- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (73 opinie)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (48 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (289 opinii)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (122 opinie)
- 5 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (102 opinie)
- 6 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (330 opinii)
Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?
W Gdańsku czekają na wsparcie finansowe, by dalej rozbudowywać sieć tramwajową. Niewielu pasażerów wie o planach nowego układu komunikacyjnego. Tymczasem gdyby go zrealizować w pełni, tramwaj dotarłby nie tylko do południowych dzielnic miasta, ale nawet za obwodnicę.
Jednak obecna infrastruktura to zaledwie przedsmak całego układu planowanego od lat przez miejskich urbanistów. Zasadnicza koncepcja rozbudowy sieci znajduje się w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, czyli podstawowym dokumencie planistycznym miasta.
Realizacja tras tramwajowych już teraz wymusza rezerwacje odpowiedniego pasa terenu pod nowe inwestycje. Tak jest m.in. wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża albo w ciągu tzw. Trasy Północ-Południe. W przypadku tej drugiej drogi doskonale widać to na krótkim, niedawno wykonanym fragmencie z szerokim pasem zieleni między jezdniami, prowadzącym na parking lokalnego centrum handlowego.
Podobnie wygląda sytuacja dla tras, które jeszcze nie istnieją i nie są ujęte w studium, ale widnieją za to w planach zagospodarowania. Chodzi tu m.in. o tzw. ul. Nową Świętokrzyską oraz Nową Bulońską Południową (zwaną w studium Nową Jabłoniową), gdzie oprócz jezdni zachowano też rezerwę dla transportu szynowego.
Kolejną kategorią tras są te, które wcześniej zostały wykreślone z planów urbanistów. Najlepszym przykładem jest ul. Nowa Politechniczna, która byłaby znacznym ułatwieniem dla podróży między południową częścią miasta a Wrzeszczem i Zaspą. Dzisiaj nie jest jednak ujęta w planach zagospodarowania ani też w studium, a jedynie analizowana pod kątem możliwości powstania.
Czytaj też: Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę
W podobny sposób sprawa wygląda z tramwajem na Szadółki. Wstępne koncepcje wiele osób potraktowało jako automatyczną zapowiedź budowy.
- Nie ma decyzji o budowie tramwaju w ciągu ul. Jabłoniowej . Trasa ta nie jest uwzględniona w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, a jej pomysł jest badany pod kątem możliwości technicznych i celowości - dodaje Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Krok w stronę budowy ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem w Gdańsku
Jeszcze inaczej należy traktować rozważania w zakresie tras tramwajowych, które byłyby zdublowaniem przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowa trasa kolei będzie spełnieniem najśmielszych marzeń transportowców. Co ciekawe, jej realizacji nie przewidzieli, opracowując dokumenty planistyczne. Wprawdzie między wierszami można przeczytać o jej potencjalnej budowie, ale ostatecznie jej teren zapisano jako tzw. ul. Nową Abrahama z tramwajem z Zaspy na osiedle Morena oraz... trasą rowerową.
- Ul. Nowa Abrahama jest w dokumentach planistycznych miasta, ale nie została ujęta w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego przy okazji projektowania linii PKM udowadniało, że możliwa jest budowa ulicy po północnej stronie PKM. Tramwaj w ciągu Nowej Abrahama może być zrealizowany jako para odrębnych torów obok PKM, jako wykorzystanie torów PKM dla tramwaju równocześnie z koleją albo system może funkcjonować z przesiadkami, czyli odcinek tzw. cięciwy zachodniej od Rakoczego do Strzyży byłby realizowany poprzez przesiadki na PKM. Nie ma jednak decyzji co do wyboru wariantu - mówi Piskorski.
Tramwaje dwusystemowe mogłyby wjeżdżać na torowiska kolejowe w Kokoszkach, w Osowej (do Gdyni) oraz w rejonie węzła integracyjnego Most Czerwony (do Pruszcza Gdańskiego). Na wspomnianym Moście Czerwonym dodatkowo powstałaby nowa zajezdnia tramwajowa oraz autobusowa, przystanek kolejowy (SKM oraz kolei dalekobieżnej lub/i regionalnej), a nawet lądowisko dla helikopterów.
Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat
W studium znaleźć można także propozycje ułatwień w ruchu tramwajowym poprzez budowę bardzo krótkich, ale potrzebnych tras. Wśród nich jest m.in. przejazd między ul. Kartuską a al. Armii Krajowej (w kierunku przystanku SKM Gdańsk Śródmieście), dla którego wiadukt wykonano już wraz z budową Trasy W-Z. Innym proponowanym rozwiązaniem jest przełożenie torowiska przy Operze Bałtyckiej , tak by skierować tramwaje pod przystankiem SKM Gdańsk Politechnika przy jednoczesnej likwidacji torów między al. Grunwaldzką i ul. Wyspiańskiego .
Likwidacje torowisk przewidziano też wzdłuż ul. Mazurskiej w Brzeźnie oraz w Nowym Porcie - tzw. małej pętli ulicznej. Te propozycje są jednak mało realne do wykonania.
- Nie ma planów likwidacji linii tramwajowych w Nowym Porcie. Raczej też nie będzie likwidowana linia w ulicy Mazurskiej, ponieważ wykonanie dwutorowej linii w ulicy Gdańskiej (co warunkowałoby likwidację linii w ulicy Mazurskiej) byłoby nadzwyczaj trudne technicznie i potencjalnie konfliktowe - zapewnia dyrektor BRG.
Poznaj również historię tramwajów w Gdańsku:
Dotychczasowy rozwój sieci tramwajowej
Początki budowy sieci tramwajowej ponad 140 lat temu
Obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska oraz obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego są ogólnie dostępne na stronach internetowych miasta Gdańska.
W przypadku poszukiwania planów najpierw najlepiej odnaleźć jego numer na mapie pokrycia miasta planami, a dopiero potem szukać odpowiedniego dokumentu.
W zakresie studium, przy analizowaniu jego rysunków warto uzbroić się w cierpliwość. Rysunki są bowiem dokumentami mocno rozbudowanymi, a tym samym mocno obciążającymi komputer.
Miejsca
Opinie (345) 4 zablokowane
-
2014-01-20 17:56
Do sopotu (1)
- 3 1
-
2014-01-20 18:56
Do SOpotu SKM
- 0 0
-
2014-01-20 19:41
Dwie linie metra zbudować!
- 0 0
-
2014-01-20 20:03
(1)
Na Łostowickiej poproszę by Chełm z Moreną bez przesiadki połączyć , a nie w koło przez Centrum
- 5 1
-
2014-01-21 08:55
za późno....lostowicka juz wybudowana bez rezerwy
- 0 0
-
2014-01-20 20:14
jabloniowa
jabloniowa koniecznie jest tu duzo osiedli ,i jeszcze duxo maja wybudowac jestem za tramwajem aby jechal ta trasa komunikacjaw tym kierunku jest -BEZNADZIEJNA -niech nasza wspanoala wladza przejedzie sie autobusem 174 o godz.16-30 z huciska i zycze powodzenia w scisku i tloku
- 3 0
-
2014-01-20 22:07
(1)
Czemu nie ma w planach połączenia Brzeźno - Przymorze? Serio nikt o tym nie pomyślał?
- 4 1
-
2014-01-20 22:12
po co do brzezna
tam ma byc kurort-skansen.
- 2 3
-
2014-01-20 23:07
Dokąd mogą pojechać tramwaje?
Tam gdzie im się szyny wygły.
- 2 1
-
2014-01-21 06:44
Co za Stogami?! (1)
Żądam informacji od władz miasta, co się robi w kierunku poprawy infrastruktury tramwajowe na Stogi!! To jest przecież dramat. Czekam na dzień kiedy jakiś tramwaj się tam przewróci i wtedy będzie zonk....
- 2 1
-
2014-01-21 10:19
Ja czekam by była tam katastrofa że cały tramwaj wpadnie do wody na moście....
...Siennickim...Wszyscy zginą na miejscu(choć i tak wiem że pan Adamowicz wszystko za tuszuje by media się nie dowiedziały-potem powiedzą że to zwykły wypadek)potem będzie zonk,ale "bul bul" zgadzam się z Tobą,pozdrawiam Cie
- 0 1
-
2014-01-21 08:44
Linie tramwajowe w Gdańsku (1)
Wybudowanie dużego obiektu jakim jest Ergo Arena i liczne imprezy z dużą ilością widzów, byłyby bardziej dostępne gdyby zlikwidować pętlę tramwajową w Jelitkowie a linię tramwajową wydłużyć dolnym tarasem do ulicy Polnej, dalej Łokietka i Gospody do ronda na ulicy Pomorskiej.Rozwiązałoby to wiele problemów zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych,tym bardziej że Sopot korzysta bardzo z trasy komunikacyjnej przez ulicę Gospody i Łokietka nie dając w zamian nic ze swoich możliwości. Np.trasa przejazdu autobusu nr 122, sopockiego, skutecznie omija Żabiankę, a przynajmniej w jedna stronę moglaby bie ul. Gospody i Pomorską.
- 0 3
-
2014-01-21 10:20
Jak widzę takie komentarze to drobne mi się w kieszeni nie zgadzają
- 0 0
-
2014-01-21 09:11
dlaczego nie ma połączenia Ujeściska z Brzeźnem (1)
na pytanie kiedy bedzie połączenie tramwajowe świętokrzyska - Brzeźno us łyszałam, że jest to trasa mało atrakcyjna na takie połączenie, ciekawe?
- 2 0
-
2014-01-21 10:22
Brzeźno też proszę bardziej o z komunikowanie
a pętla na hallera nie używana! ha ha tory rdzewieją...masakra
- 2 0
-
2014-01-21 11:13
Do Stogów i Przeróbki powinien być poprowadzony tramwaj tunelem pod Martwą Wisłą łączący się z Drogą Zieloną, ale nikt tego nie uwzględnił w projekcie, dlatego piszę o tym co można jeszcze zrobić, a nie o tym co już zostało zaprzepaszczone Panie Przeróbkowicz.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.