dodatkowe nakłady budowlane. Kluczem jest odpowiedni balans pomiędzy interesami miasta i właścicieli. Infrastruktura drogowa jest w interesie obydwu podmiotów - dodaje Stępa.

Według szacunków spółki cała inwestycja może być warta nawet 900 mln zł.

Opinie (102) 5 zablokowanych

  • taaak, brawo

    no i gdzie będziecie trzymać wagoniki.
    już i tak co jakiś czas cała polska i okolice są zastawione "łódkami", "tirami", czyżby jeszcze ich było za mało??!!
    no chyba że w dalszej perspektywie macie zamiar zamknąć port
    gratuluję pomysłowości
    nie pozdrawiam, skończyłem

    • 15 0

  • I tak właśnie następuje powoli historyczny Drugi rozbiór Gdyni (1)

    Pierwszy nastąpił ~10 lat temu, kiedy zlikwidowano zakład pracy dla 20 tysięcy pracowników - Stocznię Gdyni.
    Trzeci i ostatni nastąpi wkrótce, gdy zlikwidują Port Gdynia, Terminale kontenerowe i Stocznię Nautę.
    Wtedy już Wszystkim mieszkańcom Gdyni pozostanie praca za 1500zł dla wyłącznie obcego kapitału. Ale za to w Strefie Prestiżu !!!
    Czy na pewno tego chcecie ????

    • 21 5

    • za to mamy nowego pracodawcę - call center na 200 studentów

      • 0 0

  • Jestem za tym, aby teren za symboliczną złotówkę sprzedać Lidlowi. Stanisławowi Lidlowi.

    • 4 2

  • Był konkurs na Międzytorze dla studentów ! (1)

    Chyba 15 lat temu był super konkurs dla studentów.na pomysł na Międzytorze .Gdzie to się podziało ?
    Grali wszyscy z całej Polski. Były obłędne , ciekawe pomysły !
    Też robiłem .A nagrody- to nie była wtedy gruba kasa , tylko kilo jabłek , albo czapka śliwek.. No ale jak boskie Słońce Gdyni coś wymyśli do planu , to skończy się na gdyńskim moderniżmie ( o Jezu ! ) i deweloperce produkcji planistów i konkursach kolesi Stępy .
    gratulacje - była sobie fajna Gdynia ........
    Mogła być jeszcze fajniejsza.

    • 19 2

    • Gdzie więc to się podziało..........gdzie te projekty ?

      • 3 0

  • Biedronka - to prestiż !

    • 1 1

  • a gdzie bedzie dolina krzemowa w Gdyni ?

    • 5 1

  • proponuje sprowadzic do Gdyni produkcje grafenu !

    park najnowszych tech.

    • 4 0

  • Póki co, trwa ich projektowanie (2)

    więc należy dopilnować, aby oferta handlowa, rekreacyjna a zwłaszcza publiczna transportowa wyglądała w tym miejscu jak najlepiej i Gdynia City Center była "Główną" nie tylko z nazwy, ale prestiżu i obejmowało oprócz Galerii, hotelów, barów, restauracji i kawiarni, na kilku poziomach. Jak juz tu nie raz pisałem właściwe dla tego miejsca rozwiazania transportowe pod ziemia i parkingowe.
    Miasto musi byc bardzo dumne z tego, co uda się tam stworzyć w GCC i wierzymy, że ten doskonały projekt zmieni oblicze centrum miasta jako cenrum logistyki. Dlatego musimy mieć tu doskonałych najemców i znakomitych połączeń komunikacyjnych, wodą , ladem i powietrzem, który nie tylko zapewni mieszkańcom i gościom-turystom komfortowe warunki do zrobienia zakupów i spędzenia wolnego czasu.

    Nie tylko doskonała w tym miejscu lokalizacja oraz dostępność nie tylko do Trójmiasta Center, jak i również wspaniali mieszkańcy, bogata oferta handlowa będzie na pewno to nowa jakość na mapie nie tylko Pomorza, ale i Polski, którą zapewne docenią mieszkańcy i odwiedzający miasto goście z całego świata.

    Kiedyś tym miejscem była zainteresowana i inwestowaniem firma TriGranit w rozwoju istniejących stacji kolejowych i przebudowie ich w nowe, ekscytujące, tętniące życiem centra miejskie, jak WestEnd City Center w Budapeszcie Brakuje nam tam także nowego terminalu autobusowego s kilkunastama stanowiskami PKS, prywatnego transportu, taxi, .. i przystankami trolejbusowymi, zapewni połączenia komunikacyjne i skupienie transportu publicznego w jednym miejscu - ale ciagle zbyt długo się go projektuje. Ponadto nowe drogi, parking rowerowy połączony z siecią nowych ścieżek rowerowych i łatwy dojazd do centrum, podziemny tunel pod torami i peronami jako łącznik z Morska.

    • 4 15

    • Cokolwiek bierzesz człowieku, nieźle ryje mózg

      Może zmień już dilera.

      • 8 4

    • Toż to trzepnięta Aśka

      • 3 2

  • wybudujcie LODOWISKO

    Gdynia musi miec lodowisko

    • 4 0

  • Strefa prestiżu ??? Domy pomiędzy torami, portem a stocznią ? To ma być prestiż ?!? Potem tym prestiżowcom hałas z pobliskich firm będzie przeszkadzał i każą zaorać port i pozostałe resztki miejsc pracy w przemyśle w Gdyni

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane